Gå til innhold

Er uføretrygdede fritt vilt de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sett rart ut om jeg kuttet ut venner fra oppveksten og nær familie.

Anonymkode: 717ef...677

Hvem hadde det sett rart ut for? Vil du virkelig ha snyltere som venner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svarte på et innlegg om at det var lettere å si man hadde vondt i ryggen enn at man var psykisk syk. Å lyve om ryggvondt er svindel, uansett om man er aldri så deprimert.

Jeg kjenner for eksempel mange som er uføre på grunn av fibromyalgi. De er mer aktive enn noen jeg kjenner, de har overskudd til oppusing, fjellturer, utenlandsturer, de er på byen og fester osv. Men jobb? Nei, for syke. Det er litt for gjennomskuelig til at jeg kjøper det.

Anonymkode: 717ef...677

Jeg har ikke fibromyalgi, men jeg har en annen revmatisk lidelse, og trening er faktisk en del av aktivitetsplanen min hos NAV.  (Går på AAP nå, men forventer å bli ufør i løpet av et par år hvis ikke helsen bedrer seg)

I tillegg til den revmatiske sykdommen jeg har, har jeg Mb Crohns, og i dag har jeg sittet på toalettet mer eller mindre sammenhengende i 8 timer.

Du ville sett meg når jeg løp ute (noe jeg for første gang har gjort i år), du ville sett meg luke i hagen, men du ville ikke sett meg de timene jeg sitter på do.

Og ja, i begynnelsen var det lettere å si til omgivelsene at jeg var hjemme på grunn av ryggen, enn å få tusenvis av "gode" forslag om hva jeg skulle gjøre for at ikke magen skulle slå seg vrang, eller når den hadde slått seg vrang hva jeg skulle gjøre for å få roet den, og ikke minst hva jeg skulle gjøre for å fortsette stå i jobb.
Jeg har fått forslag om alt fra kåldiett(!), til bleier, og tro det eller ei, men også at jeg kunne fått et kontor på toalettet.
Da var det mye bedre å få gode råd om å gå, styrketrening/øvelser, massasje, kiropraktor, manuellterapeut, eller lignende behandlinger.
Men selv om man sier at man har ryggsmerter til omgivelsene, er det ikke den informasjonen NAV sitter med.  De har diagnosen din, og siden ingen har meldeplikt til naboer og venner er det derfor ikke snakk om svindel.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg har ikke fibromyalgi, men jeg har en annen revmatisk lidelse, og trening er faktisk en del av aktivitetsplanen min hos NAV.  (Går på AAP nå, men forventer å bli ufør i løpet av et par år hvis ikke helsen bedrer seg)

I tillegg til den revmatiske sykdommen jeg har, har jeg Mb Crohns, og i dag har jeg sittet på toalettet mer eller mindre sammenhengende i 8 timer.

Du ville sett meg når jeg løp ute (noe jeg for første gang har gjort i år), du ville sett meg luke i hagen, men du ville ikke sett meg de timene jeg sitter på do.

Og ja, i begynnelsen var det lettere å si til omgivelsene at jeg var hjemme på grunn av ryggen, enn å få tusenvis av "gode" forslag om hva jeg skulle gjøre for at ikke magen skulle slå seg vrang, eller når den hadde slått seg vrang hva jeg skulle gjøre for å få roet den, og ikke minst hva jeg skulle gjøre for å fortsette stå i jobb.
Jeg har fått forslag om alt fra kåldiett(!), til bleier, og tro det eller ei, men også at jeg kunne fått et kontor på toalettet.
Da var det mye bedre å få gode råd om å gå, styrketrening/øvelser, massasje, kiropraktor, manuellterapeut, eller lignende behandlinger.
Men selv om man sier at man har ryggsmerter til omgivelsene, er det ikke den informasjonen NAV sitter med.  De har diagnosen din, og siden ingen har meldeplikt til naboer og venner er det derfor ikke snakk om svindel.

Å jeg er så enig med deg i dette innlegget.

Min mann har nesten samme lidelsen,og han vil så gjerne jobbe. Men det går ikke.

 

Anonymkode: b2b64...7fd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, LeahJames skrev:

Jeg tror at de som langer ut mot trygdede er misunnelige. De tror nemlig at folk sitter på ræva og mottar penger fra staten. Skattepengene våre. Trygdede betaler også skatt, nå langt mer enn før.

De har som regel heller aldri vært alvorlig syke og kan ikke sette seg inn i at noen ikke klarer å jobbe. Forståelse er en fin bil.

Men det å betale skatt av penger du FÅR for å gjøre INGENTING er ikke det samme som å betale skatt av arbeidsinntekt!! Om staten gir f.eks 20 000 kr for så å trekke 6 000 kr i skatt, eller om man får 14 000 kr "i hånda" spiller jo ingen rolle - poenget er at uføre FÅR PENGER UTEN Å YTE. 

Anonymkode: 07b4d...d7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk dømmer uføre og roper ut SNYLTER så fort en som er uføre beveger seg ut døra omtrent. "Jeg så naboen min kjøre på butikken. Hun er garantert en snylter. Det er jeg 100% sikker på"  Folk er så frekke og vil vite hvorfor du er uføre og hva du bruker penger på. De må avgjøre om du kan jobbe eller ikke. Dra på ferie kan du bare drite i. Klarer du det, så klarer du å jobbe! :regler: Uføre har ikke rett på noe liv og skal bare holde seg inne hele tiden. 

Du som dømmer, se og kom deg ned fra din høye hest og slutt å bry deg. Det er ikke din sak. Hvem du til å bestemme om noen er i stand til å jobbe eller ikke? Er du lege eller spesialist? I dont think so. Så klapp igjen og slutt å hver så misunnelig på uføre. Misunnelse er en stygg ting. Hver heller opptatt med ditt liv og ikke bry deg om andres.

Jeg er glad jeg ikke er uføre og håper jeg ALDRI blir det! Stakkars uføre som får så mye hat og kritikk fra folk 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er vel at de som er så syke at de ikke kan fungere i jobb i grunnen ikke burde være friske nok til å reise regelmessig, gå fjellturer, pusse opp leilighet/hus osv.

Har man ryggvondt er vel mange timer i en bil det siste man trenger.

Anonymkode: 717ef...677

Si meg (du som kjenner så mange som har snylta seg til uførepensjon ) hvordan er det mulig å lure systemet og spesialister egentlig? Å bli uføre er vanskelig. Du skal gjennom mange prøver og mye utredning. Det er jo ikke bare å dra til NAV å si "hei, jeg vil bli uføre" mens du slenger en legeerklæring på disken. 

Jeg lurer veldig på hvordan alle disse folka du kjenner har klart å lure systemet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linnpinn9 skrev:

Si meg (du som kjenner så mange som har snylta seg til uførepensjon ) hvordan er det mulig å lure systemet og spesialister egentlig? Å bli uføre er vanskelig. Du skal gjennom mange prøver og mye utredning. Det er jo ikke bare å dra til NAV å si "hei, jeg vil bli uføre" mens du slenger en legeerklæring på disken. 

Jeg lurer veldig på hvordan alle disse folka du kjenner har klart å lure systemet. 

Du kan forklare det til du blir blå i fjeset, visse folk vil ikke kjønne det, dette er folk som tror tenåringer velger å få barn får da for de så mye oenger av staten... Helt idioti.

Anonymkode: 45fab...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det å betale skatt av penger du FÅR for å gjøre INGENTING er ikke det samme som å betale skatt av arbeidsinntekt!! Om staten gir f.eks 20 000 kr for så å trekke 6 000 kr i skatt, eller om man får 14 000 kr "i hånda" spiller jo ingen rolle - poenget er at uføre FÅR PENGER UTEN Å YTE. 

Anonymkode: 07b4d...d7f

Nøyaktig det samme som blir sagt om kommune- og statsansatte med andre ord.  :P (Jeg har vært ansatt i stat og kommune i nesten hele mitt yrkesaktive liv, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at jeg fikk betalt for å gjøre ingenting)

Det virker som om mange tror at uføre aldri har bidratt til noe som helst i samfunnet, og selv om det er mange unge uføre for tiden, er det fremdeles slik at de fleste av de uføre har vært yrkesaktive skattebetalere i flere titalls av år.

Og jeg er 100 % sikker på at mer enn 90 % av de uføre ville byttet ut det å "få penger for å gjøre ingenting" med en yrkesaktiv og smertefri hverdag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Nøyaktig det samme som blir sagt om kommune- og statsansatte med andre ord.  :P (Jeg har vært ansatt i stat og kommune i nesten hele mitt yrkesaktive liv, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at jeg fikk betalt for å gjøre ingenting)

Det virker som om mange tror at uføre aldri har bidratt til noe som helst i samfunnet, og selv om det er mange unge uføre for tiden, er det fremdeles slik at de fleste av de uføre har vært yrkesaktive skattebetalere i flere titalls av år.

Og jeg er 100 % sikker på at mer enn 90 % av de uføre ville byttet ut det å "få penger for å gjøre ingenting" med en yrkesaktiv og smertefri hverdag.

Dette tror jeg mange kritikere/hetsere ikke tenker over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
Den 14.7.2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk da jeg var 21 år og fikk schizoaffektiv lidelse. Jeg var syk hele tiden etter at sykdommen brøt ut, selvom jeg klarte å følge opp høyere utdanning og tok opp studielån og klarte perioder med endel arbeid. Min psykose ble utløst av en ekstrem livshendelse, altså påkjenninger, og en episode med en psykopat/drittsekk som bevisst gikk inn for å ødelegge for meg.

Jeg forsøkte å forholde meg positivt, men fikk ikke god hjelp i psykiatrien, jeg ble heller brutt ned der - og ble etterhvert uføretrygdet. 

Til vanlig kan man ikke se på meg at jeg er syk, men det er jeg faktisk, hver dag, selvom jeg tidvis har helt vanlig fungering. Det man heller ikke kan se på meg er ørten innleggelser av forskjellig varighet etc. Det man heller ikke kan vite ved å se på meg er at mange klær jeg går med er gaver, og at jeg har arvet penger, slik at jeg har en annen økonomi enn en lav uføretrygd skulle tilsi.

Hvorfor har ikke jeg rett til å ha et vanlig liv med en del oljepenger som alle andre? Tror dere andre der ute at dere ville nytt godt av å leve i et av verdens rikeste land om det ikke var for olje?Mange av de gode jobbene ville ikke fantes. Mine foreldre har betalt høy skatt i alle år. Alle i familien min jobber og betaler skatt. 

Jeg er lei av å bli uglesett og møte sånne holdninger som jeg opplever folk har. Jeg har ikke gjort noe galt, min sykdom er så vanskelig at den gir en slags funksjonshemning, hvor ting andre tar for gitt ikke er en selvfølge å mestre i det hele tatt. Hvorfor skal jeg omtrent legge ut offentlig regnskap for hva jeg bruker pengene mine på? Det er en pensjon jeg får, fordi jeg er syk. Akkurat som dere får høye lønninger fordi dere bor i en rik oljenasjon. Det er ikke riktig at alle skal vite hva jeg får i uføretrygd eller hva jeg bruker penger på. Det er ikke alt man kan se på folk, og dere vet ingenting om hvordan det er å få drømmen om å ha en morsom utfordrende jobb som jeg har tatt utdanning mot, knust.

Anonymkode: c5322...f33

Jeg håper du og andre uføre kan gå med hodet hevet og overse som best er de som ikke forstår og ikke ønsker å forstå. Det finnes så mange tråder allerede hvor uføre blir snakket ned. Jeg tenkte at endelig er det en tråd hvor man kan slippe slikt, men jammen fant ikke noen det for godt å benytte anledningen til å komme med litt oppgulp her også. Ikke la dem vinne. Du har gjort så godt du kan og fortjener de pengene du får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Linnpinn9 skrev:

Si meg (du som kjenner så mange som har snylta seg til uførepensjon ) hvordan er det mulig å lure systemet og spesialister egentlig? Å bli uføre er vanskelig. Du skal gjennom mange prøver og mye utredning. Det er jo ikke bare å dra til NAV å si "hei, jeg vil bli uføre" mens du slenger en legeerklæring på disken. 

Jeg lurer veldig på hvordan alle disse folka du kjenner har klart å lure systemet. 

Vedkommende vet det ikke med mindre de har sagt det til han/hun. Noe jeg tviler på de har. Det er jo ikke sikkert de gidder å fortelle folk om hva som feiler de. Det er en privatsak og ingen uføretrygdede har meldeplikt til noen. Folk bare antar de og de er snyltere. 

Anonymkode: 2f1a9...ffa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Strixvaria skrev:

Jeg tror dette handler om noe som stikker dypere. Alle vet at oljepengene begynner å ta slutt, og at med dagens enorme velferdsutgifter vil Statens pensjonsfond - utland (populært kalt Oljefondet) gå tomt i løpet av få tiår. Og da begynner folk å bekymre seg for at ikke de skal få "sin" del; og ikke minst - hva i all verden skal vi gjøre når pengene tar slutt? Den reelle arbeidsledigheten her i landet er skyhøy medregnet alle de som er uføretrygdet, som gjerne får flere barn som igjen blir uføretrygdet (den sosiale mobiliteten er ikke så stor som mange liker å tro; uførhet går i arv) og hvis man ønsker å opprettholde det velferdsnivået vi er vant til med gratis helsetjenester, gratis utdanning, mange generøse kontantoverføringsordninger osv., så må man begynne å kutte ganske mye flere steder, for eksempel i flere av kontantytelsene (barnetrygd, kontantstøtte, ekstra stønader i forbindelse med ymse diagnoser osv.). Og når man vet dette, så er det klart at det å oppdage at folk du kjenner/vet hvem er har greid å snylte til seg hundretusener av kroner, kanskje også en bolig (eller hvertfall betalt husleie), ymse ekstrastønader osvosv., så oppleves det som ganske motbydelig, og til dels urettferdig. Urettferdig i betydningen at mange er bekymrede for sine egne muligheter til å få velferdsgoder i fremtiden, f.eks. pensjoner, sykepengerettigheter, helsetjenester osv., og det å se folk som snylter på de gode ordningene blir da litt som å se noen med hånda nedi lommeboka di, for man tenker seg at disse pengene kunne egentlig gått til tjenester og tilbud til flere, og ikke minst en inntektssikring for en selv. Dette er ikke irrasjonelt i seg selv, men en måte å få ut frustrasjon over et system mange opplever ikke fungerer. For de som jobber og betaler skatt er det klart at det oppleves som jævlig urettferdig at andre kan få de samme tingene, kanskje enda mer, når de IKKE jobber - hvorfor skal noen måtte jobbe mens andre slipper? Det er jo der problemet ligger.

Og jeg innrømmer glatt at for meg som har jobba ved siden av skolen siden jeg var 14, alltid betalt mine egne ting, jobbet så mye ved siden av studiene for å overleve (husleie i Oslo er dyrt, og studielånet ganske skrantent) at jeg har falt om ved flere anledninger, så er det ganske surt å se ei som "har ME" og som har gått på NAV siden ungdomsskolen (men som alltid var med på ALLE fester og alt annet som var gøy.. orka bare ikke å stå opp og gå på skolen, men hun kunne bli sett på handlesenteret på dagtid f.eks..) har fått kjøpt seg et råfint hus (ung ufør over flere år + finansieringshjelp fra Husbanken), fin bil og har unger og det hele, mens her sitter jeg med studielån på flere hundre tusen, stressrelaterte helseutfordringer, og kan se langt etter å eie mitt eget hjem. Jeg unner henne selvfølgelig et godt liv, det er ikke det jeg sier, men jeg ser at når det så åpenbart har lønt seg å snylte, så oppleves det blodig urettferdig for oss andre som kanskje aldri får råd til splitter nytt hus eller en livsstil med mye interiørting, reiser osv. som det denne jenta har uten at hun noen gang har måttet jobbe for det, selv om vi andre har studert til både bachelor- og mastergrader og jobber 100 % ved siden av studier og alt.

Det er noe feil ved et system som kan skape så store forskjeller på folk, og det gjør også at forakten for de virkelig svake, som trenger stønader og hjelp fra det offentlige, vokser enormt - og det er igjen fryktelig urettferdig for de som faktisk er syke, som trenger hjelp og støtte, og som burde fått være i fred. For alle kjenner noen som svindler, og alle er redde for at "deres" penger brukes opp på tull. En måte å få bukt med mye av dette på er å ansvarliggjøre fastlegene i mye større grad enn man gjør i dag, for det er jo de som må anbefale uførepensjon, og det er dem som skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær. Og man kan enkelt se i sin kommune hvilken lege som skriver ut flest sykemeldinger, for det er noe alle vet. Jeg vet om en lege man bare kunne "ringe seg syk" hos, og vedkommende var også ganske raus med både A- og B-preparater. H*n fikk sparken etter hvert, men alle ville jo ha vedkommende som fastlege, for der fikk man akkurat det man ville..

Mener du virkelig at de ME-syke ikke er syke, og at de bare snylter? Hva mener du med "de ordentlige syke"? De som du fysisk kan se smerten på? Man skal være jævlig forsiktig med å dømme de som er syke. Fy skam seg mange i denne tråden.

Anonymkode: 9423f...31a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarte på et innlegg om at det var lettere å si man hadde vondt i ryggen enn at man var psykisk syk. Å lyve om ryggvondt er svindel, uansett om man er aldri så deprimert.

Jeg kjenner for eksempel mange som er uføre på grunn av fibromyalgi. De er mer aktive enn noen jeg kjenner, de har overskudd til oppusing, fjellturer, utenlandsturer, de er på byen og fester osv. Men jobb? Nei, for syke. Det er litt for gjennomskuelig til at jeg kjøper det.

Anonymkode: 717ef...677

Er du virkelig så dum. Vedkommende mente at man ikke sanheten til sånne nysgjerrigperer som deg.Ikke atman jugde til Nav.

Jisses :ohmy:

Anonymkode: 57ac7...127

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 av 20 svindler på trygden

http://www.nettavisen.no/na24/--1-av-20-svindler-pa-trygden/3750202.html

Så å påstå at alle er ærlige, blir også feil. Er nok mange som har rett i sin observasjoner. Hvis alle anerkjenner at det faktisk finnes en god del svindel, så blir det også lettere for de som er ærlige. 

 

Anonymkode: 2ea0b...30f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Nøyaktig det samme som blir sagt om kommune- og statsansatte med andre ord.  :P (Jeg har vært ansatt i stat og kommune i nesten hele mitt yrkesaktive liv, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at jeg fikk betalt for å gjøre ingenting)

Det virker som om mange tror at uføre aldri har bidratt til noe som helst i samfunnet, og selv om det er mange unge uføre for tiden, er det fremdeles slik at de fleste av de uføre har vært yrkesaktive skattebetalere i flere titalls av år.

 

 

:klappe:

Dette!Er ufør og skulle ha gjerne ha byttet min hverdag

Anonymkode: 57ac7...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Keiserensnyeklær
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 av 20 svindler på trygden

http://www.nettavisen.no/na24/--1-av-20-svindler-pa-trygden/3750202.html

Så å påstå at alle er ærlige, blir også feil. Er nok mange som har rett i sin observasjoner. Hvis alle anerkjenner at det faktisk finnes en god del svindel, så blir det også lettere for de som er ærlige. 

 

Anonymkode: 2ea0b...30f

Jeg hadde håpet vi kunne ha hatt en eneste tråd som ikke handler om dem som svindler. Er det 1 av 20 som svindler på trygden, så er det 19 som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Keiserensnyeklær skrev:

Jeg hadde håpet vi kunne ha hatt en eneste tråd som ikke handler om dem som svindler. Er det 1 av 20 som svindler på trygden, så er det 19 som ikke gjør det.

Dette! Pluss at media bruker ordet trygd om alle yteleser man kan få fra Nav så i den statistikken er det ikke bare tatt utgangspunkt i de på uføretrygd. Og realiteten er at det er ikke blandt de på trygd man finner mest snyltere.

Anonymkode: 57ac7...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 av 20 svindler på trygden

http://www.nettavisen.no/na24/--1-av-20-svindler-pa-trygden/3750202.html

Så å påstå at alle er ærlige, blir også feil. Er nok mange som har rett i sin observasjoner. Hvis alle anerkjenner at det faktisk finnes en god del svindel, så blir det også lettere for de som er ærlige. 

 

Anonymkode: 2ea0b...30f

Leste du artikkelen før du lenket til den?

Sitat

I 2013 utførte Proba et nytt utredningsoppdrag for å se på omfanget av svindel av fem andre sentrale folketrygdytelser (dagpenger, arbeidsavklaringspenger, uførepensjon, foreldrepenger og overgangsstønad).

Her er det ikke bare snakk om uføre, men om alle typer trygd, inkludert foreldrepenger, overgangsstønad og dagpenger.

Og noen svindler, det er det ingen som nekter på, men i slike tråder virker det som om 90 % blir sett på som svindlere, ikke 5 % eller mindre, som er det reelle antallet.

 

Anonymkode: a3d7d...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ufør ennå, men det er nok det jeg blir etter hvert. Kan og legge til at å få penger av Nav, da man er syk, er virkelig ingen enkel sak. Jeg har fått avslag på AAP, og det med 5 fysiske diagnoser, utredes for en fysisk til, og 2 psykiske diagnoser. For Nav legen mener at har man en av disse diagnosene, så klarer de fleste å jobbe. Han har ikke tatt hensyn til at med alle diagnosene jeg har, så blir det temmelig mye verre. Og denne kampen med Nav skal jeg måtte kjempe hvert år, i mange år nå. Og bli sykere grunnet denne kampen. Tro meg, hvis jeg kunne jobbe, så hadde jeg tatt hvilken som helst jobb, for å slippe nav, og ha litt mer å leve for.

Jeg har og fibromyalgi, og tvinger meg ut på tur. Men ingen ser at jeg ligger da flere timer før og etter. I dag, møtte jeg en venninne i byen. Vi satt på en benk i skyggen i 1 time, etter en time, måtte jeg dra hjem og har ligget rett ut etterpå, og ikke orket noe. For det psykiske og, så betyr den turen ut, og få treffe en venninne så utrolig mye. Jeg går på kino ca en gang i måneden og, noe som betyr mye. Men jeg går på en bra dag, og sitter i 2 timer og slapper av. Men jeg prøver å være så aktiv jeg kan, med de sykdommene jeg har. For de fleste dager, så ligger jeg bare inne, og orker minimalt. Og grunnet alle fordommer, så er det ikke ofte jeg tør å poste noe på facebook. Gud forby at jeg var på kino, eller gikk en tur.

Anonymkode: 15cd7...23c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...