Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2017


Aomame

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer så mye @Aomame :strix: Merket du noe spesielt før fødselen startet? Jeg føler jeg går og kjenner etter tegn hele tiden nå, 9 dager igjen til termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noe tegn da @Atziri? Jeg har termin 1 dag før deg og har nok beveget meg veldig inn i ventemodus / lete etter tegnmodus jeg også. Er så spennende at det kan skje når som helst nå fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner egentlig ingenting spesielt. Har mye kynnere, men det har jeg hatt lenge, så føler ikke det betyr noe. Det er kjempespennende! Veksler så veldig mellom å grue meg og glede meg. Merker du noe?

Edit: Følger jo forsåvidt med i dagboka di, leste akkurat der :) Ble du tilbudt modningsakupunktur eller spurte du etter det? 

Endret av Atziri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ikke så mye spesielt egentlig. Hadde en masse plager som kan være tegn i mange uker før. Men det startet med svake rier som kom ganske tett i to timers tid natt til 21. februar. Så stoppet det helt opp, med unntak av et lite tak nå og da i løpet av dagen. Så startet riene igjen i 23-tiden på kvelden. Dro inn til sykehuset i 2-tiden også var han ute kl 6. Så det gikk ganske raskt, men ikke så raskt at jeg ikke hang med i svingene. 

Man kan bli litt sprø av å kjenne etter tegn, så jeg prøvde å la være. Nesten alle sånne tegn du googler kan bety at fødselen stater snart og det kan bety at det er to uker til. Så man blir jo ikke klok på lese om sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rier stoppe opp også altså? Her trodde jeg at når riene kom så var det full kjør til ungen var ute ;p 

Men du har helt rett, googling hjelper ingenting. Kan jo hverken vite når det begynner eller hvordan det blir. Så får vel bare prøve og bli kvitt det kontrollbehovet og slappe mest mulig av :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, gjorde det med første fødselen min også. Det er vel det man kaller modningsrier eller maserier, men det kjentes helt klart som rier! Har hørt om folk som har slitt med sånne lenge før ungen kom, så sånt sett har jeg vært heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2017 den 14.32, Atziri skrev:

Nei, jeg kjenner egentlig ingenting spesielt. Har mye kynnere, men det har jeg hatt lenge, så føler ikke det betyr noe. Det er kjempespennende! Veksler så veldig mellom å grue meg og glede meg. Merker du noe?

Edit: Følger jo forsåvidt med i dagboka di, leste akkurat der :) Ble du tilbudt modningsakupunktur eller spurte du etter det? 

Veksler veldig jeg også, hver kveld før soving er skrekkblandet fryd.. JM nevnte tidlig at hun setter akupunktur, så da sa jeg bare når det nærmet seg at jeg gjerne vil ha det. Koster 100 kr gangen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere kjøpt inn av klær/utstyr til å bruke helt i starten? Er litt usikker på hva og hvor mye jeg skal handle inn, spesielt av bodyer i de minste størrelsene. Og hvor mye ullklær som er nødvendig. Kommer dere til å bruke dyne eller pose i vogna? Jeg har sett litt på easygrow lite, og tenker kanskje den er fin og lun når det er litt varmt ute. Jeg har jo ingen erfaringer fra tidligere, for storesøster lå jo på sykehuset nesten hele det første året... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2017 den 21.21, lorelei6 skrev:

Hva har dere kjøpt inn av klær/utstyr til å bruke helt i starten? Er litt usikker på hva og hvor mye jeg skal handle inn, spesielt av bodyer i de minste størrelsene. Og hvor mye ullklær som er nødvendig. Kommer dere til å bruke dyne eller pose i vogna? Jeg har sett litt på easygrow lite, og tenker kanskje den er fin og lun når det er litt varmt ute. Jeg har jo ingen erfaringer fra tidligere, for storesøster lå jo på sykehuset nesten hele det første året... 

Følger veldig dette innlegget! Jeg føler meg helt grønn på området så håper noen har noen lure tips. Har forøvrig kjøpt inn 3 bodyer i str 50, og 3 bodyer i str 52, også blir det vel bare å supplere etterhvert, tenker jeg. Tynn ull er vel bra nesten uansett årstid? (kanskje ikke midt på sommeren da), så jeg har noen strømpebukser av det. Inntil videre kjenner jeg dette blir skikkelig "learning by doing" :P 

Også må jeg sende en hilsen til @Atziri og @j86, siden det i begge dagbøkene deres tyder på veldig nærstående action, om ting allerede ikke er i gang eller overstått :nordvesta:Lykke til begge to! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg føler jeg bare venter på at noe skal skje :fnise: Er blitt ekstremt utålmodig og har enda 2,5 uke igjen til termin :daane: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har lille S allerede rukket å bli to uker :sjokkert::ninuskapus: Livet som førstegangsmor er kaotisk og herlig, fylt med ganske mange tårer til tider. Det er helt ubeskrivelig egentlig. Hadde en veldig tøff fødsel, så holder enda på å komme meg fysisk og psykisk. Heldigvis er alt bra med baby :hjerte: Men jeg vil absolutt ikke skremme dere, vi lever det gode liv mesteparten av tiden ;)

Edit: kan forresten si at vi syns at ull har vært gull verdt rett og slett. Mye bedre enn bomull, så vil anbefale det. Har hatt fire ullbodyer i 50, og syns faktisk det er litt lite. Skal ut å kjøpe mer. Ull er også veldig tøyelig, så det passer gjerne lengre enn bomull. Og virker mye mer behagelig for baby :) Og strømpebukser/bukser med fot (ull) har vært fantastisk. Vi bruker kun det, sokker blir bare styr.

Endret av Atziri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med S @Atziri :nordvesta: Fortsatt god bedring til deg. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg at barseltiden var (kunne være) såpass tøff første gang, jeg hadde ikke viet tiden etter fødsel en tanke på forhånd. Ikke vær redd for å ta kontakt med helsestasjon, fastlege, ammehjelp eller poliklinikken på sykehuset hvis du trenger hjelp eller har spørsmål. 

Selv har jeg 6 uker til termin, så nå teller jeg bare ned til permisjon så jeg kan få "ladet" batteriene litt før fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tegn til fødsel her, men har jo fortsatt fire uker igjen til termin/igangssetting. Jeg gruer meg ikke så mye til selve fødselen. Er forberedt på at det kommer til å gjøre vondt/blir traumatisk, men har for meg at det uansett ikke blir verre enn da storesøster ble født. Barseltiden har jeg veldig blandede tanker omkring. Det blir rart å (forhåpentligvis) komme hjem etter noen dager med en bitteliten nyfødt. Jeg er redd det kommer til å vekke mange vonde følelser om alt jeg gikk glipp av første gang. Samtidig så gleder jeg meg jo også. Og som @Nautika skriver, ikke nøl med å kontakte hjelp hvis dere føler/tror dere trenger det. Jeg gjorde ikke det selv, da jeg trodde jeg var sterk nok til å takle alt på egenhånd. Det var først når jeg ble gravid på nytt, og ble "fanget" opp av en omsorgsfull jordmor, at jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Konsekvensen er at jeg fortsatt sliter en del med alt jeg opplevde under svangerskapet/første leveåret med storesøster.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte for litt over 2 uker siden😊 Er helt forelsket i den lille bylten vår, og syns både fødsel og tiden etter har vært veldig fin. Sliter litt med amming da jeg overproduserer melk, så det er vel det eneste som er litt vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei dere!

Jeg har falt både litt ut av tråden her og av hele KG siden i fjor høst. Har lest meg opp på tråden og vil gjerne si gratulerer så mye til de som har født, og masse lykke til til alle oss som fortsatt venter :)

Jeg er 38+6 i dag, 39 uker i morgen (!!), og har altså da termin 1. April. Fikk på OUL vite at vi venter en liten gutt, og vi gleder oss masse begge to (det samme med resten av familien, så klart) :hjerte:

Svangerskapet i seg selv har til nå vært ganske problemfritt med unntak av at jeg har vært utrolig sliten! Uheldigvis har jeg opplevd det jeg ser på som noe vansker med jobb (men det har gått greit), og alvorlig sykdom i nærmeste familie, noe som har gjort at jeg har måttet være en støtte for andre i tillegg til å være ganske sårbar selv. Har heldigvis en fantastisk mann som har vært helt uvurderlig! :yvonne:

Nå går dagene ut på å telle ned til termin og venter på at babyen skal komme og spre masse positivitet til oss alle :)

Endret av DunnoE
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Birdo og Atziri!

Her er lillemann en måned gammel alt. Synes tiden går fort! Mye fortere enn måneden før fødsel for å si det sånn :P

Nå for tiden kjenner jeg litt på det at jeg ikke har like mye tid til storesøster. Var en kveld her hvor både hun og lillebror gråt og trengte meg og det gjorde meg ganske stressa og lei meg. Klarer jo ikke dele meg i to. Men stort sett går det jo veldig fint, og mammahjertet svulmer når jeg ser henne prate og kose på broren sin. Dere som bare venter/har en baby, nyt det at dere kan gi hen all oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til både @Birdo og @Atziri:nordvesta:

Har falt litt ut av denne tråden etter at siden ble oppdatert og endret seg på mobilen min. Skulle ønske jeg var litt flinkere på sånne tekniske ting:fnise:

Ble veldig glad for det innlegget om klær! Jeg er så redd for å kjøpe for mye i 50 også er han kanskje for stor til å bruke det med en gang. Vi har barn i nærmeste familie som har gått rett på 56..

Ellers lurer jeg litt på hva dere har tatt med i fødebagen av klær? Jeg føler at jeg har null peiling på hvordan kroppen kommer til å se ut etterpå og jeg har så lite klær som passer nå at jeg vasker dem flere ganger i uken. Noen som har noen gode tips?

Her blir det for øvrig kanskje keisersnitt på grunn av at babyen ligger i tverrleie så nå er vi veldig spente på hva sykehuset sier til uka. Er det noen som har erfaring med snuing eller planlagt KS? Hvis det blir KS så har jeg i hvert fall forstått det sånn at det blir minst en ukes tid før termin og da er det påske så da kan det kanskje bli før det også..? Jeg som hadde innstilt meg på en overtidsbaby som kanskje kom til å komme i mai😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner :) Når det gjelder klær til deg selv så endte jeg opp med å gå rundt i den fæle nettingtrusa for å få plass til monsterbindene (mer som en bleie egentlig) og den behagelige sykehusskjorta. Hadde pakket masse ammevennlige topper, men siden jeg bare var komfortabel med å amme på rommet syns jeg det var like greit å bare bruke sykehusskjorta. Så det var bortkastet for min del. Men det jeg hadde bruk for var romslige truser når jeg gikk over til nattbind, og en god og romslig mørk bukse. Det var faktisk alt jeg følte behov for. Og en god ammebh, mest bare for de få gangene jeg bevegde meg ut av rommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...