Gå til innhold

Paralgin forte i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange misforståelser rundt dette med rød trekant ser jeg. Det er ikke forbudt å kjøre bil osv på disse medisinene, trekanten betyr at man skal være obs på, og vurdere om man er egnet til å kjøre bil når man har tatt dem. Derfor frarådes det, når medisin/dosering er ny for en, men dersom man er kjent med preparatet, og sin egen reaksjon, kan man kjøre bil. 

 

Anonymkode: 0ce50...2ba

Det kom ganske strenge regler på dette i 2012, med absolutte grenser for ulike legemidler. Om man tar mer enn dette, så må man søke om dispensasjon. Om man tar to eller flere i kombinasjon, så kan man ikke kjøre bil. Det blir nye, og antakeligvis vel så strenge regler, i høst. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kom ganske strenge regler på dette i 2012, med absolutte grenser for ulike legemidler. Om man tar mer enn dette, så må man søke om dispensasjon. Om man tar to eller flere i kombinasjon, så kan man ikke kjøre bil. Det blir nye, og antakeligvis vel så strenge regler, i høst. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Så kom med konkret henvisning til disse reglene. Å ikke bare siter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 11. juli 2016 at 14.31, AnonymBruker skrev:

Dersom du ser hva ts skriver lenger nede i tråden så vil jeg våge å påstå at jeg har mine ord i behold. 

Den samme kommentaren som skrevet til henne over gjelder deg. 

Skal man kjøre bil på den doseringen ts har oppgitt å bruke så skal det søkes helsetilsynet om tillaltese. Med ts sin opplyste reaksjon på hennes medisinering så er det soleklart at hun ikke har noe verken på jobb eller på veien som bilfører å gjøre. 

Å ikke opplyse arbeidsgiver om denne typen medikamentforbruk er å skjule bruken og oppfattes som misbruk. 

Anonymkode: a63f1...b52

For et drama skrik du lager om saken, For det første betyr den røde trekanten at det å anbefales unngå å føre motorvogn 

og du bør heller lese deg opp på regelverket før du kommenterer. Jeg er enig med deg i at ts bør informere arbeidsgiver ettersom hun jobber i helsevesenet, Men at hun tar store mengder med paralgin forte fordi hun tar 3 i døgnet er en kjempe overdrivelse. 

 

Jeg har slitt i lange perioder med kroniske smerter og kan på det verste ta opp i mot 10 i døgnet. Men er fortsatt 

i full jobb på vanlige dager da jeg tar 3-4. Kjører også bil på 1 og det forteller jeg deg kun for og irritere den kjempe 

peke fingeren din. 

 

Anonymkode: 9c4f7...ab7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/11/2016 at 13.04, AnonymBruker skrev:

B preperater med trekant på står det advarsel på mht bruk av maskiner m.m. Det er ikke forsvarlig å jobbe med pasienter i helsevesenet når du går fast på tre tabletter for døgnet. Du er ruset og ute av stand til å reagere tilstrekkelig forsvarlig på en slik dose. I verste fall kan du miste jobben fordi du er ruset på medikamenter på jobb. Du kan og bli fradømt jobben din. Dette burde du vite og forstå uten at noen må skrive det til deg her inne. Du har heller ikke lov til å kjøre bil. Blir du tatt forsvinner førerkortet ditt. 

Anonymkode: a63f1...b52

 

Anonymkode: 602bf...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/11/2016 at 14.19, AnonymBruker skrev:

§ 8.Pliktmessig avhold

Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden.

Legemidler som er nødvendige på grunn av sykdom, regnes ikke som rusmidler etter første ledd. Helsepersonell som inntar slike legemidler, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette.

Departementet kan i forskrift gi bestemmelser om:

1. at helsepersonell skal kunne pålegges å avgi utåndingsprøve, blodprøve eller lignende prøve ved mistanke om overtredelse av første ledd,
2. forbud mot inntak av rusmidler i et nærmere bestemt tidsrom før tjenestetiden begynner, og
3. at helsepersonell skal kunne bli fremstilt for prøvetaking med bistand fra politiet i de tilfellene helsepersonell nekter, eller på annen måte unndrar seg, å avgi prøve.

Anonymkode: f2fb8...a0d

Kan noen forklare meg hva det betyr i praksis? Kan de liksom bare ta inn den alkoholen og det dopet de vil på fritiden i praksis da?

En skremmende tanke om en hjernekirurgen bare kan går rett hjem, ta seg to glas vin og ruller seg 5 jointer før han stuper i seng og opererer hodet til noen dagen etter. Det skal jo liksom litt til for anklage noen for å være påvirket en 12 timer etter de var det..men feil kan de jo absolutt gjøre hvis de drikker/ruser seg mellom skiftene? Er det der virkelig alt av regler helsepersonell må forholde seg til med tanke på alkohol og rusmidler??

Anonymkode: 602bf...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et drama skrik du lager om saken, For det første betyr den røde trekanten at det å anbefales unngå å føre motorvogn 

og du bør heller lese deg opp på regelverket før du kommenterer. Jeg er enig med deg i at ts bør informere arbeidsgiver ettersom hun jobber i helsevesenet, Men at hun tar store mengder med paralgin forte fordi hun tar 3 i døgnet er en kjempe overdrivelse. 

 

Jeg har slitt i lange perioder med kroniske smerter og kan på det verste ta opp i mot 10 i døgnet. Men er fortsatt 

i full jobb på vanlige dager da jeg tar 3-4. Kjører også bil på 1 og det forteller jeg deg kun for og irritere den kjempe 

peke fingeren din. 

 

Anonymkode: 9c4f7...ab7

:fnise::fnise::fnise: "...og det forteller jeg deg kun for og irritere den kjempe peke fingeren din." Har ikke satt meg så nøye inn i tråden, lest overfladisk her og der, men måtte le godt av ditt utsagn!  :fnise::fnise::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spør du om dette her inne? Hvis du er helsefagarbeider, er det din overordnede du skal spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke innen helse, men annen statbedrift. Vi har strenge regler for alkoholbruk, og får ikke jobbe på paralgin forte eller rød trekant migrenemedisin. 

Anonymkode: 59c2e...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...