Gå til innhold

Tror de kristne på Darwin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Midgard skrev:

Evolusjon ER FAKTA, bevis finnes i bøtter og spann gjennom flere hundre tusen vitenskapelige publikasjoner (www.pubmed.com). Den ENESTE forklaringen på disse bevisene er evo.t

Selv om det er fakte, så er det dermed ikke vitenskapelig bevis.

Jeg skal vise deg nå et eksempel som er veldig enkelt å følge og forstå, men det er feil.

Du har to foreldre. De foreldrene har igjen to foreldre. Dermed inneholder det slektstreet etter to generasjoner 7 personer. Du, dine foreldre (2) og deres foreldre (2*2). Disse besteforeldrene har også to foreldre og vi er nå oppe i 15 personer etter 4 generasjoner. Du skjønner bildet videre, men her kommer problemet. Slikt jeg har skissert det og slikt alle skjønner det, så stemmer det ikke. Hvorfor? Jo fordi om man går nok generasjoner til bake, så finnes der ikke mennesker nok til å dekke alle plassene i slektstreet, noe som medfører at noen må ha blitt født uten en far eller mor, men det går heller ikke an.

Derfor er det bare en teori om at alle har en mor og en far, men er svært lett og motbevise uten faktiske beviser, men man bruker empirisk logikk.

Derfor er ikke evolusjonen vitenskapelig dokumenter, selv om bevisene finnes i millioner av eksempler på jorden i dag.

Anonymkode: 4e927...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo fordi om man går nok generasjoner til bake, så finnes der ikke mennesker nok til å dekke alle plassene i slektstreet, noe som medfører at noen må ha blitt født uten en far eller mor, men det går heller ikke an.

Tror du skal la den modne litt før du leverer den inn for nobelpris.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor er det bare en teori om at alle har en mor og en far, men er svært lett og motbevise uten faktiske beviser, men man bruker empirisk logikk.

Ja det er bare teori, den vitenskapelige teorien om reproduksjon og teorien om at storken leverer barn på trappa.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Ja det er bare teori, den vitenskapelige teorien om reproduksjon og teorien om at storken leverer barn på trappa.


Musikkteori er jo også bare teori. Det betyr ikke at det burde finnes noe tvil over at det finnes musikk... Det er jo over alt, hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.7.2016 at 23.24, AnonymBruker skrev:

Alle kjenner vel til Darwin. Og at evolusjonen er vitenskapelig bevist. Da bibelen ble skrevet visste man kanskje ikke bedre, men dagens kristne som bør være ganske opplyste via skolen, hva tror de på? 

Anonymkode: 43e4c...2b3

Når, av hvem og hvor ble Darwinsk evolusjon "bevist". Ikke glem at vitenskapen bare kan motbevise......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.7.2016 at 13.04, EEØm skrev:

Jeg er enig i at evolusjonsteorien ikke er vitenskapelig bevist, men jeg er kristen fysiker (blant annet) og tror på evolusjon i likhet med de fleste andre kristne. Det er likevel en betydelig andel kristne som ikke gjør det og som tolker bibelen så bokstavelig som mulig. Jeg tok f.eks masteren min sammen med en som trodde jorda var noen tusen år gammel, og jeg skulle gjerne diskutert mer med han

Synes det er trist at kristne blir tvunget til å tro på en evolusjon ingen vet hva er. Jeg tror det er frihet i å tro på bibelen. Derfor gjør jeg det. Jesus anerkjente skapelsesberetningen, så hvem er jeg til å forkaste den.

Håper du finner inspirasjon og glede ved å la bibelen tale til deg.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The White Wolf
11 timer siden, debatant skrev:

Når, av hvem og hvor ble Darwinsk evolusjon "bevist". Ikke glem at vitenskapen bare kan motbevise......

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Synes det er trist at kristne blir tvunget til å tro på en evolusjon ingen vet hva er. Jeg tror det er frihet i å tro på bibelen. Derfor gjør jeg det. Jesus anerkjente skapelsesberetningen, så hvem er jeg til å forkaste den.

Håper du finner inspirasjon og glede ved å la bibelen tale til deg.....

Det er ingen som tvinger kristne til å tro på evolusjon, Men det er nok av eksempler på kristne som tvinger eller prøver og tvinge folk til å bli kristne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The White Wolf skrev:

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. 

I vitenskapen tester en hypoteser. Hypoteser en aldri kan være sikre på at er riktige. Men de går ann å falsifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

I vitenskapen tester en hypoteser. Hypoteser en aldri kan være sikre på at er riktige. Men de går ann å falsifisere.

I vitenskapen både motbeviser man og man beviser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The White Wolf skrev:

Det er ingen som tvinger kristne til å tro på evolusjon, Men det er nok av eksempler på kristne som tvinger eller prøver og tvinge folk til å bli kristne. 

Jeg har aldri hørt om en eneste. Det er ikke pent å lyve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Jeg har aldri hørt om en eneste. Det er ikke pent å lyve....

Her nok du som lyver her.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, The White Wolf skrev:

I vitenskapen både motbeviser man og man beviser. 

feil. Jeg skjønner du ikke har noen vitenskaplig bakgrunn. Men det er greit.

Hvilken bakgrunn har du?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, The White Wolf skrev:

Her nok du som lyver her.

 

Hvem ble påtvunget å være kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

feil. Jeg skjønner du ikke har noenvitenskaplig bakgrunn. Men det er greit.

Hvilken bakgrunn har du?

Jeg håper du bare later som og i virkeligheten ikke er så dum som du framstiller deg.

 

Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Hvem ble påtvunget å være kristen?

Et ord dåp.

 

Men denne tråden handler ikke om dette. Du får holde deg til tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The White Wolf skrev:

Jeg håper du bare later som og i virkeligheten ikke er så dum som du framstiller deg.

 

Et ord dåp.

 

Men denne tråden handler ikke om dette. Du får holde deg til tema

Er litt usikker på hvor grunnleggende jeg må forklare ting til deg, derfor spurte jeg om din bakgrunn..

 

Dåp er en måte en blir registrert i statskirken. Kristen blir en ved å omvende seg. Ser du en forskjell?

Det var nå du som kjørte på med digresjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, debatant skrev:

Synes det er trist at kristne blir tvunget til å tro på en evolusjon ingen vet hva er. Jeg tror det er frihet i å tro på bibelen. Derfor gjør jeg det. Jesus anerkjente skapelsesberetningen, så hvem er jeg til å forkaste den.

Håper du finner inspirasjon og glede ved å la bibelen tale til deg.....

Jeg synes skapelsesberetningene passer perfekt med teoriene om big bang og evolusjon. Hvis jeg slår sammen alt som står i bibelen om skapelse synes jeg ikke det passer sammen om jeg skal ta det bokstavelig, men hvis jeg leser det som et bilde av Guds makt på jorda og ser budskapet som en rød tråd gjennom det hele, passer det hele vakkert sammen, bibelen med seg selv og med vitenskapen.

Hva sa Jesus om skapelsesberetningen, og hvilken? Jeg kan ikke huske å ha hørt det, men hadde vært interessant å se

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, EEØm skrev:

Jeg synes skapelsesberetningene passer perfekt med teoriene om big bang og evolusjon. Hvis jeg slår sammen alt som står i bibelen om skapelse synes jeg ikke det passer sammen om jeg skal ta det bokstavelig, men hvis jeg leser det som et bilde av Guds makt på jorda og ser budskapet som en rød tråd gjennom det hele, passer det hele vakkert sammen, bibelen med seg selv og med vitenskapen.

Hva sa Jesus om skapelsesberetningen, og hvilken? Jeg kan ikke huske å ha hørt det, men hadde vært interessant å se

Vel, Gud skapte jorda før stjernene og sola. Videre skapte Gud fugler før landdyr. Det er vel ikke akkurat hva bb modellen og evolusjondteoretikere mener...

Husker ikke verset, men Jesus sa et sted at Gud skapte mann og kvinne i begynnelsen. Det var snakk om ekteskapet.

13,7 mrd år etter bb, er vel ikke akkurat begynnelsen?

Vit at forskere som Newton og Maxwell forfektet en ung jord. Ikke akkurat lettvektere innen forskning.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, debatant skrev:

Vel, Gud skapte jorda før stjernene og sola. Videre skapte Gud fugler før landdyr. Det er vel ikke akkurat hva bb modellen og evolusjondteoretikere mener...

Husker ikke verset, men Jesus sa et sted at Gud skapte mann og kvinne i begynnelsen. Det var snakk om ekteskapet.

13,7 mrd år etter bb, er vel ikke akkurat begynnelsen?

Vit at forskere som Newton og Maxwell forfektet en ung jord. Ikke akkurat lettvektere innen forskning.

Jeg synes ikke det er rart at mennesker ikke hadde språk eller kunnskaper til å gjenfortelle det som skjedde helt riktig, om de i det hele tatt fikk tilgang til det. Jeg tror det er mennesker som har skrevet bibelen for andre mennesker og tror at selv om det var Guds ord så måtte det skrives så mennesker på den tiden kunne ta det til seg. Det er selvfølgelig bare sånn jeg (og en del andre) tror det er, og jeg forstår at andre igjen ikke mener dette. Jeg synes likevel dette passer utrolig bra med vitenskapens beskrivelse. De første dagene passer med skapelsen av universet, og hvordan materien klumpet seg sammen, det ble varme osv, men siden det ikke var språk eller behov for å vite dette var det heller ikke nødvendig i fortellingen. Så var fiskene det første som ble nevnt, og evolusjonsteorien mener og at fugler kom før pattedyr som er det man tenker på når man snakker om fe og ville skapninger. Og så at mennesket kom til slutt. Dette er nært nok for meg.

Problemene blir større i neste skapelsesberetning der mannen kommer før planter og dyr, og at kvinnen kommer etter alt dette igjen. Det passer heller ikke med at mann og kvinne ble skapt i begynnelsen. I denne skapelsesberetningen synes jeg heller ikke det høres ut som alt skjedde på seks dager, men jeg tror poenget er å ha noen fortellinger om at alt er skapt av samme Gud, mennesket er i Guds bilde, og vi er smarte nok til å herske over alt annet. Likevel ønsker Gud at vi skal forvalte det rett, og ikke miste kontakten med Ham.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er kristen. Eg trur på mikroevolusjon (innad i ein art), men ikkje makroevolusjon (utvikling mellom artar). Det finst ingen prov for makroevolusjon, ei heller missing links (overgangsformer mellom artar). Eg trur skapinga skjedde slik det står skrive i Guds Ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...