Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som renholder?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Er det så ille å være renholder som folk skal ha det til? Det er vel forskjell på renholdsjobbene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønna er jo ikke akkurat noe å hoppe i været for, med mindre du får jobb som renholder på en oljeplattform. Men det er som du sier forskjell på jobbene, på f.eks. sykehjem, skoler eller lignende får du jo et forhold de de som er der, beboere, elever osv. og det er det mange som liker. Andre liker bedre at de ikke møter noen, på stengte kontorlokaler f.eks. Personlig foretrakk jeg nok at det var øde og forlatt, for da kunne jeg høre musikk/lydbok/podcast:P

Anonymkode: 07289...958

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt grei og veldig konkret jobb. Det fine med slike jobber er at en ikke blir sliten i hodet og derfor har overskudd når en er ferdig for dagen.

 

Anonymkode: 98e8b...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor du får jobb. Jeg har hatt jobber som ikke kan karakteriseres som annet enn en drittjobb, hvor man må plukke brukte kondomer, vaske avføring fra veggene og forholde seg til en råtten sjef og sjefens like råtne yndlings-ansatte. Arbeidsplassen var, som du sikkert forstår, ikke spesielt veldrevet og etter noen meget kritiske oppslag (om helt andre ting) i pressen gikk hele arbeidsplassen konk.

Videre har jeg vært ringevikar, det er også en drittjobb, men på en annen måte. Man vet ikke hvor man skal, ei heller vet man hva man skal gjøre, og hvor lenge det varer. Lønna varierer jo også. Sjef og kolleger var dog meget hyggelige.

100% på sykehus er meget greit. Forutsigbart, her var kollegene og sjefen trivelige. fast lønn og faste arbeidsoppgaver gir større mulighet til å kunne planlegge dagen.

Så det er så du sier meget varierende. Det verste med å være renholder er at det sliter på kroppen, samt at man blir sett ned på. Dessverre. Det er en viktig jobb, og en jobb bør folk sette litt mer pris på at noen utfører.

Anonymkode: c04f9...210

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor du jobber. Hjemme hos folk, på senter eller sykehus. Sykehus har turnus, så grei lønn der også.

Anonymkode: 570b3...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns selve jobben er helt grei. man får beveget seg. Ofte greie arbeidstider. ikke den høyeste lønnen, og kan være travelt i blant.

Jeg hatet det! Ikke selve vaskingen, men steder jeg jobbet. Jobbet i ett kommunalt bygg, vasket kontorer, ganger, trapper og toalett. Alltid noen som hang rundt deg. Smalltalke med alle som var på kontorene sine og gikk forbi. (Hyggelige folk, men jeg er ikke så sosial av meg). Dette går jo mer på stedet, og hvordan du er som person da. Det passet ikke meg, syns det var grusomt at alle var på kontorene sine, og hatet å spørre om jeg kunne vaske der.. Hun som hadde hatt den ruta før meg, var utadvendt, hyggelig og blid, jeg helt motsatt. Vasker nå ett annet sted, et par kontorer i uka, på kveldstid, og det funker mye bedre for meg! Ingen å smalltalke med, ingen andre personer, stille og fredelig.  

Anonymkode: f2038...27a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på hvor du jobber. Vaskejobb i skole og barnehage, eller offentlige toaletter etc. kan være både tungt og ekkelt, mens det å vaske på kontorer gjerne er noe lettere. Selv vasker jeg kontorer på kveldstid, og trives utmerket med det. Jeg er ikke utpreget sosial, og blir lett sliten av å ha mennesker rundt meg, så det å  jobbe alene er ganske behagelig i så måte. Men det kan jo være fysisk tungt, og man får ikke den høyeste lønnen. Men for meg som synes sosialisering kan være vanskelig, så er det likevel verdt det.

Anonymkode: 5f39e...f8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns selve jobben er helt grei. man får beveget seg. Ofte greie arbeidstider. ikke den høyeste lønnen, og kan være travelt i blant.

Jeg hatet det! Ikke selve vaskingen, men steder jeg jobbet. Jobbet i ett kommunalt bygg, vasket kontorer, ganger, trapper og toalett. Alltid noen som hang rundt deg. Smalltalke med alle som var på kontorene sine og gikk forbi. (Hyggelige folk, men jeg er ikke så sosial av meg). Dette går jo mer på stedet, og hvordan du er som person da. Det passet ikke meg, syns det var grusomt at alle var på kontorene sine, og hatet å spørre om jeg kunne vaske der.. Hun som hadde hatt den ruta før meg, var utadvendt, hyggelig og blid, jeg helt motsatt. Vasker nå ett annet sted, et par kontorer i uka, på kveldstid, og det funker mye bedre for meg! Ingen å smalltalke med, ingen andre personer, stille og fredelig.  

Anonymkode: f2038...27a

Folk på kontoret som skal vaskes er noe dritt, ja. Spesielt kjerringer som fyller vinduskarmene og skrivebordet med pyntegjenstander, suvenierer, bilder, papirer, rot og nips, og som blir sure når det ikke blir vasket der. Vel, vi hadde instrukser om å kun vaske dersom overflaten var ryddet, så at det dannes støv der er ikke MIN feil. Jeg er ansatt for å vaske, ikke rydde.

Anonymkode: c04f9...210

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med renhold i mange år. Hvis du skal jobbe lenge med det, ta fagbrev! HMS er ofte dårlig i renholdssektoren. Du har krav på utstyr og opplæring som reduserer risikoen for slitasjeskader. Om du kan, sørg for at avtalen om hva som skal gjøres, og når, er så detaljert som mulig. Skal du flytte på ting for å få rengjort en pult, skal det stå i en avtale. Når mange forventer at du gjør litt ekstra får du plutselig en time ekstraarbeid. Smil og vær hyggelig, så er de fleste hyggelige tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marizz

Jeg hadde helgejobb som renholder, og synes det var helt ok. Ville imidlertidig ikke satset på å ha en slik jobb lenge, men er jo greit om man virkelig liker å vaske :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vasket på skole. Det var helt greit. Møtte opp tidlig på morgenen og vasket klasserom før elevene kom, deretter korridorer og toaletter. Sistnevnte går forresten kjapt, og ta på hansker, og ikke vær pyse  så går det fint.

Gikk rundt og lyttet til radio og fikk noen timers betalt mosjon. Ble fort rutine, lærte meg hvilke radioprogram som gikk når, de ble skummelt synkronisert med hvor jeg vasket til enhver tid... Var vikar heltid, et helt år.

Det var forresten rutinen som gjorde at det gikk så greit for meg. På sommeren var det boning og andre ting som ikke var en del av den samme rutinen. Det likte jeg ikke like godt. Men det er vel ulike personlige preferanser der.

Anonymkode: 33183...447

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsmessig ville jeg nok ihvertfall satset på det offentlige. Og ligge unna visse byråer. ISS feks. har vel ikke akkurat et godt rykte.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var utrolig slitsomt... var helt skutt når arbeidsdagen var ferdig. Også veldig kjedelig.

Anonymkode: ca196...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Cordelia skrev:

Lønnsmessig ville jeg nok ihvertfall satset på det offentlige. Og ligge unna visse byråer. ISS feks. har vel ikke akkurat et godt rykte.

Jepp. En jobb som renholder kan være helt OK, det er mange som trives godt med det. Men du kan også være uheldig og få det slik. Så det gjelder å se an arbeidsgiveren nøye. 

Anonymkode: 531cf...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med renhold på et mindre sykehus som feriejobb på heltid og ved siden av studier på deltid, trivdes veldig godt. Jeg gikk da ikke pasientrom, men vasket på div poliklinikk og blodbank. På sommeren hadde jeg også ansvar for tøybestilling.

Veldig kjekk jobb, hadde jeg ikke hatt lengre utdanning, kunne jeg nok ha jobbet med renhold der i en lengre periode. Hyggelige kolleger, og et ikke for høyt arbeidstempo.

Anonymkode: 5a620...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket en sommer på sykehus som ferievikar, og gikk hele sommeren og tenkte "dette er hvorfor du skal ta en utdannelse, dette er ikke en jobb å ha livet ut". Hatet det som pesten, aldri, aldri igjen. Tror det hadde vært bedre et sted jeg slapp å forholde meg til så mye folk og ikke føle at jeg alltid gikk i veien, men fy faen for en drittjobb. Blæh, tenkte på den sommerjobben hver gang motivasjonen var laber under studiene. 

Anonymkode: 62096...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde en oppdragsbasert jobb som renholder i et lokalt klubbhus. Var helt nydelig! Fikk være alene, velge når på dagen jeg skulle vaske og tjene omtrentlig 1000kr/t, om ikke det var forferdelig skittent. Hyggelig jobb for en tenåring.

Anonymkode: e2618...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lyst til å ta fagbrev i renholdsfaget og kunne virklig tenke meg å arbeide som renholder enten på skole eller i helse og omsorgs institusjoner. Det er hvertfall der jeg ser for meg at det vil være normale arbeidstider. Jeg er ganske introvert av meg og blir utrolig sliten av å arbeide med mennesker. Jobber nå som vikar/assistent på et aldershjem der jeg for det meste er i pleien. Herregud så utslitt jeg blir etter jobb -.- Når jeg er renholder på samme sted kan jeg fint nyte dagen etter jeg er ferdig med arbeidet uten at jeg føler for å legge meg :P Men dere som har arbeidet med renhold på andre steder, hvor viktig er det at en kan kjøre bil/ disponere egen bil? Jeg liker tanken på å vaske for diverse firmaer eller som hjemmehjelp, men ikke viss jeg må være den som kjører rundt. En kjører vel for det meste i et team?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zidji skrev:

Jeg har faktisk lyst til å ta fagbrev i renholdsfaget og kunne virklig tenke meg å arbeide som renholder enten på skole eller i helse og omsorgs institusjoner. Det er hvertfall der jeg ser for meg at det vil være normale arbeidstider. Jeg er ganske introvert av meg og blir utrolig sliten av å arbeide med mennesker. Jobber nå som vikar/assistent på et aldershjem der jeg for det meste er i pleien. Herregud så utslitt jeg blir etter jobb -.- Når jeg er renholder på samme sted kan jeg fint nyte dagen etter jeg er ferdig med arbeidet uten at jeg føler for å legge meg :P Men dere som har arbeidet med renhold på andre steder, hvor viktig er det at en kan kjøre bil/ disponere egen bil? Jeg liker tanken på å vaske for diverse firmaer eller som hjemmehjelp, men ikke viss jeg må være den som kjører rundt. En kjører vel for det meste i et team?

Jeg er ikke renholder, men har en del kontakt med de innleide renholderne på jobben. Byrået stiller med bil, så renholderne trenger ikke disponere egen bil. De jobber vanligvis i team på to personer, men i blant skjer det uforutsette ting som siste liten-sykdom og trøbbel med vikarer e.l. så de må ta runden alene. I området vårt er de helt avhengig av bil for å komme seg fra arbeidssted til arbeidssted, så om du ikke har sertifikat vil jeg tro du ville stille lengre ned på søkerlista nettopp fordi du ville ha vanskelig for å jobbe alene i krisetilfeller. I byen kan det stille seg annerledes, med flere renholdere og team å sjonglere med, og bedre tilgang på kollektivtransport (om du har alt du trenger av utstyr på arbeidsstedet).

Når det er sagt virker det som teamet hos oss har "fast" sjåfør, så det er ikke sikkert det er noe problem å slippe den daglige kjøringen bare du har mulighet til å steppe inn i blant. :) 

Anonymkode: 531cf...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som renholder i det offentlige (og i stor bedrift som er sammenlignbart med det offentlige). Trivdes KJEMPEGODT - og det er nok en jobb jeg kunne tenkt meg på veldig mange måter. 

Variasjon i hvor mye folk jeg traff i løpet av dagen, og det synes jeg var helt ok. Hadde fri alle søndager og røde dager,jobbet av og til på lørdager i den ene jobben. Hadde på lydbok/radio/musikk av og til,tok pauser når det var mulighet til det (altså styrte dagen etter arbeidsmengde selv). 

Savner den tida og angrer for at jeg tok høyere utdanning.

Anonymkode: 7aaea...8aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...