Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2017


Aomame

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med alle? Hatt ei bra helg? :)

Jeg er så uerfaren med dette, og går liksom og leter etter å kjenne tegn til at jeg faktisk er gravid.. Innimellom glemmer jeg det også, for kroppen kjennes helg "vanlig" ut. Det eneste tegnet så langt er at TR ikke kom denne uka (selvfølgelig ;)) og det var utrolig godt å slippe alle smertene som følger med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenter! Jeg melder meg inn her, da behovet for å prate med noen er så stort - men så skal man jo gjerne holde på hemmeligheten da.. Jeg er 5+6 i dag med min første, og allerede sykmeldt grunnet svangerskapskvalme. Etter to uker i doskåla, natt og dag, måtte jeg kaste inn håndkleet. Jeg er helt desperat etter en "kur", men ingenting fungerer. Har fått Afipran av legen, og har Postafen tilgjengelig, men er veldig skeptisk til å ta tabletter. Har dere noen erfaringer? Akkurat nå har jeg såpass energi at jeg klarer å ha pc-en i fanget, men ellers ligger jeg rett ut med bøtta ved siden av meg, og kan ikke skjønne hvordan jeg skal overleve dette :( 

Beklager for det negative innlegget, men jeg er som sagt desperat! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet positivt i går.  Usikker på hvor langt jeg er på vei da det klaffet før første mens etter å ha fjernet spiral 9.6. (har ikke hatt mens siden jeg ble gravid sist).  Antar termin blir i siste halvdel av mars, vårt andre barn. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo KMT og opie! Velkommen hit :)

Wow, føler virkelig med deg KMT, det høres helt jævlig ut. Jeg var veldig kvalm med førstemann, men kastet nesten aldri opp heldigvis. For meg gjaldt det å spise ofte, men ikke for mye. Denne gangen er kvalmen mye mildere, som er en lettelse. Har ikke noe særlig erfaringer å dele, men jeg hadde tatt det legen ga meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med dere som er kvalme. Dessverre lite tips å komme med fra meg, føler det bare blir verre for hver dag som går.. Kan ikke huske jeg var SÅ uggen sist. Men kanskje jeg bare har fortrengt det?

Når har dere første svangerskapskontroll og skal dere til lege eller jordmor? Her er det ikke før i september og jeg er vel da (hvis mine beregninger stemmer) nesten 15 uker på vei. Litt seint kanskje?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trøst å vite at man er flere om det :fnise: Jeg har faktisk hatt et par gode dager nå, med "vanlig" morgenkvalme, som definitivt er overkommelig! Nyter det til det fulle, for regner med det kommer tilbake igjen.. 

 

@j86 Jeg har ikke booket time til første kontroll enda; har ikke bestemt meg for fastlege eller jordmor. Hva med deg? Hva taler for og imot? Jeg har derimot booket time til ultralyd i uke 12. Flere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 4+0 her, menstermin 7 april. :)

Dette blir mitt andre barn, jeg har en toåring født i juni 2014 som ikke aner at han skal bli storebror. Ikke fordi jeg ikke har sagt det, men tror ikke helt det når inn før det skjer. 

Angående kvalme i første svangerskap så forsøkte jeg afipran (hjalp litt) og jeg overlevde på å spise salt snacks ofte. Jeg hadde ritz-kjeks og peanøtter i veska mi til enhver tid og småspiste som en gal. Det dempet kvalmen endel for meg. Kvalmen min forsvant omtrent over natta rundt uke 13-14 (husker ikke helt) og det var skummelt.. da hadde jeg ikke et eneste symptom før babyen begynte å sparke. 

Vi kommer til å ta tidlig ultralyd rundt uke 12 privat i tillegg til OUL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bestille time hos fastlegen uti August en gang. (han har permisjon, så får ikke bestilt før han er tilbake uansett :) sist graviditet gikk jeg ca annenhver gang hos lege og jordmor. 

Hatt litt kvalme, men går stort sett greit. Litt tungt å løfte på toåringen når kvalmen er som verst, men kvalmen forsvant helt før uke 12 forrige gang så satser på det nå også ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! :)

Jeg er 4+5 i dag og forløpig termin er ca 3. April. Straks 25 år og gravid for første gang :biggrin: Det er så spennende!

Vi var superheldige, for det klaffet på første forsøk, og jeg hadde en sterk følelse på at jeg var gravid allerede før jeg testet.

Symptomer hittil: Det strekker og stikker i magen, jeg har ømme brystvorter og er utroooolig trøtt :P

Helt supert med denne tråden så vi alle har noen å snakke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil også være med her. Vi venter plutselig vår andre. Jeg og samboeren har en sønn på 15 måneder fra før. Så var vi litt uforsiktige, og jeg ble gravid igjen litt før planlagt. Jeg tenkte vi skulle vente 3-4 måneder med å prøve, samboeren hadde lyst til å vente enda ett år🙃 det forandrer veldig mye av planene våre det neste året. Da vi egentlig skulle bo en annen plass enn hjemme grunnet mine studier. Men nå forkortes studieopphold mitt, og vi flytter hjem før termin som er noen og 20. mars. Jaja, vi gleder oss uansett😁 

Hvilke terminkalkulator/apper kan man stole på egentlig? Skjønner ikke at den skal være forskjell mellom de forskjellige. 

Jeg har ingen symptomer enda, bortsett fra at jeg må tisse litt oftere enn før. Forrige gang ble jeg kvalm i uke 7, som jeg startet på i dag. Krysser fingrene for at kvalmen holder seg unna denne gangen. Og føler med dere som er kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og spennende med to tette!

http://www.babyverden.no/Verktoy/Terminkalkulator/  <- denne regner ut termin på samme måte som norske leger, tror jeg. Av en eller annen grunn regner vi et par dager ekstra enn en del andre land i verden. Jeg bruker en app som heter Ovia pregnancy, som sier at jeg har menstermin 5 april (amerikansk app) mens "norsk" termin er 7 april. Frem til jeg får en annen beskjed på UL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gravid er tenker jeg en del på risikoen for at det ikke skal gå bra, særlig tidlig i svangerskapet. Denne oversikten her over risiko for spontanabort synes jeg er betryggende å ha:

  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Det tar faktisk ikke lang tid før risikoen synker betraktelig. Nå som jeg er ni uker på vei er risikoen bare 2 % for spontanabort :) Tenkte den kunne være grei å dele her, selv om noen av dere kanskje har sett den før.

 

Lenke: http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere!

Lister meg inn her. Fått positiv test tre dager på rad nå og skal egentlig ikke ha mensen før på søndag, så er vel bare å innse at jeg faktisk er gravid. Slutta på pillen i slutten av juni, bortfallsblødning også vips så satt den... Hadde virkelig ikke sett for meg at det gikk så fort.

3+5 og termin 12.april <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Aomame skrev:

Som gravid er tenker jeg en del på risikoen for at det ikke skal gå bra, særlig tidlig i svangerskapet. Denne oversikten her over risiko for spontanabort synes jeg er betryggende å ha:

  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Det tar faktisk ikke lang tid før risikoen synker betraktelig. Nå som jeg er ni uker på vei er risikoen bare 2 % for spontanabort :) Tenkte den kunne være grei å dele her, selv om noen av dere kanskje har sett den før.

 

Lenke: http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Takk for at du delte denne :) Betryggende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om terminkalkulator.  Det ser ut som min termin er 24. april da😁 

Vi har allerede sagt ifra om graviditeten til foreldre våre og søsken. Alle ble veldig fornøyde og gleder seg😉 Jeg kommer nok til å dele det med et par venninner snart, så får resten av slekta og andre venner vente litt til før vi forteller det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er veldig redd for å jinxe alt som er nå, men tar sjansen og melder meg inn her. 

Fikk positiv test i dag etter 11 prøveperioder,  i overimorgen er det akkurat ett år siden vi mistet både frøet og en eggleder i en xu i uke 11-12. Hadde egentlig mistet alt håp på at jeg kunne bli gravid naturlig, men i dag lyste to streker mot meg :sjokkbla::rodmer:. 3+5 på vei, termindato 17-19 april (Ovia og NHI er ikke helt enige... Men vi kan gå etter NHI sin, 19 april). Jeg er 29 år, og hvis dette går bra blir det første barn. 

Har allerede bestilt legetime neste uke, for å prøve å få henvisning til tidlig ul så tidlig som mulig, trenger å vite at det ligger på riktig plass denne gangen. Håper også jeg blir litt småkvalm, var ikke det i det hele tatt forrige gang, og kanskje nettopp det var et tegn på at ikke alt var som det skulle. 

Skal vi lage en terminliste her inne? :) @Aomame, vil du redigere det inn i første innlegget? Eller skal vi ha en egen tråd for terminliste? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Marimba! Så utrolig hyggelig :) Krysser fingrene for deg!

Jeg lager gjerne en terminliste i første innlegg. Skal få gjort det straks! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :vinke:

Har slitt med en sinnsyk kvalme, så har vært litt fraværende fra forumet. Prøver meg litt forsiktig nå igjen :) Ble kvalmen noe bedre for dere andre? Jeg har fått postafen og ingefær, men det funker jo ikke i det hele tatt. Går skikkelig utover livskvaliteten, jeg gruer meg til hver dag... 

På en litt mer positiv side så har vi vært på første svangerskapskontroll hos jordmor, der fikk vi se lille Chewie, med hode og to føtter og et bankende hjerte :) Det var helt fantastisk, gleder meg allerede til neste UL. Vi har valgt å reise privat når jeg er 11 uker på vei i tillegg til OUL. Hvordan var deres første kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmen er ikke bedre ennå her, men den er heldigvis ikke så ille. Sist gang jeg var gravid var jeg så kvalm at jeg gikk ned flere kilo i begynnelsen og da begynte det ikke å bli bedre før etter uke 18. Men for mange bedrer det seg i hvert fall når første trimester er overstått. Så man får bare krysse fingrene.

Så koselig å se den lille da :) Jeg tror ikke det blir noen flere før OUL på oss, men gleder meg veldig til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...