Gå til innhold

Hvordan få en jernpanne helt ren?


kat-e

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Den 12.7.2016 at 21.37, Lafemmemauvaise skrev:

TS: Hvis det er snakk om gammelt fett på utsiden av panna, så kan du "vaske" den i stekeovnen. Sett panna i et bakebrett med høye kanter. Fyll oppi vann til panna er dekket (det gjør ikke noe at det er vann på "innsiden" også). Sett alt i stekeovnen på 200-220 grader og la det koke opp. Pass på at det ikke tørrkoker. Kok panna i 15-30 minutter før du tar den ut av ovnen. NB! Vær forsiktig! Bruk grytevotter og ha noe langermet på deg for å unngå brannskader. Kokende vann kan forårsake stygge forbrenninger! Skrubb så løst smutsen fra yttersida med stålull evt. grovsalt. 

Hvis det fortsatt er smuts på panna, så kan du ha i oppvaskmiddel i bakebrettet og prøve nok en gang. Men da må du olje inn og steke inn panna etterpå. 

Hvis du er halvveis stødig i engelsk, så google "caring for cast iron skillets/pans" - da finner du mye informasjon om pleie av støpejern. 

Jeg fant en del info på engelsk.

 

Ellers så er det vel kanskje et poeng som noen sier, hva som er på utsiden betyr egentlig ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
56 minutter siden, kat-e skrev:

Jeg fant en del info på engelsk.

 

Ellers så er det vel kanskje et poeng som noen sier, hva som er på utsiden betyr egentlig ikke noe.

Så bra!

Ser den med utsiden. Har jo fint lite å si for stekeegenskapene, er mer et estetisk hensyn. Mine panner står fremme hele tiden, så jeg vasker over utsiden også av - som sagt - estetiske årsaker, men også fordi det samler seg støv og smuss i fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...