Gå til innhold

Hvordan få en jernpanne helt ren?


kat-e

Anbefalte innlegg

Jeg har et par stekepanner av jern som jeg har brukt lenge. På utsiden er det et hardt sort kullbelegg, som jeg ikke får helt av. :rodme: Er det noen lur måte å få dette av ?

Endret av kat-e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri vaskemidler i jernpanner!!!!!

Bruk varmt vann og en grov gryteskrubb. Om det ikke går av da, så la pannen tørke godt opp til belegget sprekker, og gjenta behandlingen. Eventuelt kan du la vannet koke i pannen en stund før du begynner å skrubbe.

En god jernpanne skal aldri vaskes med vaskemidler. 

Anonymkode: c497d...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri vaskemidler i jernpanner!!!!!

Bruk varmt vann og en grov gryteskrubb. Om det ikke går av da, så la pannen tørke godt opp til belegget sprekker, og gjenta behandlingen. Eventuelt kan du la vannet koke i pannen en stund før du begynner å skrubbe.

En god jernpanne skal aldri vaskes med vaskemidler. 

Anonymkode: c497d...ee6

Dette gjelder bare for normal bruk og vask. En jernpanne med behov for en real "nullstilling" kan vaskes med vaskemidler, men må da få en grundig grunnbehandling med olje som "brennes inn" før den kan tas skikkelig i bruk igjen. 

Når det er sagt ville jeg ikke brydd meg filla om panna hadde et tykt belegg utenpå, så lenge den var normalt ren inni og god å steke i. Det finnes ikke de bakteriene som overlever steking i en jernpanne, så eventuell fjerning av det utvendige belegget er bare kosmetisk. 

Og forresten skal det godt gjøres å få vekk belegget utenpå panna ved å koke opp vann (med mindre man har ei enda større panne man kan koke den i).

Anonymkode: 75e63...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder bare for normal bruk og vask. En jernpanne med behov for en real "nullstilling" kan vaskes med vaskemidler, men må da få en grundig grunnbehandling med olje som "brennes inn" før den kan tas skikkelig i bruk igjen. 

Når det er sagt ville jeg ikke brydd meg filla om panna hadde et tykt belegg utenpå, så lenge den var normalt ren inni og god å steke i. Det finnes ikke de bakteriene som overlever steking i en jernpanne, så eventuell fjerning av det utvendige belegget er bare kosmetisk. 

Og forresten skal det godt gjøres å få vekk belegget utenpå panna ved å koke opp vann (med mindre man har ei enda større panne man kan koke den i).

Anonymkode: 75e63...9b1

Nei!

Aldri vaskemidler! Jeg kjenner en del kokker, og de bruker det ikke en gang på teflonpanner.

Anonymkode: c497d...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei!

Aldri vaskemidler! Jeg kjenner en del kokker, og de bruker det ikke en gang på teflonpanner.

Anonymkode: c497d...ee6

 

Å joda. Vaskemiddel samt oppkoking av vann i pannen kan hjelpe til å "nullstille" en panne. Det er dog viktig som sagt, at den "brennes" inn med olje og at det blir gjort en grundig jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei!

Aldri vaskemidler! Jeg kjenner en del kokker, og de bruker det ikke en gang på teflonpanner.

Anonymkode: c497d...ee6

DA er de vranglært faktsik, for det eneste som får bort fett fra teflon er akkurat vaskemiddel. Om ikke stekser du maten i gammelt fett

Anonymkode: 5c78a...3b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, July 11, 2016 at 14.06, AnonymBruker skrev:

Aldri vaskemidler i jernpanner!!!!!

Bruk varmt vann og en grov gryteskrubb. Om det ikke går av da, så la pannen tørke godt opp til belegget sprekker, og gjenta behandlingen. Eventuelt kan du la vannet koke i pannen en stund før du begynner å skrubbe.

En god jernpanne skal aldri vaskes med vaskemidler. 

Anonymkode: c497d...ee6

Vaskemiddel i jernpanner og jerngryter er helt ok for å vaske dem ned. Det som er viktig er å skylle godt etterpå før man baker gryten inn med olje før den taes i bruk til mat igjen. 

Anonymkode: 65e39...f51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke en skrubb og Zalo. Etterpå smører du inn gryta med olje og lar den stå på cirka 70 grader i fire fem timer og bruker varmt vann og skrubb uten såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei!

Aldri vaskemidler! Jeg kjenner en del kokker, og de bruker det ikke en gang på teflonpanner.

Anonymkode: c497d...ee6

Jo!

Når ei panne er skikkelig inngrodd og man ikke orker bruke den pga. det inngrodde fettlaget er det helt innafor å skrubbe den ned med Zalo og stålull. MEN (og her er det et stort MEN du tydeligvis har gått glipp av): Man må da brenne den inn på nytt med olje, gjerne i mer enn en runde, før man begynner å bruke den igjen. Dette er omtrent det samme som gjøres med jernpanner når de kommer ferske fra støperiet, før de sendes ut i butikken, og som det også anbefales å gjøre før man tar ibruk panna. (Altså innbrenningen, ikke nedskrubbingen.) Det er også det samme de fleste vil gjøre om de arver eller kjøper ei god gammel panne på bruktbutikk eller loppemarked. 

Kokkene du kjenner snakker om daglig vask og vedlikehold, ikke om skippertaket som i blant må til for å få en gammel forsømt panne brukbar igjen. 

Dessuten: TS snakker om å fjerne belegget utenpå panna. Det belegget har null og niks å si for pannas bruksegenskaper! Da er det belegget inni som teller. 

Anonymkode: 75e63...9b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dillyduzit skrev:

Å joda. Vaskemiddel samt oppkoking av vann i pannen kan hjelpe til å "nullstille" en panne. Det er dog viktig som sagt, at den "brennes" inn med olje og at det blir gjort en grundig jobb. 

Poenget er jo nettopp å unngå å "nullstille" pannen.......

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo!

Når ei panne er skikkelig inngrodd og man ikke orker bruke den pga. det inngrodde fettlaget er det helt innafor å skrubbe den ned med Zalo og stålull. MEN (og her er det et stort MEN du tydeligvis har gått glipp av): Man må da brenne den inn på nytt med olje, gjerne i mer enn en runde, før man begynner å bruke den igjen. Dette er omtrent det samme som gjøres med jernpanner når de kommer ferske fra støperiet, før de sendes ut i butikken, og som det også anbefales å gjøre før man tar ibruk panna. (Altså innbrenningen, ikke nedskrubbingen.) Det er også det samme de fleste vil gjøre om de arver eller kjøper ei god gammel panne på bruktbutikk eller loppemarked. 

Kokkene du kjenner snakker om daglig vask og vedlikehold, ikke om skippertaket som i blant må til for å få en gammel forsømt panne brukbar igjen. 

Dessuten: TS snakker om å fjerne belegget utenpå panna. Det belegget har null og niks å si for pannas bruksegenskaper! Da er det belegget inni som teller. 

Anonymkode: 75e63...9b1

Da mener du altså at  vedlikeholdet har vært for dårlig? Da ville jeg nok heller ha kjøpt en ny panne.....

Anonymkode: c497d...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo nettopp å unngå å "nullstille" pannen.......

Da mener du altså at  vedlikeholdet har vært for dårlig? Da ville jeg nok heller ha kjøpt en ny panne.....

Anonymkode: c497d...ee6

Man bytter ikke ut en skikkelig jernpanne bare fordi den har fått litt hard medfart i årenes løp. Det er det som er så innmari fint med jerngods, det skal være temmelig rustent og inngrodd før det ikke blir godt som gull med litt pleie (altså en real nedskrubbing og innbrenning). 

Det jeg protesterer på er den bastante holdningen din om at man aldri må bruke vaskemidler på jern. Det kommer nemlig helt an på hva som er formålet. I daglig normalt renhold skal man ikke gjøre det, nei. Men noen ganger har man behov for å "restaurere" en jernpanne eller jerngryte, og da må man gå på med hard skyts. TS spør nettopp om råd for å bli kvitt tykke lag med gammel skitt, og da er det vaskemidler og stålull (eller annen skrubbemåte) som gjelder. 

Jeg har forresten ikke sagt at det daglige vedlikeholdet har vært for dårlig. Hvordan en gammel jernpanne ser ut utenpå betyr ingenting i min verden, det som teller er hvordan den fungerer i bruk. De beste jernpannene jeg har vært borti har nettopp hatt et skikkelig tykt svidd belegg utenpå. 

Men mesteparten av dette har jeg sagt med andre ord tidligere. Og du har fremdeles ikke forklart hvordan man kan fjerne belegget utenpå panna ved å koke opp vann i den. (Naturlig nok, siden det ikke er mulig.) 

Anonymkode: 75e63...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bytter ikke ut en skikkelig jernpanne bare fordi den har fått litt hard medfart i årenes løp. Det er det som er så innmari fint med jerngods, det skal være temmelig rustent og inngrodd før det ikke blir godt som gull med litt pleie (altså en real nedskrubbing og innbrenning). 

Det jeg protesterer på er den bastante holdningen din om at man aldri må bruke vaskemidler på jern. Det kommer nemlig helt an på hva som er formålet. I daglig normalt renhold skal man ikke gjøre det, nei. Men noen ganger har man behov for å "restaurere" en jernpanne eller jerngryte, og da må man gå på med hard skyts. TS spør nettopp om råd for å bli kvitt tykke lag med gammel skitt, og da er det vaskemidler og stålull (eller annen skrubbemåte) som gjelder. 

Jeg har forresten ikke sagt at det daglige vedlikeholdet har vært for dårlig. Hvordan en gammel jernpanne ser ut utenpå betyr ingenting i min verden, det som teller er hvordan den fungerer i bruk. De beste jernpannene jeg har vært borti har nettopp hatt et skikkelig tykt svidd belegg utenpå. 

Men mesteparten av dette har jeg sagt med andre ord tidligere. Og du har fremdeles ikke forklart hvordan man kan fjerne belegget utenpå panna ved å koke opp vann i den. (Naturlig nok, siden det ikke er mulig.) 

Anonymkode: 75e63...9b1

jeg forholder meg til den informasjonen jeg har fra folk jeg VET har kompetanse. Ellers kan jeg jo bare beklage at jeg ikke så at dette gjaldt belegg utenpå pannen. Det har forøvrig neppe noen praktisk betydning.

Anonymkode: c497d...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg forholder meg til den informasjonen jeg har fra folk jeg VET har kompetanse. Ellers kan jeg jo bare beklage at jeg ikke så at dette gjaldt belegg utenpå pannen. Det har forøvrig neppe noen praktisk betydning.

Anonymkode: c497d...ee6

Det gjør jeg også. I mitt tilfelle dreier det seg om bl.a. en versjon av de gamle nettsidene til Høyang, før diverse omorganiseringer og oppkjøp. De hadde noen års erfaring med støpejern å snakke ut ifra. Dessverre har jeg ikke funnet igjen noe tilsvarende på dagens nettsider. 

Anonymkode: 75e63...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg forholder meg til den informasjonen jeg har fra folk jeg VET har kompetanse. Ellers kan jeg jo bare beklage at jeg ikke så at dette gjaldt belegg utenpå pannen. Det har forøvrig neppe noen praktisk betydning.

Anonymkode: c497d...ee6

Problemet her i tråden er: 1. Din bastante mening og at du har rett. 2. At de fagfolk du her henviser til er helt på kant med all annen informajon man kan finne. 3. Kokker står ikke i skrubben og gjør redskapene rene, de lager og koker maten i ferdig gjengjorte gryter. 4. Kokker opplever neppe at jerngryter ruster, og kan av den grunn heller ikke gå god for rengjøring av rustne, slitne, gamle jerngryter. De ser vel neppe slikt på jobb? Kun spesielt interesserte plukker med seg sånt hjem, vil jeg tro?

Anonymkode: 65e39...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 11. juli 2016 at 2.14, kat-e skrev:

Jeg har et par stekepanner av jern som jeg har brukt lenge. På utsiden er det et hardt sort kullbelegg, som jeg ikke får helt av. :rodme: Er det noen lur måte å få dette av ?

Litt vann i pannen og kok opp. Deretter kan du bruke oppvaskkost å skrubben den ren.

Anonymkode: 3aaa7...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt vann i pannen og kok opp. Deretter kan du bruke oppvaskkost å skrubben den ren.

Anonymkode: 3aaa7...95d

Belegget er utenpå pannen. Dette er gjentatt noen ganger i løpet av tråden. Det samme er av en eller annen grunn rådet ditt. 

Anonymkode: 75e63...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

TS: Hvis det er snakk om gammelt fett på utsiden av panna, så kan du "vaske" den i stekeovnen. Sett panna i et bakebrett med høye kanter. Fyll oppi vann til panna er dekket (det gjør ikke noe at det er vann på "innsiden" også). Sett alt i stekeovnen på 200-220 grader og la det koke opp. Pass på at det ikke tørrkoker. Kok panna i 15-30 minutter før du tar den ut av ovnen. NB! Vær forsiktig! Bruk grytevotter og ha noe langermet på deg for å unngå brannskader. Kokende vann kan forårsake stygge forbrenninger! Skrubb så løst smutsen fra yttersida med stålull evt. grovsalt. 

Hvis det fortsatt er smuts på panna, så kan du ha i oppvaskmiddel i bakebrettet og prøve nok en gang. Men da må du olje inn og steke inn panna etterpå. 

Hvis du er halvveis stødig i engelsk, så google "caring for cast iron skillets/pans" - da finner du mye informasjon om pleie av støpejern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...