Gå til innhold

Fungerer ketose npr man bare skal ned 6-7 kilo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal bare ned 7 kilo. Jeg er egentlig ikke overvektig, men over trivselsvekta.

Jeg veier 67 kilo og vil gjerne ned til 60 kilo. Jeg har hørt at ketose skal stabilisere vekta. Så vil det virke med ketose når jeg ikke er overvektig og skal ned til 60   ?

Anonymkode: c31d2...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Så lenge du spiser mindre enn du forbrenner så går du ned, og kanskje litt ekstra raskt på lavkarbo. 
Men, hvis du ikke ønsker å spise lavkarbo til vanlig så vil jeg nesten anbefale deg og bare kutte ned på kalorier. 
Lavkarbo er fantastisk, men det er en livsstil, ikke en quick-fix. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare beveg deg mer og kutt ut mellommåltid og mye usunnheter. Er ikke verre enn det. 

Anonymkode: f8e79...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det. Men hvis du planleggee å gå vekk fra keto etterpå ville jeg gått ned noen kilo ekstra først, fordi en god del av de 7 kiloene du mister kommer til å være vann, som du får tilbake når du spiser karbohydrater igjen.

 

Og samtidig hatt en plan for vedlikeholdskostholdet for å ligge i likevekt når du er der. Altså ikke bare gå tilbake til gamle vaner igjen, for da ender du opp der du var.

Anonymkode: 7929a...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ketose ingen slankekur, er man i ketose så har man dog som regel energiunderskudd og det er dette energiunderskuddet som bringer enn ned i vekt.

Ketose opplever alle tidvis, også mennesker med langt høyere karbohydrat-inntak enn lavkarbofolk. Ketose er noe som oppstår i alle tilfeller hvor kroppens overskuddslager av glykogen tømmes og kroppen må forsyne hjernen med energi - dette kan oppstå når det går lang tid mellom måltider og ved fysisk krevende dager etc., og kan vare alt fra en time eller to til lengre. Kroppen danner da et avfallstoff man kan måle i urinen når fett må omdannes til "sukker" som er næring for hjernen, som er et litt annet "sukker" enn den som omdannes til muskelcellene og forbrennes ved aktivitet.

Ved å spise kalorifattig opplever man oftest å være i ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, made4u skrev:

Nå er ketose ingen slankekur, er man i ketose så har man dog som regel energiunderskudd og det er dette energiunderskuddet som bringer enn ned i vekt.

Ketose opplever alle tidvis, også mennesker med langt høyere karbohydrat-inntak enn lavkarbofolk. Ketose er noe som oppstår i alle tilfeller hvor kroppens overskuddslager av glykogen tømmes og kroppen må forsyne hjernen med energi - dette kan oppstå når det går lang tid mellom måltider og ved fysisk krevende dager etc., og kan vare alt fra en time eller to til lengre. Kroppen danner da et avfallstoff man kan måle i urinen når fett må omdannes til "sukker" som er næring for hjernen, som er et litt annet "sukker" enn den som omdannes til muskelcellene og forbrennes ved aktivitet.

Ved å spise kalorifattig opplever man oftest å være i ketose.

Jeg vet du prøver å skrive det enkelt, men når du forenkler det blir det også feil. Fett kan aldri bli til sukker eller "sukker". Bare sånn at det er sagt. 

Anonymkode: f8e79...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet du prøver å skrive det enkelt, men når du forenkler det blir det også feil. Fett kan aldri bli til sukker eller "sukker". Bare sånn at det er sagt. 

Anonymkode: f8e79...e43

Det er jo derfor det står sukker med anførselsestegn. :)

Anonymkode: 3ad7a...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor det står sukker med anførselsestegn. :)

Anonymkode: 3ad7a...e8d

Men det blir ikke til "sukker", altså da tror jeg brukeren mener glukagon heller. Hverken med eller uten anførselstegn. 

Anonymkode: f8e79...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet du prøver å skrive det enkelt, men når du forenkler det blir det også feil. Fett kan aldri bli til sukker eller "sukker". Bare sånn at det er sagt. 

Anonymkode: f8e79...e43

Ikke sukker slik vi kjenner det som Farin nei, er derfor jeg skreiv "sukker".

Hovedsaklig er kroppen skrudd sammen slik at den fungerer på mest hensiktsmessige måte, altså kan man si at den lagrer sin energi slik at cellene våre skal ha raskest mulig tilgang på energien - å omdanne næringstoffer gjør den i minst mulig grad, noe den ei heller trenger da vi jo normalt spiser det meste. Når kroppen utskiller ketoner så er det ved anledning at lagrene fra "sukker" (i nyrer, muskelceller etc.) er tomme, og da må den nødvendigvis omdanne fortrinnsvis fettvev til "sukker" hjernecellene kan benytte, som avviker litt fra det "sukkeret" kroppen alt har lagret.

Når vi spiser så får vi energi fra karbohydrater, fett og proteiner - proteinene går til å vedlikeholde cellene våre samt vekst m.m., overskuddet blir omdannet til energi kroppen kan benytte eller lagre (dog er det siste en tung og ulogisk prosess kroppen bare gjør ved overskudd), fettet vi spiser omdannes fortrinnsvis til glykogen cellene våre forbrenner og om overskudd så til fettvev som er vårt energilager, dog forbrenner ikke cellene fett så fett må alltid omdannes til glykogen/"sukker" for at cellene skal kunne forbrenne det.... Forholdene er annet med karbohydrater (sukker) da disse ligner mest på cellenes eget drivstoff, nær alt av karbohydrater vi spiser går med til forbrenning i cellene - altså omdannes lite av karbohydratene til fettvev... Missforstå meg riktig her, for det betyr ikke at vi ikke kan lege på oss av sukker, for det gjør vi jo - dog er det ikke fordi sukkeret omdannes til fett da det i liten grad skjer og også ville vært en unaturlig kroppslig prosess. Selv de gangene sukkerinntak er skylden i overvekt så er det fortrinnsvis fettet som har lagret seg - karbohydratene har dog bidratt til energioverskuddet og kroppen har forbrent fortrinnsvis fett og en mindre andel fett - noe som ikke medfører ketosen man ser ved energiunderskudd.

Hva gjelder ketose så bringer alt fra faste til kraftig energiunderskudd eller uventet høyt energiforbruk mennesker i det, gjerne om morningen/formiddagen dersom de dropper frokost, også når de spiser vesentlig mer karbohydrater enn hva lavkarbohydratfolket gjør. Dog er det jo ikke snakk om en nær konstant ketose slik karbohydrattilhengerene nær søker, er mer på og av...

Hvorvidt man går ned i vekt og hvor mye man går ned i vekt beror dog ikke på om man er i ketose eller ei, men er et resultat av energiinntak kontra forbruk. Er fult mulig å gå både ned og opp i vekt med farin som eneste matvane, på samme måte som det er det dersom man spiser bare fett og proteiner -  energiberegnskapet kan dog alltid forklare vekten uansett diett og det er altså ingen grunn til å søke seg mot ketose slik lavkarbohydrattilhengerne gjør for å gå ned i vekt, kaloriregnskapet forklarer dog også resultatene ved enhver diett - en ketogen diett som mange liker å kalle det er i grunn bare en kamuflert lavkalori-diett, da luker man bort karbohydratene fra sitt kosthold så tar man også bort de fleste av de mest energirike matvanene folk har og det er derfor man taper vekt og ikke fordi man er i ketose slik mange missoppfattet tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lykkerusen skrev:

funket fint for meg=) 

Nei, lavkalorikur var det som fungerte fint for deg!

Jo mer karbohydrater man luker bort fra kostholdet dess mer lavkalori blir ett slik kosthold i praksis, bruk av fløte og smør endrer jo ikke det, så har du luket bort det aller meste av karbohydrater så står du igjen med en ekstrem lavkalori-kur - og da er det selvfølgelig kalorireduksjonen som har skapt vekttap og dette har intet med ketose å gjøre.

Ernæringsfaget kan klart forklare det, så slutt å fremme villedende myter uten noe som helst hold i fagkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, made4u skrev:

Nei, lavkalorikur var det som fungerte fint for deg!

Jo mer karbohydrater man luker bort fra kostholdet dess mer lavkalori blir ett slik kosthold i praksis, bruk av fløte og smør endrer jo ikke det, så har du luket bort det aller meste av karbohydrater så står du igjen med en ekstrem lavkalori-kur - og da er det selvfølgelig kalorireduksjonen som har skapt vekttap og dette har intet med ketose å gjøre.

Ernæringsfaget kan klart forklare det, så slutt å fremme villedende myter uten noe som helst hold i fagkunnskap.

ehm... så fint at du vet hva som fungerte for meg? :dry:

Jeg har gått på lavkalorikurer hvor jeg har fått i meg -vesentlig- færre kalorier enn jeg fikk i meg ved lavkarbo. Jeg har også gått på lavkalorikurer hvor jeg fikk i meg omtrent samme kalorimengde som ved lavkarbo. For meg funket lavkarbo best. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lykkerusen skrev:

ehm... så fint at du vet hva som fungerte for meg? :dry:

Jeg har gått på lavkalorikurer hvor jeg har fått i meg -vesentlig- færre kalorier enn jeg fikk i meg ved lavkarbo. Jeg har også gått på lavkalorikurer hvor jeg fikk i meg omtrent samme kalorimengde som ved lavkarbo. For meg funket lavkarbo best. 

Da er du en av de som grunnet kunnskapsløshet tror at de spiser mindre enn deg reelt gjør, det er blitt skrevet mye om det bl.a. fra Helsedirektoratet og Verdens Helseorganisasjon, er et kjent fenomen i fagfeltet Ernæring også dette fenomenet.

Det er ikke slik du misoppfattet tror, at likt kaloriinntak gir vidt forskjellig resultater bare fordi lavkarbohydratkosthold og ketose skal være så effektivt, slik er det jo ikke, hadde det vært en realitet så ville ei heller lavkarbohydratkosthold vært en kostholdfilosofi flere og flere går bort ifra og som sjeldnere og sjeldnere får oppmerksomhet og er en utdødende filosofi som hadde sin topp på starten av 2000.tallet men siden har vært i fritt fall da det ikke var noe mer i den enn andre ekstreme lavkalorikurer som virker på akkurat samme måte, kaloriinntak-reduksjon.

Ingen grunn til at folk skal måtte gå på en så til de grader usosialt og ensformig diett, det har flere og flere konstatert og derfor er det mest i ukeblader o.l. kuren henger igjen nå - i mange andre land har kostholdsfilosofien (heldigvis da det er en tragisk kur faglig sett) dødd vesentlig mer ut enn her, hva som gjorde kuren mer inn i Norge og Norden var rett og slett at det ble skrevet mer om kuren her og vi hadde personligheter som Fedon Lindberg, Hexeberg og Poleszynski som frontet saken aggressivt og fikk mye mer mediaoppmerksomhet enn andre som gjorde det samme i resten av verden, nettopp fordi hele kostholdsfilosofien fikk fagmiljøet til å reagere kraftig på at det dem predikerte var voldsomt feil og villedende.

Det var prat om glykemisk index, ketose og mye som skulle forklare vektnedgangen, og selvfølgelig fikk det fagmiljøet til å steile - Fedon Lindberg og Hexeberg er ikke utdannet på fagfeltet en gang og Poleszynski som er den eneste som var det er en av de mest alternative fagpersonene man finner her i landet, som tror på alt fra healing til synskhet. Hva dem aldri snakket om, var at det dem kom med var sprøyt som var god markedsføring i seg selv, men de innrømmet aldri at det ikke var mer mystisk enn en hvilken som helst lavkalorikur. Men da hadde dem ikke solgt heller...

Er således ingen som helst faglige grunner til at noen skulle måtte spise så til de grader unormalt at dem nær sagt ikke kan spise med andre når dem er på besøk etc., snarere tvert imot uttaler fagmiljøet at det beste er et variert kosthold og at lavkarbo ikke er noe å gå for.

Jeg ser med glede at lavkarbo er en filosofi i fritt fall og jeg ser frem til at dem er i glemmeboken for kurer som er inn for en periode men som så dødde ut, synd at norge henger etter andre land i den utviklingen da kostholdsrådgivning alltid bør basere seg på god fagkunnskap. Dessverre kommer andre kurer og filosofier som vil være inn for en periode inntil de også går i den historiske søppelkurven som lavkarbo alt har gått i hva gjelder de fleste andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

made4u: Det er trist at du forstår så lite om hvordan kroppen og lavkarbo virker at du føler at du må angripe lavkarbo for at verden din ikke skal rakne. Det er mange veier til Rom, og lavkarbo er absolutt den beste og sikreste veien. Det vet alle som har satt seg skikkelig inn i hvordan kroppen fungerer. Insulin er et fettlagringshormon. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin produserer kroppen. Jo mer insulin, jo sterkere ønsker kroppen å lagre fett. Det er ikke umulig å gå ned i vekt selv om man spiser høykarbo, akkurat som at det ikke er umulig å kjøre fremover med bilen når håndbremsa står på. Men det er ikke optimalt.

Og så har vi ketosevarmen for eksempel, hvor kroppen kan øke kroppstemperaturen med ca 0.5ºC, noe som utgjør flere hundre kcal ut hver eneste dag. Fordi kroppen endelig kan bruke av den lagrede energien. Dette er noe av "magien" med lavkarbo. 

Ja, man spiser ofte mindre på lavkarbo, men det er til tross for at man kan spise så mye man vil av lovlige matvarer. Hvorfor?
1. Lavkarbo-mat metter mer per kcal enn høykarbo
2. Siden kroppen endelig kan ta av de lagrede fettlagrene spiser man også fettet sitt.

Hvorfor fremstiller du det som negativt at man kan spise seg mett på god og sunn mat og spise mindre enn høykarbomaten som man går sulten på?
Ett eksempel. På høykarbo spiste jeg typisk 2-3 grove brødskiver med pesto, gulost, paprika, agurk og salat til frokost. Det ble ca 600 kcal. Magen begynte å rumle kl 10 og jeg var skrubbsulten til lunsj kl 11.
På lavkarbo har jeg spist samme mengde kcal til frokost, men nesten ingen karbohydrater. For eksempel omelett med skinke, sopp, løk og paprika. Jeg spiser da lunsj kl 14 fordi jeg er ikke sulten før. Så jeg har sluttet å spise skikkelig frokost, fordi lavkarbo metter så mye bedre og jeg liker ikke å spise når jeg er mett, men vil gjerne spise lunsj med kollegaene mine.

Anonymkode: 4fca7...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

made4u: Det er trist at du forstår så lite om hvordan kroppen og lavkarbo virker at du føler at du må angripe lavkarbo for at verden din ikke skal rakne. Det er mange veier til Rom, og lavkarbo er absolutt den beste og sikreste veien. Det vet alle som har satt seg skikkelig inn i hvordan kroppen fungerer. Insulin er et fettlagringshormon. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin produserer kroppen. Jo mer insulin, jo sterkere ønsker kroppen å lagre fett. Det er ikke umulig å gå ned i vekt selv om man spiser høykarbo, akkurat som at det ikke er umulig å kjøre fremover med bilen når håndbremsa står på. Men det er ikke optimalt.

Og så har vi ketosevarmen for eksempel, hvor kroppen kan øke kroppstemperaturen med ca 0.5ºC, noe som utgjør flere hundre kcal ut hver eneste dag. Fordi kroppen endelig kan bruke av den lagrede energien. Dette er noe av "magien" med lavkarbo. 

Ja, man spiser ofte mindre på lavkarbo, men det er til tross for at man kan spise så mye man vil av lovlige matvarer. Hvorfor?
1. Lavkarbo-mat metter mer per kcal enn høykarbo
2. Siden kroppen endelig kan ta av de lagrede fettlagrene spiser man også fettet sitt.

Hvorfor fremstiller du det som negativt at man kan spise seg mett på god og sunn mat og spise mindre enn høykarbomaten som man går sulten på?
Ett eksempel. På høykarbo spiste jeg typisk 2-3 grove brødskiver med pesto, gulost, paprika, agurk og salat til frokost. Det ble ca 600 kcal. Magen begynte å rumle kl 10 og jeg var skrubbsulten til lunsj kl 11.
På lavkarbo har jeg spist samme mengde kcal til frokost, men nesten ingen karbohydrater. For eksempel omelett med skinke, sopp, løk og paprika. Jeg spiser da lunsj kl 14 fordi jeg er ikke sulten før. Så jeg har sluttet å spise skikkelig frokost, fordi lavkarbo metter så mye bedre og jeg liker ikke å spise når jeg er mett, men vil gjerne spise lunsj med kollegaene mine.

Anonymkode: 4fca7...e96

Og det har du lært deg i Norsk Ukeblad eller Allers, eventuelt ett av de andre rettledende ernærings-tidskriftene oss som leser faglitteratur og baserer oss på den er for dum til å fatte?

Bare undrer, så jeg må jo spørre hvorfor fagmiljøet har gått så hardt ut mot all vill-ledingen som finnes der ute.

Makan til sprøyt ser jeg som like alternativt og og godtroende som alt annet fjas som forklares med de mest fantasifulle forklaringsmoduler, er mye som kan tas fullstendig ut av sin sammenheng og selv ubetydeligheter kan presenteres som sensasjons-faktorer.

Kan argumenteres for at kaffe er slankende fordi det har en oppkvikkende effekt også, for ikke å glemme det iskalde glasset med vann som kroppen må varme opp etter at det er drukket - er jo energikrevende prosess det også.

---

Riktig som du sier at insulinet har en innvirkning på fettlagringen, men med en viss mengde energi inntatt, liten eller stor, så går det nå for det samme om kroppen forbrenner energi fra mat vi har spist kontra fettets fettreserver. Hjelper ikke at forklaringsmoduler er aldri så godt forklart, når det ikke har noen praktisk betydning fra eller til - det er og blir energiinntaket og energiforbruket som styrer vekten, en lavkalorikur er bare en streng lavkalorikur, og dess mindre karbohydrater man spiser dess lavere er som regel energi-inntaket, ergo er som regel de strengeste lavkarbohydratkurene noen av de strikteste lavkalori-diettene man finner. Og derfor går man ned i vekt.

Fjas som dem benytter for å markedsføre diverse kurer er ofte nettopp bare det, fjas som ikke er av praktisk betydning og har effekt - å prøve å selge frem en lavkarbohydratkur som en lavkalorikur selges ikke bra, derfor vil alle dokumentere effekten av kuren og gjerne markedsføre den med noe som skal fremstå som vitenskapelig dokumentasjon - slik er det med hver eneste slanke-løsning.

Men er hardt for lavkarbohydratfolket å ta til seg hva fagkunnskapen presenterer, det er nemlig traumatisk å ta til seg fakta som jo er at dem slettes ikke hadde trent å følge en så ekstrem usosial og upraktisk kur og likevel kunne oppnådd det samme - men slik er det dog.

Og det er også derfor lavkarbo har hatt en gedigen nedtur i de fleste andre land, hypen er over og kuren er på vei i historiens søppelkurv over motekurer som var in en periode men dog døde ut da folk etter hvert innså fakta fagmiljøene snakket om.

Synd at kuren fikk så mye mer blest her i Norge enn i øvrige land, takket være de tre jeg nevnte - da tar det også lenger tid før den dør ut også her, selv om nedturen er godt synlig også her etter hvert...

Er ingen grunn til at du skal måtte spise så utrolig sært, karbohydrater biter deg ikke og de gjør deg ikke fetere eller slankere enn lavkarbohydratkurene - du trener altså ikke å føle frykt for karbohydrater.

Nordmenn spiste tre ganger så mye brød tidligere, 210 kilo korn i året på starten av 1900-tallet en gang, vi spiste dobbelt så mye poteter som nå inntil så sent på 70 og 80 tallet. Da var vi slankere enn nå, tross det totale energiinntaket har gått ned  -sender deg gjerne info om utviklingen i det norske kostholdet om du sender meg en mailadresse på privat melding, så kan du se hva og hvor mye vi spiste før kontra nå av diverse matvarer...

Hvorfor var vi ikke fete før, når vi spiste mer karbohydrater da enn nå, dersom kroppen fungerer slik dere karbohydrat-tilhengere tror... Tenk på svar på den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allers og Norsk Ukeblad, samt andre blader du handler på Narvesen, er altså ikke Ernærings-tidsskrifter man benytter som faglitteratur, selv om jeg mistenker at noen går god for at det er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt arrogant i kostholds-debatter, får unnskylde meg om jeg fremstår litt ovenfra og ned i min argumentasjon - kan bli litt engasjert og i møte med villedende-sprøyt uten praktisk betydning, klarer ikke å la slikt stå uimotsagt da det forvirrer mer enn det gagner et felt hvor mytene står i kø. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...