Gå til innhold

Hus fra 1700-tallet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, *Micki* skrev:

Hvis du kjenner en entreprenør personlig så kan du kanskje få han til å kjøpe materialer for deg, de får ofte ganske mye prosenter på bygge varehandler. Vet ikke helt lovligheten på det men.

Gjør ikke det. Og det er vel uansett jobben som virkelig koster i den store sammenheng. 

Anonymkode: 77a2a...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Micki*
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Gjør ikke det. Og det er vel uansett jobben som virkelig koster i den store sammenheng. 

Anonymkode: 77a2a...e98

Ja om du ikke leier inn en polakk eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, *Micki* skrev:

Ja om du ikke leier inn en polakk eller noe. 

Bare hvis polakken er kjent med tradisjonell norsk byggeskikk og teknikkene som er brukt. Det er jo ofte et problem, å finne fagfolk som kan de gamle teknikkene. Bevaring og restaurering handler jo om nettopp det å ta vare på gammel byggeskikk, da nytter det ikke med billigløsninger og moderne metoder. 

 

Angeånde det at det er gjort mye på huset allerede. Det kan bety at det er ikke fanget opp av kommunen, men også at mye arbeid kanskje ikke er godkjent og byggemeldt? Jeg synes ikke ts skal bli redd, men det er greit å være forberedt på litt ekstra kostnader og utfordringer. 

Anonymkode: 02f59...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Micki*
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare hvis polakken er kjent med tradisjonell norsk byggeskikk og teknikkene som er brukt. Det er jo ofte et problem, å finne fagfolk som kan de gamle teknikkene. Bevaring og restaurering handler jo om nettopp det å ta vare på gammel byggeskikk, da nytter det ikke med billigløsninger og moderne metoder. 

 

Angeånde det at det er gjort mye på huset allerede. Det kan bety at det er ikke fanget opp av kommunen, men også at mye arbeid kanskje ikke er godkjent og byggemeldt? Jeg synes ikke ts skal bli redd, men det er greit å være forberedt på litt ekstra kostnader og utfordringer. 

Anonymkode: 02f59...48f

Ja det er sant. Det kan nok ofte koste mer enn hva som er fornuftig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hvis polakken er kjent med tradisjonell norsk byggeskikk og teknikkene som er brukt. Det er jo ofte et problem, å finne fagfolk som kan de gamle teknikkene. Bevaring og restaurering handler jo om nettopp det å ta vare på gammel byggeskikk, da nytter det ikke med billigløsninger og moderne metoder. 

 

Angeånde det at det er gjort mye på huset allerede. Det kan bety at det er ikke fanget opp av kommunen, men også at mye arbeid kanskje ikke er godkjent og byggemeldt? Jeg synes ikke ts skal bli redd, men det er greit å være forberedt på litt ekstra kostnader og utfordringer. 

Anonymkode: 02f59...48f

Aldri i verden om jeg hadde leid inn polakker til å restaurere et slikt bygg! Det er godt mulig at det ikke er byggemeldt/godkjent, jeg skal høre med selger om dette. Jeg har lært en del mer bare fra den lille tråden her, og det er mulig jeg har vært litt naiv mtp prosjektets omfang :)

Anonymkode: 77a2a...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det allerede er gjort påbygg som veranda, men jeg vet jo lite om dette er søkt om. Takstmann har allerede vært der på befaring, så jeg skal høre med han hva han mener om prosjektet. 

Jeg heller nok heller mot å kjøpe noe nyere eller leilighet nå, det får være grenser for hvor mye spenning man skal ha på egenhånd. Så får jeg heller skape sjarm der jeg måtte ende opp :)

Anonymkode: 77a2a...e98

Jeg ville absolutt vurdert det nøye, men om du gjør det er det en investering for livet. Da blir du nok boende til du må bæres ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig av reguleringen på tomta kan du også måtte byggemelde en god del av oppussingsarbeidet - selv om ikke huset har vernestatus. Tror du gjør lurt i å ta med fagfolk på ekstra visning, sjekke regulering og vernestatus med kommunen - og kanskje ta en prat med byggesaksavdelingen der for å høre hvordan de håndterer slike saker. Og spør gjerne eier om strømutgifter... Om du har en million til oppussing tror jeg ikke det holder til så mye arbeid som du skisserer på et så stort hus, men samtidig kan du jo ta det som er mest akutt nå og pusse opp videre etterhvert? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det første du må gjøre er å kontakte kommunen og høre om hva du kan gjøre med huset i og med det er så gammelt og mest sannsynligvis verneverdig. Overraskelser du eventuelt kan møte på er råte i bærebjælker, men det kommer alt ann på hvordan stand huset er i nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. juli 2016 at 20.06, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det allerede er gjort påbygg som veranda, men jeg vet jo lite om dette er søkt om. Takstmann har allerede vært der på befaring, så jeg skal høre med han hva han mener om prosjektet. 

Jeg heller nok heller mot å kjøpe noe nyere eller leilighet nå, det får være grenser for hvor mye spenning man skal ha på egenhånd. Så får jeg heller skape sjarm der jeg måtte ende opp :)

Anonymkode: 77a2a...e98

En million kroner til rehabilitering høres lite ut. Har sett noen slike prosjekter i øvre Numedal og i Telemark. De kostet det dobbelte. Eksempel? Vinduer som var i bruk før Mozart døde kan bli skikkelig fine, men det koster skjorta hvis du skal fikse alle. Selv bor jeg i en klasse B 1889 bygård på øvre Grünerløkka som ble forskriftsfredet som en del av Birkelunden kulturmiljø. Først jublet vi, men jeg skal love at jubelen stilnet fort! Jo, da taket ble skiftet fikk vi et tilskudd fra Byantikvaren slik at vi kunne tilbakeføre til originalt utseende. Men andre har kommentert og jeg kan bekrefte: - De tilskuddene du får er alltid for små i forhold til alle detaljerte vernekrav (som er mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 million er altfor lite, selv om du kunne gjort alt selv hadde det vært for lite. Det dukker alltid opp noe på gamle hus i form av fukt eller skader som må rettes opp. Et slikt prosjekt er for de som kan gjøre mye selv OG har nok kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. juli 2016 at 21.27, Ruthven skrev:

1 million er altfor lite, selv om du kunne gjort alt selv hadde det vært for lite. Det dukker alltid opp noe på gamle hus i form av fukt eller skader som må rettes opp. Et slikt prosjekt er for de som kan gjøre mye selv OG har nok kapital.

Jeg vet det, og derfor slo jeg det også forlengst fra meg.

Anonymkode: 77a2a...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det, og derfor slo jeg det også forlengst fra meg.

Anonymkode: 77a2a...e98

Sjekket du med kommunen? Og hva ble svaret? Bare litt nysgjerrig på hva slags hus det var snakk om og om det faktisk falt inn under en verneplan. 

Anonymkode: 02f59...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket du med kommunen? Og hva ble svaret? Bare litt nysgjerrig på hva slags hus det var snakk om og om det faktisk falt inn under en verneplan. 

Anonymkode: 02f59...48f

Sjekket ikke med kommunen siden renoverings-omfanget ble altfor stort.

Anonymkode: 77a2a...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎09‎.‎07‎.‎2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Kast ikke blør i øynene til ts. De midlene man kan få fra ulke instanser til renovering av verneverdige bygg er småstein i forhold til hvilke utgifter dette medfører. Derfor står mange gamle bygg til de bare er en plankehaug. 

Anonymkode: e08a7...8b2

Det er riktig. Men skal man totalrenovere et hus, som i tillegg er verneverdig, ville tenke meg at det koster par millioner. Hvis man ikke har hjelp av venner. Og de fleste vennene i etableringsfasen har nok med sine hus som krever litt mindre omfattende arbeid, pluss at de må kunne yrket, å renovere et hus er ikke gjort av amatører.

 

 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et hus fra begynnelsen av 1700-tallet, det er ikke vernet. Er det tømmerhus?

Hva du kan forvente, tja, et hus som aldri blir beint :P du kommer aldri mer til å lure på hva du skal gjøre med pengene dine. Alle prosjekter blir mye større enn først antatt. Du får aldri mer lyst til å se Åndenes makt ;) 

Anonymkode: d31d5...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...