Gå til innhold

Paralgin forte i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke opplyse arbeidsgiver om denne typen medikamentforbruk er å skjule bruken og oppfattes som misbruk. 

Anonymkode: a63f1...b52

Hvis du ser hva jeg skriver opptil flere ganger så oppfordrer jeg ts til å ta opp medikamentbruken sin med arbedsgiver.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, skruf skrev:

Hvis du ser hva jeg skriver opptil flere ganger så oppfordrer jeg ts til å ta opp medikamentbruken sin med arbedsgiver.. 

Og det gjør jeg også.

Ts kommer med en del tilleggsopplysninger ETTER de postene som ble sitert.

Anonymkode: adb3c...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle innleggene så mulig at noen har sagt dette før meg.

Det er avhengig av hvordan man bruker A og B-preparatene om man kan kjøre bil med dem. Dersom man går fast daglig på et A eller B-preparat er det 2 uker tilvenningstid før en kan kjøre bil. Om dosen endres er det 2 nye uker. Man kan ikke kjøre bil om man tar de sporadisk, fordi man da reagerer sterkere.

Jeg jobber i helsevesenet og kjører bil selv om jeg står fast på et A-preparat. Helt lovlig. Jeg kjenner ikke et fnugg av rus. Legen min har sagt at det kommer nye regler til høsten, men jeg vet ikke eksakt hva de går ut på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Betrakteren skrev:

Nå har jeg ikke lest alle innleggene så mulig at noen har sagt dette før meg.

Det er avhengig av hvordan man bruker A og B-preparatene om man kan kjøre bil med dem. Dersom man går fast daglig på et A eller B-preparat er det 2 uker tilvenningstid før en kan kjøre bil. Om dosen endres er det 2 nye uker. Man kan ikke kjøre bil om man tar de sporadisk, fordi man da reagerer sterkere.

Jeg jobber i helsevesenet og kjører bil selv om jeg står fast på et A-preparat. Helt lovlig. Jeg kjenner ikke et fnugg av rus. Legen min har sagt at det kommer nye regler til høsten, men jeg vet ikke eksakt hva de går ut på.

Reglene ble strenegere i 2012, og står man fast på slike medisiner, så kan man ikke alltid kjøre bil. Særlig ikke om man bruker to eller flere ulike preparater. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reglene ble strenegere i 2012, og står man fast på slike medisiner, så kan man ikke alltid kjøre bil. Særlig ikke om man bruker to eller flere ulike preparater. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Skjønte ikke helt hvorfor du siterte meg? Jeg snakker om hvordan det er nå. På ett preparat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

B preperater med trekant på står det advarsel på mht bruk av maskiner m.m. Det er ikke forsvarlig å jobbe med pasienter i helsevesenet når du går fast på tre tabletter for døgnet. Du er ruset og ute av stand til å reagere tilstrekkelig forsvarlig på en slik dose. I verste fall kan du miste jobben fordi du er ruset på medikamenter på jobb. Du kan og bli fradømt jobben din. Dette burde du vite og forstå uten at noen må skrive det til deg her inne. Du har heller ikke lov til å kjøre bil. Blir du tatt forsvinner førerkortet ditt. 

Anonymkode: a63f1...b52

Tull! Du har lov å kjøre bil, men må vise forsiktighet.

Anonymkode: 3b84f...b4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Du har lov å kjøre bil, men må vise forsiktighet.

Anonymkode: 3b84f...b4d

Ikke på tre parlagin forte i døgnet. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv alltid paralgin forte eller tramadol pga en sykdom som jeg bruker opptil en gang i uka, men har hatt det siden jeg var 16, så har aldri tenkt på å opplyse noen om det. For meg blir det som å opplyse noen om at jeg går på p-piller og astmamedisin (sistnevnte står også på dopinglista, og den bruker jeg i grunn store mengder av) fordi det er så vanlig for meg. Har aldri tenkt over det, og det påvirker ikke meg i min jobb. Hilsen helsepersonell :) 

Anonymkode: 33d1a...f75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har selv alltid paralgin forte eller tramadol pga en sykdom som jeg bruker opptil en gang i uka, men har hatt det siden jeg var 16, så har aldri tenkt på å opplyse noen om det. For meg blir det som å opplyse noen om at jeg går på p-piller og astmamedisin (sistnevnte står også på dopinglista, og den bruker jeg i grunn store mengder av) fordi det er så vanlig for meg. Har aldri tenkt over det, og det påvirker ikke meg i min jobb. Hilsen helsepersonell :) 

Anonymkode: 33d1a...f75

Parlagin forte og Tramadol kan overhodet ikke sammenliknes med p-piller. Om du er helsepersonell burde du også vite at man er forpliktet til å opplyse om bruken av slike medisiner, se paragraf 8 i Helsepersonelloven. Du burde også vite at om man står på avhengighetsdannennde medisiner fast, så blir virkningen med tiden redusert, så man må øke dosen for å få samme effekt. Og da vil også bivirkningene bli flere. Kanskje du burde få annen smertebehandling i stedet for å stå på opoider fast, eventuelt vurdere å skifte jobb til en der du ikke har ansvar for andre menneskers liv og helse. 

Hilsen helsepersonell

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parlagin forte og Tramadol kan overhodet ikke sammenliknes med p-piller. Om du er helsepersonell burde du også vite at man er forpliktet til å opplyse om bruken av slike medisiner, se paragraf 8 i Helsepersonelloven. Du burde også vite at om man står på avhengighetsdannennde medisiner fast, så blir virkningen med tiden redusert, så man må øke dosen for å få samme effekt. Og da vil også bivirkningene bli flere. Kanskje du burde få annen smertebehandling i stedet for å stå på opoider fast, eventuelt vurdere å skifte jobb til en der du ikke har ansvar for andre menneskers liv og helse. 

Hilsen helsepersonell

Anonymkode: f2fb8...a0d

Det er ingen automatikk i at "avhengighetsdannende" medisiner mister virkning etter hvert. Det er heller ingen automatikk i at man blir ruset av dem. En smertepasient kan være helt klar i toppen på store doser morfin, mens du og jeg ville vært bevisstløse. Og det er i alle fall ingen automatikk i at man ikke kan skjøtte jobben sin bare fordi man bruker Paralgin Forte!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plikten om å opplyse arbeidsgiver om dette er nok ukjent for de aller fleste, inkludert de fleste ledere. Ser absolutt grunnen til at den paragrafen finnes, men i praksis er det nok et marginalt problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, linsejesus skrev:

Det er ingen automatikk i at "avhengighetsdannende" medisiner mister virkning etter hvert. Det er heller ingen automatikk i at man blir ruset av dem. En smertepasient kan være helt klar i toppen på store doser morfin, mens du og jeg ville vært bevisstløse. Og det er i alle fall ingen automatikk i at man ikke kan skjøtte jobben sin bare fordi man bruker Paralgin Forte!

Jo, det er faktisk slik reseptorene i hjernen fungerer. Om de blir overstimulert, så trenger man stadig mer stimuli, dvs mer virkestoff, for at de skal reagere, for å si det enkelt. Det er nettopp deror en smertepasient må ha stadig mer morfin for å få sanme smertestillende virkning. Dessverre blir hn ikke nødvendigvis helt klar i toppen, for medisiner har også bivirkninger, jo høyere dosen blir og det er også forhold ved pasienten som spiller inn, for eks alder. Det er nettopp det som er problemet med avhengighetsdannende medisiner: de mister virkning, samtidig som mange kan gi en veldig behagelig følelse (fravær av smerte, angst, eufori m.m). Det er helt naturlig å bli avhengig om man tar disse over tid, det er biologisk og psykologisk samtidig. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, linsejesus skrev:

Plikten om å opplyse arbeidsgiver om dette er nok ukjent for de aller fleste, inkludert de fleste ledere. Ser absolutt grunnen til at den paragrafen finnes, men i praksis er det nok et marginalt problem.

Jeg tror heller det er mye skjult avhengighetsproblematikk og rusbruk i helsevesenet.Dessverre.

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er faktisk slik reseptorene i hjernen fungerer. Om de blir overstimulert, så trenger man stadig mer stimuli, dvs mer virkestoff, for at de skal reagere, for å si det enkelt. Det er nettopp deror en smertepasient må ha stadig mer morfin for å få sanme smertestillende virkning. Dessverre blir hn ikke nødvendigvis helt klar i toppen, for medisiner har også bivirkninger, jo høyere dosen blir og det er også forhold ved pasienten som spiller inn, for eks alder. Det er nettopp det som er problemet med avhengighetsdannende medisiner: de mister virkning, samtidig som mange kan gi en veldig behagelig følelse (fravær av smerte, angst, eufori m.m). Det er helt naturlig å bli avhengig om man tar disse over tid, det er biologisk og psykologisk samtidig. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Ved overstimulering, ja, men ikke ved riktig dose. Smertepasienter MÅ ikke ha mer morfin for å få samme virkning, det er ikke noen regel. Noen blir avhengige, det skjer vel helst når medisinen gjør mer enn å bare døyve den fysiske smerten, altså at dosen er for stor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror heller det er mye skjult avhengighetsproblematikk og rusbruk i helsevesenet.Dessverre.

Anonymkode: f2fb8...a0d

Det er godt mulig, mtp at A- og B-preparater er lettere tilgjengelig der. Man må dog ikke automatisk gå ut fra at noen med avhengighet er ruset mens de er på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett må du informere arbeidsgiver om medisineringen din. Se posten over. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Nei må ikke det. Medikamentet mitt er nemlig ikke et rusmiddel men epilepsimedisinen Topimax. Ikke vanedannene eller behov for økt dose når mane kommettil den terapeutiske vinduet for medikamentet. Men har forde rødt trekant fordi NOEN kan reagere med endret bevisthetsgrad å bør revurdere kjøring når de går på den. Selv fikk jeg beskjed om at det så jeg ann selv av legen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange misforståelser rundt dette med rød trekant ser jeg. Det er ikke forbudt å kjøre bil osv på disse medisinene, trekanten betyr at man skal være obs på, og vurdere om man er egnet til å kjøre bil når man har tatt dem. Derfor frarådes det, når medisin/dosering er ny for en, men dersom man er kjent med preparatet, og sin egen reaksjon, kan man kjøre bil. 

 

Anonymkode: 0ce50...2ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Parlagin forte og Tramadol kan overhodet ikke sammenliknes med p-piller. Om du er helsepersonell burde du også vite at man er forpliktet til å opplyse om bruken av slike medisiner, se paragraf 8 i Helsepersonelloven. Du burde også vite at om man står på avhengighetsdannennde medisiner fast, så blir virkningen med tiden redusert, så man må øke dosen for å få samme effekt. Og da vil også bivirkningene bli flere. Kanskje du burde få annen smertebehandling i stedet for å stå på opoider fast, eventuelt vurdere å skifte jobb til en der du ikke har ansvar for andre menneskers liv og helse. 

Hilsen helsepersonell

Anonymkode: f2fb8...a0d

Har brukt samme dose siden jeg var 16. Finnes ingen annen smertebehandling. Trenger ikke skifte jobb. Hva har gjort at du er blitt så firkanta og kun ser svart/hvitt? 

Anonymkode: 33d1a...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler store doser opiater, kroppen min er bare sånn. Blir ikke ruset før dosen er kjempehøy, da andre ville ha være bevisstløste. Jeg tar tramadol og innimellom Ketorax, er på jobb fordet, er sykepleier. Har ikke informert leder om det, men om det skulle være noen sjekk så har jeg jo papirene i orden fra legen min, jeg har ikke stjålet medisinene. Legen min vet om dette og mener at jeg kan både kjøre bil og jobbe siden kroppen min tåler opiater ekstremt godt. 

Anonymkode: db4e8...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar paralgin forte mot smerter,  men er nok veldig sensitiv, så jeg reagerer med å bli ganske sløv. Tar derfor medisinene sjeldnere enn jeg burde med tanke på smerter, for å være mentalt tilstede for ungene.  Kjører ikke bil når jeg tar paralgin forte.  MEN andre reagerer annerledes og kan kjøre når de tar dem. Den røde trekanten er en obs obs varsel,  men ikke et absolutt forbud mot kjøring! 

Anonymkode: 76d5e...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...