Gå til innhold

Litt mørke, dype filmer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har satt på nasjonalitet der hvor jeg mistenker det kan oppstå forvirring på grunn av tittelen.

 

Blind (norsk) 

Michael Clayton 

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Pyromanen (norsk) 

Persona

Det syvende seglet

Jakten (dansk) 

Girl, Interrupted

Amour 

45 Years 

Another Earth

 

 

Anonymkode: 9820e...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, BabyBlue skrev:

Jeg har også en fascinasjon for slike filmer. Oslo 31 August så jeg for noen måneder siden for første gang, og det gjorde et stort inntrykk på meg. Anders Danielsen Lie kler den rollen utrolig godt og er fantastisk flink :) 

Lønsj (norsk)

17 Filles (fransk) - Ikke nødvendigvis så mørk og trist, men måten disse unge jentene blir skildret som personer og hvordan de er på er veldig realistisk. Jeg vil si den er mer tragisk enn mørk, men selve stilen i filmen er veldig tiltalende for min smak. Så... kanskje du liker den?

Naboer (norsk) 

Perfect Blue (Anime) - men ikke la det skremme deg at den er animert. Det er en råsmart film! Utrolig mørk, utrolig vellaget, du må lese mellom linjene og du føler deg ganske fucked i hodet første gang du ser den. Tror det er en av favorittene mine.

Kunsten å tenke negativt (norsk) - dette er en komedie, og er full av skikkelig galgehumor. Men det er øyeblikk som er ganske seriøse og forteller mye om menneskers overlevelsesevne når alt er på sitt mørkeste.  

Vegas (norsk) - Denne er nok mer rettet mot eldre tenåringer, men jeg synes temaet er seriøst nok til å treffe alle aldersgrupper.

En film jeg virkelig ikke kan vente på å få sett er The Neon Demon. Klipp, trailer og tilbakemeldinger ser bra ut. Gleder meg til den er på dvd! Fikk aldersgrense 18 i Norge, så regner med at den er mørk nok i hvert fall. 

Kids (1995) - Denne er ganske disturbing, men bra! Tar opp et tungt tema og forteller det gjennom barn. 

Moon (2009)  - Jeg swappet gjennom kanaler og så på den ut av kjedsomhet, men endte opp med å strigråte mot slutten. Det har en ganske klaustrofobisk og ekkel vibe, og du får helt vondt av karakteren. Den er ikke spesielt kjent tror jeg, men den har fått ganske solid tilbakemelding over nettet. 

Min lilla syster (svensk) - en av de mest realistiske filmene jeg har sett som omhandler spiseforstyrrelser. Men det blir fortalt gjennom lillesøsterens øyne, så det gir det en ekstra sår følelse. 

Elephant (2003) - Kan minne om we need to talk about Kevin. 

2:37 - Anbefales! 

Nå er det sikkert ikke alle filmene treffer spikeren på hodet, men jeg håper du finner noen du liker :)

Enig! Synes Anders Danielsen Lie er en utrolig god skuespiller, og selv om han kler flere ulike roller, så passer han utrolig godt i den typen roller som han har i både Oslo, 31. august og Reprise. 

Har faktisk sett 2:37. Likte den, men synest at der var litt for mange karakterer til at man fikk gå helt i dybden på alle. 

 

Takk for tips, forresten! :) Driver å sjekker ut alle jeg har fått hittil!

Anonymkode: 59e12...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funny games fra 1997, østerriksk, men finnes en amerikansk versjon

We have to talk about Kevin.

Anonymkode: 6e6fd...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Den 22. juli 2016 at 0.55, AnonymBruker skrev:

Enig! Synes Anders Danielsen Lie er en utrolig god skuespiller, og selv om han kler flere ulike roller, så passer han utrolig godt i den typen roller som han har i både Oslo, 31. august og Reprise. 

Har faktisk sett 2:37. Likte den, men synest at der var litt for mange karakterer til at man fikk gå helt i dybden på alle. 

 

Takk for tips, forresten! :) Driver å sjekker ut alle jeg har fått hittil!

Anonymkode: 59e12...edd

Das experiment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...