Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som renholder?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Dette hørtes da lovende ut :) Jeg har selv tatt bachelor og andre universitetsstudier helt til det gikk opp for meg at jeg søren heller ikke var interessert i noe av det jeg studerte. Så nå må jeg begynne på nytt igjen og driver egentlig bare å fomler litt rundt for å finne den beste måten å få seg fast arbeid i renholdsyrke påt. Lønna driter jeg i (til en viss grad). Jeg bare kjenner på hele meg at det er (merkelig nok) dette jeg vil drive med :sprettoy:

Tingen er at jeg har skikkelig angst for å kjøre bil her jeg bo nå (by), men syntes det er skikkelig kjipt viss det er det som skal hindre meg i å søke på slike jobber jeg egentlig kunne tenke meg. Jeg håper jo egentlig at jeg bare kan bruke den kollektive transporten og ha alt utstyret der arbeidsplassen er.

Men når en er ansatt i det offentlige er det da en helst er renholder på skoler/ institusjoner? Det bare virker som at de private renholdsbedriftene er de som vasker på kontorer og andre firmer etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Zidji skrev:

Dette hørtes da lovende ut :) Jeg har selv tatt bachelor og andre universitetsstudier helt til det gikk opp for meg at jeg søren heller ikke var interessert i noe av det jeg studerte. Så nå må jeg begynne på nytt igjen og driver egentlig bare å fomler litt rundt for å finne den beste måten å få seg fast arbeid i renholdsyrke påt. Lønna driter jeg i (til en viss grad). Jeg bare kjenner på hele meg at det er (merkelig nok) dette jeg vil drive med :sprettoy:

Tingen er at jeg har skikkelig angst for å kjøre bil her jeg bo nå (by), men syntes det er skikkelig kjipt viss det er det som skal hindre meg i å søke på slike jobber jeg egentlig kunne tenke meg. Jeg håper jo egentlig at jeg bare kan bruke den kollektive transporten og ha alt utstyret der arbeidsplassen er.

Men når en er ansatt i det offentlige er det da en helst er renholder på skoler/ institusjoner? Det bare virker som at de private renholdsbedriftene er de som vasker på kontorer og andre firmer etc.

Jeg vil tro det varierer. Noen offentlige etater/institusjoner har innleide renholdere "utenfra". Andre etater/institusjoner har egne ansatte renholdere, noe som i alle fall for renholderne selv kan være et stort pluss med tanke på arbeidspress og arbeidsforhold, jfr. artikkelen og videoen jeg postet link til tidligere i tråden.

Anonymkode: 531cf...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. juli 2016 at 21.54, AnonymBruker skrev:

Jepp. En jobb som renholder kan være helt OK, det er mange som trives godt med det. Men du kan også være uheldig og få det slik. Så det gjelder å se an arbeidsgiveren nøye. 

Anonymkode: 531cf...82b

Det der var dårlig arbeidsforhold fra ISS sin side. Hun hadde ikke lært hvordan man skal vaske et toalett og man skal for all del ikke bruke kluten på vasken etter at man har vasket toaletter men det vet jeg ikke om hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet endel som renholder, og synes det var helt greit.

Jeg har vasket i barnehager,skoler,offentlige bygg og kontorer. Det likte jeg ikke noe særlig. Der var det gjerne skittent og folk på kontor er utrolig kravstore,men de gidder gjerne ikke å tilrettelegge for at man skal kunne holde rent. I tillegg så var jeg i likhet med en annen ab ikke interessert i smalltalk. Jeg ville vaske og bli ferdig med det.

Selv om det kunne være ekkelt og litt ubehagelig,så likte jeg faktisk best å vaske på sykehus. Der var det enkelt å holde rent og de som jobbet der var flinke til å tilrettelegge for oss renholdere. I tillegg fikk man stort sett gå i fred om man ønsket det,men man hadde gjerne lunsjpause med de andre renholderne.

Jeg anbefaler ikke å jobbe for ISS. Har jobbet for dem flere ganger i løpet av studietid,og også som vikar over en lengre periode. De tar ikke vare på arbeidstakerne sine og man har altfor lite tid på å få gjort arbeidet sitt. I tillegg har de gjerne masse krav til alt man skal få gjort på den lille tiden man har. Ofte nytter det ikke å ta opp ting man ikke synes er bra. Nei,styr unna.

Anonymkode: 78cfb...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig at det suger å tenke! Orker ikke slite ut hodet mitt for en jobb da jeg heller vil ha energi å bruke etter arbeidstiden er over.

Nå har jeg virkelig hørt mye negativt om ISS så det får absolutt bli siste utvei dersom jeg virkelig trenger å få meg noe arbeid. Irriterende at de skal være slik. Antar de har dårligere lønn også.

Sykehus virker spennende å arbeide på som renholder. Jeg kunne tenke meg å ta kurs i smitthygiene for å lære mer om det. Men hvordan var arbeidsoppgavene der? Var det bare rengjøring eller gjorde dere noe annet? På aldershjemmet jeg vasker på av og til er vi med på matservering og oppvask også. Ikke at det er supernøye, jeg er fornøyd så lenge jeg får en syv-timers arbeidsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Zidji skrev:

Jeg er så enig at det suger å tenke! Orker ikke slite ut hodet mitt for en jobb da jeg heller vil ha energi å bruke etter arbeidstiden er over.

Nå har jeg virkelig hørt mye negativt om ISS så det får absolutt bli siste utvei dersom jeg virkelig trenger å få meg noe arbeid. Irriterende at de skal være slik. Antar de har dårligere lønn også.

Sykehus virker spennende å arbeide på som renholder. Jeg kunne tenke meg å ta kurs i smitthygiene for å lære mer om det. Men hvordan var arbeidsoppgavene der? Var det bare rengjøring eller gjorde dere noe annet? På aldershjemmet jeg vasker på av og til er vi med på matservering og oppvask også. Ikke at det er supernøye, jeg er fornøyd så lenge jeg får en syv-timers arbeidsdag :)

Jeg tror ikke at ISS har dårligere betalt, men det er nok av grunner til å ikke jobbe for dem. Dessverre er det ISS som står for renhold på endel sykehus.

Der jeg jobbet var det kun renhold. Vi vasket kun gulv, toalett og vask. Andre flater hadde de som jobbet på avdelingen ansvar for,men det kunne variere litt utifra hvilket område man vasket. Noen ganger kunne det være smitterom.

Ikke alltid det er så lett å få seg full dag når en jobber som renholder. På sykehuset hvor jeg jobbet varierte det. Noen hadde 7 timer, men andre hadde 5 eller 6 timer. Ellers må man vel gjerne ha flere steder å vaske for å komme opp i nok timer.

Anonymkode: 78cfb...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sommerjobb som hjemmehjelp, ca 3-4 kunder per dag, med gåtur mellom dem. De eldre var hyggelige og takknemlige, men dersom du ikke ønsker kontakt med mennesker i det hele tatt er det kanskje ikke noe for deg. Jeg syntes det var ok, for stort sett samme brukere som man kjenner, men noen av dem lot sønn/datter vaske dagen før, fordi de heller ville drikke kaffe og småprate, istedet for at man vasket. Jeg syntes det var hyggelig, ettersom man får et vennskapelig forhold til brukerne. Og det legges opp til at man har god tid hos hver bruker.

Anonymkode: 3c7e7...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forberedt på å være vikar/deltidsansatt en stund fremover mens jeg søker etter jobber som gir mer fulle dager. Det er jo det som er en av de stor ulempene med renholdsyrket. Hjemmehjelp jos eldre kunne jeg absolutt tenke meg! Det er jo ikke allverdens å måtte holde på med smalltalk, men jeg føler nå at etter å ha jobbet så tett innpå eldre mennesker i en pleiesituasjon at det er nesten koslig å bare kunne sitte å snakke hyggelig med dem :laugh:

Er det noen som har vært renholder på sykehjem? Bare lurer på om det er en forskjell på å jobbe som renholder der enn på aldershjem. Da jeg jobbet på sykehjem en sommer så jeg lite til de som vasket, mens i den jobben jeg har nå har vi alle god kontakt fordi renholderne er en del av de ansatte som hjelper med servering av mat etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. juli 2016 at 17.20, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvor du får jobb. Jeg har hatt jobber som ikke kan karakteriseres som annet enn en drittjobb, hvor man må plukke brukte kondomer, vaske avføring fra veggene og forholde seg til en råtten sjef og sjefens like råtne yndlings-ansatte. Arbeidsplassen var, som du sikkert forstår, ikke spesielt veldrevet og etter noen meget kritiske oppslag (om helt andre ting) i pressen gikk hele arbeidsplassen konk.

Videre har jeg vært ringevikar, det er også en drittjobb, men på en annen måte. Man vet ikke hvor man skal, ei heller vet man hva man skal gjøre, og hvor lenge det varer. Lønna varierer jo også. Sjef og kolleger var dog meget hyggelige.

100% på sykehus er meget greit. Forutsigbart, her var kollegene og sjefen trivelige. fast lønn og faste arbeidsoppgaver gir større mulighet til å kunne planlegge dagen.

Så det er så du sier meget varierende. Det verste med å være renholder er at det sliter på kroppen, samt at man blir sett ned på. Dessverre. Det er en viktig jobb, og en jobb bør folk sette litt mer pris på at noen utfører.

Anonymkode: c04f9...210

Hvilke steder måtte du jobbe når du måtte plukke opp brukte kondomer og vaske avføring fra veggene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, himmeloghav skrev:

Hvilke steder måtte du jobbe når du måtte plukke opp brukte kondomer og vaske avføring fra veggene? 

Jeg tipper hotell. Å jobbe med renhold på hotell er visst et sant mareritt - alt for dårlig tid per hotellrom, og fryktelig mye grus og lort.

En fordel med å jobbe i helseinstitusjon, er at renholder aldri skal fjerne kroppsvæsker. Da tilkaller man sykepleier/ helsefagarbeider som må ta den jobben.

Anonymkode: 5a620...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vasket på hotell. Aldri mer. Mange som griser. Spy, bæsj, urin, sæd..u name it. Og frekke hotellgjester. Til og med menn som beleilig "stod klar" med ståpikken og ventet på at rommet skulle rengjøres. Fått masse sextilbud. Aldri mer!

Anonymkode: dca95...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. juli 2016 at 17.11, himmeloghav skrev:

Er det så ille å være renholder som folk skal ha det til? Det er vel forskjell på renholdsjobbene også. 

Jeg trivdes med det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært innom renhold jeg også som en av mine ørten ekstra-ringehjelp-jobber.

Syntes det var fryktelig kjedelig, så på klokka og telte minutter hver dag. Altfor mye rutine og for lite sosialt for meg. Jeg dro frem bonemaskiner og gudene vet for å prøve og mikse det opp litt, fikk meg flere venner på "ruta" som jeg kunne prate litt med imens jeg jobbet, og hørte ellers på språkopplæringsprogrammer for og få litt stimulans for hjernen.

Ser absolutt at det kan være fint med en "hjernedød" jobb noen ganger, men jeg kunne ikke gjort det fulltid over lengre tid, er for avhengig av utfordringer og variasjon.

Likte veldig godt at det var fysisk arbeid da, at man beveger seg hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som renholder på et kontor i 5 år. De første årene var jeg fast ansatt og de tre siste jobbet jeg som vikar/ ringehjelp. Første året var greit, andre året måtte jeg virkelig motivere meg selv for å gå på jobb selvom det bare var et par timer pr uke. Grusomt kjedelig arbeid og det er veldig rutine. For å "spice opp" arbeidsdagen vasket jeg ting i forskjellig rekkefølge hver gang. Jeg er ikke spesielt sosial, men akuratt den jobben ble for stille for meg. 

Jeg tror at å vaske på sykehus/sykehjem, skole, shoppingsentere osv er mer spennende. Da har du jo også kollegaer.

Anonymkode: f64ec...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket på et omsorgssenter engang. Kjempetrivlige eldre beboere. De var storfornøyd med meg! 

Eneste jeg ikke kune forstå, var at jeg brukte mye lenger tid enn de som vasket der før.. Heli til jeg fant ut at det var meningen at jeg KUN skulle vaske gulvene. Mens jeg tørket støv, vasket ut av vinduskarmene og vasket toalett og vask på hvert eneste rom😂 

Ikke rart de var fornøyd😜

Anonymkode: 111e2...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...