Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Må få litt liv i tråden igjen :) Jeg er endelig (!) ferdig med Shantaram. Fantastisk fin bok, men jeg synes også den var altfor lang. Og til tider litt for mange personer å holde rede på. Men totalinntrykket er at det er en utrolig bok som rommer så utrolig mye! Vakler litt mellom stjerne 3 eller 4, men tror jeg ender opp med å gi den 4 stjerner :) Boken gav meg en spesiell følelse, og jeg ønsket bare å reise tilbake til Asia da jeg las! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87
Den 18.9.2016 at 15.22, AnonymBruker skrev:

Synd denne tråden plutselig døde :/

Anonymkode: b3b6f...b9c

Men da vekker vi den til live igjen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Den 18.9.2016 at 23.50, Angeleye skrev:

Må få litt liv i tråden igjen :) Jeg er endelig (!) ferdig med Shantaram. Fantastisk fin bok, men jeg synes også den var altfor lang. Og til tider litt for mange personer å holde rede på. Men totalinntrykket er at det er en utrolig bok som rommer så utrolig mye! Vakler litt mellom stjerne 3 eller 4, men tror jeg ender opp med å gi den 4 stjerner :) Boken gav meg en spesiell følelse, og jeg ønsket bare å reise tilbake til Asia da jeg las! :)

Enig! I det med liv igjen! Kanskje folk har litt mer rutine nå i høst og at det passer bedre med lesesirkel nå! 

Har fått en del forslag til bøker, men kan gjerne få 2-3 til før jeg lager avstemmingen. Tenkte å tagge alle som er med i gruppa fra utganspunktet slik at de som har glemt av det kan få en liten påminnelse, tenkte kanskje det var litt masete, men samtidig så er det jo sikker noen som rett og slett bare har glemt det, hva tror dere, går det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallfall ikke glemt, men Shantaram tar mye lenger tid enn jeg hadde tenkt. Den er nokså langt unna den typen litteratur jeg vanligvis leser, og jeg sliter litt med å forholde meg til deler av den samtidig som den er interessant nok til at jeg vil gjøre den ferdig. Men jeg får altså helt neller av de små "livsvisdomåpenbaringene" som er strødd her og der. Jeg skjønner at veldig mange mennesker liker sånt, men jeg ble grundig vaksinert av Alkymisten i sin tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
9 timer siden, Zzyzx skrev:

Jeg har iallfall ikke glemt, men Shantaram tar mye lenger tid enn jeg hadde tenkt. Den er nokså langt unna den typen litteratur jeg vanligvis leser, og jeg sliter litt med å forholde meg til deler av den samtidig som den er interessant nok til at jeg vil gjøre den ferdig. Men jeg får altså helt neller av de små "livsvisdomåpenbaringene" som er strødd her og der. Jeg skjønner at veldig mange mennesker liker sånt, men jeg ble grundig vaksinert av Alkymisten i sin tid.

Så bra at du prøver å lese den likevel! Det var det jeg synes var då tiltalende med en lesesirkel å nettopp lese bøker som var utenfor det man gjør til vanlig, og som man kanskje ikke ville valgt på egen hånd. Jrg har begynt på Oryx og Crake og det er en bok jeg aldri hadde valgt selv, men til nå liker jeg den.

Og haha, jeg likte Alkymisten, men samtidig er jeg enig, det ble litt nok med sånn superdyp meningen med livet vas. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@Rosaboble15, @liljene, @amativeReflection, @Monky, @Hapi, @Frida, @Stueloff, @momo, @stjernefrukt, @Pottah, @Cel, @Angeleye, @Tonje!, @Bimle, @Invicta, @The damned, @tirben, @Zzyzx, @Bloodless, @Pretty Potato, @Arabella

Så alle medlemmer av lesesirkelen! Jeg gjør et forsøk på gjenopplivning jeg! 
Livet til lesesirkelen fikk en dårlig start, men etter litt gjenopplivning har jeg hørt at man faktisk kan leve et fullt og helt liv, flott og spennende og hele pakka, så jeg gjør et forsøk. Kanskje høsten gir bedre levekår. 

Den aktuelle boken nå er Oryx and Crake og hvis det er mange som ikke er kommet så langt så kan vi flytte tidsperioden for den boken litt? 

Jeg har skrevet ned forslagene til bok som jeg har fått og laget et lite sammendrag som dere kan lese for å finne ut hvilken dere vil velge. Men jeg mangler 3-5 forslag til før jeg lager avstemmingstråd. 

 «Unnskyld» av Ida Hegazi Høyer
222 s. Norsk roman
Man må være to, sa du, og jeg skulle vært en bok, og jeg skulle vært uendelig. Jeg skulle stått i hylla di, eller ligget på bordet ditt, eller hvilt i hendene dine. Og du skulle bladd i meg, lest i meg, tegna kruseduller i margen min, små dyr og strekmennesker, lev vel og la stå. Jeg skulle ikke ønsket mer. Jeg skulle ikke ønsket lenger. Men at du ville tilgitt denne boka. De minste orda, og de aller største.

En ung kvinne møter en ung mann, de flytter sammen nærmest umiddelbart, fullstendig oppslukt av hverandre. Men etter kort tid kommer de første tegnene på at alt ikke er som det skal være. Hva vet de egentlig om hverandre, hvor mye vil de vite, og hvor går den faktiske grensen mellom sannhet og løgn, drøm og virkelighet?

«Mengele Zoo» av Gert Nygårdshaug
454 s. Norsk roman
Fattiggutten Mino er født i regnskogen. Han er sommerfuglfanger og elsker jungelens mangfold av liv. Samtidig som Mino samler sommerfugler, ser han at jungelen ødelegges av multinasjonale selskaper. 

En dag rammer katastrofen også hans landsby, og Mino er plutselig i sentrum av de store regnskogenes tragedie. Etter dette forvandles Mino til en fryktet kriger med ustoppelig hevntørst. I spissen for den beryktede sommerfugl-ligaen drar han ut i verden og sprer terror og skrekk.

«Døde menn går i land» av Andre Bjerke
272 s. Norsk krim
En ung mann forsøker å gjøre den gamle Kapergården om til hotell. Men så begynner det å skje uhyggelige og mystiske ting. Det oppstår en så stemning så nifs at det reisler og går kaldt nedover ryggen på en. Her er overtro og svart magi og døde menn i dryppende oljehyrer. Og hele tiden er spenningen på topp.

«Anna Karenina» av Lev Tolstoj
964 s. Russisk klassiker
Det er den sosialt respektable og vakre Anna Karenina historien kretser om. Hun bryter sitt ekteskap og forlater sitt barn da hun møter den store kjærligheten i den flotte offiseren Vronskij. Men hos Tolstoj viser ikke denne kjærligheten seg som noe varmt og vedvarende. Snarere skildres den som en skjebnesvanger sykdom som plutselig slår ned og rammer menneskets vilje.

«Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte.» Slik innledes en av litteraturhistoriens store romaner, Anna Karenina av Lev Tolstoj (1828-1910).

Boken utkom i Russland i årene 1875?1877, få år etter at han fullførte kjempeverket Krig og fred, altså da Tolstoj nærmet seg de 50. Det er den sosialt respektable og vakre Anna Karenina historien kretser om. Hun bryter sitt ekteskap og forlater sitt barn da hun møter den store kjærligheten i den flotte offiseren Vronskij. Men hos Tolstoj viser ikke denne kjærligheten som noe varmt og vedvarende. Snarere skildres den som en skjebnesvanger sykdom som plutselig slår ned og rammer menneskets vilje.

«Parfymen av Patrick Süskind »
308 s. tysk fantasy
Jean-Baptiste Grenouille blir født en het og stinkende julidag i 1738 i Paris og vokser opp under harde kår. Tidlig skiller han seg ut og vekker mistro: Han har ingen lukt! Til gjengjeld har han en luktesans så velutviklet at han kan finsortere selv de flyktigste dufter. Han blir - selvfølgelig - verdens mest geniale parfymemaker. Hva han ellers blir? Et uhyre! En gud?

Med denne frodige og fargerike debutromanen vakte Patrick Süskind internasjonal sensasjon. "Parfymen" kan oppleves på mange plan: som en gruoppvekkende kriminalhistorie, en lattervekkende satire, en kulturhistorisk fortelling og en personskildring om en kunstnerisk besettelse.

«The night manager» (Nattportieren) av John Le Carré
514 s. Thriller, krim
For Jonathan Pine, nattportieren på Hotel Meister i Zürich, er den kalde krigen ikke slutt. Det er den som skapte det store trauma i hans liv, og som innhenter ham, slynger ham ut i en ny, mørk krig, med verden som scene. Pine drives ut i et ondskapsfullt spill, med den hensikt å skjule sin egen fortids forbrytelse.

«En mann ved navn Ove» av Fredrik Backman
322 s. svensk nåtidsroman
Ove er 59 år. Han kjører Saab. Til tross for at han ble sparket som styreleder i borettslaget for flere år siden (i det som Ove selv bare omtaler som «statskuppet»), klarer han ikke å la være å blande seg inn. Han sjekker at alt er på stell, og at ingen bryter reglene.

Men når de nyinnflyttede naboene i rekkehuset midt imot er så uheldige å ødelegge Oves postkasse, blir det opptakten til en humoristisk og hjertevarm historie om rufsete katter, uventet vennskap – og kunsten å rygge med tilhenger. Det som skjer, kommer til å forandre en mann og et borettslag for alltid.

En roman om kjærlighet, skikkelig verktøy og betydningen av alltid å kjøre Saab.

// Ikke alle beskrivelsene er like gode. Synes jeg ikke fant noen god norsk beskrivelse på Nattportieren spesielt. Men hvis dere har bedre beskrivelser på noen av bøkene, i tilfelle dere synes de blir lagt frem feil, så bare si fra så endrer jeg det til avstemmingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble ikke mye lesing i sommer, dessverre. Jeg blir med på neste bok nå når høsten er her og pledd, bok og te er ekstra koselig. Har lest noen av bøkene som er aktuelle, men det spiller ingen rolle for meg, jeg leser de gjerne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datt helt ut av lesingen da det var sommerferie med barna, men nå er jeg klar for en ny start. Bra du tar tak, @Rainstorm . Skal prøve å få skriblet ned noen ord om de jeg har lest. Jeg foreslår forresten Stoner av John Williams. Fordi den står i hylla og glor på meg og venter på å bli lest :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datt og helt av i sommer, alt for mye som skjedde. Skal prøve å være med nå, om ikke på alle bøker, så i hvert fall noen. Mengele Zoo er min favoritt bok, en helt fantastisk bok. Og jeg leser den gjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om Stoner! Den har jeg hatt lyst til å lese lenge, men aldri kommet så langt enda :P Har et par forslag til hvis det trengs:

# Kluun - Kvinne går til lege - mann går på byn

# Sofi Oksanen - utrenskning

Jeg har enda ikke kommet i gang med Oryx og Crate. Så kan gjerne flytte tidsperioden litt på den. Har veldig lyst til å rekke å få den med meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest supernova_87
På 21.9.2016 den 22.46, stjernefrukt skrev:

Jeg datt helt ut av lesingen da det var sommerferie med barna, men nå er jeg klar for en ny start. Bra du tar tak, @Rainstorm . Skal prøve å få skriblet ned noen ord om de jeg har lest. Jeg foreslår forresten Stoner av John Williams. Fordi den står i hylla og glor på meg og venter på å bli lest :ph34r:

Finnes den på norsk? Prøvde å finne den, men klarte ikke å finne ut om den var på norsk. Tenkte du sikkert visste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

 

«Kvinne går til lege - mann går på by’n» av Kluun

318 s. 

Carmen og Stijn har alt: interessante jobber, penger, hip leilighet, mange venner og en liten datter. Så får Carmen kreft. Verden snus på hodet. Plutselig er cellegift temaet, og ikke interiør og festing. Hun må fjerne det ene brystet, og  utviklingen går ikke i riktig retning. Parallelt med fortvilelsen over sin elskedes sykdom, klarer ikke Stijn å gi slipp på livet som var. Carmen går til lege, og selv om Stijn støtter henne så godt han kan, gjør han noe annet også. Han går på byen. Han har alltid hatt draget, han har aldri vært helt trofast, men hva nå?

 

«Utrenskning» av Sofi Oksanen

362 s. finsk

En dag i 1992 finner den gamle kvinnen Aliide en forkommen ung jente på tunet utenfor huset. Aliide blir først urolig og skremt, men så vinner medfølelsen, og hun tar henne inn. Slik møtes Aliide og Zara. Den eldste har levd hele sitt liv på gården i Vest-Estland, den yngste har vokst opp i det østligste Russland og har søkt lykken i Vest-Europa, men er nå på flukt fra menn som forfølger henne. Gradvis blir vi klar over hvilke bånd som forener de to kvinnene, og en fortelling om en familie som går i oppløsning når et samfunn får nye makthavere folder seg ut. Handlingen foregår dels under krigen og den sovjetiske okkupasjonen på førtitallet i Estland, dels på begynnelsen av nittitallet når et nytt Europa tar form etter murens fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Rainstorm skrev:

Finnes den på norsk? Prøvde å finne den, men klarte ikke å finne ut om den var på norsk. Tenkte du sikkert visste det. 

Jepp, jeg har den på norsk. Fikk den gratis av bokklubben mot at jeg gidder å avbestille alle bøkene deres i 12 mnd til :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, stjernefrukt skrev:

Jepp, jeg har den på norsk. Fikk den gratis av bokklubben mot at jeg gidder å avbestille alle bøkene deres i 12 mnd til :-P

Åjaa! Den heter bare det samme på norsk! :fnise: Nå var jeg treig ja! Stoner er et NAVN ja! Jeg trodde det var stoner som i ... Stein! Høy! Jaja! Det må være lov. 

«Stoner» av John Williams
278 s. fiksjon, klassiker, amerikansk
William Stoner er født mot slutten av det 19. århundre i en lutfattig bondefamilie i Missouri. Han blir sendt til universitetet for å studere agronomi, men forelsker seg i stedet i litteratur og omfavner livet som akademiker. Etter som årene går, møter Stoner motgang på motgang: Hans ekteskap inn i en respektabel familie fremmedgjør ham fra foreldrene, hans karriere bremses, hans kone og datter vender seg vekk fra ham og en skjellsettende forelskelse blir satt under press fra trusselen om skandale. Hans liv er stille, og etter hans død er det få som husker ham. Likevel, med oppriktighet, medfølelse og en intens kraft avdekker denne romanen universelle verdier. Stoner forteller om de konflikter, tap og seire som mennesker gjennomlever selv om de ikke noteres i historiebøkene og tar tilbake betydningen av hvert enkelt menneskes liv. Denne dypt rørende, lysende romanen er en stille, men perfekt leseropplevelse.

--

Så, da har vi 10 forslag til kommende bøker, det er plass til 2 til om noen har noe i tankene! Så tenk på det da litt, og kos dere med Oryx og Crake! Den er å anbefale! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rainstorm skrev:

Åjaa! Den heter bare det samme på norsk! :fnise: Nå var jeg treig ja! Stoner er et NAVN ja! Jeg trodde det var stoner som i ... Stein! Høy! Jaja! Det må være lov. 

 

En forståelig misforståelse :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er halvveis i Oryx og Crake. Lenge siden jeg har kost meg SÅ mye med en bok! Seiler opp til å muligens bli en av mine favorittbøker faktisk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med Oryx og Crake. Gir den 5 stjerner! Den anbefales sterkt :) Spennende og sterk historie, som jeg hadde problem med å legge fra meg. Nå vurderer jeg å skaffe meg de to andre bøkene i trilogien, og lese dem snarest mulig :fnise: Glad for denne lesesirkelen, som motiverer meg til å lese bøker jeg ellers ikke ville lest! Håper det blir mer liv her framover :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 6.10.2016 den 13.17, Angeleye skrev:

Ferdig med Oryx og Crake. Gir den 5 stjerner! Den anbefales sterkt :) Spennende og sterk historie, som jeg hadde problem med å legge fra meg. Nå vurderer jeg å skaffe meg de to andre bøkene i trilogien, og lese dem snarest mulig :fnise: Glad for denne lesesirkelen, som motiverer meg til å lese bøker jeg ellers ikke ville lest! Håper det blir mer liv her framover :)

Jeg liker den også! Men jeg har ikke lest den helt ferdig enda! 

Jeg er så enig med deg. F.eks denne boken her hadde jeg ALDRI plukket opp på egen hånd, og da hadde jeg virkelig gått glipp av noe jeg virkelig liker. Det lærer meg også å ikke dømme en bok på omslaget, og ikke drive å avskrive ting, bare fordi det ikke er hva jeg pleier å like. 

Håper også det blir mer liv! :biggrin: 
Hvis noen ramler innom denne tråden og ser dette, dere er også hjertelig velkomne til å bli med! 
Vi holder altså på med Oryx og Crake til neste fredag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere likte Oryx og Crake! Jeg har hatt den på leselista lenge etter jeg fikk den anbefalt av en venn, og selv nå som jeg anbefalte den selv i lesesirkelen, så har jeg ikke fått lest den...jeg må visst bare innse at jeg er elendig på å følge skjemaer og også på å lese romaner for tiden.

En bok som jeg har lurt på å lese er "The Mountain Shadow" eller "Fjellets Skygge" på norsk, som er oppfølgeren til Shantaram. Den har IKKE fått fullt så gode anmeldelser som den første...men den kan kanskje foreslås om vi sliter med å få forslag. Jeg er nyskjerrig på den. https://bokelskere.no/bok/the-mountain-shadow-shantaram-part-2/450693/

En annen helt fantastisk bok er Geisha av Arthur Golden, den kunne jeg gjerne lest igjen, om jeg nå kommer igang med dette lese-greiene...

Endret av Hapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...