Gå til innhold

Paralgin forte i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå for tiden tar jeg - og jeg må ta - tre paralgin forte og Paracet i døgnet, og jeg er helsefagarbeider og jobber da naturligvis i helsevesenet. Jeg innbiller meg at jeg har lest eller hørt at paralgin forte er en av de medisinene man ikke har lov til å bruke når man er på jobb i helsevesenet? Tror det var sånn at man blir regnet som rusa, og skal derfor ikke gå på jobb. 

Er jeg helt på jordet, eller husker jeg riktig? 

Anonymkode: d16c2...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør legen din eller sjefen din. 

Anonymkode: cd679...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å se etter rød trekant på pakka,  eller lese i felleskatalogen. Paralgin forte er sterkt, men tror nok ikke det er sterkt nok til ikke å jobbe. Med mindre du reagerer på stoffet (hallunisasjoner osv). 

Anonymkode: 64d10...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant du ikke føler/oppfører deg ruset, så har det ikke noe å si. Du har fått det på lovlig vis og ville sannsynlig vis blitt sykemeldt uten. Så jeg tror nok sjefen din synes det er helt greit.

Anonymkode: db4e8...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varier hvordan folk reagerer, men min erfaring er at folk tåler PF veldig bra, i alle fall om du er ung. Så tviler på at dette gir deg en high road til sykemelding ;)

Anonymkode: b2813...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralgin forte er kodein sulfat, som omdannes til morfin I kroppen hvis jeg ikke husker feil.  Så det er potensiale for rus, serlig hvis kroppen din omdanner det veldig fort eller er veldig sensitiv. Jeg blir ikke rusa på paralgin, tror stort sett du må ha store doser eller spesielt sensitiv. Du har nok ikke lov til å kjøre bil uansett da. I og med at det er morfin I blodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i perioder måtte tatt PF pga en skikkelig kranglete rygg. Blir ikke ruset av 1 paralgin forte i kombinasjon med 1 paracet. Informerte sjefen om det da, så det var ingen problem rundt det. 

Ser noen kommentere at hvis det er rød trekant på medikamentet, man kan være på jobb selv om man bruker medikamenter med rød trekant. Sånn som i mitt tilfelle. Men man skal være obs. Og ikke kjøre bil. 

Hadde en real runde med bronkitt ifjor, da måtte jeg ta cosylan for å ikke hoste på meg brokk. Var på jobb. 

Ville uansett avklart det med avd.leder for å være helt sikker ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå for tiden tar jeg - og jeg må ta - tre paralgin forte og Paracet i døgnet, og jeg er helsefagarbeider og jobber da naturligvis i helsevesenet. Jeg innbiller meg at jeg har lest eller hørt at paralgin forte er en av de medisinene man ikke har lov til å bruke når man er på jobb i helsevesenet? Tror det var sånn at man blir regnet som rusa, og skal derfor ikke gå på jobb. 

Er jeg helt på jordet, eller husker jeg riktig? 

Anonymkode: d16c2...20d

B preperater med trekant på står det advarsel på mht bruk av maskiner m.m. Det er ikke forsvarlig å jobbe med pasienter i helsevesenet når du går fast på tre tabletter for døgnet. Du er ruset og ute av stand til å reagere tilstrekkelig forsvarlig på en slik dose. I verste fall kan du miste jobben fordi du er ruset på medikamenter på jobb. Du kan og bli fradømt jobben din. Dette burde du vite og forstå uten at noen må skrive det til deg her inne. Du har heller ikke lov til å kjøre bil. Blir du tatt forsvinner førerkortet ditt. 

Anonymkode: a63f1...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke nødvendigvis ruset av medisiner med rød trekant. Man KAN bli ruset, derfor har man et selvstendig ansvar for å vis nødvendig aktsomhet, som f.eks å ikke kjøre bil. Man skal heller ikke kjøre bil om man vet man egentlig er for trøtt og uoppmerksom til det. Skjer det en ulykke må du regne med at det blir stilt spørsmål om hvor påvirket du har vært av medisinen. Men å bruke f.eks Paralgin Forte på jobb er ikke forbudt, i alle fall ikke i vanlige yrker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B preperater med trekant på står det advarsel på mht bruk av maskiner m.m. Det er ikke forsvarlig å jobbe med pasienter i helsevesenet når du går fast på tre tabletter for døgnet. Du er ruset og ute av stand til å reagere tilstrekkelig forsvarlig på en slik dose. I verste fall kan du miste jobben fordi du er ruset på medikamenter på jobb. Du kan og bli fradømt jobben din. Dette burde du vite og forstå uten at noen må skrive det til deg her inne. Du har heller ikke lov til å kjøre bil. Blir du tatt forsvinner førerkortet ditt. 

Anonymkode: a63f1...b52

Det er ikke automatisk slik at man blir ruset av en tablett paralgin forte. Dette kjenner jo ts selv etter å ha inntatt den. Så hvis hun ikke blir ruset og hun avklarer det med sjefen så er det ikke sånn at hun kan bli fradømt jobben sin. 

Siden ts skriver 3 pf så tar hun tok sm.still morgen, middag og kveld. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralgin forte er vanedannende og man skal utvise forsiktighet ved bruk av maskiner. Bare å slå opp i felleskatalogen. Om du tar så stor døgndose er det ikke sikkert du er skikket til å være på jobb. Du er helsefagarbeider, og du synes dette er greit?

Kan jeg spørre hvorfor du har behov for så mye smertestillende? Har du snakket med legen din? Hvorfor er du ikke sykemeldt?

Anonymkode: 90df2...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf skrev:

Det er ikke automatisk slik at man blir ruset av en tablett paralgin forte. Dette kjenner jo ts selv etter å ha inntatt den. Så hvis hun ikke blir ruset og hun avklarer det med sjefen så er det ikke sånn at hun kan bli fradømt jobben sin. 

Siden ts skriver 3 pf så tar hun tok sm.still morgen, middag og kveld. 

 

Her er det ikke snakk om en paralgin forte men tre for døgnet. Hvordan en føler seg etter å ha tatt A og B preperater bruyr arbeidsgiver eller politiet seg ingenting om fordi de ser på hva vedkommende har i blodprøve av rusmidler. Det er og forskjell på å bruke en allergimedisin eller en hostesaft med trekant på og å stå på A eller B preperater over tid. 

Jeg har vært med på ansatte som har blitt fratatt sin autorisasjon som helsearbeider for mindre enn tre Paralgin F i døgnet. Hvordan de følte seg etter inntak av medisiner betydde ingenting. Igjen det er hva blodprøvene viser som avgjør også om førerkortet blir indratt. 

Anonymkode: a63f1...b52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det ikke snakk om en paralgin forte men tre for døgnet. Hvordan en føler seg etter å ha tatt A og B preperater bruyr arbeidsgiver eller politiet seg ingenting om fordi de ser på hva vedkommende har i blodprøve av rusmidler. Det er og forskjell på å bruke en allergimedisin eller en hostesaft med trekant på og å stå på A eller B preperater over tid. 

Jeg har vært med på ansatte som har blitt fratatt sin autorisasjon som helsearbeider for mindre enn tre Paralgin F i døgnet. Hvordan de følte seg etter inntak av medisiner betydde ingenting. Igjen det er hva blodprøvene viser som avgjør også om førerkortet blir indratt. 

Anonymkode: a63f1...b52

Ts kommer ikke til å miste jobben sin som følge av at hun i en periode må bruke sm.still. Hun må som jeg har skrevet tidligere avklare dette med sjefen sin. Hvis det ikke er greit for sjefen så får ts høre med legen ang sykemelding i den perioden hun har behov for smertestillende. Ts har ikke skrevet at hun har stått på pf eller kommer til å stå på pf i et lengre tidsrom. 

Jeg kjenner selv ei som mistet autorisasjonen sin som følge av pf-misbruk. Men, det var misbruk og avhengighet, ikke sånn som i ts sitt tilfelle. Det er legen som skriver ut resept til henne, og har da kontroll over mengden hun tar. I det tilfellet med hun som mistet autorisasjonen så var det nettopp legen som varslet da han ble klar over avhengighetsforholdet hennes. 

Uansett så er det ikke opp til oss på forumet her. Dette er det ts selv, arbeidsgiver og fastlege som må avklare. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B preperater med trekant på står det advarsel på mht bruk av maskiner m.m. Det er ikke forsvarlig å jobbe med pasienter i helsevesenet når du går fast på tre tabletter for døgnet. Du er ruset og ute av stand til å reagere tilstrekkelig forsvarlig på en slik dose. I verste fall kan du miste jobben fordi du er ruset på medikamenter på jobb. Du kan og bli fradømt jobben din. Dette burde du vite og forstå uten at noen må skrive det til deg her inne. Du har heller ikke lov til å kjøre bil. Blir du tatt forsvinner førerkortet ditt. 

Anonymkode: a63f1...b52

Dine bastante påstander vitner om liten detaljforståelse. Ts står ikke på spesielt høye doser, og det blir en skjønnsvurdering mellom pasient, behandlende lege og arbeidsgiver. Å unnlate å informere arbeidsgiver vil være uheldig, men dine konklusjoner er langt ute på viddene.

Dette er dessuten neppe en fast medisinering (hvilket faktisk ville ha vært mer forsvarlig i forhold til jobb og bilkjøring), men må formodes å være symptomlindring i forbindelse med en pågående tilstand. Da må man eventuelt vurdere om det skal sykmeldes inntil man er stabilt medisinert.

Til din informasjon kan man faktisk både jobbe og kjøre bil når man er stabilt medisinert på opiater, så hvor du trekker konklusjonene fra forstår jeg ikke.

Anonymkode: adb3c...39c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje uheldig av meg å ikke skrive at jeg ble sykemeldt fra jeg ble satt på disse tablettene, sykemeldingen er snart ferdig, og det var derfor jeg lurte. Jeg har før aldri tatt noe sterkere enn Paracet på jobb!

Etter sykemeldingen kommer jeg fortsatt til å måtte gå på disse tablettene, og vet ikke om jeg skal gå og få ny. Jeg lever litt på en merkelig sky, og sover 18 timer i døgnet med alle disse tablettene, og jeg føler ikke det er forsvarlig at jeg skal ta vare på andre mennesker nå. 

Vet ikke om jeg skal informere arbeidsgiver før evt. ny sykemelding eller om jeg bare skal få ny sykemelding. 

TS

Anonymkode: d16c2...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje uheldig av meg å ikke skrive at jeg ble sykemeldt fra jeg ble satt på disse tablettene, sykemeldingen er snart ferdig, og det var derfor jeg lurte. Jeg har før aldri tatt noe sterkere enn Paracet på jobb!

Etter sykemeldingen kommer jeg fortsatt til å måtte gå på disse tablettene, og vet ikke om jeg skal gå og få ny. Jeg lever litt på en merkelig sky, og sover 18 timer i døgnet med alle disse tablettene, og jeg føler ikke det er forsvarlig at jeg skal ta vare på andre mennesker nå. 

Vet ikke om jeg skal informere arbeidsgiver før evt. ny sykemelding eller om jeg bare skal få ny sykemelding. 

TS

Anonymkode: d16c2...20d

Dette skal du snakke med behandlende lege om. Hvis dere i fellesskap kommer frem til at du kan fungere i jobb under aktuelle omstendigheter, skal du bare informere din arbeidsgiver. Det er du pliktig til å gjøre. Om arbeidsgiver mener dette kommer i komflikt med din arbeidsutførelse, må legen din enten argumentere for deg overfor arbeidsgiver, eller skrive ny sykmelding.

Imidlertid høres det jo ut som om du selv vurderer at du ikke føler deg arbeidsdyktig. Konferer med legen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

B preperater med trekant på står det advarsel på mht bruk av maskiner m.m. Det er ikke forsvarlig å jobbe med pasienter i helsevesenet når du går fast på tre tabletter for døgnet. Du er ruset og ute av stand til å reagere tilstrekkelig forsvarlig på en slik dose. I verste fall kan du miste jobben fordi du er ruset på medikamenter på jobb. Du kan og bli fradømt jobben din. Dette burde du vite og forstå uten at noen må skrive det til deg her inne. Du har heller ikke lov til å kjøre bil. Blir du tatt forsvinner førerkortet ditt. 

Anonymkode: a63f1...b52

Ut fra den tankegangen burde jeg som har gått på epilepsi medisin for migrene med rød trekant på det siste året vært sykemeldt fra jobb heile tida.... å jeg fikk dem FOR å kunne være på jobb å ikke hjemme med migrene å hodepine. Nei man blir ikke automatisk ruset å arbeidsufør av at medikamentet har rød trekant. Man er selv ansvarlig for å vurdere sin egen arbeidsevne å f.eks evne til å kjøre maskiner å slikt når man tar medisiner med rød trekant på. Man skal være obs på at man kan få reaksjoner men ikke alle gjør det. 

Kan å nevne at jeg er sykepleier å har dermed meir ansvar overfor pasientene ein ts her som er helsefag arbeider! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må informere arbeidsgiver, som kan foreta en vurdering om det er forsvarlig å ha en helsefagarbeider på jobb som går på tre PF i døgnet. Det stør i Helsepersonelloven, som du sikkert kjenner til når du er utdannet helsefagarbeider... Om du unnlater å informere om dette, blir det litt som å kjøre bil på PF uten å søke om dispensasjon. Dømmekraften og reaksjonsevnen kan være påvirket selv om man ikke merker det selv. 

Om du leser Helsepersonelloven så står følgende:

§ 8.Pliktmessig avhold

Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden.

Legemidler som er nødvendige på grunn av sykdom, regnes ikke som rusmidler etter første ledd. Helsepersonell som inntar slike legemidler, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette.

Departementet kan i forskrift gi bestemmelser om:

1. at helsepersonell skal kunne pålegges å avgi utåndingsprøve, blodprøve eller lignende prøve ved mistanke om overtredelse av første ledd,
2. forbud mot inntak av rusmidler i et nærmere bestemt tidsrom før tjenestetiden begynner, og
3. at helsepersonell skal kunne bli fremstilt for prøvetaking med bistand fra politiet i de tilfellene helsepersonell nekter, eller på annen måte unndrar seg, å avgi prøve.

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Meley skrev:

Ut fra den tankegangen burde jeg som har gått på epilepsi medisin for migrene med rød trekant på det siste året vært sykemeldt fra jobb heile tida.... å jeg fikk dem FOR å kunne være på jobb å ikke hjemme med migrene å hodepine. Nei man blir ikke automatisk ruset å arbeidsufør av at medikamentet har rød trekant. Man er selv ansvarlig for å vurdere sin egen arbeidsevne å f.eks evne til å kjøre maskiner å slikt når man tar medisiner med rød trekant på. Man skal være obs på at man kan få reaksjoner men ikke alle gjør det. 

Kan å nevne at jeg er sykepleier å har dermed meir ansvar overfor pasientene ein ts her som er helsefag arbeider! 

Uansett må du informere arbeidsgiver om medisineringen din. Se posten over. 

Anonymkode: f2fb8...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skruf skrev:

Ts kommer ikke til å miste jobben sin som følge av at hun i en periode må bruke sm.still. Hun må som jeg har skrevet tidligere avklare dette med sjefen sin. Hvis det ikke er greit for sjefen så får ts høre med legen ang sykemelding i den perioden hun har behov for smertestillende. Ts har ikke skrevet at hun har stått på pf eller kommer til å stå på pf i et lengre tidsrom. 

Jeg kjenner selv ei som mistet autorisasjonen sin som følge av pf-misbruk. Men, det var misbruk og avhengighet, ikke sånn som i ts sitt tilfelle. Det er legen som skriver ut resept til henne, og har da kontroll over mengden hun tar. I det tilfellet med hun som mistet autorisasjonen så var det nettopp legen som varslet da han ble klar over avhengighetsforholdet hennes. 

Uansett så er det ikke opp til oss på forumet her. Dette er det ts selv, arbeidsgiver og fastlege som må avklare. 

 

Dersom du ser hva ts skriver lenger nede i tråden så vil jeg våge å påstå at jeg har mine ord i behold. 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dine bastante påstander vitner om liten detaljforståelse. Ts står ikke på spesielt høye doser, og det blir en skjønnsvurdering mellom pasient, behandlende lege og arbeidsgiver. Å unnlate å informere arbeidsgiver vil være uheldig, men dine konklusjoner er langt ute på viddene.

Dette er dessuten neppe en fast medisinering (hvilket faktisk ville ha vært mer forsvarlig i forhold til jobb og bilkjøring), men må formodes å være symptomlindring i forbindelse med en pågående tilstand. Da må man eventuelt vurdere om det skal sykmeldes inntil man er stabilt medisinert.

Til din informasjon kan man faktisk både jobbe og kjøre bil når man er stabilt medisinert på opiater, så hvor du trekker konklusjonene fra forstår jeg ikke.

Anonymkode: adb3c...39c

Den samme kommentaren som skrevet til henne over gjelder deg. 

Skal man kjøre bil på den doseringen ts har oppgitt å bruke så skal det søkes helsetilsynet om tillaltese. Med ts sin opplyste reaksjon på hennes medisinering så er det soleklart at hun ikke har noe verken på jobb eller på veien som bilfører å gjøre. 

Å ikke opplyse arbeidsgiver om denne typen medikamentforbruk er å skjule bruken og oppfattes som misbruk. 

Anonymkode: a63f1...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...