Gå til innhold

Forklar hvorfor du mener det ikke finnes en Gud.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Nefarian skrev:

Man kan selvfølgelig sammenligne troen på en allmektig gud med å tro på julenissen... Det grunnleggende i begge overbevisningene er å ha troen på noe som kan forklare uforklarlige hendelser, noe som kan være et symbol for det gode, og noe som kan bli brukt til å skremme eller lokke folk til å gjøre det man ønsker. Begge er dessuten farsfigurer som ofte tillegges lignende åndelige dimensjoner.

Det er en vesensforskjell på å forklare eksistensen av universet med noe ikke-fysisk, og å dikte opp eventyr om julenissen for å underholde eller oppdra barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Nefarian skrev:

Et hovedpoeng er vel hvordan du, og alle andre, definerer ordet gud. Universet har ikke blitt til kun pga tilfeldigheter, Universet, vitenskapen og verden rundt oss er fult av systemer og matematiske beregninger. Utviklingen av universet er jo egentlig forutbestemt, hvis man tar utgangspunkt i et gitt tidspunkt

Ja, i et strengt materialistisk univers gir det ingen mening å snakke om tilfeldigheter. Forsåvidt ikke moral heller, annet som et sosialt og psykologisk fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nefarian skrev:

Det man vet med sikkerhet er at liv oppstår ekstremt sjeldent, men når det først har oppstått vil det utvikles og stadig forandres over tid. Vi vet også med sikkerhet at det har blitt utviklet liv andre steder i universet.

Hæ? Hvem har oppdaget det, og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Alle vil måtte stå til ansvar for hva vi har gjort. Om noen bryter Guds lover, dømmer de seg selv. Å klandre Gud for sine gjerninger er absurd..

 

Paulus klandret også Gud for sine gjerninger og spurte retorisk hvordan Gud kunne dømme ham når det var han som hadde skapt ham slik. Bibelen forøvrig er full av eksempler på at Gud styrer hva folk skal gjøre, f.eks da farao holdt jødene tilbake fordi Gud forherdet hans hjerte, som det står, eller da Judas forrådte Jesus for at skriftene skulle gå i oppfyllelse. Ideen om at mennesker har en egentlig fri vilje er helt ukompatibel med hva bibelen sier om Guds allmakt. Bibelens forfattere slår mange ganger fast at det er Gud som styrer hele greia, at ingen kan tvinge Gud til å gjøre noe, og at ingenting kan stanse hans planer. Paulus sier jo bl.a at det er Gud selv som har gitt menneskene tro og valgt ut hvem som skulle ta imot budskapet osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Paulus klandret også Gud for sine gjerninger og spurte retorisk hvordan Gud kunne dømme ham når det var han som hadde skapt ham slik. Bibelen forøvrig er full av eksempler på at Gud styrer hva folk skal gjøre, f.eks da farao holdt jødene tilbake fordi Gud forherdet hans hjerte, som det står, eller da Judas forrådte Jesus for at skriftene skulle gå i oppfyllelse. Ideen om at mennesker har en egentlig fri vilje er helt ukompatibel med hva bibelen sier om Guds allmakt. Bibelens forfattere slår mange ganger fast at det er Gud som styrer hele greia, at ingen kan tvinge Gud til å gjøre noe, og at ingenting kan stanse hans planer. Paulus sier jo bl.a at det er Gud selv som har gitt menneskene tro og valgt ut hvem som skulle ta imot budskapet osv osv osv.

Paulus klandret aldri Herren, men var en tro tjener i hva Paulus ble satt til. At Gud kjenner framtiden, betyr ikke at han manipulerer ting. Gud har gitt oss fri vilje, men vet allikevel hva vi velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort i fra at det kan eksistere former for liv andre steder i dette eller andre univers som mennesker før i tiden ville oppfattet som "guder".

Å skulle tro på en gud (eller flere) som alltid bare har vært der, samtidig som man roper om at liv ikke kan oppstå av ingenting, blir derimot helt håpløst i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, debatant skrev:

Paulus klandret aldri Herren, men var en tro tjener i hva Paulus ble satt til. At Gud kjenner framtiden, betyr ikke at han manipulerer ting. Gud har gitt oss fri vilje, men vet allikevel hva vi velger.

Jeg har egentlig ikke lyst til å avspore denne tråden, så hvis det blir mye krangling om dette får vi opprette en ny :)

Men det jeg sikter til er (bl.a) dette fra Paulus' brev til menigheten i Roma:
Før de var født, da de verken hadde gjort godt eller ondt, sa Gud til henne: Den eldste skal tjene den yngste. Guds plan og utvelgelse skulle stå fast, 12 og den er ikke avhengig av menneskers gjerninger, men bare av ham som kaller. 13 Det står jo skrevet: Jeg hadde Jakob kjær, men Esau hadde jeg uvilje mot.
   
14 Hva skal vi si til dette? Er Gud urettferdig? Slett ikke! 15 Han sier til Moses: Jeg viser miskunn mot den jeg miskunner meg over, og er barmhjertig mot den jeg forbarmer meg over. 16 Så kommer det altså ikke an på den som vil eller anstrenger seg, men på Gud som viser miskunn. 17 For Skriften sier til farao: Jeg lot deg stå fram for å vise min makt på deg og for å la mitt navn bli forkynt over hele jorden. 18 Altså viser han miskunn mot den han vil, og forherder den han vil.
   
19 Da vil du vel innvende: «Hva har han da å bebreide oss? Hvem kan da stå imot hans vilje?» 20 Men hvem er du, menneske, som tar til gjenmæle mot Gud? Kan det som er formet, si til ham som formet det: «Hvorfor gjorde du meg slik?» 21 Er ikke pottemakeren herre over leiren, så han av det samme materiale kan lage både et fint og et simpelt kar? 22 Og enda Gud ville vise sin vrede og kunngjøre sin makt, har han tålmodig båret over med de kar som var under vreden, de som var laget for å gå til grunne. 23 Han gjorde det for å kunngjøre hvor rik hans herlighet er for de kar som han ville vise miskunn, og som var gjort ferdige for herligheten.

Om Gud er allmektig og vet alt, er det jo i praksis han som har bestemt alt som skal skje. Ingen tvang Gud til å skape deg, f.eks. Denne frie viljen er en myte, bibelsk sett. Jeg antar den kommer av tanken om at man "må" ha fri vilje for å kunne gjøre moralske ting. Det virker logisk, men det er veldig vanskelig å finne støtte for den tanken i bibelen.

Endret av linsejesus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, linsejesus skrev:

Det er en vesensforskjell på å forklare eksistensen av universet med noe ikke-fysisk, og å dikte opp eventyr om julenissen for å underholde eller oppdra barn.

Jeg synes det er flere likheter mellom dette enn forskjeller. Nå følger det ikke med en haug nedskrevne retningslinjer på hvordan julenissen vil vi skal oppføre oss, eller beskrivelser av julenissen og hans "univers" i diverse skrifter. Men som i religionene, mye av dette er myter og forklaringer som går i generasjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er ikke jeg en som benekter alle sjanser for en eller flere Guder, men vi har absolutt ingen bevis på at det finnes noen heller. For meg er Gud lik spøkelser - man har absolutt ingen bevis på at de finnes, men likevel er det haugevis av mennesker som tror på fenomenene fordi vi har hørt historier fra vi var små. Jeg tror på ting som kan bevises, på en eller annen måte. Det kan ikke Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, linsejesus skrev:

Hæ? Hvem har oppdaget det, og hvordan?

Dette er sannsynligheter som i dag er er like store som sannsynligheten om at mennesket og sjimpansen har samme forfedre, at det har eksistert flere mennesketyper og at menneskene har holdt på å dø ut flere ganger. Vi har ingen bildebeviser, ingen var der og opplevde dette... men kunnskap og beregninger viser at slik var det. 

Det er fullstendig usannsynlig at det ikke finnes liv andre steder i universet, og vi vet at det ikke kan oppstå liv uten helt spesielle forutsetninger. Vi vet også mye om hvordan de enkleste DNA molekyler utvikler seg, kopierer seg og forandrer seg.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, debatant skrev:

Paulus klandret aldri Herren, men var en tro tjener i hva Paulus ble satt til. At Gud kjenner framtiden, betyr ikke at han manipulerer ting. Gud har gitt oss fri vilje, men vet allikevel hva vi velger.

Så hvis han vet at uskyldige mennesker kommer til å miste livet pga kriminalitet eller krig så lar han det skje?

Anonymkode: 67cff...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare totalt ulogisk at det fins en Gud. Så lenge ingen kan bevise det, kommer jeg aldri til å tro. Og nei, det er ikke vår oppgave å bevise at Gud ikke fins. Når noen kommer med en hvilken som helst annen påstand/teori, forventes det at disse fremstiller besvis på på at påstanden stemmer. 

Ellers kan hvem som helst si at tannfeen fins eller at det fins hulder og troll. De færeste med litt mellom ørene ville i dag trodd på disse utsagnene, og i alle fall ikke krevd at de som ikke trodde det skulle bevise at dette var oppspinn. Det er de som kommer med påstanden som må fremlegge bevisene. 

Men jeg misunner faktisk de som tror på noe mer. Det må vær deilg å alltid føle at det er en mening med ting. 

Anonymkode: 433d9...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Snigen skrev:

Først og fremst er ikke jeg en som benekter alle sjanser for en eller flere Guder, men vi har absolutt ingen bevis på at det finnes noen heller. For meg er Gud lik spøkelser - man har absolutt ingen bevis på at de finnes, men likevel er det haugevis av mennesker som tror på fenomenene fordi vi har hørt historier fra vi var små. Jeg tror på ting som kan bevises, på en eller annen måte. Det kan ikke Gud. 

Folk tror ikke på Gud/"noe mer mellom himmel og jord" bare fordi de har vokst opp med historier, selv om de fleste troende (og ikke-troende!) ganske enkelt adopterer det synet foreldrene og nærmiljøet har. Men det er fortsatt veldig mange som skifter tro, og som kommer til tro fra ateisme og agnostisime. Andre veien også, men det har jeg inntrykk av skjer litt sjeldnere (har ikke tall å vise til). Det er selvsagt flere grunner til at folk begynner å tro på åndelige ting, f.eks at de opplever noe uforklarlig, en følelse. Mange narkomane har blitt kristne da de opplevde en forandring da de vendte seg til Gud. En hel del har blitt kristne gjennom Alpha-kurs, som har en logisk og rasjonell tilnærming til tro. Andre igjen mister troen når de går rasjonelt til verks. Det eneste vi kan se ut til å kunne si sikkert ved å observere andre mennesker, er at vi i det minste ser ut til å ha innebygget en slags tendens eller trang til å tro på noe større. Om det i seg selv er et tegn på at det ER noe større, nja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nefarian skrev:

Dette er sannsynligheter som i dag er er like store som sannsynligheten om at mennesket og sjimpansen har samme forfedre, at det har eksistert flere mennesketyper og at menneskene har holdt på å dø ut flere ganger. Vi har ingen bildebeviser, ingen var der og opplevde dette... men kunnskap og beregninger viser at slik var det. 

Det er fullstendig usannsynlig at det ikke finnes liv andre steder i universet, og vi vet at det ikke kan oppstå liv uten helt spesielle forutsetninger. Vi vet også mye om hvordan de enkleste DNA molekyler utvikler seg, kopierer seg og forandrer seg.   

Men dette er vel enn så lenge rene spekulasjoner, ikke noe man er enige om i vitenskapelige kretser? Universet har ufattelig mange planeter, men så er det også ufattelig mye som skal klaffe for at liv ikke bare skal kunne oppstå (og hvordan liv har oppstått er jo fortsatt et stort mysterium), men også overleve, for ikke å snakke om å utvikle seg og lage et økosystem. Det er fortsatt så mye vi ikke vet om universet og forutsetningene for liv, at det er ganske store huller i sannsynlighetsberegningene for at vi ikke er alene.

Forøvrig, om vi er alene eller ikke, er jo ikke noe bevis for eller mot noen form for guddom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis han vet at uskyldige mennesker kommer til å miste livet pga kriminalitet eller krig så lar han det skje?

Anonymkode: 67cff...5d7

Ja, hvis det finnes en gud er det jo helt åpenbart slik. Det kan tenkes at en evt. gud ikke kjenner fremtiden, eller ikke vet konsekvensen av å ha skapt mennesker slik og sånn, men det virker lite sannsynlig. Slik jeg forstår skriftene i bibelen, mener de stort sett at Gud ER allmektig og gjør nøyaktig som han vil, at han er god og har en plan med det hele, også lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg misunner faktisk de som tror på noe mer. Det må vær deilg å alltid føle at det er en mening med ting.

Det kan være både/og. Det meste av tiden jeg var troende trodde jeg at jeg skulle havne i helvete, og det ødela jo livet fullstendig. Men jeg fikk heldigvis også oppleve å tro på en god Gud, som ville godta meg og alle andre pga sin egen godhet, helt uavhengig av hva vi kan prestere. Det var helt fantastisk. Jeg så ikke noen spesiell mening med livet, men det var mer enn nok å vite at man var elsket og støttet av selveste Gud. Savner det veldig. Har blitt agnostiker mot min vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, hvis det finnes en gud er det jo helt åpenbart slik. Det kan tenkes at en evt. gud ikke kjenner fremtiden, eller ikke vet konsekvensen av å ha skapt mennesker slik og sånn, men det virker lite sannsynlig. Slik jeg forstår skriftene i bibelen, mener de stort sett at Gud ER allmektig og gjør nøyaktig som han vil, at han er god og har en plan med det hele, også lidelsen.

Jesus sier et sted at før Abraham var, er jeg. Tydligvis ser Han litt annerledes på tid en oss jordiske. Å anklage Gud for ondskap, blir absurd. Hva med å anklage onde folk for ondskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Jesus sier et sted at før Abraham var, er jeg. Tydligvis ser Han litt annerledes på tid en oss jordiske. Å anklage Gud for ondskap, blir absurd. Hva med å anklage onde folk for ondskap.

Forstå meg ikke slik at jeg anklager Gud for ondskap. Men også Paulus og veldig mange andre som skrev skriftene, sier rett ut at det var Gud som sendte en ond ånd inn i Saul, som forherdet Faraos hjerte, osv. Ofte skriver de også hvorfor Gud gjorde det. GT spesielt er full av historier hvor Gud sender død og ulykke over hele folk og beordrer folkemord. Tenk f.eks på da han drepte alle førstefødte i Egypt, for å statuere et eksempel. Lik det eller ikke, men det er det som står, og jeg synes det blir vanskelig å finne forklaringer der det ikke er Gud som gjør alle disse grusomme tingene. Jesus og Paulus kom heller ikke og sa at det ikke var Gud som hadde bestemt alt dette. Så også de trodde at Gud kan være både god OG gjøre ting vi oppfatter som grusomme og urettferdige. Kanskje fordi de også trodde at all denne urettferdigheten har en hensikt vi ikke kan forstå, at alle vil bli oppreist fra de døde og frelst til slutt?

Noe jeg synes er interessant er hvordan mange kristne steiler så voldsomt ved tanken på at Gud kan gjøre noe vi oppfatter som ondt i dette livet, samtidig som de mener Gud har tenkt å torturere de aller fleste han har skapt, til evig tid. Alle som ikke har hørt og trodd evangeliet skal pines uendelig. Det er en god del hakk verre enn å føre diverse ulykker over folk på jorden. Tenk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ego skrev:

Ser ikke bort i fra at det kan eksistere former for liv andre steder i dette eller andre univers som mennesker før i tiden ville oppfattet som "guder".

Å skulle tro på en gud (eller flere) som alltid bare har vært der, samtidig som man roper om at liv ikke kan oppstå av ingenting, blir derimot helt håpløst i mine øyne.

 Gud er beskrevet i bibelen. Hvor har du ideene dine fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...