Gå til innhold

Jeg vil ikke ha barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ærlig sak å ikke få barn. Men kom faen ikke som 70-åring når du sitter på pleiehjem og forlang at du skal bli tatt vare på av generasjonene bak deg.....

 

Anonymkode: 11402...632

Ikke noe problem. Skal spare opp nok til at jeg kan betale for privathjelp når jeg bli gammel og skrukkete :D

Endret av Fnisu
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Fnisu skrev:

Ikke noe problem. Skal spare opp nok til at jeg kan betale for privathjelp når jeg bli gammel og skrukkete :D

Jeg og :) Har tenkt meg til Solgården sykehjem i Spania. Da får jeg egen sykepleier og greier. Blir fett ass! 

Anonymkode: e76bf...86d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tror ingen har fordommer mot tyveåringer som ikke ønsker barn, det er ganske massiv motstand mot tyveåringer som ønsker barn fort (eller mange barn). De er umodne og naive. Tredveåringer som ikke ønsker barn er også ganske greit, i hvertfall hvis de er single eller i et forhold med en mann som heller ikke ønsker barn. Og uansett er jo det hennes/deres sak. Førtiåringer som ikke ønsker barn, der er det igjen langt flere fordommer og forbauselse/fordømmelse mot de som ønsker barn, og eller mange barn (de er egoistiske de!). Så jeg tror nok du kan gå greit gjennom livet som frivillig barnløs, med bare litt skuffelse fra egne foreldre/evt svigerforeldre. Eller du kan skifte mening en dag om 20 år (like lenge om du har levd....). Det er like fullt din sak, verken jeg eller samfunnet dømmer deg. Kontroversielt eller noe å diskutere er det ikke. Barn var det siste jeg ville ha da jeg var tjue også, og jaggu tok det 15 år før jeg skiftet mening. Andre skifter aldri mening, de fleste av mine venninner er faktisk barnløse. Og det er fint for dem.

Anonymkode: b03f5...1c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/1/2016 at 17.37, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kiki1980 skrev:

Dette er ikke forum for de som ikke vil ha barn. Dette er forum for barn og familie. Vi er oppgitt fordi du søker du har tråd på feil plass. Som om du skulle spørre om sigarett i ikke røyker sone. 

Ut I fra overskriften så skjønner man hva tråden handlet om. Da MÅ du vel ikke gå inn og kommentere?

Anonymkode: 6817f...4cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1. juli 2016 at 5.24, AnonymBruker skrev:

Kvinner som ikke vil ha barn mangler mors- og omsorgsinstinktet. Holder meg langt unna slike. De er ofte kalde, egoistiske og harde negler v

Anonymkode: 4c7c4...018

Jeg ønsker meg ikke barn. Men jeg er ikke kald og egoistisk av den grunn. Jeg bryr meg om folk. Man kan ha omsorg for andre selv om man ikke ønsker seg barn.

Anonymkode: 779f5...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvorfor man velger å poste dette under denne fanen. 

Skulle tro den debatten passet bedre under "Skråblikk" eller lignende.

Hva er vitsen med å "diskutere" dette blant landets småbarnsforeldre, liksom? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.7.2016 at 9.44, AnonymBruker skrev:

Hva skulle det ellers være?

Anonymkode: 20adb...f2f

Jeg lever for å oppnå noe, for å gjøre en forskjell, for å oppleve, smake, elske, le. For å endre verden, gjør noe; for noen. Ikke for å smelle ut drittunger

Anonymkode: 1793e...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, da lar du være.

Jeg ville det annerledes, jeg har barn og er strålende fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke ha barn før, men så fikk jeg en datter og siden har det vært en berg og dalbane med ubesluttsomme meninger ang flere barn. Akkurat nå ønsker jeg ikke flere barn. Men det kan jo snu seg innen et par år. Er bare 26, fremdeles ung og god tid på meg :) Får jeg ikke flere barn, så er det helt greit. Og får jeg flere barn, så er det også helt greit. 

Slutte å tenke på hva samfunnet mener og tror ang ting og tang, så når man langt. Vil man ikke, så vil man ikke. Enkelt og greit. Kjør ditt eget løp, ikke tenk på hva andre måtte mene om det. Er nok mennesker på kloden vår, trenger egentlig ikke flere med det første..

Anonymkode: 176fe...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk ser på som frihet later til å variere med hva de ser på som sin drøm i livet, tror jeg? Typen følger med på en del slike "nybyggere i Alaska"-programmer, om familier som lever i bushen i Alaska et sted. Nærmeste nabo er ofte minst 3 mil unna, de har utedass og hele pakka. Der er også "frihet til å gjøre som jeg vil" et gjengående argument for hvorfor de velger denne livsstilen. Samtidig går det jo også igjen at alt man foretar seg, handler om å overleve vinteren. Så hvordan de kan snakke om hvordan de elsker friheten til å leve av naturen og friheten til å gjøre som de vil, når "alt" de gjør, er ting som må gjøres for å i det hele tatt overleve en bikkjekald vinter, er milevis forbi min forstand. (Og så utedass på et så kaldt sted da! Takke meg til vannklosett og varmekabler på badegulvet, i samme bygning, fremfor å måtte vandre x meter i snø og 20 kuldegrader midt på natta!)

 

Du ønsker ikke barn som en del av ditt liv, og det er helt i orden for meg. Jeg kommer aldri til å fullt ut forstå det valget, siden jeg lenge har hatt lyst på barn, og følt en stund at det er liksom noe som mangler i livet. Men folk er forskjellige, og har hver sine ønsker for sitt liv.

Anonymkode: 96e75...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 01/07/2016 at 7.39, Fnisu skrev:

Jeg vil heller ikke ha barn. Aldri hatt et snev av lyst på og blir igrunnen sikrere jo eldre jeg blir. Det er ikke noe for meg, rett og slett. 

Jeg har hørt den før fra venninner som var ved 25 alderen, helt frem til de ble 30 og over. Da var det mange som får panikk har ikke man, har ikke penger, festet bort livet og ønsker desperat å få barn. Jeg kan ta helt feil men jeg tror ikke det.  

p.s ikke ment som en kritikk av deg, bare en antegning fra meg som jeg selv har observert.               

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Jeg har hørt den før fra venninner som var ved 25 alderen, helt frem til de ble 30 og over. Da var det mange som får panikk har ikke man, har ikke penger, festet bort livet og ønsker desperat å få barn. Jeg kan ta helt feil men jeg tror ikke det.  

p.s ikke ment som en kritikk av deg, bare en antegning fra meg som jeg selv har observert.               

Og jeg har snakket med flere titalls kvinner langt over 30 som tenkte som meg helt fra de var små selv, og som ennå ikke har forandret mening.

Tipper jeg hører til den gruppen, jeg også. Jeg har omtrent like mye morsinstinkt som en potteplante.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Fnisu skrev:

Og jeg har snakket med flere titalls kvinner langt over 30 som tenkte som meg helt fra de var små selv, og som ennå ikke har forandret mening.

Tipper jeg hører til den gruppen, jeg også. Jeg har omtrent like mye morsinstinkt som en potteplante.

Greit nok, det er noen av oss som ikke har det instinktet tror jeg. Bare et lite spørsmål for min egen del hvor kommer du ifra sånn sirka.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Greit nok, det er noen av oss som ikke har det instinktet tror jeg. Bare et lite spørsmål for min egen del hvor kommer du ifra sånn sirka.   

Jeg er nok en av dem. Aldri hatt et snev av noe som ligner morsinstinkt, så er nok best for alle at jeg ikke får noe avkom.

Er nordfra, men skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fnisu skrev:

Jeg er nok en av dem. Aldri hatt et snev av noe som ligner morsinstinkt, så er nok best for alle at jeg ikke får noe avkom.

Er nordfra, men skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre?

ingenting med saken, det er stor forskjell fra kvinner fra Oslo og Tromsø, jeg har jobbet begge plasser og ser store kultur forkjeller både på holdninger og hva som er akseptabelt.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Friday, July 01, 2016 at 14.07, AnonymBruker skrev:

Til syvende og sist er det mitt valg om jeg vil ha barn eller ikke ja. Jeg skrev her for å få innspill fra andre som også har valgt eller velger ett liv uten barn, og om de har opplevd fordommer for dette. Rett og slett for å ikke føle meg helt alene om det.  Jeg skjønnerikke hvorfor dere foreldre her som kommenterer, blir så oppgitte. Hva er greia? 😕

TS 

Anonymkode: 41337...127

Bli tørr bak øra, så kan vi snakke. Du er knapt blitt voksen. Lag en ny tråd om 12 år. 

Anonymkode: 20adb...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ElinX0Xpoliti skrev:

ingenting med saken, det er stor forskjell fra kvinner fra Oslo og Tromsø, jeg har jobbet begge plasser og ser store kultur forkjeller både på holdninger og hva som er akseptabelt.     

Har vel aldri egentlig brydd meg stort om hva som er "akseptabelt" for majoriteten :P Mitt liv, så jeg lever det slik jeg vil. Bor uansett ikke i Norge lengre nå, så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Det har vært ganske mange slike diskusjoner her. Ser at mange skriver "hvem bryr seg?",men slike diskusjoner viser at mange bryr seg og har fordommer både den ene og den andre veien. Hvorfor man ikke kan respektere andres valg forstår ikke jeg.

Jeg har vært ganske så bastant på at jeg ikke ønsker barn. Da jeg bikket 30 begynte jeg å tenke at jeg kanskje ønsket,men var ikke sikker. Nå er jeg 34 og er litt sånn at jeg sikkert kunne fått,men jeg tenker også at jeg vil ha det fint uten også. I tillegg er det slik at jeg skal begynne å studere igjen til høsten,jeg prøver å ordne opp i meg selv og livet mitt og samboeren min ønsker seg absolutt ikke barn. Så akkurat nå og flere år fremover har jeg nok med meg selv og studier. Da blir jo spørsmålet: "ønsker jeg å bli en gammel mor?"  Jeg tror jo at jeg kommer til å ha et like fint liv uten barn som med barn.

Jeg tenker også at: er det ikke bra at de som har nok selvinnsikt til å se at de ikke ville blitt en god forelder ikke får barn? Hvorfor skal alle få barn?

Jeg lurer også på hvorfor det teite argumentet om at når man er gammel så vil man ende opp ensom osv. Tror virkelig folk at det er en garanti at man vil bli tatt vare på av barna sine når man blir gammel. Dessuten så får de som jobber på et pleiehjem betalt for å gjøre det. Det er altså noe barnløse har like stor krav på som de med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kjenner meg igjen i alt dere skriver, dere som ikke har lyst på barn. Sitter i samme båt selv. Stort sett møter jeg forståelse og aksept for mitt valg, men noen sliter veldig med å skjønne at barn ikke er for alle. 
Jeg forsøker å forklare så godt jeg kan min mangel på omsorgsfølelse og morsinstinkt, men det går liksom ikke hjem. Har til og med fått slengt i trynet at det er egoistisk av meg å velge bort barn, for "tenk på alle dem som har lyst på barn, men ikke kan få". Skal jeg liksom sitte med dårlig samvittighet for at andre ikke klarer å få barn? Det syns jeg er urettferdig. Jeg opplever stadig at folk føler en "trang" til å kommentere og slenge med leppa - spesielt folk jeg kjenner.  
Så at andre blåser i hvorvidt noen velger å få barn eller ikke, er ikke hundre prosent sant bestandig, og det syns jeg er synd. Jeg sitter ikke og fordømmer folk som velger å få barn. Jeg kan forstå behovet selv om jeg ikke har det selv. Jeg respekterer og aksepterer at folk ønsker barn, og da forventer jeg faktisk forståelse og respekt for mitt valg i gjengjeld. 

Anonymkode: feb11...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...