Gå til innhold

Bøker - skravletråd


Minlillesky

Anbefalte innlegg

Lette gjennom kvinneguiden etter en skravletråd etter min smak, men fant det ikke. Så nå har jeg opprettet en liten skravletråd. Kom gjerne med anbefalinger av bøker, hva man eventuelt burde styre unna og gi en sjanse. Hvilken bok kjøpte dere sist og hva handler den eventuelt om? Hvilken bok leser dere på nå? Trenger alltids nye bøker :) Har 26 bøker på ønskeliste på "bokelsker" nettsiden. Trenger alltids litt påfyll.

Bøker jeg kjøpte i dag (3 av bøkene har jeg gitt en sjanse, nr 1,3 og 6):
# Øystein Wingaard Wolf - Brighton Blues. 
# Massemorderens private e-poster - Kjetil Stormark
# An Elastic state of mind - Ren Powell
# En mor ved navn Wanda - Paal-Andrè Grinderud
# En ung manns bekjennelser om kjærlighet - Frode Saugestad
# Tilbakekomstene - Fredrik Brattberg

Uleste bøker i bokhyllen som venter på sin tur;
# Lady Almina og virkelighetens Abbey - Lady Fiona Carnarvon
# I et hus i Alvdal - Anne-Britt Harsem ( Oppfølgeren til "mammas svik")
# Hjertestein - Kitty Glanville
# Krigen har intet kvinnelig ansikt - Svetlana Aleksijevitsj

Bøker jeg leser nå og eller har begynt på;
# Antisuper - Kristine Storli Henningsen
# Mammas svik - Anne - Britt Harsem. Mammas svik er en bok som jeg føler er vanskelig å lese. Denne
   boken klarer jeg bare å lese litt nå og da. Må da ha flere bøker tilgjengelig så jeg kan bytte på.
# Boktyven - Markus Zusak
# Rachels ferie - Marian Keyes
  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knallbra tråd! 

Selv leser jeg alt mulig rart av bøker, og skal til å begynne på boka Fyrsten av Henrik H. Langeland.

Leste nettopp ut boka "Mersalgsdronningen" som beskriver det vanvittige måten Nillebutikkene styres på, og hvordan ansatte presses til mersalg. Ganske interessant å lese, og boka beskriver også hvordan varehandelen har utviklet seg i løpet av 1900-tallet. Anbefales! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo! Liker tråden, jeg elsker å skravle om bøker :hoppendeglad:

Jeg har kjøpt en del bøker i det siste, og bøkene som ligger på vent blir bare flere og flere. Jeg har nettopp lest blant annet Ken Follett sin bok "Kjempenes krig", som jeg elsket :D Jeg elsker historie, og da er bøkene hans perfekt. Den var lang og omstendig med 900 sider med handling fra begynnelsen av 1900-tallet, og store deler av handlingen utspilte seg under 1.verdenskrig, men utrolig velskrevet, og jeg merket knapt at jeg hadde lest 900 sider før boken var ferdig! Jeg tar en liten pause fra han, før jeg begynner på neste bok i trilogien ("Vinter over verden" som handler om perioden rundt 2.verdenskrig). Andre bøker jeg nettopp har kjøpt, og som skal leses i nærmeste fremtid er 1Q84-trilogien til Haruki Murakami, gleder meg masse til å endelig lese dem! Jeg er stor fan av Murakami :) Jeg skal straks på ferie, så har planer om å pakke med meg disse bøkene:

# Min Mor sier - Stine Pilgaard

# Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv - Thomas Espedal (denne gleder jeg meg til etter x antall anbefalinger om å lese bøkene hans)

# Og dermed var det ingen - Agatha Christie (pga leseklubben her på KG, aldri lest noe av henne før)

+ lesebrettet mitt med en del fantasy (Game of Thrones og The Name of The Wind blant annet) + de fine bøkene til John Green.

 

Jeg har lest "Mammas svik". Den er så utrolig fæl, men virkelig verdt å lese! Vil anbefale alle å lese den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, NumberSix skrev:

Knallbra tråd! 

Selv leser jeg alt mulig rart av bøker, og skal til å begynne på boka Fyrsten av Henrik H. Langeland.

Leste nettopp ut boka "Mersalgsdronningen" som beskriver det vanvittige måten Nillebutikkene styres på, og hvordan ansatte presses til mersalg. Ganske interessant å lese, og boka beskriver også hvordan varehandelen har utviklet seg i løpet av 1900-tallet. Anbefales! 

Så hyggelig at tråden faller i smak."Mersalgsdronningen" hørtes spennende ut! Den må jeg legge til på ønskelista. Tror jeg har hørt om boken før, synes jeg husker navnet på boka fra tidligere. Varehandel er interessant å lese om, særlig når det gjelder utvikling fra før til nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Angeleye skrev:

Wohoo! Liker tråden, jeg elsker å skravle om bøker :hoppendeglad:

Jeg har kjøpt en del bøker i det siste, og bøkene som ligger på vent blir bare flere og flere. Jeg har nettopp lest blant annet Ken Follett sin bok "Kjempenes krig", som jeg elsket :D Jeg elsker historie, og da er bøkene hans perfekt. Den var lang og omstendig med 900 sider med handling fra begynnelsen av 1900-tallet, og store deler av handlingen utspilte seg under 1.verdenskrig, men utrolig velskrevet, og jeg merket knapt at jeg hadde lest 900 sider før boken var ferdig! Jeg tar en liten pause fra han, før jeg begynner på neste bok i trilogien ("Vinter over verden" som handler om perioden rundt 2.verdenskrig). Andre bøker jeg nettopp har kjøpt, og som skal leses i nærmeste fremtid er 1Q84-trilogien til Haruki Murakami, gleder meg masse til å endelig lese dem! Jeg er stor fan av Murakami :) Jeg skal straks på ferie, så har planer om å pakke med meg disse bøkene:

# Min Mor sier - Stine Pilgaard

# Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv - Thomas Espedal (denne gleder jeg meg til etter x antall anbefalinger om å lese bøkene hans)

# Og dermed var det ingen - Agatha Christie (pga leseklubben her på KG, aldri lest noe av henne før)

+ lesebrettet mitt med en del fantasy (Game of Thrones og The Name of The Wind blant annet) + de fine bøkene til John Green.

 

Jeg har lest "Mammas svik". Den er så utrolig fæl, men virkelig verdt å lese! Vil anbefale alle å lese den :)

Så bra tråden faller i smak hos oss som elsker å skravle om bøker :hoppendeglad:
Kjempenes krig, er det en handling fra virkeligheten/basert på virkelige hendelser? Elsker bøker som er basert på virkelige hendelser,dagbøker og ikke minst om krig. Kjempenes krig må noteres ned i ønskelista. 1Q84 trilogien til Haruki Murakami må jeg sjekke ut. Hørtes annerledes og interessant ut.  De andre bøkene du nevner har jeg ikke hørt om før, eller lest, så de må også sjekkes ut.

Bokhylla kommer til å bli fylt opp av uleste bøker før jeg rekker å lese alle sammen, haha. Men bøker går heldigvis aldri ut på dato, så får nok lest ut etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Minlillesky skrev:

Så bra tråden faller i smak hos oss som elsker å skravle om bøker :hoppendeglad:
Kjempenes krig, er det en handling fra virkeligheten/basert på virkelige hendelser? Elsker bøker som er basert på virkelige hendelser,dagbøker og ikke minst om krig. Kjempenes krig må noteres ned i ønskelista. 1Q84 trilogien til Haruki Murakami må jeg sjekke ut. Hørtes annerledes og interessant ut.  De andre bøkene du nevner har jeg ikke hørt om før, eller lest, så de må også sjekkes ut.

Bokhylla kommer til å bli fylt opp av uleste bøker før jeg rekker å lese alle sammen, haha. Men bøker går heldigvis aldri ut på dato, så får nok lest ut etterhvert :) 

Oi, ser jeg skrev feil tittel. Boken heter "Kjempenes fall". Det er en oppdiktet bok med oppdiktede personer. Men rammene rundt det som skjer i boken har skjedd på ekte, altså det som handler om 1.verdenskrig osv.  Forfatteren har bare plassert sine oppdiktede hovedpersoner rundt begivenhetens sentrum, så man lærer mye historie også. Hvis du skjønner hva jeg mener :fnise: Det handler også mye om kjærlighet, kampen for stemmerett for kvinner og bedre arbeidsvilkår for arbeidere på den tiden.

Jeg har en hel bokhylle full av bøker jeg ikke har lest - leselisten min er altfor lang, og aner ikke hvordan jeg skal få lest alt sammen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Angeleye skrev:

Oi, ser jeg skrev feil tittel. Boken heter "Kjempenes fall". Det er en oppdiktet bok med oppdiktede personer. Men rammene rundt det som skjer i boken har skjedd på ekte, altså det som handler om 1.verdenskrig osv.  Forfatteren har bare plassert sine oppdiktede hovedpersoner rundt begivenhetens sentrum, så man lærer mye historie også. Hvis du skjønner hva jeg mener :fnise: Det handler også mye om kjærlighet, kampen for stemmerett for kvinner og bedre arbeidsvilkår for arbeidere på den tiden.

Jeg har en hel bokhylle full av bøker jeg ikke har lest - leselisten min er altfor lang, og aner ikke hvordan jeg skal få lest alt sammen! :P

Haha, jeg skjønte ingenting da jeg google boka. :fnise: Tenkte kanskje den var utgått, men syntes det var rart den ikke var på nettet. Kjempenes fall skal noteres..haha :) Så spennende!! Gleder meg til å få lest boka. 

Haha, godt vi er flere om "problemet". En fordel med mye bøker, man har alltids noe å lese på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Angeleye skrev:

Oi, ser jeg skrev feil tittel. Boken heter "Kjempenes fall". Det er en oppdiktet bok med oppdiktede personer. Men rammene rundt det som skjer i boken har skjedd på ekte, altså det som handler om 1.verdenskrig osv.  Forfatteren har bare plassert sine oppdiktede hovedpersoner rundt begivenhetens sentrum, så man lærer mye historie også. Hvis du skjønner hva jeg mener :fnise: Det handler også mye om kjærlighet, kampen for stemmerett for kvinner og bedre arbeidsvilkår for arbeidere på den tiden.

Jeg har en hel bokhylle full av bøker jeg ikke har lest - leselisten min er altfor lang, og aner ikke hvordan jeg skal få lest alt sammen! :P

En fantastisk bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å lese, og leser for det meste bokserier fra 1800- tidlig 1900 tallet, med kjærlighet, drama og intriger slik som alvestad, oldesjenta, hjertets røst, morshjerte, der vinden hvisker, polarnetter osv... Har lest mange bokserier og holder på med flere for øyeblikket. Akkurat nå leser jeg Hjertets røst nr 5.

Har akkurat lest Calendar girl nr 1 også! :) Kjempe bra bok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Byjenta! skrev:

Elsker å lese, og leser for det meste bokserier fra 1800- tidlig 1900 tallet, med kjærlighet, drama og intriger slik som alvestad, oldesjenta, hjertets røst, morshjerte, der vinden hvisker, polarnetter osv... Har lest mange bokserier og holder på med flere for øyeblikket. Akkurat nå leser jeg Hjertets røst nr 5.

Har akkurat lest Calendar girl nr 1 også! :) Kjempe bra bok! 

Mamma er veldig glad i samme bøker som deg. Tror hun har lest noen av de du nevnte om jeg ikke husker feil nå. 
Calendar girl nr 1, er det samme boken som Calendar girl? Calendar girl har blitt reklamert av bloggere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld ble jeg ferdig med "Antisuper" av Kristine Storli Henningsen. Klarte ikke holde meg til leselista-rekkefølgen min, så i går begynte jeg på boken " En mor ved navn Wanda" av Paal - Andrè Grinderud. 

Har snart kommet halvveis i boken. Boken er veldig lett å lese. Det er en fin bok og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Byjenta! skrev:

Jepp er calendar girl :) veldig bra 

Da må den og legges til lista mi :) Ble litt nysgjerrig på boka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe :) Bare sende pm om du vil ha et kort foredrag om handling :) Jeg syntes den var veldig fengende iallefall og venter spent på de 3 neste bøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt opp interessen med å lese bøker igjen (men velger vel mest lettleste bøker), og har nettopp kjøpt meg en ny bok jeg skal begynne på straks, "En sang fra fortiden" av Katherine Webb. :)  Før det leste jeg "Piken på toget" av Paula Hawkins, og "En mann ved navn Ove" av Fredrik Backman, likte begge veldig godt. Ja, og så leste jeg de to bøkene av Jojo Moyes som har blitt så populære, "Et helt halv år" og "Etter deg". Dere som leser mange bøker har sikkert lest alt dette allerede. :laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig glad i å lese bøker av Lucinda Riley, hun har god måte å få meg revet med i fortellingen. Tror jeg har lest alle bøkene hennes og har begynt på det siste som hun har laget serie om Syv Søstre og venter på 3 bok. 

Ellers så er jeg altetende av hverdagsromaner, men er begynt å halle litt over til spenningsromaner. Likte godt "Flink Pike" Gillian Flynn. og jeg lar deg gå med Clare Makintosh, Trenger flere tips her til nye bøker. 

Akkurat nå holder jeg på med Jordmoren fra Hope River, Patricia Harmann, den hadde jeg ikke tørt å lese hvis jeg skulle føde selv fremover, den er veldig detaljert innen fødsel av barn og ellers hverdagen rundt det å være jordmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leser i Finn Skårderuds 'Uro' for tiden. I rykk og napp.

Hvis jeg skal nevne en roman som fengslet meg: En egen musikk (Vikram Seth). Han forteller på en måte som gjør det lett å "være" i romanen. Det var iallfall min opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd :) Jeg trenger et spark bak for å lese mer, så denne skal jeg følge! Leser for øyeblikket et par-tre bøker samtidig, men burde kanskje holde meg til en... Jeg tror det blir Stoner (John Williams) som vinner kampen om å leses først hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...