Gå til innhold

Hundefestivalen i Kina, ca 10000 slaktes, Hva syns du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HappyWaffle
17 minutter siden, Alethia skrev:

Fælt, men ser helt ærlig ikke forskjellen på å spise hund og gris. Det er bare snakk om kultur her.

enig. så lenge dyrene blir behandlet bra så skal jeg ikke si noe på om de spiser valper eller slanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du kan ha en stor innhegning med hunder og de kan ha seg selv som hundeflokk. De må ikke ha mennesker i flokken sin. Hvorfor i all verden tror du hunder er avhengige av menneskelig kontakt? Dersom hundene levde i flokk, så hadde de vært glade og fornøyde med det.

At kuer overlever på maten de får og mangel på mental og fysisk stimuli betyr ikke at de har det bra slik. Hunder kunne overlevd uten dette akkurat slik kuer kan, det betyr ikke at det er optimalt.

Kuer er også flokkdyr og kan knytte seg til mennesker om de får sjansen. Hadde du tatt inn en kalv og hatt like mye kontakt med den som en hund, så hadde den knyttet seg til deg like sterkt. Det hadde kanskje vært en bra opplevelse for deg å ha en gris eller geit som kjæledyr og observert oppførselen deres, tror du hadde fått en vekker.

Det du skriver om her er bare unnskyldninger og en beleilighet slik at du kan tillate deg å se forskjeller på kyr og hunder som ikke er der. De har selvsagt ulike behov og gemytt, men ikke når det gjelder de faktorene du lister her.

 

Anonymkode: 987d9...a30

Årsaken til at hunder trenger mennesker, er fordi de er avlet opp slik. Selvsagt vil en hundeflokk være en hundeflokk, men det vil være stress, hierarki og slåssing, og de vil bli understimulerte.

Idag har vi hunderaser som har ekstremt forskjellige behov både fysisk og mentalt. Du kan ikke sette en flokk rottweilere i en hundegård og tro at det er dyrevelferd, hvis du tror det så kan du så lite om hunder at det ikke er noe vits i å prøve og lære deg noe om emnet engang.

Nei, en kalv hadde overhodet ikke knyttet seg like sterkt til et menneske som en hund, en ku/okse gresser stort sett hele dagen, en hund vil stå ved eierens side og vente på neste kommando. En ku vil aldri gjøre noe i nærheten av det samme, de er mye mer selvstendige enn hunder (og nevnte jeg at vi snakker om to forskjellige dyrearter?). 

Du fremstår som arrogant, og kommer med påstander du ikke kan underbygge. Hva vet du om at jeg ikke har geiter eller griser? Du aner ikke hva jeg jobber med engang ;) 

Endret av Aamu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Selma1984 skrev:

Hver gang det diskuteres spesifikke dyrevernstema er det ALLTID noen som drar det slitne, velkjente argumentasjonskortet om at det faktisk er andre dyr som har det minst like ille, om ikke verre. I følge denne logikken kan ingen form for dyrevern diskuteres, for det vil alltid være noe som er verre, mer blodig, mer industrielt etc etc, så da kan man like gjerne la det være. Jaha, pelsdyrene i Norge har det fælt, så derfor kan vi ikke bry oss om hundehold i Kina?

Jeg mener noe engasjement for dyrene er bedre enn at man blir helt passiv og handlingslammet over hele fjøla.

Ja, men samtidig skal man ikke la være å debattere de andre tingene. Du kan ikke velge og vrake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, HappyWaffle skrev:

skrev jeg sånn at det handlet kun om hunder? jeg skrev om dyr og dyrevelferd generelt. 

Skrev jeg at du skrev det da? Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp pga dette her at jeg ser på Kina som et dritt land. De torturerer dyra før de spiser de, flår de levde osv. De er monstre. Det er ikke noe humant med denne "festivalen". Har skrevet under på så mange kampanjer om å få lagt ned driten. Der gikk ikke i fjor og i år. Et år vinner vi frem og får slutt på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aamu skrev:

Ja, men samtidig skal man ikke la være å debattere de andre tingene. Du kan ikke velge og vrake.

Hva tror du utfallet blir dersom man ikke kan velge å engasjere seg spesifikt? Jeg tror mange blir overveldet og dermed slått av passivitet av hvor utrolig mye grusomhet det finnes i verden. Hvis jeg skal spinne videre på denne, hvorfor stoppe ved dyrehold? Hva med miljøet? Hva med menneskerettigheter? Bør man egentlig diskutere dyrehold så lenge det finnes barnemishandling, f.eks?

Det er såklart viktig å ha et slags perspektiv på det hele, men man bør være forsiktig med å rakke ned på andre fordi de velger å engasjere seg i noe som en selv ikke synes er viktig (nå snakker jeg ikke om deg, men generelt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Åh, la oss sitte på feite bortskjemte ræva og å diskutere litt som om verden. Nei vent, jeg trenger en drink. Oj, hva var det temaet var igjen?....åja! Hunder som blir kokt levende etc var det visst"!

Anonymkode: d06b2...228

+1 for parodi på 1st worlders. lol

Anonymkode: 987d9...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Aamu skrev:

Nei. Jeg er uenig, men har ikke tid til å svare nå. Red. Innlegget med et svar i kveld :)

I kveld kommer denne tråden til å være 12 sider, jeg kommer ikke til å lete etter dette innlegget

Anonymkode: 987d9...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, melatonin skrev:

Det er nettopp pga dette her at jeg ser på Kina som et dritt land. De torturerer dyra før de spiser de, flår de levde osv. De er monstre. Det er ikke noe humant med denne "festivalen". Har skrevet under på så mange kampanjer om å få lagt ned driten. Der gikk ikke i fjor og i år. Et år vinner vi frem og får slutt på dette.

Torturer dyr gjør de nok i alle land. Selv om noen gjør det betyr det ikke at alle gjør det.... Hvis man tenker % så er sikkert Norge like ille. Vi har kun 5m mennesker, de har 1,4b :ohmy: 

Skulle ønsket en gruppe mennesker satt sammen et team for å vise befolkningen i Norge hvor ille bondegårdene og slakteriene var.... Tror mange hadde blitt overrasket over resultatet. Et par skjulte kameraer er vel nok....

 

Anonymkode: 66dba...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje noko verre enn å slakta 10000 kyr/sau

Anonymkode: f7f4d...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og ku er begge dyr og da burde vel begge to være ok som menneskeføde? Selve festivalen i Kina er jeg i mot på grunn av de utrolig dårlige forholdene til hundene. 

Holder meg selv unna kjøtt uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Torturer dyr gjør de nok i alle land. Selv om noen gjør det betyr det ikke at alle gjør det.... Hvis man tenker % så er sikkert Norge like ille. Vi har kun 5m mennesker, de har 1,4b :ohmy: 

Skulle ønsket en gruppe mennesker satt sammen et team for å vise befolkningen i Norge hvor ille bondegårdene og slakteriene var.... Tror mange hadde blitt overrasket over resultatet. Et par skjulte kameraer er vel nok....

 

Anonymkode: 66dba...ba0

Jeg bor på landet mellom flere gårder og ser mange glade kuer og sauer, bønder som gjør en god jobb og tar vare på dyra sine. Det de gjør på denne festivalen kan ikke sammenlignes, de flår dyra levende, koker de levende, brekker beina deres, stuer dem sammen I små bur... og det gjør de helt lovlig. Bønder og andre som forsømmer dyra deres får straff her i Norge (ikke nok i mine øyne) men det får reaksjoner. Slakterier kan alltids bli bedre, det kan alt! Og denne festivalen bør forbys, torturen er en vesentlig del av festivalen. Oppegående folk bør ikke sitte å forsvare at den fortsatt får pågå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Selma1984 skrev:

Hva tror du utfallet blir dersom man ikke kan velge å engasjere seg spesifikt? Jeg tror mange blir overveldet og dermed slått av passivitet av hvor utrolig mye grusomhet det finnes i verden. Hvis jeg skal spinne videre på denne, hvorfor stoppe ved dyrehold? Hva med miljøet? Hva med menneskerettigheter? Bør man egentlig diskutere dyrehold så lenge det finnes barnemishandling, f.eks?

Det er såklart viktig å ha et slags perspektiv på det hele, men man bør være forsiktig med å rakke ned på andre fordi de velger å engasjere seg i noe som en selv ikke synes er viktig (nå snakker jeg ikke om deg, men generelt).

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare, om jeg skal svare noe. Jeg mener det jeg har skrevet tidligere. Fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ment til Fireproof. Alle med IQ over  40 vet godt om kyllingen og jeg FATTER ikke hvordan folk flest kan leve ok med det.

Anonymkode: d06b2...228

Mm..
Sant, særlig når de hakker løs på media ang. Festivalen i Kina, men samtidig nyter taco på fredag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for avsporing, spekulasjoner, brukerdebatt og latterliggjøring, samt svar til alt dette. 

Nordvesta, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er like ekkelt som all annen kjøttproduksjon. Synes også det er ekkelt å se folk som stapper i seg koteletter grine over at hunder blir spist.

Anonymkode: 3b695...604

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir helt kvalm av denne "festivalen" .Dyreplageri og ingen fest. Hva slags mennesker er dette,som klarer å flå et dyr uten bedøvelse,kaste hunder i kokendes vann mens de lever og dytter de stakkarslige hundene som forsøker å kravle opp,rett ned igjen.

Helvettes Kinesere..

Anonymkode: f7b28...f09

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Aamu skrev:

Årsaken til at hunder trenger mennesker, er fordi de er avlet opp slik. Selvsagt vil en hundeflokk være en hundeflokk, men det vil være stress, hierarki og slåssing, og de vil bli understimulerte.

Idag har vi hunderaser som har ekstremt forskjellige behov både fysisk og mentalt. Du kan ikke sette en flokk rottweilere i en hundegård og tro at det er dyrevelferd, hvis du tror det så kan du så lite om hunder at det ikke er noe vits i å prøve og lære deg noe om emnet engang.

Nei, en kalv hadde overhodet ikke knyttet seg like sterkt til et menneske som en hund, en ku/okse gresser stort sett hele dagen, en hund vil stå ved eierens side og vente på neste kommando. En ku vil aldri gjøre noe i nærheten av det samme, de er mye mer selvstendige enn hunder (og nevnte jeg at vi snakker om to forskjellige dyrearter?). 

Du fremstår som arrogant, og kommer med påstander du ikke kan underbygge. Hva vet du om at jeg ikke har geiter eller griser? Du aner ikke hva jeg jobber med engang ;) 

Katter står ikke ved eierens side hele dagen, men de knytter seg allikevel sterkt til eieren. Dette er veldig tydelig for de som kan kattespråk. Mine katter kommer til og med løpende når jeg kommer hjem.Papegøyer har et helt annerledes kroppspråk der igjen, og de er veldig intelligente.

Kuer vil kanskje ikke stå og vente på kommando, men hvorfor forventer du at en ku skal vise tilknytning på samme måte som en hund? De har ulike kroppspråk og måter å kommunisere på, selvsagt vil ikke en ku vise tilknytningsadferd lik en hund.

Spiller ingen rolle om du eier kyr. Mange hundeeiere som aldri har sett på en hundespråksbok og som aldri har hørt om hundens dempende signaler. På samme måte kan du eie kyr og ikke ha snøring på hvordan kyr viser "hengivenhet".

Jeg har ikke sagt at det å sette rottweilere i en hundegård er dyrevelferd, jeg sier tvert imot at det er ingen grunn til å anta at kyr har det bedre enn hunder ville hatt det i avl mtp kjøttproduksjon. Hunder ville hatt litt andre innhegninger selvsagt, og det er ingen grunn til å tro at de ville hatt det verre enn kyr har det. Eneste grunnen til at du tror det er fordi du menneskliggjør hunder mer enn kyr, og forstår bedre hundespråk enn kuer. Du klarer ikke se i kuens "ansikt" hvordan den tenker og "føler" slik du gjør med hunder.

Og til slutt, selv om du har kyr, så er det veldig få mennesker som prøver å knytte seg til kuene sine. Så sannsynligvis ville du aldri prøvd å få et nært forhold til kuer slik du ville hatt til hunder, du ville aldri gitt det en ordentlig sjanse. Og selv om du gjorde det, er det ingen garanti for at du hadde lært kuens kroppspråk og signaler. Akkurat slik noen mennesker alltid vil synes at katter er stygge og hunder ekle, vil du anta ditt om kuer.

Anonymkode: 987d9...a30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo torturen folk flest med et minimum av empati reagerer på, ikke at man spiser hund (selv om det er en vemmelig tanke for mange). Selv om kuer, sauer, griser og kyllinger her i landet opplever stress inforbindelse med slakting, så kan det ikke sammenliknes med å flås eller kokes levende etter dager i et overfylt bur, under ekstremt stress. Antar ts også har oppfattet dette poenget, og jeg ser ikke hvorfor man oppretter en tråd for å provosere i forbindelse med et så tragisk tema. Det blir for dumt.

Anonymkode: 72d8b...129

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Aamu skrev:

Årsaken til at hunder trenger mennesker, er fordi de er avlet opp slik. Selvsagt vil en hundeflokk være en hundeflokk, men det vil være stress, hierarki og slåssing, og de vil bli understimulerte.

Idag har vi hunderaser som har ekstremt forskjellige behov både fysisk og mentalt. Du kan ikke sette en flokk rottweilere i en hundegård og tro at det er dyrevelferd, hvis du tror det så kan du så lite om hunder at det ikke er noe vits i å prøve og lære deg noe om emnet engang.

Nei, en kalv hadde overhodet ikke knyttet seg like sterkt til et menneske som en hund, en ku/okse gresser stort sett hele dagen, en hund vil stå ved eierens side og vente på neste kommando. En ku vil aldri gjøre noe i nærheten av det samme, de er mye mer selvstendige enn hunder (og nevnte jeg at vi snakker om to forskjellige dyrearter?). 

Du fremstår som arrogant, og kommer med påstander du ikke kan underbygge. Hva vet du om at jeg ikke har geiter eller griser? Du aner ikke hva jeg jobber med engang ;) 

Alle husdyr er avlet opp for å trenge mennesker. Vi gir dem mat og steller med dem. En ku hadde klart seg like bra/dårlig som en hund om man slapp den løs og overlot den til seg selv.

Jo, kalver hadde knyttet seg til mennesket hvis den hadde blitt "tatt inn i varmen" på samme måte som en hund som hadde levd ute/vilt ikke hadde knyttet seg til mennesker som ikke gav den oppmerksomhet.

Nå er ikke jeg AB som du svarte til, men her virker DU arrogant. Og som AB#a30 sa, det er en grunn til at de fleste av oss ikke knytter oss til kuer (og de dermed ikke knytter seg til oss). Jeg fikk for eksempel ikke lov til å gi koppelammene våre navn, nettopp fordi de skulle bli pinnekjøtt.

Anonymkode: 7054e...f3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...