Gå til innhold

Solgte strikkegave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ga bort 2 fine strikkedresser pluss diverse annet til mine tantebarn. Plutselig ser jeg at min svigerinne (som jeg har et helt greit forhold til) legger ut tingene for salg. De har ikke dårlig råd eller noe.. 

Blir fryktelig paff og vet ikke helt hvordan jeg skal ta det. Aldri opplevd det før, alt jeg har gitt bort har blitt spart på/gått i arv. Det hjemmelagde vi fikk til våre barn har jeg spart på alt sammen.  

Hva synes dere? Hvordan skal jeg reagere? 

Anonymkode: 3074f...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe vits i å reagere noe særlig, men jeg syns det var fryktelig ufint av henne å legge det ut for salg. Hadde blitt såret selv. Strikkegaver er personlig, og det ligger omtanke og arbeid bak. Så snill du er som gav det til henne.

Anonymkode: ef6ff...667

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, så leit :( Strikker selv og bruker mange timer på ett plagg, så jeg hadde reagert. Ikke sikkert det er så stor vits å blåse dette opp, men om du har et godt forhold til din svigerinne så kan du alltids nevne at du synes det var litt trist at de solgte det? Kanskje foreslå at de evt gir det tilbake til deg når de er ferdig med å bruke det i stedet for? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar. Jeg tror nok jeg vil si at hun for fremtiden heller gir det tilbake til meg. Dumt å gnage på noe, bedre å være ærlig tror jeg.
I det seinere har jeg sagt til alle jeg har strikket til at plaggene ikke er for salg, men at de enten tar vare på det eller gir det tilbake.

Som dere nevner så bruker man masse tid og omtanke i et plagg, selv om det er lite. Og garn er heller ikke gratis.
 

Anonymkode: 3074f...bb3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke liker strikkeplagg? Har hørt om folk som misliker å få hjemmestrikkede plagg til barna... 

Anonymkode: aa7af...788

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt bort ting, så er saken og tingen ute av din kontroll. Glem dette, du har jo og tydeligvis "snikt" på din svigerinne. 

Anonymkode: 2e1db...258

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de ikke liker strikkeplagg? Har hørt om folk som misliker å få hjemmestrikkede plagg til barna... 

Anonymkode: aa7af...788

Det rare er at de brukte plaggene en god del. Men hun har liksom en tendens til å bruke ting en liten stund, så blir hun lei. Dette gjelder både barnas tøy, hennes tøy, interiør osv.

Anonymkode: 3074f...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du gitt bort ting, så er saken og tingen ute av din kontroll. Glem dette, du har jo og tydeligvis "snikt" på din svigerinne. 

Anonymkode: 2e1db...258

Neida, jeg har ikke sneket på henne, men vi omgåes og bor jo på samme sted, og hun er jo i FB-feeden min/Instagram, det var sånn jeg så at hun solgte tingene.
Hadde det vært en hvilken som helst gave hadde det vært det samme, men dette er hjemmestrikkede ting jeg har brukt timer og dager på, i tillegg til penger.
 

Tror jeg vil ta mine forholdsregler i fremtiden.

Anonymkode: 3074f...bb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en gave med forbehold er ikke en gave... Gitt er gitt, det er opp til mottaker å avgjøre hva de ønsker å gjøre med plagget når de selv er ferdige med det. Det er ikke sikkert de har plass eller ønske om å ta vare på det og heller tenker at andre kan få glede av plagget videre. 

 

Jeg strikker selv og vet utmerket godt hvor mye jobb jeg legger i plagg, men gir jeg vekk i gave så er det uten forbehold, kun med håp og ønske om at det blir brukt! ;)Og jeg ville i hvert fall ikke at noe skal komme i retur, jeg har ikke så mye plass...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Hvis det er sånn at de er brukt og vokst ut av,så ser jeg ikke helt problemet. Å gi bort noe og si at en vil ha det tilbake er ikke heelt greit det heller,for da blir det til låns bare,og tenk om noe fikk en flekk,hull el? Da ville jeg nesten blitt nervøs eller fått dårlig samvittighet.

Om de ikke er brukt,så skjønner jeg at den som lagde det blir såret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg ville ikke sagt noe som helst, men rett og slett sluttet å gi barna hjemmestrikkede gaver. Tror det vil tilspisse situasjonen om du sier at du vil ha tilbake ting senere. Jeg kunne for fremtiden til nød gitt sokker, votter, luer og andre slike små plagg eller «forbruksting» som man ikke bruker så mye tid og ressurser på.  Rett nok kan man si at gitt er gitt, og alt det der, men når man gir bort ting man har brukt mye tid og omtanke på, så stiller det seg litt annerledes for meg enn om man gir bort en bunke plagg fra HM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg ville ikke sagt noe som helst, men rett og slett sluttet å gi barna hjemmestrikkede gaver. Tror det vil tilspisse situasjonen om du sier at du vil ha tilbake ting senere. Jeg kunne for fremtiden til nød gitt sokker, votter, luer og andre slike små plagg eller «forbruksting» som man ikke bruker så mye tid og ressurser på.  Rett nok kan man si at gitt er gitt, og alt det der, men når man gir bort ting man har brukt mye tid og omtanke på, så stiller det seg litt annerledes for meg enn om man gir bort en bunke plagg fra HM. 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist. Driver selv med håndarbeid og vet hvor mye tid man legger i sånt. Ville nevnt for henne at jeg synes det er upassende å selge sånt, og heller ville satt pris på at det gikk i arv. Og så strikker du ikke flere gaver til den familien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, NumberSix skrev:

Så trist. Driver selv med håndarbeid og vet hvor mye tid man legger i sånt. Ville nevnt for henne at jeg synes det er upassende å selge sånt, og heller ville satt pris på at det gikk i arv. Og så strikker du ikke flere gaver til den familien. 

Er det trist at ting blir solgt for å bli brukt enda mer og andre får glede av tingene? 

Strikkeplaggene skulle de blitt lagt på lagring til bruk om 25 år eller deromkring når de er utgått på dato for lenge siden? Skulle vi i tillegg hatt lageresker på barnetøy fordi barnet i fremtiden kan komme til å ville sette klær det selv har brukt på sitt eget barn, fordi tante har strikket? Gå inn i gravideforumet og les der hva de fleste skriver om gjenbruk av babytøy.

Folk er rare!

Anonymkode: 2e1db...258

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden? Dette er nytt for meg. Hva skal man gjøre med hjemmestrikkede plagg man har fått i gave etter at barna har vokst ut av det? :klo: Legge det på loftet i 30 år for at det skal gå i arv til evt barnebarn? Nå må dere gjerne forklare meg her, jeg har fått mange strikkede plagg av barnas bestemor. Visste ikke at hjemmestrikkede plagg kom med uskrevne regler og forpliktelser, så greit å vite før jeg tråkker noen på tærne:) Har satt kjempepris på klærne da, de er brukt mye og har både flekker og er slitt. Har ingen å gi det videre til etter sistemann nå skal bruke det.

Så TS - jeg forstår tydeligvis ikke din reaksjon og hadde blitt veldig satt ut om du kom med noen kommentarer ang dette til meg! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det trist at ting blir solgt for å bli brukt enda mer og andre får glede av tingene? 

Strikkeplaggene skulle de blitt lagt på lagring til bruk om 25 år eller deromkring når de er utgått på dato for lenge siden? Skulle vi i tillegg hatt lageresker på barnetøy fordi barnet i fremtiden kan komme til å ville sette klær det selv har brukt på sitt eget barn, fordi tante har strikket? Gå inn i gravideforumet og les der hva de fleste skriver om gjenbruk av babytøy.

Folk er rare!

Anonymkode: 2e1db...258

Nei, gravidforumet interesserer meg ikke. Og strikkeklær går ikke ut på dato. Man trenger jo ikke gi det i arv til sine egne barn, man har vel flere i familien, søsken som har fått barn etc. Attpåtil skriver TS at klærne selges fordi moren er lei av dem, ikke at barna har vokst fra dem.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, NumberSix skrev:

Nei, gravidforumet interesserer meg ikke. Og strikkeklær går ikke ut på dato. Man trenger jo ikke gi det i arv til sine egne barn, man har vel flere i familien, søsken som har fått barn etc. Attpåtil skriver TS at klærne selges fordi moren er lei av dem, ikke at barna har vokst fra dem.  

Nettopp. 

Anonymkode: ef6ff...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, NumberSix skrev:

Nei, gravidforumet interesserer meg ikke. Og strikkeklær går ikke ut på dato. Man trenger jo ikke gi det i arv til sine egne barn, man har vel flere i familien, søsken som har fått barn etc. Attpåtil skriver TS at klærne selges fordi moren er lei av dem, ikke at barna har vokst fra dem.  

Det vet da ts trengt tatt lite om hvorfor svigerinna selger disse klærne. Hun har jo ikke snakket med henne, hun bare spekulerer i andres behov og motiver.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, NumberSix skrev:

Nei, gravidforumet interesserer meg ikke. Og strikkeklær går ikke ut på dato. Man trenger jo ikke gi det i arv til sine egne barn, man har vel flere i familien, søsken som har fått barn etc. Attpåtil skriver TS at klærne selges fordi moren er lei av dem, ikke at barna har vokst fra dem.  

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. 

Anonymkode: ef6ff...667

Nettopp det vet verken vi eller ts noe som helst om, i tillegg kan ikke jeg lese eller forstå at ts har skrevet ord om at hun vet hvorfor strikkeklærne er lagt ut til salg. Hun spør jo nettopp her, fordi hun lurer på om hun skal si i fra på noen måte og hvordan. 

Og jo, strikkeplagg går ut på dato, både modell, tråd og farger endrer seg. Jeg vet fordi jeg strikker og har strikket siden jeg var meget ung. 

En annen problemstilling her er jo da om man kan gi bort eller selge klær man har fått i gaver til barn? Eller om disse og er forbeholdt intern arv, lagring til møllen tar dem, eller om de kan selges? Skal alt spares på, også det som er loslitt, flekkete og egentlig modent for søpla? 

Anonymkode: 2e1db...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

 

En annen problemstilling her er jo da om man kan gi bort eller selge klær man har fått i gaver til barn? Eller om disse og er forbeholdt intern arv, lagring til møllen tar dem, eller om de kan selges? Skal alt spares på, også det som er loslitt, flekkete og egentlig modent for søpla? 

Anonymkode: 2e1db...258

Dette mener jeg er noe helt annet. Strikkeklær som det legges mye tid, ressurser og omtanke i til slektninger stiller for meg i omtrent samme klasse som f.eks en  håndlaget vugge produsert av barnets bestefar. Du konstruerer bare stråmenn når du begynner å snakke om ting som er utslitt eller som ikke lenger kan vaskes rent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...