Gå til innhold

Hvorfor trenger du bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sykler og forstår ikke hvorfor folk trenger bil. Bil er et pengesluk uten like. Hvorfor kjører du?

Mange i storbyene velger å kjøre bil selv om de bor i nærheten av jobb. Det er jo helt klart at folk som pendler mellom indre Sogn og Oslo trenger bil, men hvorfor trenger folk i storbyene bil? 

Anonymkode: 00808...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bil er veldig praktisk, spesielt når man bor ute på landet, som jeg gjør, hvor kollektivtilbudet er dårlig, spesielt om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger bil for å råne og plukke opp smårips på bensinstasjonen. Drar ikke damer med en sykkel, selv ikke en med basjebrett.

Anonymkode: 74975...a4f

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 7 i famllien handles det mye mat. Kunne aldri fått meg til å ta bussen til Coop for å gjøre innkjøp. Fem minutter å gå fra holdeplassen også, fått verdens lengste armer. ;) Dessuten er det greit å ja bil for å kjøre rundt til ulike haller og baner i løpet av uka. 👍🏼

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta buss til min jobb betyr enten å ta tre busser, eller to busser og en laaaang gåtur.  Bruker 1t 15 min med buss, 20 min med bil. Har dessuten familie og hytte på steder der kollektivtransport er nedprioritert, f.eks går det tre busser om dagen nå på sommeren som går "hvis passasjerer". Dvs at om ingen er kommet på bussen og skal forbi mitt stopp kjører ikke bussen forbi noen av veiene, og da er det i praksis ingen kollektivtrafikk. 7km å gå til nærmeste faste busstopp, det er for langt med koffert, handleposer, barn og bikkje. Dessuten gir bil frihet til å komme meg dit jeg vil, det er langt fra alle steder som nås med buss eller sykkel. Syns ikke det er pengesluk heller, det jeg får i fritid fremfor å sitte på en klam buss eller ikke komme meg frem i det hele tatt er verdt det. 

Anonymkode: f05dd...eac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet da jeg bodde i Oslo og Bergen, men nå har jeg hund og bor på landet, langt fra kollektivtrafikk. Hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg vurdert å ikke ha bil her også, om jeg bodde litt nærmere bussholdeplass eller togstasjon. Men når du har hund og katt(er), er enslig og må handle endel mat til dem (kjøper ikke tørrfor heller, så det blir tungt), og hunden i tillegg er lite velkommen på endel kollektivtrafikk (buss), så må jeg bare ha bil. Men det er et pengesluk uten like, skulle ønske jeg slapp å ha det. Likte velidig godt å sykle.

Anonymkode: ca43c...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kroppen min ikke tillater at jeg sykler, og bussforbindelsen er alt for dårlig. Det er dessuten snakk om ganske store avstander, og å sykle 4 mil for å handle hadde jeg nok ikke orket uansett.

Anonymkode: 3be7f...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger bil fordi det ikke går buss og det er langt til barnehagen, og fra barnehagen til jobb. Blir også kjipt på vinteren med minusgrader nede på 30-tallet. Da er det kaldt å gå langt med småbarn. 

Anonymkode: 2eb8b...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 20 min i bil til jobb(snart 30min), jobber turnus så hadde ikke kommet meg hjem fra senvakt eller til nattevakt hvis jeg ikke hadde hatt bil. Kunne ha syklet på sommeren, men siden jeg kjører på E6 så måtte jeg ha syklet en omveg på ganske mange km. Jeg storhandler og 1 gang i uka og ender opp med 5 poser og de orker jeg ikke bære 3 km. Ser på meg selv som relativt sterk, men alikevel: au. Så jeg har bil og jeg bruker den! Tut og kjør!:reise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både bil og sykkel, og har bruk for begge deler uten å føle jeg må hverken forklare eller unnskylde meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører litt hit og dit i jobben, samt til og fra jobb. Har faktisk vurdert om jeg bare skal kvitte meg med bilen og ta drosje i stedet. For min del tror jeg faktisk det regnestykket går i pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sjørosa skrev:

Med 7 i famllien handles det mye mat. Kunne aldri fått meg til å ta bussen til Coop for å gjøre innkjøp. Fem minutter å gå fra holdeplassen også, fått verdens lengste armer. ;) Dessuten er det greit å ja bil for å kjøre rundt til ulike haller og baner i løpet av uka. 👍🏼

Klarte meg lenge uten bil både for å storhandle på coop og ikea. Brukte bestandig buss eller taxi. Aldri noen problem å reise rundt å levere unger heller. Nå har vi bil fordi mannen min har en jobb der han reiser mye med bil og er nødt å ha den. Men jeg bruker stortsett buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en flyplass og der går det kun buss en gang i timen. Så om jeg er ferdig 6 må jeg vente til 7 osv. Gidder ikke. 

Anonymkode: 95d10...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syklet da jeg bodde i Oslo og Bergen, men nå har jeg hund og bor på landet, langt fra kollektivtrafikk. Hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg vurdert å ikke ha bil her også, om jeg bodde litt nærmere bussholdeplass eller togstasjon. Men når du har hund og katt(er), er enslig og må handle endel mat til dem (kjøper ikke tørrfor heller, så det blir tungt), og hunden i tillegg er lite velkommen på endel kollektivtrafikk (buss), så må jeg bare ha bil. Men det er et pengesluk uten like, skulle ønske jeg slapp å ha det. Likte velidig godt å sykle.

Anonymkode: ca43c...5c4

Hææh? Det største tøvet jeg har hørt- Tror du virkelig på det selv? Hund og bil passer i hvertfall ikke sammen. Og en tralle/vogn til sykklen hadde fort gjort sin nytte til å frakte med seg hundemat. Geez, så hjelpesløse folk er..

En ting er at folk vil ha bil, fordi ting blir enklere. Og det er greit nok det. Men slutt å lage så mange unnskyldinger for hvorfor man MÅ ha det..

Anonymkode: 428b2...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hææh? Det største tøvet jeg har hørt- Tror du virkelig på det selv? Hund og bil passer i hvertfall ikke sammen. Og en tralle/vogn til sykklen hadde fort gjort sin nytte til å frakte med seg hundemat. Geez, så hjelpesløse folk er..

En ting er at folk vil ha bil, fordi ting blir enklere. Og det er greit nok det. Men slutt å lage så mange unnskyldinger for hvorfor man MÅ ha det..

Anonymkode: 428b2...fb8

Geez så smart du er da som er så nedlantende mot andre folk.

Anonymkode: aec31...302

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger egentlig ikke bil for øyeblikket men det er superpraktisk når IKEA og hyttetur med hund og bagasje står for tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det å ha bil for meg gjør hverdagen enklere! Vil ikke være avhengig av buss eller andre. Bor utenfor en middel stor by, med middels dårlig kollektivtilbud, og det er langt til jobb, skole, bhg og butikker. For meg er bil praktisk. Kunne sikkert syklet hit og dit, men syns ikke den tiden hadde vært verdt det.. Først sykle 20min til bhg\skole, så ta buss og bytte buss igjen, og da komme på jobb innen jeg starter.. Måtte stått opp grisetidlig.

 

Jeg jobber i nabokommunen, så tar 30min med bil, med buss hadde dette tatt rundt 1,5t pga bytte og omkjøringer.. Syns da at det er verdt å ha bil.

 

Anonymkode: 19a6e...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst for å komme meg til de stedene jeg vil dra til

Jeg liker skog og mark, jeg trenger bil for å komme meg dit. Jeg pleier å storhandle i Sverige og da er det veldig greit med bil (tungt å dra med seg 15 fulle bæreposer på busser, ferjer osv). Jeg liker å henge med venner og familie, men alle bor et stykke unna (mange i Sverige og ellers 1-3 timer unna) og jeg kan ikke bruke flere timer på tog, buss, venting og bytting, og kan heller ikke forvente at alle kommer til meg hver gang. I tillegg så har jeg en kronisk sykdom som gjør at fysiske påkjenninger og stress gjør meg sengeliggende i mange dager, så en bil gjør min hverdag mye bedre. 

Også syns jeg det er gøy med bil, motor og eksos 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Bergen, hadde jeg ikke bil. Lånte bil av venner hver gang jeg flyttet :) ellers bare sykkel, gange og buss. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg bil, den ble lite brukt. Den ble brukt til langturer, storhandel, legebesøk og besøk til familie og venner. I hverdagen ble buss og sykkel brukt. Helt til vi fikk barn :P Da ble bilen brukt mer. Nå bor jeg på landet og har 20 min gange til nærmeste busstopp, og verken barnehage eller jobb er i sykkelavstand (mer enn 2 mil hver vei). Så bilen brukes daglig. 

Anonymkode: eec57...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Klarte meg lenge uten bil både for å storhandle på coop og ikea. Brukte bestandig buss eller taxi. Aldri noen problem å reise rundt å levere unger heller. Nå har vi bil fordi mannen min har en jobb der han reiser mye med bil og er nødt å ha den. Men jeg bruker stortsett buss.

Jeg hadde også klart det, men nå er mitt valg at jeg har bil. Vi har faktisk 3 biler og 1 motorsykkel i familien. Miljøvennelig? Sikkert ikke, men du så praktisk! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...