Gå til innhold

Natasha og erik - tvillingene og barneværnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ut fra filminnslaget ser det ut som om de to foreldrene klarer jobben utmerket.

 

Når offentlige instanser går inn pga diagnosen psykisk utviklingshemming hos mor (og det ikke stemmer) og faren IKKE er psykisk utviklingshemmet - hva er da problemet?

Isåfall må det ha skjedd ting som er groteske da - som vold?

 

De to tilbyr jo til myndighetene at de kan inngå en avtale - og at uavhengige blir "sakkyndige" og ikke de som betales av Barnevernet...så hvorfor vil ikke norske myndigheter inngå en avtale og la uavhengige vurdere?

 

Høres ut som kommunisme og gamle Sovjet dette, eller har foreldrene forsøkt å drukne/drepe barna sine??!!

 

😱🙁😰😝🙄

Anonymkode: e9fb4...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra filminnslaget ser det ut som om de to foreldrene klarer jobben utmerket.

 

Når offentlige instanser går inn pga diagnosen psykisk utviklingshemming hos mor (og det ikke stemmer) og faren IKKE er psykisk utviklingshemmet - hva er da problemet?

Isåfall må det ha skjedd ting som er groteske da - som vold?

 

De to tilbyr jo til myndighetene at de kan inngå en avtale - og at uavhengige blir "sakkyndige" og ikke de som betales av Barnevernet...så hvorfor vil ikke norske myndigheter inngå en avtale og la uavhengige vurdere?

 

Høres ut som kommunisme og gamle Sovjet dette, eller har foreldrene forsøkt å drukne/drepe barna sine??!!

 

😱🙁😰😝🙄

Anonymkode: e9fb4...db8

Det var 3 personer som meldte dem til barnevernet før barna var født, den ene var helsesøster slik jeg forstod. Barnevernet visste ikke om den diagnosen før de gikk inn i saken. Altså er det andre ting som gjorde at barnevernet ble trukket inn i den saken, og det er ikke bare fysisk vold som kan føre til at barnevernet reagerer. Det kan være omsorgssvikt, psykisk vold og at foreldre ikke klarer å gi barnet det barnet trenger for at det skal vokse opp og bli en mentalt sunn voksen. I de første årene er tilknytning veldig viktig for et barn, hvis foreldre ikke klarer å være en trygg voksen kan barnet få tilknytningsskade, og det er en psykisk skade som kan være der resten av livet. Ang denne saken vet vi ikke årsakene til at barnevernet har blitt kontaktet ang disse foreldrene, de har taushetsplikt. Videre vil jeg si at Tv2 bør skamme seg dypt og inderlig, at de tenker reklameinntekter og seertall i en sak som omhandler 2 spedbarn bør få konsekvenser, og det tror jeg at det vil få engang i fremtiden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra filminnslaget ser det ut som om de to foreldrene klarer jobben utmerket.

 

Anonymkode: e9fb4...db8

Jeg skjønner ikke hvorfor de må ha rettsak på slike ting?? Når det er så dyktige folk her inne på forumet som kan avgjøre hvor flinke foreldre folk er kun ved å se de i et TV-innslag! :ironi:

Anonymkode: 7f6d6...3f1

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JaVel skrev:

Det var 3 personer som meldte dem til barnevernet før barna var født, den ene var helsesøster slik jeg forstod. Barnevernet visste ikke om den diagnosen før de gikk inn i saken. Altså er det andre ting som gjorde at barnevernet ble trukket inn i den saken, og det er ikke bare fysisk vold som kan føre til at barnevernet reagerer. Det kan være omsorgssvikt, psykisk vold og at foreldre ikke klarer å gi barnet det barnet trenger for at det skal vokse opp og bli en mentalt sunn voksen. I de første årene er tilknytning veldig viktig for et barn, hvis foreldre ikke klarer å være en trygg voksen kan barnet få tilknytningsskade, og det er en psykisk skade som kan være der resten av livet. Ang denne saken vet vi ikke årsakene til at barnevernet har blitt kontaktet ang disse foreldrene, de har taushetsplikt. Videre vil jeg si at Tv2 bør skamme seg dypt og inderlig, at de tenker reklameinntekter og seertall i en sak som omhandler 2 spedbarn bør få konsekvenser, og det tror jeg at det vil få engang i fremtiden.

Det er nå godt kjent at BVs eneste argument er en gammel diagnose morens fastlege satt på henne uten å være kvalifisert for det og som det viser seg etter tester fra flere fagpersoner ikke stemmer med virkeligheten. Da er BVs sak på ganske tynt grunnlag men når BV bruker utelukkende sine egne sakkyndige som jobber utelukkende for BV sine interesser, så er det ikke rart at de har valgt å flytte med barna til et annet land. Det er flere advokater som har reagert sterkt på dette med uegnede sakkyndige som BV bruker, men lite skjer. Så alle vurderinger som ble gjort i ettertid (at mor og far ikke kan gi sine ufødte barn god nok omsorg) ble tilbakebevist ved å se hvor godt barna har det med foreldrene sine. Godt samspill, blikkontakt, glade lyder, de ser friske og sunne ut, utvikler seg bra - det er jo det viktigste! 

Anonymkode: 63b6e...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JaVel skrev:

Det var 3 personer som meldte dem til barnevernet før barna var født, den ene var helsesøster slik jeg forstod. Barnevernet visste ikke om den diagnosen før de gikk inn i saken. Altså er det andre ting som gjorde at barnevernet ble trukket inn i den saken, og det er ikke bare fysisk vold som kan føre til at barnevernet reagerer. Det kan være omsorgssvikt, psykisk vold og at foreldre ikke klarer å gi barnet det barnet trenger for at det skal vokse opp og bli en mentalt sunn voksen. I de første årene er tilknytning veldig viktig for et barn, hvis foreldre ikke klarer å være en trygg voksen kan barnet få tilknytningsskade, og det er en psykisk skade som kan være der resten av livet. Ang denne saken vet vi ikke årsakene til at barnevernet har blitt kontaktet ang disse foreldrene, de har taushetsplikt. Videre vil jeg si at Tv2 bør skamme seg dypt og inderlig, at de tenker reklameinntekter og seertall i en sak som omhandler 2 spedbarn bør få konsekvenser, og det tror jeg at det vil få engang i fremtiden.

Hvordan vet du at helsesøster sendte bekymringsmelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tragisk å lese hvor mange det er i tråden som ønsker barna fratatt.

Anonymkode: 7e506...2eb

Det er vel ingen her som ønsker det, det de fleste her reagerer på er hvordan ting har blitt gjort og at barnas beste kommer først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå godt kjent at BVs eneste argument er en gammel diagnose morens fastlege satt på henne uten å være kvalifisert for det og som det viser seg etter tester fra flere fagpersoner ikke stemmer med virkeligheten. Da er BVs sak på ganske tynt grunnlag men når BV bruker utelukkende sine egne sakkyndige som jobber utelukkende for BV sine interesser, så er det ikke rart at de har valgt å flytte med barna til et annet land. Det er flere advokater som har reagert sterkt på dette med uegnede sakkyndige som BV bruker, men lite skjer. Så alle vurderinger som ble gjort i ettertid (at mor og far ikke kan gi sine ufødte barn god nok omsorg) ble tilbakebevist ved å se hvor godt barna har det med foreldrene sine. Godt samspill, blikkontakt, glade lyder, de ser friske og sunne ut, utvikler seg bra - det er jo det viktigste! 

Anonymkode: 63b6e...613

Nei, det er ikke godt kjent, og det er ikke det eneste argumentet, så du er svært lite opplyst. Eller kanskje veldig farget av blant annet TV2 sin ensidige dekning av saken?

Og hvordan i alle dager kan du ut ifra en kort filmsekvens konstatere at dette er foreldre som greier omsorgsoppgaven godt på alle plan? Hvor fullstendig fjern og naiv er det mulig å bli? 

Anonymkode: 31ea5...f85

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. september 2016 at 18.35, Baremenneske skrev:

Man ser jo tydelig det bare man leser alt folk henger seg opp i på sider som dette!!! Vet også at har ikke barn det noe bra over lengre tid så forandrer de personlighet/oppførsel som regel. Barn har det vel også best om de slipper flytte fra eventuelt fosterfamilie til fosterfamilie hele tiden (som jeg også har hørt om...!) I andre tilfeller har mor søkt om sosialhjelp, men ikke fått hjelp uten at barnevern holdt øye med de dag ut og dag inn...Barnevernet kan trengs de og er bra i mange saker-hvor barn blir misbrukt osv..men er også de som ikke burde vært i/jobbet med noe barnevern og kan gjøre vondt verre!

Dette er vel helst i tilfeller der det mistenkes at foreldrene bruker penger på rus/seg selv, og prioriterer barna sist. Det vil si at NAV reagerer på at vedkommende trenger sosialhjelp (spesielt når det er snakk om nødhjelp gjentatte ganger), og dermed kontakter barnevernet dersom vedkommende har barn. Helt standard prosedyre, og ikke noe å reagere på egentlig. Det er faktisk slik, at dersom en forelder/foreldre disponerer pengene sine veldig feil, slik at barna ikke får dekket basisbehovene sine, da er det bekymringsverdig. Viser det seg at dette ikke er tilfelle, så trenger ikke barnevernet følge opp familien lenger (og det gjør de heller ikke). Det er heller ikke standard prosedyre at alle som mottar sosialpenger og har barn, blir gransket av barnevernet.

Jeg vet om mødre som prioriterer å ruse seg, og heller lar barna gå sultne, og flere av disse tilfellene har blitt avdekket etter bekymringsmeldinger fra NAV. 

Barn har det selvfølgelig best i et trygt og stabilt hjem der de får tilstrekkelig omsorg. Dette kan være hos egne foreldre eller i fosterhjem i regi av barnevernet. De fleste fosterhjem er faktisk stabile, trygge hjem. I noen tilfeller finnes det barn/ungdom som er såpass skadet av omsorgssvikt, at det vil ta lenger tid å finne riktig fosterhjem til dem. Det er selvfølgelig ikke ønskelig, men det kan skje. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tragisk å lese hvor mange det er i tråden som ønsker barna fratatt.

Anonymkode: 7e506...2eb

Og jeg synes det er tragisk å se hvor mange som bestemt mener at dette er velfungerende foreldre, uten så mye som å ha møtt dem. Det er helt vanvittig hvordan folk kan uttale seg positivt om noe de ikke har den fjerneste forutsetning for å mene en døyt om. La nå rette instans gjøre jobben sin, tenker jeg. Rettssikkerheten for barn og foreldre i Norge er god. Det er ikke de barnevernsansatte som personlig avgjør utfallet av en barnevernssak, det avgjøres av fylkesnemnda, Nemnda består i den enkelte sak av en leder som er jurist, to sakkyndige medlemmer og to medlemmer fra et alminnelig utvalg. I tillegg har biologiske foreldre rett til egen advokat, og fri rettshjelp. 

Klikk-horene i TV2 må bære mye av ansvaret for at denne saken har fått mer oppmerksomhet i media enn den burde, og for at fremstillingen er latterlig. Klikk-horene har sunket til et så lavmål med "journalistikken" sin at man virkelig ikke skulle tro det var mulig. 

Anonymkode: 31ea5...f85

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er tragisk å se hvor mange som bestemt mener at dette er velfungerende foreldre, uten så mye som å ha møtt dem. Det er helt vanvittig hvordan folk kan uttale seg positivt om noe de ikke har den fjerneste forutsetning for å mene en døyt om. La nå rette instans gjøre jobben sin, tenker jeg. Rettssikkerheten for barn og foreldre i Norge er god. Det er ikke de barnevernsansatte som personlig avgjør utfallet av en barnevernssak, det avgjøres av fylkesnemnda, Nemnda består i den enkelte sak av en leder som er jurist, to sakkyndige medlemmer og to medlemmer fra et alminnelig utvalg. I tillegg har biologiske foreldre rett til egen advokat, og fri rettshjelp. 

Klikk-horene i TV2 må bære mye av ansvaret for at denne saken har fått mer oppmerksomhet i media enn den burde, og for at fremstillingen er latterlig. Klikk-horene har sunket til et så lavmål med "journalistikken" sin at man virkelig ikke skulle tro det var mulig. 

Anonymkode: 31ea5...f85

Men dere som mener det motsatte har møtt dem og kjenner dem da eller!??? -Siden dere liksom "vet" sååå mye bedre...?? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Baremenneske skrev:

Men dere som mener det motsatte har møtt dem og kjenner dem da eller!??? -Siden dere liksom "vet" sååå mye bedre...?? 🤔

Tingen er jo at ingen kan vite, derfor må vi la barnevern, sakkyndige, fylkesnemda m.fl gjøre jobben sin slik at barna er sikret en trygg og god oppvekst. Og da understreker jeg at jeg personlig ikke har gjort meg opp noen annen mening enn at barnas beste må være hovedfokuset.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Baremenneske skrev:

Men dere som mener det motsatte har møtt dem og kjenner dem da eller!??? -Siden dere liksom "vet" sååå mye bedre...?? 🤔

Mener det motsatte? Hvor i alle dager har du det fra? Mitt utgangspunkt er at de som kjenner saken og kan jobben sin gjør de vurderingene som er riktige og nødvendige! 

Anonymkode: 31ea5...f85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Baremenneske
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener det motsatte? Hvor i alle dager har du det fra? Mitt utgangspunkt er at de som kjenner saken og kan jobben sin gjør de vurderingene som er riktige og nødvendige! 

Anonymkode: 31ea5...f85

Kanskje ikke du..men mange andre her inne... (sorry for det!!) ...Da får man allfall håpe ting BLIR gjort riktig da og ikke bare blir basert på usanne rykter og sladder... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Baremenneske skrev:

Kanskje ikke du..men mange andre her inne... (sorry for det!!) ...Da får man allfall håpe ting BLIR gjort riktig da og ikke bare blir basert på usanne rykter og sladder... 🙄

Jeg har i hvert fall ikke observert at mange her inne bombastisk slår fast det motsatte. Det jeg ser er at veldig mange stoler på at barnevernet og Fylkesnemnda gjør jobben sin, og argumenterer for at det nok har vært gjort riktige beslutninger, både på bakgrunn av det vi faktisk vet, og på bakgrunn av en god del ting vi selvsagt ikke vet, fordi taushetsplikten er absolutt for barnevernet.

Generelt synes jeg at det er greit å unnlate å slå slike saker stort opp i media, nettopp pga den ene parten sin strenge taushetsplikt, og den andre parten sin åpenbare fordel av å kunne velge å legge lokk på viktige sider av saken, fordi det ikke vil være fordelaktig for dem.

Anonymkode: 31ea5...f85

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i hvert fall ikke observert at mange her inne bombastisk slår fast det motsatte. Det jeg ser er at veldig mange stoler på at barnevernet og Fylkesnemnda gjør jobben sin, og argumenterer for at det nok har vært gjort riktige beslutninger, både på bakgrunn av det vi faktisk vet, og på bakgrunn av en god del ting vi selvsagt ikke vet, fordi taushetsplikten er absolutt for barnevernet.

Generelt synes jeg at det er greit å unnlate å slå slike saker stort opp i media, nettopp pga den ene parten sin strenge taushetsplikt, og den andre parten sin åpenbare fordel av å kunne velge å legge lokk på viktige sider av saken, fordi det ikke vil være fordelaktig for dem.

Anonymkode: 31ea5...f85

Jeg tror barnevernet har gjort feil i denne saken (ig sikkert flere), og jeg håper de blir litt mer ydmykt og lærer av sitausjonen slikt at dette ikke skjer igjen. De ga/gir ikke foreldrene mine mye valg... Noen ganger må man legge stoltheten til side for å kunne hjelpe.

Anonymkode: 86901...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror barnevernet har gjort feil i denne saken (ig sikkert flere), og jeg håper de blir litt mer ydmykt og lærer av sitausjonen slikt at dette ikke skjer igjen. De ga/gir ikke foreldrene mine mye valg... Noen ganger må man legge stoltheten til side for å kunne hjelpe.

Anonymkode: 86901...573

Hva i alle dager er grunnlaget ditt for å mene dette?

Anonymkode: 31ea5...f85

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er en gjeng med drittunger som gjør alt for å ødelegge og ta liv! Men de kan ikke gå etter de som virkelig trenger hjelp fra barnevernet før det er for sent. Så hva er det egentlig for noen folk som sitter i bv? 

Håper den lille familien er sterk og aldri lar seg knekke av idiotene i barnevernet. Ønsker dem alt godt og at barna får leve trygt å godt med foreldrene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå godt kjent at BVs eneste argument er en gammel diagnose morens fastlege satt på henne uten å være kvalifisert for det og som det viser seg etter tester fra flere fagpersoner ikke stemmer med virkeligheten. Da er BVs sak på ganske tynt grunnlag men når BV bruker utelukkende sine egne sakkyndige som jobber utelukkende for BV sine interesser, så er det ikke rart at de har valgt å flytte med barna til et annet land. Det er flere advokater som har reagert sterkt på dette med uegnede sakkyndige som BV bruker, men lite skjer. Så alle vurderinger som ble gjort i ettertid (at mor og far ikke kan gi sine ufødte barn god nok omsorg) ble tilbakebevist ved å se hvor godt barna har det med foreldrene sine. Godt samspill, blikkontakt, glade lyder, de ser friske og sunne ut, utvikler seg bra - det er jo det viktigste! 

Anonymkode: 63b6e...613

Nei, det er ikke eneste årsak. Det er eneste årsak TV2 snakker om! 

Anonymkode: 25fb5...ee0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Klopp skrev:

Barnevernet er en gjeng med drittunger som gjør alt for å ødelegge og ta liv! Men de kan ikke gå etter de som virkelig trenger hjelp fra barnevernet før det er for sent. Så hva er det egentlig for noen folk som sitter i bv? 

Håper den lille familien er sterk og aldri lar seg knekke av idiotene i barnevernet. Ønsker dem alt godt og at barna får leve trygt å godt med foreldrene sine. 

Hvilket grunnlag har du for å komme med uttalelsene dine? Har du noen personlig erfaring med barnevernet?

Vi har veldig mye med barnevernet å gjøre, da vi har to fosterbarn (i tillegg til våre egne fire) og fordi vi er beredskapshjem. Det finnes selvfølgelig forskjellige personligheter innenfor barnevernes slik det gjør i alle andre deler av samfunnet, men jeg kjenner meg ikke igjen i det du gir uttrykk for.

Det er selvfølgelig ikke hyggelig å bli kontaktet av barnevernet fordi de har mottatt en bekymringsmelding av noe slag, og mange forstår ikke hvorfor og det er jo gjerne de som heller ikke forstår barnas behov som stiller seg uforstående til barnevernets tiltak. Barnevernet jobber for at foreldre og barn, så langt det er mulig, skal få være sammen og det skal veldig mye til før et barn blir fjernet fra foreldrene så i de tilfellene det skjer er det tungveiende årsaker som ligger til grunn.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...