Gå til innhold

Natasha og erik - tvillingene og barneværnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retten kom til den konklusjonen at det var feil å ta barna på det grunnlaget. Og selvfølgelig er det ikke like lett å gi "god " omsorg til et barn som mener at fostermor er mor. 

 

Natadja fikk ikke amme og knytte bånd fra starten så selvfølgelig vil man i ettertid kunne si at barnet trives best hos fostermor .. Men - greier de å holde seg i Polen i noen år så vil alt være snudd ..

Anonymkode: 3a6f0...0fe

Retten kom vel til konklusjonen at det var gjort en feil i saksbehandlingen mtp at vedtak var gjort på grunnlag av en diagnose Natasha hadde som senere viste seg å ikke være helt korrekt.  Hun ble diagnostisert som psykisk utviklingshemmet som 13-åring i følge legen som et ledd i å synliggjøre den hjelpen hun trengte den gangen. Nå er det kanskje ikke så merkelig at barnevernet stoler på en leges vurdering? Men nå viste den seg å ikke stemme helt med "dagens virkelighet", og de fikk en sjanse til. (Dette er opplysninger som har kommet fram i pressen.)

Men jeg må nesten spørre igjen, jeg: Hvilken personlig relasjon har du til Natasha og Erik, og hva har du personlig observert av dem, siden du vet at de er gode foreldre og kan ta vare på barna sine? 

Anonymkode: 31ea5...f85

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Retten kom vel til konklusjonen at det var gjort en feil i saksbehandlingen mtp at vedtak var gjort på grunnlag av en diagnose Natasha hadde som senere viste seg å ikke være helt korrekt.  Hun ble diagnostisert som psykisk utviklingshemmet som 13-åring i følge legen som et ledd i å synliggjøre den hjelpen hun trengte den gangen. Nå er det kanskje ikke så merkelig at barnevernet stoler på en leges vurdering? Men nå viste den seg å ikke stemme helt med "dagens virkelighet", og de fikk en sjanse til. (Dette er opplysninger som har kommet fram i pressen.)

Men jeg må nesten spørre igjen, jeg: Hvilken personlig relasjon har du til Natasha og Erik, og hva har du personlig observert av dem, siden du vet at de er gode foreldre og kan ta vare på barna sine? 

Anonymkode: 31ea5...f85

Det er det store spørsmålet. De som blindt hater BV her vet ingen ting om disse foreldrene annet enn det lille intervjuet de så på TV. BV har ikke lov til å si ett pip til media ettersom de har taushetsplikt

Anonymkode: d4f74...aa5

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rystet over hvordan aktører i bv har håndtert denne saken, er også rystet over hvordan de har klart å sette en slik alvorlig diagnose på et menneske som ikke en gang vet om det selv (? ) maktovergrep skjer også i Norge i dag, forstår godt at de tok turen.

Hva om dette hadde skjedd deg?

Anonymkode: e12d4...125

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At saken er vanskelig er det ingen tvil om.  I følge advokaten deres var omsorgen tilbakeført, men de var i frivillig tiltak (mødrehjem) for å vurdere omsorgsevne og få hjelp til å bygge relasjon. Det som slår meg er at uansett hvor "lovlig" de måtte mene at det er å dra med barna til Polen, så ødelegger de for seg selv. Barnevernet er fremdeles inne i saken og vurderer omsorgsituasjonen på barnas vegne.  At barna har fått tilknytning til fostermor  tar de garantert med i beregningen!  Vi får ikke vite alt her.  Det beste de kunne gjort var å samarbeide videre.  Trist sak 😕

Anonymkode: 8009b...227

Endret av ninuska_
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retten kom vel til konklusjonen at det var gjort en feil i saksbehandlingen mtp at vedtak var gjort på grunnlag av en diagnose Natasha hadde som senere viste seg å ikke være helt korrekt.  Hun ble diagnostisert som psykisk utviklingshemmet som 13-åring i følge legen som et ledd i å synliggjøre den hjelpen hun trengte den gangen. Nå er det kanskje ikke så merkelig at barnevernet stoler på en leges vurdering? Men nå viste den seg å ikke stemme helt med "dagens virkelighet", og de fikk en sjanse til. (Dette er opplysninger som har kommet fram i pressen.)

Men jeg må nesten spørre igjen, jeg: Hvilken personlig relasjon har du til Natasha og Erik, og hva har du personlig observert av dem, siden du vet at de er gode foreldre og kan ta vare på barna sine? 

Anonymkode: 31ea5...f85

Nå ble det vel i tillegg sendt 3 bekymringsmeldinger på paret iløpet av svangerskapet som gikk på bl.a boevne og psykiske problemer.

Anonymkode: 8f7f2...103

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble det vel i tillegg sendt 3 bekymringsmeldinger på paret iløpet av svangerskapet som gikk på bl.a boevne og psykiske problemer.

Anonymkode: 8f7f2...103

Ja, jeg vet. Jeg bare poengterer overfor den andre brukeren hva man mente feilen besto i. :)

Anonymkode: 31ea5...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er begge to siktet for barnebortføring og etterlyst internasjonalt av Interpol. Hvor riktig er det da av deres advokat å besørge for økonomisk hjelp til disse to?

 

Endret av ninuska_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De etterlyst via Interpol, som Polen også er medlem av. Det er bare ett spørsmål om tid før de blir tatt og tilbakeført til Norge. Uansett hvilken side i saken som måtte ha rett så er det vel ingen tvil om at de her har vist liten modenhet og dårlig evne til konsekvenstenking ved å ta barna med seg utenlands. Det er svært mye som ikke stemmer i hvordan de og tv2 frmstiller denne saken, ikke minst at de viste så dårlige omsorgsevner på mødrehjem av de igjen skulle fratas omsorgen for barna. Det er nok mye mer med denne saken enn det som fremstilles i media, men all den tid barnevernet har taushetsplikt kan vi selvfølgelig ikke få alle info (heldigvis). 

Anonymkode: 8e0e8...6f5

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s

Jeg synes at det er en uting at slike saker havner i media der bare foreldrene kan si noe om saken og barnevernet har tausetsplikt. Jeg tror det ligger mye mer i saken enn bare det foreldrene og advokatene til foreldrene forteller. Mye som heller ikke henger på greip i forhold til hvordan media har fremstilt saken og hva som har skjedd/skjer.

Jeg håper at de kommer tilbake til norge med barna. Synes det er trist at barna har blitt tatt vekk fra fosterforeldrene som de sikkert er knyttet til. Det beste for barna er jo i få være nære omsorgspersonene de har blitt vandt til og gradevis tilbringe mer og mer tid med biologiske foreldre uten at fosterforeldrene nødvendigvis må fases ut i det hele tatt. Det kan godt hende at barna ønsker å holde kontakten med fosterforeldrene frem til de blir tenåringer for alt vi vet. 

Det viktigste er faktisk barna og ikke foreldrene. Og om barna har knyttet seg til fosterforeldrene er det utrolig dumt av biologisk foreldre å dra ungene til et annet land der ingen er kjente og barna ikke har sine faste og trygge rammer lenger. En slik flytting pleier som normalt å gå over tid der foreldre forbereder barna på hva de skal og barna forteller i barnehage og til venner at de skal flytte. 

Jeg håper at barna havner det de er tryggest og trives best. Uavhengig om det er med biologiske- eller fosterforeldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak har alltid to sider, men i en slik sak har den ene siden taushetsplikt. Synes det er rart alle som kaster seg på og skal ta barnevernet uten å engang kjenne dette paret. Barnevernet skal tenke på det beste for barna, ikke for foreldrene. Og nei, det er ikke alle foreldre som burde ha barn.  

Det er veldig mye som skurrer i denne saken. Fra tv2.no:

Sitat

Barnevernet har fått tre alvorlige bekymringsmeldinger om Natasha i forbindelse med graviditeten. Bekymringene handler om psykisk utvilingshemming, at hun har hatt psykiske problemer, har manglende boevne, er rotete og ikke kan ivareta barn.

 

Det rare da er at alle intervjuet med Natasha og Erik skjer ute, om de mener denne bekymringen er feilaktig burde de jo tatt med journalisten inn og vist frem boforholdene sine. "Se her, her bor vi! Her kan to små barn fint vokse opp!"

Dette er bare en av flere ting som skurrer..

Synes så syns på jentene, håper de snart får komme tilbake til fosterhjemmet sitt :)

Anonymkode: ccbbe...e3f

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, uN91s skrev:

Jeg synes at det er en uting at slike saker havner i media der bare foreldrene kan si noe om saken og barnevernet har tausetsplikt. Jeg tror det ligger mye mer i saken enn bare det foreldrene og advokatene til foreldrene forteller. Mye som heller ikke henger på greip i forhold til hvordan media har fremstilt saken og hva som har skjedd/skjer.

Jeg håper at de kommer tilbake til norge med barna. Synes det er trist at barna har blitt tatt vekk fra fosterforeldrene som de sikkert er knyttet til. Det beste for barna er jo i få være nære omsorgspersonene de har blitt vandt til og gradevis tilbringe mer og mer tid med biologiske foreldre uten at fosterforeldrene nødvendigvis må fases ut i det hele tatt. Det kan godt hende at barna ønsker å holde kontakten med fosterforeldrene frem til de blir tenåringer for alt vi vet. 

Det viktigste er faktisk barna og ikke foreldrene. Og om barna har knyttet seg til fosterforeldrene er det utrolig dumt av biologisk foreldre å dra ungene til et annet land der ingen er kjente og barna ikke har sine faste og trygge rammer lenger. En slik flytting pleier som normalt å gå over tid der foreldre forbereder barna på hva de skal og barna forteller i barnehage og til venner at de skal flytte. 

Jeg håper at barna havner det de er tryggest og trives best. Uavhengig om det er med biologiske- eller fosterforeldre. 

👏👏👏 

Godt å lese her inne hvor det er mange, flotte reflekterte innlegg enn feks under tv2 innlegget på face! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det er flere sider av saken som vi ikke blir gjort kjent med via mediene. Og jeg blir så oppgitt over at alle som sympatiserer med paret lar set rive med uten å vite den hele og fulle sannhet. Nå kan det hende at barnevernet har gjort noen glipp i saken, men til syvende og sist så vet vi at de jobber og iverksetter tiltak for barnets beste. De får jo aldri forsvare seg på grunn av taushetsplikten! Og når barnevernet ikke griper inn med de tiltak som det norske folk anser som nødvendige, så får de kritikk for det. 

Barnevernet har min støtte. De som jobber der (i alle fall de fleste av dem) har valgt jobben for å bedre barns og familiers hverdag! Mener st jeg leste at det mest brukte tiltaket faktisk er råd og veiledning! Ergo vil de ikke gjøre hva de kan for å overta omsorgen, slik alt for mange folk tror....

Endret av Februarbarn
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Februarbarn skrev:

Jeg tenker også at det er flere sider av saken som vi ikke blir gjort kjent med via mediene. Og jeg blir så oppgitt over at alle som sympatiserer med paret lar set rive med uten å vite den hele og fulle sannhet. Nå kan det hende at barnevernet har gjort noen glipp i saken, men til syvende og sist så vet vi at de jobber og iverksetter tiltak for barnets beste. De får jo aldri forsvare seg på grunn av taushetsplikten! Og når barnevernet ikke griper inn med de tiltak som det norske folk anser som nødvendige, så får de kritikk for det. 

Barnevernet har min støtte. De som jobber der (i alle fall de fleste av dem) har valgt jobben for å bedre barns og familiers hverdag! Mener st jeg leste at det mest brukte tiltaket faktisk er råd og veiledning! Ergo vil de ikke gjøre hva de kan for å overta omsorgen, slik alt for mange folk tror....

Du har helt rett, de sier vel at 90% er råd og veiledning! Som samarbeidspartner til BV vet jeg at media gir et helt skjevt bilde. Jeg har hatt masse samarbeid med BV over mange år og en omsorgsovertakelse! Vi som jobber med barn ønsker alle ,og vet alle, at det beste er at de får bo sammen med med foreldrene sine! Det som ser ut som er litt vanskelig for noen å forstå er at det finnes foreldre som ikke har omsorgsevne selv om det ikke er snakk om rus, vold eller psykisk sykdom! Noen klarer ikke å se barnas behov etter utallige møter og veiledningstimer, hjemmebesøk osv... Det er svært få, men de finnes! 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

👏👏👏 

Godt å lese her inne hvor det er mange, flotte reflekterte innlegg enn feks under tv2 innlegget på face! 

Helt enig. Jeg ble kjempepositivt overrasket og brukerne av KG da jeg leste tråden her, spesielt etter å ha lest kommentarene under saken på tv2. 

Anonymkode: 3e5d8...a22

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dette paret ødelagt sine sjanser med barna for alltid. Og jeg tipper samtidig TV2 kan få seg en smekke, pga vær varsom-plakaten. Tror nok de angrer at de tok denne saken frem i lyset.

Anonymkode: e8e9f...774

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner ikke til saken annet enn det jeg har lest i media, og jeg hadde nok gjort det samme som disse om jeg var i den situasjonen. 

Det jeg har lest i media så synes jeg BV har  "bæsja på leggen" skikkelig, hva skjedde med at de skal hjelpe til i hjemmet før de tar det skrittet om omsorgsovertakelse? Kunne de ikke satt inn noen tiltak med oppfølging etc og latt de få forsøke seg som foreldre først?

 Alle kan  legge inn bekymringsmelding til BV- min x gjorde det ofte han mot meg- og hver gang ble saken henlagt etter en lang undersøkelse.. ett par ganger måtte jeg faktisk ha hjelp av advokat. ( og nei- det var ingen annen grunn til at min x gjorde det enn at han skulle lage livet mitt til ett helvete- samvær eller omsorg for sine egne barn var han ikke interessert i - selv om tilbudet var der)

Det finnes  BV saksbehandlere som blir litt for høye på seg selv og ikke klarer å takle den makten de innehar på en fornuftig måte.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at de stakk. 

Anonymkode: 7c95f...56f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, som mange andre, delt i saken. Skulle nesten ønske at BV ikke hadde taushetsplikt i denne saken :P Jeg forstår hva de gjorde, og at de gjorde det i ren desperasjon. Men lurt var det absolutt ikke. BV gjør feil, og hvis de har gjort feil i denne saken er deres flukt mye mer forståelig. Likevel, ikke en lur ting å gjøre. Dette får jo konsekvenser. Jeg lurer på om de tenker at så lenge de får tid for seg selv å bevise at de har gode omsorgsevner, at saken kan endres i deres favør når de en gang vender hjem. Da har tvillingene endelig fått knyttet bånd til dem, og de har selv ønske om kontakt med biologiske foreldre.

Jeg vet ikke jeg. Men jeg har sterk sympati med foreldrene. Jeg vet at helsevesnet er langt i fra perfekt, og gjør en haug med feil. De kan potensielt ødelegge liv- som de kan ha gjort her. Vanskelig sak, og håper det går til slutt bra med foreldre og barn. 

Anonymkode: bc2eb...f01

Endret av ninuska_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at andre medier enn tv2 ikke omtaler saken. Det heter "varsomhetsplakakten". 

Medier har lært av tidligere omtaler av barnevernsaker, bl.a. Svanhild saken en gang 90-tallet. Slike saker blir fort vinklet fra foreldrenes ståsted og her har tv2 hoppet i det. Vi vet ikke hvordan det vil gå med barna i fremtiden, derfor skal ikke slike saker under noen omstendigheter omtales i media.

Anonymkode: 51fd0...5a4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...