Gå til innhold

Dere som reiser til Spania, hva synes dere om måten dyr blir behandlet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter (glad)nyheten om at en matador ble drept av en okse ble jeg litt inspirert til å spørre dere som reiser til Spania.

Jeg vet at Spania er et meget populært reisemål, spesielt for nordmenn. Men så lurer jeg litt på hva dere synes om måten de behandler dyr der? Personlig kunne det aldri falle meg inn å reise til et land som behandler dyr på så dårlig måte som de, spesielt som underholdning, og dermed støtte de med mine penger der.

Så dere som reiser til Spania (og eventuelt andre land som behandler dyr dårlig, i tillegg til land som også driver med tyrefekting), er det fordi dere ikke bryr dere? Er det fordi dere ikke er klar over det? Er det fordi dere tenker at det er ok å støtte Spania som et land med deres "turist-penger" så lenge dere ikke støtter dyremishandlingen direkte? Eller synes dere tyrefekting er spennende og støtter det gjerne med pengene og interessen deres?

Her er litt informasjon om tyrefekting. Her er en artikkel om Galgo-hunder i Spania, som blir torturert til døde hvis de ikke er flinke nok til å jakte, blant mange grunner. Her er en side med mange syke "feiringer" på dyrs bekostning. Dere må gjerne ta å google dere frem til flere kilder, hvis dere ikke stoler på de jeg listet opp her.

(Og ja, jeg vet det er flere land som behandler dyr dårlig, men i og med at Spania er såppass populært blant nordmenn som feriemål tok jeg utgangspunkt i Spania.)

Anonymkode: 5b536...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gladnyhet at en matador døde? Er du spinnvill? Jeg er absolutt ikke for tyrefekting, men å mene at det er en gladnyhet at et menneske med familie og venner som er glad i han er drept, er så drøyt!!  Men du er kanskje en av disse suuuuperempatiske dyrevernerne? 

Ja, jeg har vært i Spania mange ganger, jeg trives der og har ingen som helst planer om å la være å reise dit igjen selv om tyrefekting er en tragisk ting som de burde slutte med. 

Anonymkode: 3c495...75b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de alle fleste ikke tenker over det fordi de fleste ikke har noe forhold til det. Her til lands dreper folk ulv med rottegift, men vi skryter av norske fjell og fjorder til utlendingene som kommer i hopetall for å glo.

Anonymkode: 01424...7a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, GLADnyhet om at en matador ble drept? Hva faen feiler det folk? 

Nei, tyrefekting er selvsagt ikke bra, og noe som burde bli forbudt i hele Spania. Men å mene at det er bra at folk blir drept er helt fjernt. Syns heller ikke det er så bra med de stakkars hundene som blir solgt i butikkene, som tilbringer store deler av dagen i knøttsmå bur. 

Men det er ikke alt som er like bra med dyrehold i Norge heller.

Anonymkode: 2c907...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så mange yngre spanjoler som er interessert i tyrefekting. Det er en gammel tradisjon/sport (det er ikke for ingenting at Spania har en okse som symbol). Jeg tror denne tradisjonen er på full fart ut. Generelt er spanjoler veldig glad i dyr og de fleste behandler dyrene sine på samme måte som vi gjør i Norge... eller kanskje også bedre.

Man kan jo tenke over at vi nordmenn overavler og kjøper rasehunder i hopetall, mens i Spania are det minst like vanlig å adoptere hunder som har blitt forlatt. De fleste har blandingshunder og gjerne mer enn en. Ofte er det hunder og katter som "utlendinger" har skaffet seg og forlatt (for å reise hjem). Deriblandt nordmenn.

Jeg kjenner ingen spanjoler som går på tyrefekting. Jeg har aldri hørt en spanjol snakke stolt om tyrefekting og jeg har ikke noe forhold til det selv. Dyreplageri finnes i de fleste kulturer og land.

Endret av Whoops
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE glad for at en matador ble drept, selv om jeg er imot tyrefekting. Og ikke alle spanjoler er fan av sporten heller. Jeg tror også, som ovennevnte taler, at denne formen for underholdning er på vei til å dø ut. Spanjolene er generelt glad i dyrene sine, og som allerede er nevnt har de også der et relativt godt nettverk for å ta vare på dyr som er forlatt, ofte av utlendinger.

Og siden jeg ofte oppholder meg der, har jeg registrert at det er vanlig med ambulerende veterninærklinikker. Altså, små busser som står parkert på strategiske steder. Jeg tenker det er et tegn på at spanjolene er nøye med at kjæledyrene har det bra og får nødvendig helsehjelp

Endret av Kontormus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i Norge dreper vi og flere forskjellige dyr, blant annet hval. Noe folk fra andre land synes er hårreisende.

Hvis vi skal tenke på, hvordan både mennesker, og dyr behandles i forskjellige land, og andre uetiske ting landet gjør. Ja, da tror jeg virkelig ikke det er mange land vi kan dra til.

Jeg ville aldri sett på tyrefekting, eller støttet det på noen som helst måte. Vi drar heller ikke i dyreparker, med mindre de virkelig jobber for dyrs velferd, og dyrene har veldig god plass. Er flere steder vi har vært, hvor vi har valgt å ikke gå.

Anonymkode: 7521f...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. I og med at en matador er en person som velger å vie livet sitt til å spidde okser for moros skyld, synes jeg personlig det er en gladnyhet. Jeg burde kanskje ha gjort det tydeligere i HI at det var min personlige mening, men ja, ja.

Det er uansett bare min mening og folk skal få lov til å ha sine meninger. Så håper vi kan være enige om å være uenige.

Jeg er uansett interessert i å høre hva flere som synes om dyrevelferden i land som Spania (som de besøker) så gjerne kom med flere synspunkter på akkurat dét hvis det er flere.

Anonymkode: 5b536...00e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Går an å reise til Spania på ferie uten å støtte tyrefekting, så jeg skjønner ikke tankegangen din ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dyrevenn og drar gladelig til Spania. Det finnes dyreplageri i alle land, også Norge. Hvorfor skal folk egentlig reise til Norge? Her sperres jo flere hunde tusen pelsdyr inne i bur hvert eneste år. Det er like ille som tyrefekting spør du meg. Jeg godter meg når matadorer og andre dyreplagere blir spiddet, men jeg oppsøker jo ikke disse arenaene for dyreplageri når jeg reiser. 

Anonymkode: 35e6a...096

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. I og med at en matador er en person som velger å vie livet sitt til å spidde okser for moros skyld, synes jeg personlig det er en gladnyhet. Jeg burde kanskje ha gjort det tydeligere i HI at det var min personlige mening, men ja, ja.

Det er uansett bare min mening og folk skal få lov til å ha sine meninger. Så håper vi kan være enige om å være uenige.

Jeg er uansett interessert i å høre hva flere som synes om dyrevelferden i land som Spania (som de besøker) så gjerne kom med flere synspunkter på akkurat dét hvis det er flere.

Anonymkode: 5b536...00e

Å ja.... det er bare din personlige mening.... Ja, men daaaaaa så!!! Det forandret jo alt. Da er det ok! Not...

Anonymkode: 3c495...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ja.... det er bare din personlige mening.... Ja, men daaaaaa så!!! Det forandret jo alt. Da er det ok! Not...

Anonymkode: 3c495...75b

Okay.

Anonymkode: 5b536...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drepe et menneske er aldri greit, for meg er det merkelig å sette et menneskeliv høyere enn dyreliv. Men det er nok også derfor jeg ikke er vegetarianer eller veganer: jeg ser ikke noe galt i å drepe dyr i seg selv. Jeg synes ikke det er greit at en matador har blitt drept.

Når det er sagt mener jeg det er helt feil å pine dyr for underholdningens skyld. Derfor er jeg også i mot tyrefekting. Allikevel har jeg vært åtte ganger i Spania, men jeg har aldri sett på tyrefekting. 

Hvis vi skulle tenkt slik at man ikke kan dra noe som helst sted fordi et land tillater/forfekter et syn jeg selv ikke støtter vil man ikke kunne reise noe som helst sted. Jeg er i mot dødsstraff, men allikevel har jeg reist til USA, jeg er ikke superbegeistret for hvalfangst men jeg lever i Norge, jeg er ikke kjempefornøyd med hvordan kurderne blir behandlet i Tyrkia, men jeg har vært der fem ganger. 

Poenget med å reise til land som har et annet syn enn meg selv er ikke fordi man ikke bryr seg, men heller fordi jeg liker å oppleve og lære om andre kulturer. Det er en måte å prøve å sette seg inn i hvordan andre velger å leve og tenke. Jeg har tro på at det kan komme en holdningsendring til tyrefekting, men hvordan skal den skje hvis de som forfekter det ikke får ny input? Og det må man kanskje få fra andre som kommer utenfra.

Samtidig har jeg større tro på at endringer skjer gjennom dialog og ved å komme hverandre i møte, framfor å ignorere og late som ting ikke skjer. For hvem gidder vel å lytte til noen som står på utsiden og kritiserer? Ikke jeg ihvertfall. Samtidig er det ikke dermed sagt at den måten jeg tenker på er den riktige heller. Og derfor liker jeg å reise rundt, nettopp for å observere, se og kjenne på noe som kanskje er helt ukjent, fremmed og rart for meg. Det er sånn jeg lærer.

Å reise er rett og slett en måte å lære på og å suge til seg kunnskap på.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gladnyhet at en matador døde? Er du spinnvill? Jeg er absolutt ikke for tyrefekting, men å mene at det er en gladnyhet at et menneske med familie og venner som er glad i han er drept, er så drøyt!!  Men du er kanskje en av disse suuuuperempatiske dyrevernerne? 

Ja, jeg har vært i Spania mange ganger, jeg trives der og har ingen som helst planer om å la være å reise dit igjen selv om tyrefekting er en tragisk ting som de burde slutte med. 

Anonymkode: 3c495...75b

Han ber om det selv når han stikker kniver i ryggen på oksen. Hvis man ikke vil at slike ting skal skje, trenger man ikke ha en slik tradisjon, der dyret pines til døde. Og jeg kjenner folk som ikke er dyrevernere, men likevel er enig i at dyreplageri er fullstendig unødvendig. Jeg er heller ingen dyreverner, selv om jeg er glad i dyr. Og man kan ha flere tanker i hodet på en gang. Man kan like kjøtt på brødet, og samtidig fordømme at folk er stygge med dyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gladnyhet at en matador døde? Er du spinnvill? Jeg er absolutt ikke for tyrefekting, men å mene at det er en gladnyhet at et menneske med familie og venner som er glad i han er drept, er så drøyt!!  Men du er kanskje en av disse suuuuperempatiske dyrevernerne? 

Ja, jeg har vært i Spania mange ganger, jeg trives der og har ingen som helst planer om å la være å reise dit igjen selv om tyrefekting er en tragisk ting som de burde slutte med. 

Anonymkode: 3c495...75b

Ja dette er faktisk en gladnyhet, og det jubler jeg over! En person som LIKER og LEVER av å torturere dyr fortjener ingen plass på denne jorden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg et inntrykk av at mange  spanjoler er like mye mot dette, som det 'vi' er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis kriterie for hvordan dyr behandles (og ja, som kjent behandles jo alle dyr helt likt av alle i hele landet,:sprettoy:), hvilket land er det egentlig greit å reise til da TS? Er det noen land som har en 100% godkjent dyrepolicy?

Anonymkode: 5f61e...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater tyrefekting, og klarer ikke å ta til meg den delen av den spanske kulturen. Men å kalle det en gladnyhet at et menneske blir drept er jo bare fullstendig blåst. Jeg ser fortsatt ikke problemet med å legge igjen et sekssifret beløp i Spania hvert kalenderår, og kommer til å fortsette med det. De fleste land har et eller annet som jeg ikke støtter. Om det skulle fått meg til å IKKE besøke landet så hadde det faktisk ikke vært mange land igjen i verden å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enig med TS, faktisk. Det å oppsøke land som symbolsk piner dyr for underholdning i den grad Spania gjør, ser jeg ikke på som en bra ting. Jeg ville nok heller ikke besøkt andre land som har "store tradisjoner" med å pine dyr. Kan ikke sammenligne pelsdyroppdrett med tyrefekting. Begge dyreslagene lever i fangenskap, forskjellen er at oksene i spania får et og et spyd spidd inn i seg over tid, i tillegg til å bli plaga og hisset opp på forhånd. Et sykt dyresyn...Jeg tenker at mennesker i utgangspunket er verdt mer en dyr, men ikke dersom de piner dyr. For meg er oksen sitt liv verdt mer en matadoren sitt i dette tilfellet. Så det var for meg en gladnyhet, og ut i fra facebookveggen min var jeg ikke alene om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.7.2016 at 22.07, AnonymBruker skrev:

Hvis kriterie for hvordan dyr behandles (og ja, som kjent behandles jo alle dyr helt likt av alle i hele landet,:sprettoy:), hvilket land er det egentlig greit å reise til da TS? Er det noen land som har en 100% godkjent dyrepolicy?

Anonymkode: 5f61e...126

Sveits virker ganske dyrevennlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...