Gå til innhold

Fysisk aktivitet, glede og overskudd = helse foran utseende :-)


Ingvilddd

Anbefalte innlegg

Da har bestemt meg for å opprette en treningsdagbok her inne! Dette kan være et verktøy for meg selv, for å logge min fysiske aktivitet samt hente inspirasjon fra tidligere økter, men samtidig håper jeg noen andre vil ha glede av å se hvordan jeg velger å legge opp min fysisk aktivitet, og kanskje høster noen tips til en god økt :tommelopp:

Er ei jente på 22 år, som har vært aktiv hele livet. Nå for tiden trener jeg 6-7 dager i uka. Jeg trener når jeg vil, så mye og så hardt jeg vil, og hva jeg vil. Her er det altså ikke noe mål om å bli sterkest eller raskest mulig, men å være i aktivitet, få energi, overskudd, glede, og kose seg med treningen! For meg er det nøkkelen til en aktiv og sunn livsstil, som skal vare hele året, livet ut :laugh:

Generelt trener jeg 45-60 minutter for hver økt, og blander mellom ulike typer kondisjonstrening (løping, ellipsemaskin, sykling, romaskin...), styrketrening, og ulike gruppetimer på treningssenteret. Ellers er jeg også glad i gåturer i marka og fjellet. 

Svarer også gjerne på spørsmål hvis noen lurer på noe som helst innen trening/fysisk aktivitet! Selv om jeg ikke sitter med fasiten, har jeg som regel noe (forhåpentligvis fornuftig) å komme med! Jeg er utdannet personlig trener, har studert ett år kroppsøving på universitetet, og er fysioterapi-student fra og med høsten 2016 :duskedame:

Endret av Ingvilddd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy! Vil gjerne følge med her :) Så gøy å være PT og studere det du nevner! Drømmer selv om utdanning i den retningen (men mer innenfor kosthold + pt) - virker kjempespennende! 

Digger også overskriften - super innstilling :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rh1 skrev:

Så gøy! Vil gjerne følge med her :) Så gøy å være PT og studere det du nevner! Drømmer selv om utdanning i den retningen (men mer innenfor kosthold + pt) - virker kjempespennende! 

Digger også overskriften - super innstilling :nigo:

Tusen millioner takk! :laugh: Det er veldig spennende å studere innenfor dette, så det anbefales virkelig! Tenker selv også å ta noe kurs innenfor kosthold i fremtiden, men det får bli når jeg er ferdig med fysioterapien :) 

Følger også med på treningsdagboka di, gøy å bli motivert av det andre gjør og får til! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ei god økt på treningssenteret idag! Nyter tiden om sommeren da det ikke er like mye folk, og jeg kan boltre meg litt mer enn ellers :biggrin:

Startet økta med 10 minutter på ellipsemaskina, før jeg kjørte i gang med en styrkeøkt: 

5x5 - Knebøy med stang 

10x2 - Glutebridge med stang 

8x4 - Sittende roing i kabel 

8x4 - Benkpress med stang

8x3 - Frontpress med stang 

Maksx2 - Planke med 10 kg på ryggen 

 

Alt unnagjort på tilsammen 55 minutter! Hadde mye energi idag, digg :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så digg! 😀 Kjører du oftest fullkroppsprogram når du trener styrke?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rh1 skrev:

Så digg! 😀 Kjører du oftest fullkroppsprogram når du trener styrke?:)

Ja, jeg gjør som regel det, slik at jeg får trent det meste av kroppen når jeg først har en styrkeøkt :) Jeg liker å trene så mye annet også, så da blir det ikke tid til kjempemange styrkeøkter per uke, slik at det da er gunstig å trene hele kroppen når jeg først trener! Du splitter opp? :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner!:nigo: Jeg er forelska i styrketrening, så går stort sett i det :plystre: Har 3-splitt for øyeblikket :) 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman
2 timer siden, Ingvilddd skrev:

Ja, jeg gjør som regel det, slik at jeg får trent det meste av kroppen når jeg først har en styrkeøkt :) Jeg liker å trene så mye annet også, så da blir det ikke tid til kjempemange styrkeøkter per uke, slik at det da er gunstig å trene hele kroppen når jeg først trener! Du splitter opp? :laugh:

Fint treningsprogram :)

Siden du er skal bli fysio og sannsynligvis tar treningen din veldig seriøst så vil jeg bare anbefale og alltid kompensere pressøvelser med minst like mange draøvelser som trekker skulderbladene ned og sammen. Når pressøvelsene blir flere vil så og si alltid skulderne protere fremover i lengden :(  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, rh1 skrev:

Skjønner!:nigo: Jeg er forelska i styrketrening, så går stort sett i det :plystre: Har 3-splitt for øyeblikket :) 
 

Ja, da er det nødvendig å splitte opp! :laugh: Prøver å trene så mye styrke som mulig jeg også, men blir litt mindre siden jeg liker så varierte treningsformer, og har annet å gjøre i løpet av dagen også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Plaskebrus skrev:

Fint treningsprogram :)

Siden du er skal bli fysio og sannsynligvis tar treningen din veldig seriøst så vil jeg bare anbefale og alltid kompensere pressøvelser med minst like mange draøvelser som trekker skulderbladene ned og sammen. Når pressøvelsene blir flere vil så og si alltid skulderne protere fremover i lengden :(  

 

Tusen takk for tips :takke: Skal huske det fremover! Jeg er generelt veldig glad i draøvelser, så pleier egentlig å trene flere av disse enn pressøvelser sånn generelt. Hadde planlagt et par serier med nedtrekk idag, men senteret jeg var på hadde kun ett nedtrekksapparat, som selvfølgelig var ødelagt akkurat nå :( Og så ble jeg sulten... Så jeg orket ikke å finne en alternativ øvelse, dro heller hjem for å spise :spise: Vet det ikke bør skje så ofte, men idag ble det sånn :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen for torsdagsøkta var egentlig en joggetur i rolig tempo på 8 km litt senere idag, men en venninne ville ha med meg på en gruppetime på senteret i morges, så da ble treningsplanen litt endret :danse:

Gruppetimen heter "Tabata", og er en godt undervurdert måte å myrde noen på, vil jeg si :fnise: Helt grusomt på de verste partiene, men utrolig deilig etterpå! Man velger selv hvor hardt man tar i, så her kan mange trene sammen, uansett alder, form og målsettinger. HERLIG :hoppendeglad: 

Timen er lagt opp i åtte stasjoner, som hver har en spesifikk øvelse (eller man kan velge mellom varianter av en øvelse). Øvelsene varierer fra time til time, men alle er styrke- og kondisjonsrelatert. Man jobber i 20 sekunder med øvelsen, så 10 sekunder pause, og gjentar åtte ganger. Altså 20sekx8, for hver av de 8 øvelsene. Dette blir litt over en halvtime tilsammen, og med opp- og nedvarming (pluss instruktørens forklaring av alle øvelsene) blir timen på tilsammen 55 minutter :laugh:

Øvelsene vi gjorde i morges, var: 

Burpees med klapp 

Mountain climbers 

Planken

Utfall

Armhevinger 

Box jump

Tricepspress

Cruches

 

Kjenner jeg er helt ferdig i kroppen, men på en sånn god måte :) Tabata anbefales virkelig for å få kjørt seg litt, og det fine er at man kan gjøre slik trening også på egen hånd, man må ikke ha det som gruppetime! Så kan øvelsene varieres fra gang til gang = variasjon, og man blir ikke lei :laugh:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes både gøy og slitsomt ut! Men uff, box jumps og burpees hadde jeg nok dødd litt av. Eier ikke kondisjon, så hadde nok vært mest komfortabel om jeg kunne holdt meg til planken og push ups hele økta. (Så er vel ikke målet akkurat å være mest mulig komfortabel heller, da :fnise: )

Men veldig kjekt å trene med venner! Kjenner du mange som går på samme senter som deg? :) Jeg og mannen min er de eneste jeg kjenner på mitt senter. Det vil si - er på hils med flere, men kjenner ingen andre så godt at jeg hadde spurt om de ville være med å trene sammen med meg :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rh1 skrev:

Det hørtes både gøy og slitsomt ut! Men uff, box jumps og burpees hadde jeg nok dødd litt av. Eier ikke kondisjon, så hadde nok vært mest komfortabel om jeg kunne holdt meg til planken og push ups hele økta. (Så er vel ikke målet akkurat å være mest mulig komfortabel heller, da :fnise: )

Men veldig kjekt å trene med venner! Kjenner du mange som går på samme senter som deg? :) Jeg og mannen min er de eneste jeg kjenner på mitt senter. Det vil si - er på hils med flere, men kjenner ingen andre så godt at jeg hadde spurt om de ville være med å trene sammen med meg :P 

 

Ja, det er utrolig gøy! :D Men også slitsomt, så for min del hjelper det veldig å ha en instruktør som pusher, særlig når tabata-økta er såpass lang. Lager jeg "egen tabata", så blir det sjelden mer enn 10-20 effektive minutter :) 

Jeg har et par venninner som trener på samme senter som meg! Det er sjelden vi får til å trene sammen, men nå i sommer har jo alle litt bedre tid, så da går det :laugh: Veldig gøy å gjøre trening til noe sosialt, da man ofte er i sin egen boble på de fleste treningsøktene. Så får man jo litt konkurranseinstinkt, også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...