Gå til innhold

Flytte fra byen for å få jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet og bor i en storby. Her er det ingen faste stillinger å søke på, men derimot noen små vikariater jeg kan ta. Er også ute etter en leilighet å kjøpe, noe som er svindyrt...Det jeg er usikker på, er om jeg tørr å flytte hjemover til landlige trakter. Der kan jeg ha mulighet for å få en fast stilling, mye billigere boplass og kommer nærmere min familie.


Jeg er singel, 31 år og har bodd i by i 12 år. Er redd for en så stor forandring. Mange som bor hjemme har mann og barn, og jeg er redd for å føle meg utafor. Er vel fordeler og ulemper med begge, men greier liksom ikke helt å bestemme meg. Hva ville du tenkt eller gjort? Noen råd?

Anonymkode: f07f5...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville flyttet. For meg virker det som et åpenbart valg. Om du både har bedre sjangse på jobb, billigere bolig, og får familie i nærheten, så gjør det da ikke et pokk om tidligere klassevenninner har mann og barn?

Jeg bor i storby, og alle vennene mine stiftet familie lenge før jeg i det hele tatt fikk en date nr 2. 

Anonymkode: 77327...44e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha flyttet, men ikke til hjemtraktene. For du kommer til å bli så skuffet, og fryktelig ensom. 

Anonymkode: ed789...1c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er enten her i byen eller hjemme. Tror ikke jeg kommer å flytte til en annen by. Da tror jeg det blir mer sosialt å bo hjemme med familie. Vil jo ta tid å få nye gode venner. 

Jeg vet ikke om jeg kommer til å bli skuffa og ensom hvis jeg flytter. Hadde vært godt å hatt et lite hus og fast jobb. Her i byen blir jeg evt boende på 35 kvm uten fast jobb.

TS

 

Anonymkode: f07f5...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken by er det snakk om, hvis du ønsker å svare på det selvsagt? :) Og hva slags jobber søker du? 

Rent generelt, dersom man på et gitt sted (uansett sted) har små muligheter til jobb men har muligheter et annet sted så er jo valget relativt enkelt, man velger jo relevant jobb. Husk at dette heller ikke behøver å være permanent om du ikke ser for deg å etablere deg helt og holdent på hjemstedet igjen, mange flytter for et år eller flere for å få erfaring slik at det er enklere å få tilbud der man tidligere ikke fikk jobb (som f. eks. i byene i visse bransjer).

Anonymkode: 5002d...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha flyttet, men ikke til hjemtraktene. For du kommer til å bli så skuffet, og fryktelig ensom. 

Anonymkode: ed789...1c8

Det er kanskje ikke like gøy å flytte tilbake til et lite sted igjen nei, men man gjør det for å få en relevant jobb. Tviler på at TS blir ensom med tanke på at hun har familie der, det er nok verre for de som aldri har bodd/vært der før. Men selv da må man jo ofre noe for å få en god og relevant jobb. 

Behøver heller ikke være permanent, det at man gidder å flytte på seg viser innsatsvilje og det er langt lettere å få en tilsvarende relevant jobb på et større sted med litt erfaring i bagasjen. Det er hvert fall ikke gå noe bedre å gå en lang periode - kanskje årevis - uten å få jobb i byen, man blir bare mindre og mindre aktuell etterhvert som utdannelsen blir utdatert hvis man ikke får erfaring. 

Anonymkode: 5002d...de0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken by er det snakk om, hvis du ønsker å svare på det selvsagt? :) Og hva slags jobber søker du? 

Rent generelt, dersom man på et gitt sted (uansett sted) har små muligheter til jobb men har muligheter et annet sted så er jo valget relativt enkelt, man velger jo relevant jobb. Husk at dette heller ikke behøver å være permanent om du ikke ser for deg å etablere deg helt og holdent på hjemstedet igjen, mange flytter for et år eller flere for å få erfaring slik at det er enklere å få tilbud der man tidligere ikke fikk jobb (som f. eks. i byene i visse bransjer).

Anonymkode: 5002d...de0

Jeg bor i Trondheim og skal jobbe som jordmor. Jeg får vel jobba som det her også, men det blir ekstravakter og kanskje noen vikariater etterhvert. Det jeg evt gruer meg mest på er å forlate bylivet og alle jeg kjenner. Her er det så god tilgang på trening, kort vei til jobb, en tur ut på byen osv. Men som du sier så trenger man ikke å flytte hjem for alltid:)

Anonymkode: f07f5...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt hjemover, det hadde jeg gjort. Ikke tenkt at det er for alltid, men følg med på jobbmarkedet, og flytt på deg igjen om du har sjanse på en bedre jobb i storbyen. Er så koselig å være nær familien, og få god kontakt med nevøer og nieser, samt ta opp kontakt med gamle venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Trondheim og skal jobbe som jordmor. Jeg får vel jobba som det her også, men det blir ekstravakter og kanskje noen vikariater etterhvert. Det jeg evt gruer meg mest på er å forlate bylivet og alle jeg kjenner. Her er det så god tilgang på trening, kort vei til jobb, en tur ut på byen osv. Men som du sier så trenger man ikke å flytte hjem for alltid:)

Anonymkode: f07f5...cc4

Ok. Jordmor kan man vel jobbe som de aller fleste steder? Da blir vel spørsmålet om du får nok ekstravakter og kanskje vikariater til å få en del erfaring etterhvert? Jo mer erfaring du har, jo bedre stiller du til faste stillinger etterhvert. Om det er gode muligheter for nok ekstravakter så slipper du jo kanskje å flytte hvis du kan leve med noe usikkerhet i forhold til jobb en stund fremover. På en annen side gir jo fast stilling mer trygghet dersom du mener du har gode muligheter til det på hjemstedet ditt :)

Personlig ville jeg nok gått for å flytte hjem for en liten periode. Jobbe der et år eller så, og så søke for harde livet på steder jeg egentlig ønsker å bo. 

Anonymkode: 5002d...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også flytte ut på landet en periode, mens jeg jobbet og fikk erfaring slik at jeg senere kunne søke på jobber i storbyen. Det var kjipt akkurat i perioden da jeg flyttet, men så gikk det greit å venne seg til det nye livet. Etterhvert som jeg begynte å savne byen på ordentlig, hadde jeg jobbet i et par år og det var enklere å få seg jobb i byen.

Lykke til :)

Anonymkode: dba16...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kuppe tråden, men jeg er selv nyutdannet og ser at det ikke er like lett å få jobb i storbyen pga lite erfaring. Vil det være smart å flytte til "bygde" Norge? Tenker det er færre søkere og at jeg kanskje har større sjangs da...Vil da flytte tilbake til storbyen senere for har samboer der...

Anonymkode: c3e71...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Statusoppdatering...Tror jeg har bestemt meg for å flytte hjemover! Har fått jobbtilbud på det lokale sykehuset:) Frister veldig med fast jobb, en stor leilighet eller hus og være nær familien. Men kjenner jeg gruer meg også, blir så uvant å flytte fra storbyen. Her jo alt så innmari tilgjengelig. Håper det går fint og at jeg ikke angrer totalt.

Anonymkode: f07f5...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statusoppdatering...Tror jeg har bestemt meg for å flytte hjemover! Har fått jobbtilbud på det lokale sykehuset:) Frister veldig med fast jobb, en stor leilighet eller hus og være nær familien. Men kjenner jeg gruer meg også, blir så uvant å flytte fra storbyen. Her jo alt så innmari tilgjengelig. Håper det går fint og at jeg ikke angrer totalt.

Anonymkode: f07f5...cc4

Angrer du veldig er det jo bare å flytte tilbake, da med erfaring i bagasjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ArtyFarty skrev:

Angrer du veldig er det jo bare å flytte tilbake, da med erfaring i bagasjen :) 

Ja, det er jo sant😊 Det er jo fordeler og ulemper med alt. En fast jobb kommer jo veldig godt med når jeg er singel og må betale på alt alene😊 Får begynne å springe på fjellet istedefor å springe på kino eller byen 😄

Anonymkode: f07f5...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...