Gå til innhold

Vil fjerne moms på mens.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så helvetes vannskelig for menn å erkjenne at mensen er noe drit, og det ikke hadde gått videre utover det nasjonale budsjettet om kvinner hade fått den bitte lille tingen?

Og da er vi nok ved kjernen av saken. Det du egentlig vil ha er trøst og medfølelse for at det er noe dritt, ikke utgjevning av økonomiske kostnader mellom kjønn. En kvinne beskrev det på en veldig forståelig måte for meg for lenge siden så det har jeg full forståelse for, men det vil neppe dempe plagene særlig lenge.

Anonymkode: 4550b...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forøvrig for å fjerne moms på alt, det er en idiotisk og dyr avgift.

Kanskje en bedre løsning er å fjerne moms?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kvinner må også barbere! Mer enn mannfolka. Vi må også ha sminke, for ellers så er du heslig. 

Anonymkode: 5fe8a...1cd

Du er blitt hjernevaska!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke med 60 tamponger first price: 6kr

pakke med 40 Truseinnlegg first price 4kr

pakke med 12 bind first price 4kr 

Det er IKKE dyrt å ha mensen. 

Anonymkode: 7ad9e...ea5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns unge menn skal få dekket momsen på vaskepulver. Så kanskje de gidder å vaske klærne sine selv.

Anonymkode: 75827...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moms på bind og tampong har jeg egentlig aldri tenkt over at det er en gang.. Det er tross alt ikke en så stor utgiftspost. Bare fordi noe er nødvendig, betyr ikke at man ikke skal ha moms på det.

Kjipt å ha mensen. Dritt å kjøpe o.b. Greit å betale moms, som kommer meg og mine til gode på andre måter. 

Anonymkode: aeb3c...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen. Hvis det er urettferdig at menn slipper å kjøpe mensartkler, så burde vel disse artiklene vært gratis for kvinner? Hva er det som er urettferdig med at kvinner må betale moms?

Anonymkode: c5352...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakke med 60 tamponger first price: 6kr

pakke med 40 Truseinnlegg first price 4kr

pakke med 12 bind first price 4kr 

Det er IKKE dyrt å ha mensen. 

Anonymkode: 7ad9e...ea5

så er det ikke alle som kan bruke disse billigalternativene uten å få sopp. Ellen tamponger er det eneste som funker for meg for å ikke få soppinfeksjon etc., om jeg ikke skal belaste velferdsstaten med dyre timer hos fastlegen hver mnd....

Anonymkode: d990d...558

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Å være student og allerede ha lite penger blir det faktisk en del i mnd når man blør mye.

Anonymkode: aa4a0...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva med hvor mye penger vi bruker på prevensjon? Jeg bruker 1400 kr i året. Dette har jeg brukt fra jeg var 17 år, eller da lå det vel på ca 1100 i året. Nå er jeg 38 år. Og mennene vil ikke betale for dette. Kondomer betaler jeg for og, da jeg har ny partner. Har fått en kjæreste til å betale en gang, for da jeg måtte hente ut mer, så hadde jeg ikke penger. Men han var ganske sur da, selv om jeg hadde betalt alle de andre gangene.

Anonymkode: 27808...a2f

Enig, prevensjon er et kapittel for seg selv. Jeg håper de finner opp p-piller for menn. Da skal jeg sett meg tilbake og nyte hva som kommer fra mennene. Bivirkninger i form av kviser og vektøkning, fare for liv og helse, betale flesk for noen små piller. 

Jeg har aldri opplevd at en mann har tatt frem kondom. Kun unggutter da jeg var yngre. For de fikk kondomer gratis fra helsesøsteren. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke alle som vil bruke menskopp da, jeg synes det høres skikkelig ekkelt og grisete ut.

Anonymkode: 27808...a2f

Jeg klarer ikke å bruke menskopp en gang. Den "popper" ikke, prøvd den minste. Det er også ubehagelig og føles grisete ut. 
 

Listen over hva vi kvinner på betal er høy!
Alt fra barbering til sminke. Til BH og truse-innlegg, p-piller, kondomer, angrepille og alt imellom. 

Hva har menn?
Mat. O'boy for en krise det er! 
Skal de tynne få rabatt på mat fordi de spiser menn en feite? 
Jeg vet om små, tynne damer som spiser mer enn en voksen mann på 90 kg. Så mat forbruk er ikke delt opp i mann vs kvinne. Skal vi ta dopapir også da eller? Vi kvinner må bruke dopapir dobbelt så ofte som mannfolk. For face it, 99,9% av mannfolk gidder ikke å tørke av snoppen etter å ha tisset. 

Bind og tamponger er det minste vi bør få moms-fritt! Noen vil si at vi bør få det gratis, men moms-fritt er mer en nok for meg ihvertfall. 

-ts

Anonymkode: 5fe8a...1cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg tenker at likestillingssirkelen må begynne å bli sluttet når moms på tamponger kommer på bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere er ekstremt heldige som lever liv der moms på bind og tamponger er noe å hisse seg opp over :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg tenker at dere er ekstremt heldige som lever liv der moms på bind og tamponger er noe å hisse seg opp over :)

Det du sier spiller ingen rolle. For hadde rollene vært snudd så hadde jeg veddet min første fødte og armene mine på at du hadde reagert på samme måte. Du er mann, du har ikke peiling på hvor surt det er å må betale for p-piller, kondomer, bind og tamponger. 

Blir som at ei kvinne med A-cup sier at vi med F-cup ikke skal klage over BH-bruk og pris. Da de med A-cup kan kjøpe BH-her over alt, til og med hos europris! mens de med større må betale en halv lønning hos en spesialbutikk. De kan også gå uten BH uten å få smerter i rygg, skuldre og hodepine, uten at alle ser at du går uten BH fordi nippelen berører knærne dine, 

Er så lei av setninger som "Slutt å klag, du bor i Norge, tenk på xxx". Så du mener at jeg skal sulte meg selv, fordi de i Afrika gjør det?  Skal jeg gå å leve i en pappeske fordi barna i Romania gjør det? Må jeg si nei til lån og stipend fra lånekassen, for så å jobbe hos McDonalds i stedet i 2 år før utdanning,  fordi de i USA må det?
Din tankegang er helt bak-frem. Skal ikke jeg få slite i hverdagen med kronisk migrene, fordi naboen har kreft? Skal jeg bare hold kjeft og leke frisk, fordi jeg ikke er like syk som naboen? Nei, min smerte, mine plager, mine problemer er nemlig, mine. Uavhengig hvordan naboen har det. Jeg lider ikke mindre ,fordi noen lider mer. 

Tenk deg litt om neste gang du lirer utav deg en slik usmakelig og lite gjennomtenkt kommentar. 

-ts

 

Anonymkode: 5fe8a...1cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier spiller ingen rolle. For hadde rollene vært snudd så hadde jeg veddet min første fødte og armene mine på at du hadde reagert på samme måte. Du er mann, du har ikke peiling på hvor surt det er å må betale for p-piller, kondomer, bind og tamponger. 

 

Anonymkode: 5fe8a...1cd

Stakkars din førstefødte, barn fortjener bedre.

Og nei, selvfølgelig hadde jeg ikke hisset meg sånn opp over å måtte betale for produkter kun mitt kjønn trengte. Forøvrig har jeg kjøpt tamponger til kjæresten min flere ganger, og tro det eller ei, også vi menn kjøper kondomer. Helt sant. Ikke griner vi over det heller, så jo, noe peiling har jeg ;)

Sitat

Blir som at ei kvinne med A-cup sier at vi med F-cup ikke skal klage over BH-bruk og pris. Da de med A-cup kan kjøpe BH-her over alt, til og med hos europris! mens de med større må betale en halv lønning hos en spesialbutikk. De kan også gå uten BH uten å få smerter i rygg, skuldre og hodepine, uten at alle ser at du går uten BH fordi nippelen berører knærne dine, 

Synd du har problemer med kroppen din, men heldigvis har vi et helsevesen som skal ta seg av også deg. Ellers tror jeg ikke puppene dine er så interessant for så mange andre i tråden, men takk uansett.

 

Sitat

Er så lei av setninger som "Slutt å klag, du bor i Norge, tenk på xxx". Så du mener at jeg skal sulte meg selv, fordi de i Afrika gjør det?  Skal jeg gå å leve i en pappeske fordi barna i Romania gjør det? Må jeg si nei til lån og stipend fra lånekassen, for så å jobbe hos McDonalds i stedet i 2 år før utdanning,  fordi de i USA må det?
Din tankegang er helt bak-frem. Skal ikke jeg få slite i hverdagen med kronisk migrene, fordi naboen har kreft? Skal jeg bare hold kjeft og leke frisk, fordi jeg ikke er like syk som naboen? Nei, min smerte, mine plager, mine problemer er nemlig, mine. Uavhengig hvordan naboen har det. Jeg lider ikke mindre ,fordi noen lider mer. 

Jeg tror du burde holde deg til det som skrives heller enn å finne på egne fiffige tolkninger, det bærer åpenbart galt av sted. 

Selvfølgelig trenger du ikke sulte deg fordi andre sulter, men det du trenger å gjøre er å betale moms på produktene du kjøper som andre voksne mennesker, og å hisse seg sånn opp over det sier antagelig noe om hvor godt man har det. Om du "lider" på grunn av moms på tamponger er det selvfølgelig sørgelig for deg, men som du selv sier så er det ditt problem. Resten skal selvfølgelig ikke betale for det. 

Sitat

 

Tenk deg litt om neste gang du lirer utav deg en slik usmakelig og lite gjennomtenkt kommentar. 

-ts

 

Synd det hisset deg sånn opp, men du må nok belage deg på å betale moms som alle oss andre. Håper ellers at det bedrer seg i forhold til "lidelsene" dine, selv om jeg må innrømme at det er begrenset hvor synd jeg klarer å synes på deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns unge menn skal få dekket momsen på vaskepulver. Så kanskje de gidder å vaske klærne sine selv.

Anonymkode: 75827...6f5

Heller flytende vaskemiddel, det er så mye bedre, og mye dyrere så man sparer mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes argumentet i artikkelen er helt legitim. Og vi barberer oss ikke mer enn gutta, ved mindre de har særdeles dårlig hårvekst.

Mannen min har kraftig hårvekst og bruker mye penger på barbering. Vil anslå en god del mer enn hva mine tamponger+barberblad koster til sammen. Han kan selvfølgelig velge å la håret gro til et gandalv-skjegg for å spare penger, på lik linje med at jeg kan kjøpe mens-kopp isteden for tamponger for å spare penger. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Listen over hva vi kvinner på betal er høy!
Alt fra barbering til sminke. Til BH og truse-innlegg, p-piller, kondomer, angrepille og alt imellom. 
Anonymkode: 5fe8a...1cd

Sminke er valgfritt og ikke en nødvendighet grunnet ditt kjønn. P-piller kan byttes ut med hormonspiral, men dette er heller ikke en nødvendighet grunnet ditt kjønn, per se. og angrepiller trengs ikke når du ellers er flink med prevensjon. Truseinnlegg er en preferanse DU har, også her finnes det mer billige og miljøvennlige alternativer dersom du er en av dem som får sopp av firstprice sin evighetspakke til en 10er. Synes du det er fælt at du alltid må stå for kondomene, så ikke hopp til køys men be fyren stikke ned på esso og kjøpe sjæl.

Nei vet du hva, å spare inn 8-10kroner i måneden kan jeg fint klare å gjøre andre steder i (student)budsjettet mitt.

Anonymkode: 51169...1a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, prevensjon er et kapittel for seg selv. Jeg håper de finner opp p-piller for menn. Da skal jeg sett meg tilbake og nyte hva som kommer fra mennene. Bivirkninger i form av kviser og vektøkning, fare for liv og helse, betale flesk for noen små piller. 

Det kommer, Vasalgel, dessverre måtte dette bli crowdfundet da "big pharma" og statlige organisasjoner ikke ville gi økonomisk støtte til det, men slik som det er i dag, så er det på amerikanske markedet i 2017-18. Europeiske markedet noe etter.

 

Dette kommer til å forandre mye, menn kommer til å få 100% kontroll over sin egen reproduksjon, og fødselstallene kommer nok til å stupe drastisk i de fleste land i verden, det er heller ikke alle feminister som er like glad for at menn nå har denne kontrollen (menn kan lyve å si de ikke har brukt det for å ha sex med kvinner som vil bli gravid, kreve DNA testing av barn som de mistenker ikke er deres fordi de bruker det, og lignende). "Big Pharma" kommer til å miste penger på medisiner og utstyr som i dag blir brukt til gravide kvinner, samt medisiner som nyfødte eventuelt trenger, med og uten skavanker som kan være et pluss i lommeboken til disse firmaene resten av livet. Dette er nok grunnene til at firmaet som holder på å utvikle det, ikke har klart å få noen penger noen steder, utenom donasjoner fra private menn og kvinner.

Om du som kvinne, eller bestemor har håp om å få barn, eller barnebarn. Vær forsiktig med hva du håper på, kan være du får det.

 

http://life.guardian.ng/2016/03/vasalgel-first-male-contraceptive-injection/

Endret av NewYork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, NewYork skrev:

Det kommer, Vasalgel, dessverre måtte dette bli crowdfundet da "big pharma" og statlige organisasjoner ikke ville gi økonomisk støtte til det, men slik som det er i dag, så er det på amerikanske markedet i 2017-18. Europeiske markedet noe etter.

 

Dette kommer til å forandre mye, menn kommer til å få 100% kontroll over sin egen reproduksjon, og fødselstallene kommer nok til å stupe drastisk i de fleste land i verden, det er heller ikke alle feminister som er like glad for at menn nå har denne kontrollen (menn kan lyve å si de ikke har brukt det for å ha sex med kvinner som vil bli gravid, kreve DNA testing av barn som de mistenker ikke er deres fordi de bruker det, og lignende). "Big Pharma" kommer til å miste penger på medisiner og utstyr som i dag blir brukt til gravide kvinner, samt medisiner som nyfødte eventuelt trenger, med og uten skavanker som kan være et pluss i lommeboken til disse firmaene resten av livet. Dette er nok grunnene til at firmaet som holder på å utvikle det, ikke har klart å få noen penger noen steder, utenom donasjoner fra private menn og kvinner.

Om du som kvinne, eller bestemor har håp om å få barn, eller barnebarn. Vær forsiktig med hva du håper på, kan være du får det.

 

http://life.guardian.ng/2016/03/vasalgel-first-male-contraceptive-injection/

Det rare her er jo at noen ser for seg at p-piller for menn er noe menn vil være negative til og ikke ønsker å bruke. Sannheten er jo at menn endelig vil få den friheten kvinner har hatt lenge, og slippe angsten for uønskede barn, og kvinner som lyver om prevensjon for å få barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid skrev:

Det rare her er jo at noen ser for seg at p-piller for menn er noe menn vil være negative til og ikke ønsker å bruke. Sannheten er jo at menn endelig vil få den friheten kvinner har hatt lenge, og slippe angsten for uønskede barn, og kvinner som lyver om prevensjon for å få barn. 

Ja, er helt enig. Man må være rimelig virkelighetsfjern om man tror ikke dette er noe menn vil ha. Når det går så langt at du kan få fengselstraff i europeiske land for å teste om barnet virkelig er ditt, uten mors samtykke. Så tror jeg dette er noe mange menn vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært enig før menskoppen ble funnet opp, men nå så kan man som kvinne investere i et par slike, og problemet er løst. Da trenger man ikke å betale mer for mensen på laaang tid. Dette er noe man velger eller ikke velger, men muligheten er jo der. Så lenge vi har all mulighet til å heller kjøpe noe som holder over mye lengre tid enn både bind og tamponger, så er det bare stakkarsliggjøring av kvinner som ikke gidder å bruke de mulighetene man har, og som heller klager på det man ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...