Gå til innhold

Er uføretrygdede fritt vilt de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble syk da jeg var 21 år og fikk schizoaffektiv lidelse. Jeg var syk hele tiden etter at sykdommen brøt ut, selvom jeg klarte å følge opp høyere utdanning og tok opp studielån og klarte perioder med endel arbeid. Min psykose ble utløst av en ekstrem livshendelse, altså påkjenninger, og en episode med en psykopat/drittsekk som bevisst gikk inn for å ødelegge for meg.

Jeg forsøkte å forholde meg positivt, men fikk ikke god hjelp i psykiatrien, jeg ble heller brutt ned der - og ble etterhvert uføretrygdet. 

Til vanlig kan man ikke se på meg at jeg er syk, men det er jeg faktisk, hver dag, selvom jeg tidvis har helt vanlig fungering. Det man heller ikke kan se på meg er ørten innleggelser av forskjellig varighet etc. Det man heller ikke kan vite ved å se på meg er at mange klær jeg går med er gaver, og at jeg har arvet penger, slik at jeg har en annen økonomi enn en lav uføretrygd skulle tilsi.

Hvorfor har ikke jeg rett til å ha et vanlig liv med en del oljepenger som alle andre? Tror dere andre der ute at dere ville nytt godt av å leve i et av verdens rikeste land om det ikke var for olje?Mange av de gode jobbene ville ikke fantes. Mine foreldre har betalt høy skatt i alle år. Alle i familien min jobber og betaler skatt. 

Jeg er lei av å bli uglesett og møte sånne holdninger som jeg opplever folk har. Jeg har ikke gjort noe galt, min sykdom er så vanskelig at den gir en slags funksjonshemning, hvor ting andre tar for gitt ikke er en selvfølge å mestre i det hele tatt. Hvorfor skal jeg omtrent legge ut offentlig regnskap for hva jeg bruker pengene mine på? Det er en pensjon jeg får, fordi jeg er syk. Akkurat som dere får høye lønninger fordi dere bor i en rik oljenasjon. Det er ikke riktig at alle skal vite hva jeg får i uføretrygd eller hva jeg bruker penger på. Det er ikke alt man kan se på folk, og dere vet ingenting om hvordan det er å få drømmen om å ha en morsom utfordrende jobb som jeg har tatt utdanning mot, knust.

Anonymkode: c5322...f33

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra sagt. Dessverre er det mye fordommer og uvitenhet ute å går og det kan være vanskelig å få bukt med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal på ingen måte måtte være fritt vilt - mange har jo skjellig grunn til å ha de ytelsen man har - men dessverre er det også en del råtne epler i statistikken. Jeg kjenner da både uføre som har sterkt behov for alt de får og folk som nok ikke er så dårlige som de skal ha det til. Når noen klager over f. eks. vond rygg og at man ikke kan jobbe på grunn av det, men likevel maler og pusser opp huset som en helt, og bærer og sjauer halve året så blir man rett og slett forbannet når vi andre er nødt ti å bruke denne energien på 12 timers arbeidsdager. 

Anonymkode: 1a0e3...a3f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.7.2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk da jeg var 21 år og fikk schizoaffektiv lidelse. Jeg var syk hele tiden etter at sykdommen brøt ut, selvom jeg klarte å følge opp høyere utdanning og tok opp studielån og klarte perioder med endel arbeid. Min psykose ble utløst av en ekstrem livshendelse, altså påkjenninger, og en episode med en psykopat/drittsekk som bevisst gikk inn for å ødelegge for meg.

Jeg forsøkte å forholde meg positivt, men fikk ikke god hjelp i psykiatrien, jeg ble heller brutt ned der - og ble etterhvert uføretrygdet. 

Til vanlig kan man ikke se på meg at jeg er syk, men det er jeg faktisk, hver dag, selvom jeg tidvis har helt vanlig fungering. Det man heller ikke kan se på meg er ørten innleggelser av forskjellig varighet etc. Det man heller ikke kan vite ved å se på meg er at mange klær jeg går med er gaver, og at jeg har arvet penger, slik at jeg har en annen økonomi enn en lav uføretrygd skulle tilsi.

Hvorfor har ikke jeg rett til å ha et vanlig liv med en del oljepenger som alle andre? Tror dere andre der ute at dere ville nytt godt av å leve i et av verdens rikeste land om det ikke var for olje?Mange av de gode jobbene ville ikke fantes. Mine foreldre har betalt høy skatt i alle år. Alle i familien min jobber og betaler skatt. 

Jeg er lei av å bli uglesett og møte sånne holdninger som jeg opplever folk har. Jeg har ikke gjort noe galt, min sykdom er så vanskelig at den gir en slags funksjonshemning, hvor ting andre tar for gitt ikke er en selvfølge å mestre i det hele tatt. Hvorfor skal jeg omtrent legge ut offentlig regnskap for hva jeg bruker pengene mine på? Det er en pensjon jeg får, fordi jeg er syk. Akkurat som dere får høye lønninger fordi dere bor i en rik oljenasjon. Det er ikke riktig at alle skal vite hva jeg får i uføretrygd eller hva jeg bruker penger på. Det er ikke alt man kan se på folk, og dere vet ingenting om hvordan det er å få drømmen om å ha en morsom utfordrende jobb som jeg har tatt utdanning mot, knust.

Anonymkode: c5322...f33

Godt sagt☺

Du kan forøvrig også kontakte mentalhelses alarmtelefon eller Kirkens SOS. Lykke til videre☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke planlegger en haug med unger bryr jeg meg lite om du er ufør.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 7/15/2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Nei, man skal på ingen måte måtte være fritt vilt - mange har jo skjellig grunn til å ha de ytelsen man har - men dessverre er det også en del råtne epler i statistikken. Jeg kjenner da både uføre som har sterkt behov for alt de får og folk som nok ikke er så dårlige som de skal ha det til. Når noen klager over f. eks. vond rygg og at man ikke kan jobbe på grunn av det, men likevel maler og pusser opp huset som en helt, og bærer og sjauer halve året så blir man rett og slett forbannet når vi andre er nødt ti å bruke denne energien på 12 timers arbeidsdager. 

 

Enig i dette.

Kjenner flere jevnaldrende som er trygdede. De går på fjellturer, reiser til Sverige, jobber i hagen, koser seg verre. Men jobb? Nei, det har de ikke overskudd eller helse til.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke planlegger en haug med unger bryr jeg meg lite om du er ufør.

Anonymkode: 717ef...677

Det angår deg ikke i det hele tatt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Jeg tror at de som langer ut mot trygdede er misunnelige. De tror nemlig at folk sitter på ræva og mottar penger fra staten. Skattepengene våre. Trygdede betaler også skatt, nå langt mer enn før.

De har som regel heller aldri vært alvorlig syke og kan ikke sette seg inn i at noen ikke klarer å jobbe. Forståelse er en fin bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, rh1 skrev:

Det angår deg ikke i det hele tatt.

Hvorfor så aggressiv?

Jeg ser ikke at en som er ufør på grunn av schizoaffektiv lidelse burde få barn.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette.

Kjenner flere jevnaldrende som er trygdede. De går på fjellturer, reiser til Sverige, jobber i hagen, koser seg verre. Men jobb? Nei, det har de ikke overskudd eller helse til.

Anonymkode: 717ef...677

Så meld ifra til NAV om du mistenker juks i stedet for å mistenkeliggjøre.  For hver sånn "jeg kjenner flere som er uføre som jukser"- kommentar sår du og de andre som kommer med den typen anekdoter tvil om dem som faktisk mottar sin trygd med rette. 

Helt helt enig med Ts.

Anonymkode: d67c5...541

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke planlegger en haug med unger bryr jeg meg lite om du er ufør.

Anonymkode: 717ef...677

Nei gud forby, det kan jo være hun kunne lært dem ting og oppdratt dem bedre enn ei 16 årig alenemor uten utdannelse overhodet. Men tror ikke ts har skrevet noe om hvilke planer hun har for livmoren sin. 

Anonymkode: d4ae4...071

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette.

Kjenner flere jevnaldrende som er trygdede. De går på fjellturer, reiser til Sverige, jobber i hagen, koser seg verre. Men jobb? Nei, det har de ikke overskudd eller helse til.

Anonymkode: 717ef...677

Fjellturer kan være en del av behandlingen deres. De med ledd og muskelplager for eksempel som må bevege seg for å ikke stivne helt.

Anonymkode: 644b6...a70

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så meld ifra til NAV om du mistenker juks i stedet for å mistenkeliggjøre.

Vet du hva, det byr meg imot å sladre. De får holde på med svindelen sin.

Anonymkode: 717ef...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei gud forby, det kan jo være hun kunne lært dem ting og oppdratt dem bedre enn ei 16 årig alenemor uten utdannelse overhodet. Men tror ikke ts har skrevet noe om hvilke planer hun har for livmoren sin. 

Anonymkode: d4ae4...071

Er ikke den samme, men jeg regner jo med at denne kommer opp pga den andre tråden, men nei hun har ikke det,men jeg er enig med den andre brukeren,

Anonymkode: 45fab...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei gud forby, det kan jo være hun kunne lært dem ting og oppdratt dem bedre enn ei 16 årig alenemor uten utdannelse overhodet. Men tror ikke ts har skrevet noe om hvilke planer hun har for livmoren sin. 

 

Schizoaffektiv lidelse er en tung psykisk diagnose. Å få barn når man er så syk er omsorgssvikt før barnet er født.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fjellturer kan være en del av behandlingen deres. De med ledd og muskelplager for eksempel som må bevege seg for å ikke stivne helt.

 

HAHA!

Ja, du få innbille deg det. Eller du kan godta at mange er trygdet fordi de bor på tettsteder med dårlig arbeidsmarked.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/15/2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Nei, man skal på ingen måte måtte være fritt vilt - mange har jo skjellig grunn til å ha de ytelsen man har - men dessverre er det også en del råtne epler i statistikken. Jeg kjenner da både uføre som har sterkt behov for alt de får og folk som nok ikke er så dårlige som de skal ha det til. Når noen klager over f. eks. vond rygg og at man ikke kan jobbe på grunn av det, men likevel maler og pusser opp huset som en helt, og bærer og sjauer halve året så blir man rett og slett forbannet når vi andre er nødt ti å bruke denne energien på 12 timers arbeidsdager. 

Anonymkode: 1a0e3...a3f

Det er lettere å skylde på vondt i ryggen enn vondt i psyken.

Anonymkode: d000e...b55

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er lettere å skylde på vondt i ryggen enn vondt i psyken.

 

Så løgn burde belønnes, mener du?

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, det byr meg imot å sladre. De får holde på med svindelen sin.

Anonymkode: 717ef...677

 Når du ikke melder ifra : hvordan kan du si 100% sikkert at de driver med svindel? Er du deres lege? Ser du dem når de har dårlige dager? Og tenker du over at denne typen spekulasjoner går utover andre mennesker som får sin uføretrygd med rette? For alt vi vet kan de du sladrer om på forumet her ha sitt på det rene. 

Anonymkode: d67c5...541

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...