Gå til innhold

Ville en årlig purge vært bra for samfunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at en gang i året, 12 timer, så var all kriminalitet lovlig. Tror dere det hadde vært bra for samfunnet? At folk fikk ut all aggresjonen sin en gang i året, ville samfunnet som følge av dette bli bedre?

Anonymkode: 9500a...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En årlig purge? Hva er det?

Anonymkode: 37dc0...708

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Purge? Hva pokker er det for et ord? Det ser fullstendig idiotisk ut på norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du har sett filmen. Ville nok gått omtrent like bra som i den. At folk ville gått fra forstanden og drept/ plyndret over en lav sko for å redde seg selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at det skal komme noe godt ut av titusenvis av drap og voldtekter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det undertrykt aggresjon som er årsaken til alle problemene vi har i verden. I tillegg ville det blitt en utryddelse av de svake i samfunnet, og det vil ikke jeg være med på. Har man så store problemer at man trenger en purge, får man heller ta livet av seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bruke resten av året på å bygge bunker hadde kanskje ikke vært så dumt i tilfelle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, WubWub skrev:

Ser ikke for meg at det skal komme noe godt ut av titusenvis av drap og voldtekter. 

Titusener? Du har tillit til mennesker må jeg si.Tror du virkelig det er så mange i lille Norge altså?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, NotNaomi skrev:

Titusener? Du har tillit til mennesker må jeg si.Tror du virkelig det er så mange i lille Norge altså?

 

Vi er tross alt superrovdyr. Det eneste som får oss til å fremstå som siviliserte er frykten for straff fra statens voldsmonopol. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, WubWub skrev:

Vi er tross alt superrovdyr. Det eneste som får oss til å fremstå som siviliserte er frykten for straff fra statens voldsmonopol. 

 

Så lover,regler og grenser er et must. Sier jo sitt om menneskenaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Så lover,regler og grenser er et must. Sier jo sitt om menneskenaturen.

Ja. Menneskehetens sanne ansikt vil komme frem ved fravær av straff - og det er stygt. 

Vi ser det overalt hvor stater mister sine voldsmonopol. Ta IS f.eks, eneste grunnen til at de fikk muligheten til å spre massedrap, slaveri og voldtekt er fordi den Syriske og Irakiske statene ikke greide håndheve områdene sine. 

Selv vil jeg reist til min syden leilighet ved en eventuell purge da jeg ikke ønsker dø eller blir voldtatt:hoppe:

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, WubWub skrev:

Ja. Menneskehetens sanne ansikt vil komme frem ved fravær av straff - og det er stygt. 

Vi ser det overalt hvor stater mister sine voldsmonopol. Ta IS f.eks, eneste grunnen til at de fikk muligheten til å spre massedrap, slaveri og voldtekt er fordi den Syriske og Irakiske statene ikke greide håndheve områdene sine. 

Selv vil jeg reist til min syden leilighet ved en eventuell purge da jeg ikke ønsker dø :hoppe:

Jeg ville reist til en øde øy. For å være på sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, NotNaomi skrev:

Jeg ville reist til en øde øy. For å være på sikre siden.

Jeg blir med så jeg kan passe på deg tilfelle det er noen ville dyr på den øde øyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

Jeg blir med så jeg kan passe på deg tilfelle det er noen ville dyr på den øde øyen

Pøh. Er ikke redd for dyr. Ville nok klart meg :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, NotNaomi skrev:

Pøh. Er ikke redd for dyr. Ville nok klart meg :-D 

13e41f067a6b3fa2a2aa84144d9e8a12.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide. De kan fortsatt politi men at alle blir frikjent neste dag. Hvis det skulle bli noe saker.

Anonymkode: 4ffd0...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En årlig purge? Hva er det?

Anonymkode: 37dc0...708

'Renselse' heter det trolig på norsk( for det var selvfølgelig ikke referert til filmen med samme navn)😉 en gjeng med kriminelle får lov til å hugge ned alle på sin vei, rike såvel som fattige. 

Svaret er nei. Såklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ville samlet seg i grupper med mennesker de stolte på og gjemme seg. Et fåtall ville faktisk gått ut og stjålet. Mange mennesker ville ikke gjort det, selv om de visste det ikke fikk konsekvenser. De ville fortsatt tenkt på butikkeierne som mistet penger (hadde ikke vært gunstig for mindre bedrifter og noen privatpersoner måtte kanskje legge ned om de bli ihjelranet). Mange har også en indre moral som ikke er avhengig av lover. De fleste ville heller ikke klart å voldta noen. Det er et fåtall mennesker som klarer å se et annet menneske i øynene mens den gråter, lider og skriker mens de voldtar. De fleste mennesker hadde ikke klart å torturere en annen person slik bare fordi de kunne.

Så stort sett hadde dette gagnet en liten gruppe mennesker som er kjent som drittsekker eller verre i hverdagen. Jeg ser ikke hvorfor størsteparten av befolkningen skulle underholde en liten gruppe mennesker som allerede ødelegger for andre.

Anonymkode: a80c2...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange mennesker skal lide slik at et fåtall skal få ut aggressjonen sin? Er du klar over hvor mange mennesker som hadde blitt banket, drept, ranet og voldtatt?

Anonymkode: ac599...f53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/17/2016 at 23.51, AnonymBruker skrev:

De fleste ville samlet seg i grupper med mennesker de stolte på og gjemme seg. Et fåtall ville faktisk gått ut og stjålet. Mange mennesker ville ikke gjort det, selv om de visste det ikke fikk konsekvenser. De ville fortsatt tenkt på butikkeierne som mistet penger (hadde ikke vært gunstig for mindre bedrifter og noen privatpersoner måtte kanskje legge ned om de bli ihjelranet). Mange har også en indre moral som ikke er avhengig av lover. De fleste ville heller ikke klart å voldta noen. Det er et fåtall mennesker som klarer å se et annet menneske i øynene mens den gråter, lider og skriker mens de voldtar. De fleste mennesker hadde ikke klart å torturere en annen person slik bare fordi de kunne.

Så stort sett hadde dette gagnet en liten gruppe mennesker som er kjent som drittsekker eller verre i hverdagen. Jeg ser ikke hvorfor størsteparten av befolkningen skulle underholde en liten gruppe mennesker som allerede ødelegger for andre.

Anonymkode: a80c2...9b4

Ja, dette er utgangspunktet for svært mange mennesker heldigvis. Men dessverre gjelder det bare til man selv blir angrepet eller til man selv mister noen av sine nærmeste på grunn av at noen. For skjer det (noe sannsynligheten for er stor ved en "purge") så kommer aggresjonen og huleboermennesket frem. 

Du må ikke tro du ikke har disse følelsene selv, det er i så fall selvbedrageri. De ligger heldigvis dypt hos mange, men instinktet om å forvare seg selv eller gå til krig for å bevare seg selv som individ eller gruppen man tilhører har vi alle. 

Anonymkode: 65583...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...