Gå til innhold

Er uføretrygdede fritt vilt de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, LeahJames skrev:

Jeg tror at de som langer ut mot trygdede er misunnelige. De tror nemlig at folk sitter på ræva og mottar penger fra staten. Skattepengene våre. Trygdede betaler også skatt, nå langt mer enn før.

De betaler skatt av pengene de får fra staten?

Du skjønner vel at dette ikke er verdiskapning.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette.

Kjenner flere jevnaldrende som er trygdede. De går på fjellturer, reiser til Sverige, jobber i hagen, koser seg verre. Men jobb? Nei, det har de ikke overskudd eller helse til.

Anonymkode: 717ef...677

Så man skal ikke få gjøre noe som helst trivelig i livet fordi man ikke klarer å jobbe? Mennesker er ikke maskiner. Det virker som om uføre skal få dobbel straff her- forbud mot noe som helst annet enn å ligge strak 24/7 på toppen av å være syk. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

hvordan kan du si 100% sikkert at de driver med svindel?

Jeg er (dessverre) venner med flere som snylter trygd.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så løgn burde belønnes, mener du?

Anonymkode: 717ef...677

Det er da ingen som har krav på å få vite om hvorfor noen er ufør. Du har ikke noe med hvorfor vedkommende er ufør og hvorfor skal de opplyse allmenneheten om at de feks har bipolar lidelse?

Anonymkode: d000e...b55

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, rh1 skrev:

Så man skal ikke få gjøre noe som helst trivelig i livet fordi man ikke klarer å jobbe? Mennesker er ikke maskiner. Det virker som om uføre skal få dobbel straff her- forbud mot noe som helst annet enn å ligge strak 24/7 på toppen av å være syk. 

Det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om at såkalt syke mennesker klarer så mye, så lenge det er lystbetont. Så fort det er snakk om å jobbe får de så frykelig vondt. Så er de ute i hagen og svinger seg noen uker etterpå. Etter noen år med slik unnasluntring er belønningen uføretrygd.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen som har krav på å få vite om hvorfor noen er ufør. Du har ikke noe med hvorfor vedkommende er ufør og hvorfor skal de opplyse allmenneheten om at de feks har bipolar lidelse?

 

Nå vrir du fra det jeg svarte på. Prøv igjen.

Anonymkode: 717ef...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om at såkalt syke mennesker klarer så mye, så lenge det er lystbetont. Så fort det er snakk om å jobbe får de så frykelig vondt. Så er de ute i hagen og svinger seg noen uker etterpå. Etter noen år med slik unnasluntring er belønningen uføretrygd.

Anonymkode: 717ef...677

Folk kan være syk på mange måter. Hvis du ikke vet om problemene i detalj, så har du ingen grunnlag for å si at de klarer mer enn de hevder selv, enten de går i hagen, på fjelltur eller på café

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nå vrir du fra det jeg svarte på. Prøv igjen.

Anonymkode: 717ef...677

Hva var det du spurte om sa du?

Anonymkode: d000e...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen som har krav på å få vite om hvorfor noen er ufør. Du har ikke noe med hvorfor vedkommende er ufør og hvorfor skal de opplyse allmenneheten om at de feks har bipolar lidelse?

 

Svarte på et innlegg om at det var lettere å si man hadde vondt i ryggen enn at man var psykisk syk. Å lyve om ryggvondt er svindel, uansett om man er aldri så deprimert.

Jeg kjenner for eksempel mange som er uføre på grunn av fibromyalgi. De er mer aktive enn noen jeg kjenner, de har overskudd til oppusing, fjellturer, utenlandsturer, de er på byen og fester osv. Men jobb? Nei, for syke. Det er litt for gjennomskuelig til at jeg kjøper det.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, rh1 skrev:

Folk kan være syk på mange måter. Hvis du ikke vet om problemene i detalj, så har du ingen grunnlag for å si at de klarer mer enn de hevder selv, enten de går i hagen, på fjelltur eller på café

Når folk sier at de mottar trygd på grunn av fibromyalgi må man jo ta utgangspunkt i det.

Anonymkode: 717ef...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det du spurte om sa du?

 

Som sagt, prøv igjen. :)

Anonymkode: 717ef...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. juli 2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk da jeg var 21 år og fikk schizoaffektiv lidelse. Jeg var syk hele tiden etter at sykdommen brøt ut, selvom jeg klarte å følge opp høyere utdanning og tok opp studielån og klarte perioder med endel arbeid. Min psykose ble utløst av en ekstrem livshendelse, altså påkjenninger, og en episode med en psykopat/drittsekk som bevisst gikk inn for å ødelegge for meg.

Jeg forsøkte å forholde meg positivt, men fikk ikke god hjelp i psykiatrien, jeg ble heller brutt ned der - og ble etterhvert uføretrygdet. 

Til vanlig kan man ikke se på meg at jeg er syk, men det er jeg faktisk, hver dag, selvom jeg tidvis har helt vanlig fungering. Det man heller ikke kan se på meg er ørten innleggelser av forskjellig varighet etc. Det man heller ikke kan vite ved å se på meg er at mange klær jeg går med er gaver, og at jeg har arvet penger, slik at jeg har en annen økonomi enn en lav uføretrygd skulle tilsi.

Hvorfor har ikke jeg rett til å ha et vanlig liv med en del oljepenger som alle andre? Tror dere andre der ute at dere ville nytt godt av å leve i et av verdens rikeste land om det ikke var for olje?Mange av de gode jobbene ville ikke fantes. Mine foreldre har betalt høy skatt i alle år. Alle i familien min jobber og betaler skatt. 

Jeg er lei av å bli uglesett og møte sånne holdninger som jeg opplever folk har. Jeg har ikke gjort noe galt, min sykdom er så vanskelig at den gir en slags funksjonshemning, hvor ting andre tar for gitt ikke er en selvfølge å mestre i det hele tatt. Hvorfor skal jeg omtrent legge ut offentlig regnskap for hva jeg bruker pengene mine på? Det er en pensjon jeg får, fordi jeg er syk. Akkurat som dere får høye lønninger fordi dere bor i en rik oljenasjon. Det er ikke riktig at alle skal vite hva jeg får i uføretrygd eller hva jeg bruker penger på. Det er ikke alt man kan se på folk, og dere vet ingenting om hvordan det er å få drømmen om å ha en morsom utfordrende jobb som jeg har tatt utdanning mot, knust.

Anonymkode: c5322...f33

Det er vel ingen som krever at du skal forsvare deg og legge frem regnskap. Hvem er disse personene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarte på et innlegg om at det var lettere å si man hadde vondt i ryggen enn at man var psykisk syk. Å lyve om ryggvondt er svindel, uansett om man er aldri så deprimert.

Jeg kjenner for eksempel mange som er uføre på grunn av fibromyalgi. De er mer aktive enn noen jeg kjenner, de har overskudd til oppusing, fjellturer, utenlandsturer, de er på byen og fester osv. Men jobb? Nei, for syke. Det er litt for gjennomskuelig til at jeg kjøper det.

Anonymkode: 717ef...677

Hmmm.. Kan det være fordi fysisk trening kan virke lindrende,mon tro? http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/fibromyalgi-oversikt-1193.html?page=5

Og det er faktisk ikke du som skal "kjøpe" hva som feiler andres menneskers psyke og/eller kropp, det er mellom dem,legen og NAV. 

Anonymkode: d67c5...541

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
Den Thursday, July 14, 2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk da jeg var 21 år og fikk schizoaffektiv lidelse. Jeg var syk hele tiden etter at sykdommen brøt ut, selvom jeg klarte å følge opp høyere utdanning og tok opp studielån og klarte perioder med endel arbeid. Min psykose ble utløst av en ekstrem livshendelse, altså påkjenninger, og en episode med en psykopat/drittsekk som bevisst gikk inn for å ødelegge for meg.

Jeg forsøkte å forholde meg positivt, men fikk ikke god hjelp i psykiatrien, jeg ble heller brutt ned der - og ble etterhvert uføretrygdet. 

Til vanlig kan man ikke se på meg at jeg er syk, men det er jeg faktisk, hver dag, selvom jeg tidvis har helt vanlig fungering. Det man heller ikke kan se på meg er ørten innleggelser av forskjellig varighet etc. Det man heller ikke kan vite ved å se på meg er at mange klær jeg går med er gaver, og at jeg har arvet penger, slik at jeg har en annen økonomi enn en lav uføretrygd skulle tilsi.

Hvorfor har ikke jeg rett til å ha et vanlig liv med en del oljepenger som alle andre? Tror dere andre der ute at dere ville nytt godt av å leve i et av verdens rikeste land om det ikke var for olje?Mange av de gode jobbene ville ikke fantes. Mine foreldre har betalt høy skatt i alle år. Alle i familien min jobber og betaler skatt. 

Jeg er lei av å bli uglesett og møte sånne holdninger som jeg opplever folk har. Jeg har ikke gjort noe galt, min sykdom er så vanskelig at den gir en slags funksjonshemning, hvor ting andre tar for gitt ikke er en selvfølge å mestre i det hele tatt. Hvorfor skal jeg omtrent legge ut offentlig regnskap for hva jeg bruker pengene mine på? Det er en pensjon jeg får, fordi jeg er syk. Akkurat som dere får høye lønninger fordi dere bor i en rik oljenasjon. Det er ikke riktig at alle skal vite hva jeg får i uføretrygd eller hva jeg bruker penger på. Det er ikke alt man kan se på folk, og dere vet ingenting om hvordan det er å få drømmen om å ha en morsom utfordrende jobb som jeg har tatt utdanning mot, knust.

Anonymkode: c5322...f33

Det er de en kan se på at er syk. Det er de en kan se på ikke får gaver som fine klær. Det et de... Ikke glem dem. De fortjener vel så mye,ikke sant? 

Ellers et fint innlegg syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, himmeloghav skrev:

Hvem er disse personene? 

Kanskje de er en del av hennes schizoaffektive lidelse.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhorning

Enig med deg i dette. Mange man kan synes ser "alminnelige" ut på utsiden, men som sliter så mye med hverdagene at de rett og slett ikke har overskudd til mer enn å ta vare på seg selv og psyken sin. En nær venn av meg har opplevd traumatiske hendelser. På utsiden ser de ut til å fungere helt alminnelig som enhver person i gaten, men jeg kjenner dem og ser en liten bit bak teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi
23 minutter siden, LeahJames skrev:

Jeg tror at de som langer ut mot trygdede er misunnelige. De tror nemlig at folk sitter på ræva og mottar penger fra staten. Skattepengene våre. Trygdede betaler også skatt, nå langt mer enn før.

De har som regel heller aldri vært alvorlig syke og kan ikke sette seg inn i at noen ikke klarer å jobbe. Forståelse er en fin bil.

Forståelse er en veldig fin bil :-)  det er der det ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke uvanlig at folk krever å få vite både det ene og det andre, og de blander seg og roper opp om snylting uten grunn. Det verste jeg har opplevd er hvordan ei venninne av meg ble skjelt ut av totalt fremmede på danskebåten. De kom i prat, hun fortalte at hun var uføretrygdet, og da begynte rabalderet. Hun så alt for frisk ut, hun snyltet på deres penger, hvorfor kunne hun ikke jobbe når hun kunne reise på ferie osv. Det de ikke visste var at hun var døende av kreft, og hun døde faktisk bare et par uker senere. Folk må begynne å oppføre seg.

Anonymkode: 472f4...e72

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er faktisk ikke du som skal "kjøpe" hva som feiler andres menneskers psyke og/eller kropp, det er mellom dem,legen og NAV. 

 

Du kan komme med så mange formaninger du vil, når man har kjent mennesker som snylter trygd i årevis så kjenner man dem. 

Jeg er ikke stolt over å ha trygdesnyltere som venner eller familie, men sånn er det bare når man har vokst opp på et lite sted.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk sier at de mottar trygd på grunn av fibromyalgi må man jo ta utgangspunkt i det.

Anonymkode: 717ef...677

... og på grunnlag av dette ene ordet kan du fortsatt ikke bedømme deres konkrete tilstand time for time i løpet av et døgn eller i løpet av en uke/måned.

Mistroen er dessverre ofte så utrolig mye større enn viljen til å forstå. Men det er lov å prøve.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...