Gå til innhold

Jobb eller bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem. Usikker på om dette er rett plass å spørre om dette?

Jeg er 15 år og har jobbet på Burger King i snart 3 år. Vi får vaktliste hver uke. Jeg jobber i kassen, så hvis jeg skal bytte vakt med noen i teamet må det være en av de som har hatt opplæring i kassen. Det er 3 forskjellige opplæringer. Det er de som lager mat, de som står i kassen og de som vasker. Så er ikke alle i teamet som kan ta vakten for meg selv om de har tid pga de har en annen opplæring. 

Problemet mitt er at jeg takket ja igår til å synge i ett bryllup på lørdagen som kommer nå. Etter jeg hadde takket ja, så jeg på vaktlisten og oppdaget at jeg må jobbe på lørdag. 

På Burger King får jeg 72kr timen og når jeg skal jobbe 5 timer denne lørdagen tjener jeg 360kr, og for å bare synge to sanger i dette bryllupet tjener jeg 1000kr.

Jeg har spurt nesten alle i teamet om de kan ta vakten min, men alle er enten på ferie eller har ikke muligheten. Og sjefen nekter å gi meg fri. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg stresser!

 

Anonymkode: 0925f...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke får byttet vak,  eller får feriedag, så et det desverre lite du får gjort annet enn å dra på jobb...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig gå på jobb.. Hva er det du ser for deg ellers, da? Bare la være å møte opp? Da kan jeg love deg du ikke har den jobben spesielt lenge. Du kan ikke bare skulke. Du må enten få byttet vakt, eller få tillatelse av sjefen. Får du ikke dette, må du selvfølgelig møte på jobben, og si ifra at du dessverre ikke kan synge i bryllupet for du glemte å sjekke vaktlisten på forhånd. 

Du kan ikke bare drite i en jobb du har skriftlig kontrakt om å utføre. Sånn fungerer ikke verden. Det er revnende likegyldig hva du tjener på bryllupsjobben. Du har en forpliktelse på den ordentlige jobben din, da kan du ikke oppføre deg som en unge og bare drite i det og velge det du har mest lyst til der og da. 

Anonymkode: 7aa0f...cf6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede var satt opp på vakt da du sa ja til bryllupet så må du nok gå på jobb, ja. Man bør alltid respektere den første forpliktelsen man har inngått, og du har heller ikke lov til å ikke møte opp med mindre du får noen andre til å ta vakten din. 

Anonymkode: 9d96b...370

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok bare gå på jobb ja, dessverre. 

Men når det er sagt, så synes jeg det er kort varsel med å kun få vite vakter en uke før (trodde man senest skulle få vite det to uker før?), så det er jo evt. noe du kan drøfte med tillitsvalgt på jobb, slik at rutinene forbedres litt fremover? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Burger King er det du jobber for?

Du er 15 år (?) og har jobbet der i 3 år, fra

du var 12???

Anonymkode: 18298...23c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken Burger King er det du jobber for?

Du er 15 år (?) og har jobbet der i 3 år, fra

du var 12???

Anonymkode: 18298...23c

Nå fikk jeg skikkelig dårlig inntrykk av BK,

 

Hva om du prøver å få noen til å ta noen deler av vakta? Også kommer du før eller etter sangene?

Anonymkode: 18298...23c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken Burger King er det du jobber for?

Du er 15 år (?) og har jobbet der i 3 år, fra

du var 12???

Anonymkode: 18298...23c

Gurimalla - signerer denne!! Høres veldig snodig ut...

Anonymkode: c0e1a...68e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan jeg være med og bestemme en vanlig arbeidsplan?

Ja. Har du arbeidstider som varierer på flere tidspunkter i døgnet, for eksempel butikker med lang åpningstid, lager og annet salgsarbeid, så skal det foreligge en arbeidsplan. Den skal drøftes. Dersom det er en klubb på din arbeidsplass, er det naturlig at den tillitsvalgte er med på disse drøftingene. Er det ikke en klubb der, skal arbeidsplanen drøftes med den enkelte ansatte. Arbeidsplaner skal ikke tres ned over hodene på folk. Det skal være forutsigbarhet. Om det blir endringer i arbeidsplanen, så skal du varsles om dette minimum 14 dager før planen skal tre i kraft. Om en butikk for eksempel utvider åpningstiden, skal ny arbeidstid drøftes."

Anonymkode: 15682...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du er syk, og reis for å synge i bryllup :P 

eller dropp bryllupet. 

Anonymkode: 0de1e...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sjekket du ikke vaktlista før du sa ja til bryllupet? Du drar jo selvfølgelig på jobb! Og si fra til brudeparet ASAP. Du sier du er stressa, hva tror du bruden blir?

Anonymkode: f7d76...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 6/28/2016 at 9.42, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, H.T.S skrev:

Litt seint å ringe å si man tilfeldigvis ble syk på dagen man har desperat prøvd å få fri på.

😂😂

TS, ta det opp med sjefen din. Får du ikke byttet så er det synd, men lite man kan gjøre noe med. 

Endret av Snurrepurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.6.2016 at 10.42, AnonymBruker skrev:

Si at du er syk, og reis for å synge i bryllup :P 

eller dropp bryllupet. 

Anonymkode: 0de1e...b94

Den idéen nytter ikke når ts alt har spurt om å få fri den aktuelle dagen!

Anonymkode: 05f3c...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 27. juni 2016 at 18.28, AnonymBruker skrev:

Hvilken Burger King er det du jobber for?

Du er 15 år (?) og har jobbet der i 3 år, fra

du var 12???

Anonymkode: 18298...23c

Jeg fikk jobben da jeg akkurat hadde fylt 13, nå fyller jeg 16 om noen få uker. 

Så jeg har jobbet der snart i 3 år. Jeg er fullstendig klar over at det høres merkelig ut med tanke på alder.

Jeg hadde ikke engang tenk på å søke jobb da jeg fikk tilbudet. Satt bare på burger king med min far og søster en kveld, så kom sjefen bort til meg og sa at hun likte meg veldig godt og spurte meg mange spørsmål. Hun sa at hvis jeg hadde lyst å jobbe der, var stillingen allerede min selv om andre hadde søkt om den. Hun sa at alt jeg måtte gjøre var å gå inn på nettsiden deres og svare på et skjema som lå der for at de skulle få vite nr mitt, e-post adressen, mitt fulle navn osv. Dette var for at de skulle vite hvor de skulle kontakte meg. 

Jeg tenker at grunnen til at de ville ha meg som medarbeider var fordi jeg var "billig". Jeg fikk altså 52kr timen (før jeg fylte 15) og jobbet 4-5 timer hvert shift. Og de andre fikk over trippelt så mye som meg for å gjøre nøyaktig det samme som jeg gjorde.

Jeg holder på å skrive søknader til andre jobber nå fordi jeg ikke kan fordra systemet og mine medarbeidere på burger king. De behandler meg med 0 respekt bare fordi jeg er minstemann i teamet. 

Så jeg forstår godt hvorfor du reagerer.

Anonymkode: 0925f...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike... :overrasket: Mitt inntrykk av Burker King ramlet ned på et nivå langt under dårlig.

Anonymkode: 9ee95...2c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. juni 2016 at 10.42, AnonymBruker skrev:

Si at du er syk, og reis for å synge i bryllup :P 

eller dropp bryllupet. 

Anonymkode: 0de1e...b94

Morsomme med det er at jeg hadde sendt melding til sjefen der jeg spurte om hun kunne hjelpe meg med å få byttet vakten min med noen eller om jeg kunne fått fri hvis det var mulig. Også fikk jeg aldri svar, så jeg dro på jobb. Og når jeg kom på jobb sa hun at hun ikke skjønte hvorfor jeg var på jobb fordi hun trodde jeg skulle i bryllup. Så jeg hadde fått fri, men ikke svar. Og når jeg var på jobb ble jeg syk, men fikk ikke lov å dra hjem eller slutte tidlig selv om jeg var utrolig dårlig og følte jeg måtte kaste opp.:dry:

Anonymkode: 0925f...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlig lønn, er det virkelig så lite du tjener?

Anonymkode: 4eebb...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...