Gå til innhold

Puls og sånt (hvilepuls vs makspuls)


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril

Som nevnt i andre tråder har jeg blitt en ivrig jogger. Ikke at det er så nøye for meg, men ville sjekke hvilepuls. Gjorde det i dag tidlig, og den var på 59. Samtidig, når jeg jogger, så er snittpulsen alltid over 150 og makspuls under turen er 180+.

Da trenger jeg litt hjelp. Med tanke på alder så bør min makspuls ligge på 180 (er 42), men når jeg er ute og jogger med en snittfart på rundt 9 km/t så tviler jeg på at pulsen kommer opp i MAKS på grunn av en liten stigning liksom. Jeg kjører heller ikke intervall.

Husker imidlertid da jeg gikk på videregående, for et kvart 100 år siden, at vi testet makspuls i gymmen. Da fikk jeg til slutt beskjed om å sette meg fordi pulsen var så innmari høy. Husker ikke tallet, men kan det være at min puls i utgangspunktet er en del høyere enn snittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den der 220 minus alder er ikke nøyaktig. Jeg er 25 og jeg klarer å få pulsen min langt over 200 på en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit på hva makspulsen din skal være. Har du brukt en av disse kalkulatorene, som ca regner ut maxpuls = 220 - alder? 

Husk at dette bare er et tall som sier hva som blir betegnet som "normalt": Det sier IKKE hva du BØR ligge på i makspuls. Det er helt ok å høyere makspuls enn "normalformelen", og helt ok å ha lavere makspuls. 

Jeg har også mye høyere makspuls enn hva diverse kalkulatorer påstår er normalt for min alder. Det er helt ok. Jeg har drevet med idrett på ganske høyt nivå siden tenårene, og ifølge legene er jeg frisk som en fisk og det er ikke noe som helst galt med pulsen min. Jeg har ca 42 i hvilepuls, og rundt 210 i makspuls (i følge kalkulatorene skal den ligge på rundt 185). 

Anonymkode: dc6b6...67c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, det er ingen sammenheng mellom hvilepuls og makspuls.

Du sier du hadde hvilepuls på 59 i dag.  Da har du et godt utgangspunkt, for det er en fin hvilepuls. :)


Du kan godt ha høyere makspuls enn gjennomsnittet.  Som sagt over er disse standardformlene veldig unøyaktige, og mange har både høyere eller lavere hvilepuls enn standardutregningene tilsier.

Ut i fra hva du skriver vil jeg tro at dersom du har en puls på rundt 170-180 bpm når du jogger slik at du blir anpusten, kan snakke enkeltord, men ikke føre en samtale, er nok makspulsen din rundt 200-210.   (Dette er bare synsing ut i fra egne erfaringer)

Anonymkode: db442...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fant denne tråden etter at jeg kjøpt pulsklokke (Polar M400) i går og tok en løpetur i dag ;)

Jeg er 44 og burde ha makspuls på 176 i følge kalkulatorene, men når jeg testet på min vante løperunde i dag (6,8km kupert grusvei, løp på 36:08), så gjennomsnittspulsen på 165 og maks på 177. Den siste halvdelen var snittpulsen 169-170. Jeg tviler på at jeg har noen som helst sjanse på å ligge i sone 5 i 36 minutter, så makspulsen er nok vesentlig høyere. Får høre på treningssenteret der jeg spiller squash om de har mulighet til å teste makspuls, blir vel fort unøyaktig om man prøver selv?

Har forøvrig hatt ekstrem progresjon av løpingen, begynte for 2 uker siden og løp på 42:43. Etter 7 økter altså 36:08, en forbedring på i snitt 56 sekunder pr. gang. Hadde aldri i livet forventet det, etter første omgang håpet jeg å klare 40 blank innen en måned...

For de som er kjent der er løypa lysløypa i Sarpsborg, med klokka og start/mål ved Solhytta. Variert og fin løype, anbefales :)

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, -jk- skrev:

Får høre på treningssenteret der jeg spiller squash om de har mulighet til å teste makspuls, blir vel fort unøyaktig om man prøver selv?

Makspuls fra kalkulatorer stemmer kun for en liten promille av befolkningen. Den enkleste måten å finne makspuls er å finne seg en realtivt bratt bakke og løpe opp denne med maksimal intensitet.

Søk på Google etter "makspulstest" så finner du mange fremgangsmåter. I hovedtrekk varmer du opp og løper deretter opp bakken noen ganger med stigende intensitet. På siste draget løper du det du klarer inntil du omtrent ikke klarer å løfte beina lenger. 

Strengt tatt er det terskelpulsen som egentlig er mest interessant ifb med trening men det er et annet tema.

Anonymkode: 5ee6b...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, 2Bhonest skrev:

Ingenting kan avgjøre hva makspuls er unntatt der man springer til man nesten dør.

Ok, får teste i en bakke ute. Tror ikke jeg tar sjansen på å sette tredemølla hjemme på 19km/t pluss god stigning og løpe til jeg nesten dør, kommer vel til å falle av da ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
3 timer siden, -jk- skrev:

Ok, får teste i en bakke ute. Tror ikke jeg tar sjansen på å sette tredemølla hjemme på 19km/t pluss god stigning og løpe til jeg nesten dør, kommer vel til å falle av da ;)

 

Ja det er en stor fordel å ha en bakke ute som man bare kan legge seg ned i. Det er greit med en dings som loggfører pulsen, da synet kan være så som så med på maks puls. Det fine er at du aldri mer trenger å gjennomføre den testen, men ta nå skikkelig i på siste økten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hvilepuls skal man ha som 42-åring?

Anonymkode: 6f7f8...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags hvilepuls skal man ha som 42-åring?

Anonymkode: 6f7f8...b52

Umulig å si etter hva jeg skjønner. Men generelt er vel alt under 60 å betegne som ok, mens over 70 begynner å bli litt høyt etter hva jeg har snappet opp. Prøvde å teste selv i går og havnet på 46, men jeg lå lavere på EKGen på forrige BHT-besøk (mener å huske det var 41). Legen mente det var litt lavt i forhold til formen min, men ikke farlig lavt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags hvilepuls skal man ha som 42-åring?

Anonymkode: 6f7f8...b52

Umulig å svare på. Det finnes ingen fasit på dette da det avhenger av gener og fysisk form.

Anonymkode: 5ee6b...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne trener mye sammen, vi er like gamle, men har veldig forskjellige pulstall, så man kan ikke bruke 220-alder som en fasit. Vi er 25 begge to, jeg kommer over 200 på en god dag, hun sliter med å treffe 180.

Anonymkode: 81fb1...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Dette er jo vel og bra, men kva treng du å vite makspuls for? 

Det einaste du treng å vite kvilepulsen for er for å sjå om han går ned over tid, det er eit godt teikn på at du kjem i betre form. 

Makspulsen din har du eigentleg ikkje bruk for å vite i det daglege. Eigentleg har du ikkje bruk for å vite det i det heile, det einaste ein brukar makspulstestar til er eigentleg for å finne ut av oksygenopptak, syregrense og nyttingsgrad. Kva skal du bruke informasjonen om makspulsen til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tigress skrev:

Dette er jo vel og bra, men kva treng du å vite makspuls for? 

Det einaste du treng å vite kvilepulsen for er for å sjå om han går ned over tid, det er eit godt teikn på at du kjem i betre form. 

Makspulsen din har du eigentleg ikkje bruk for å vite i det daglege. Eigentleg har du ikkje bruk for å vite det i det heile, det einaste ein brukar makspulstestar til er eigentleg for å finne ut av oksygenopptak, syregrense og nyttingsgrad. Kva skal du bruke informasjonen om makspulsen til? 

Tja, skal man få noenlunde nøyaktige data ut av en pulsklokke er man jo avhengig av å vite makspuls sånn noenlunde. Hvilke soner man ligger i under forskjellig trening, forbrenning osv. Hvilepulsen har jeg ikke mye bruk for å vite egentlig, om jeg blir i bedre form ser jeg lettere på hvilke tider jeg klarer å løpe på. 

Syregrense hadde også vært kjekt å vite, men etter noen løperunder føler jeg at jeg har plassert den ganske greit rundt 169-170 et sted. Kommer jeg over det drar melkesyra seg fort på, kommer jeg ned på 165 forsvinner den fort igjen,. 

Anonymkode: d29ed...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, skal man få noenlunde nøyaktige data ut av en pulsklokke er man jo avhengig av å vite makspuls sånn noenlunde. Hvilke soner man ligger i under forskjellig trening, forbrenning osv. Hvilepulsen har jeg ikke mye bruk for å vite egentlig, om jeg blir i bedre form ser jeg lettere på hvilke tider jeg klarer å løpe på. 

Syregrense hadde også vært kjekt å vite, men etter noen løperunder føler jeg at jeg har plassert den ganske greit rundt 169-170 et sted. Kommer jeg over det drar melkesyra seg fort på, kommer jeg ned på 165 forsvinner den fort igjen,. 

Anonymkode: d29ed...793

Hmm, vet ikke hvorfor dette havnet som Anonym men det var altså jeg som skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, skal man få noenlunde nøyaktige data ut av en pulsklokke er man jo avhengig av å vite makspuls sånn noenlunde. Hvilke soner man ligger i under forskjellig trening, forbrenning osv. Hvilepulsen har jeg ikke mye bruk for å vite egentlig, om jeg blir i bedre form ser jeg lettere på hvilke tider jeg klarer å løpe på. 

Syregrense hadde også vært kjekt å vite, men etter noen løperunder føler jeg at jeg har plassert den ganske greit rundt 169-170 et sted. Kommer jeg over det drar melkesyra seg fort på, kommer jeg ned på 165 forsvinner den fort igjen,. 

Anonymkode: d29ed...793

Men kjære vene, det er jo berre å høyre på pusten og titte på klokka, det, så finn ein jo ut det ein treng å vite. Makspulsen er heilt uinteressant for å trene effektivt - ein treng berre å følgje med på pusten og pulsen for å finne ut det ein treng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...