Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Hei til alle leseløver!

Og beklager at jeg har vært så fraværende i lesesirkelen! Kanskje det er litt derfor det har vært såpass liten aktivitet? Kanskje man trenger en administrator som følger opp? Jeg hadde virkelig tenkt å være mer til stede, og oppdatere underveis, gjøre det litt aktivt og gøy, så ja, jeg beklager det. Jeg har jo vært på ferie, men hovedsakelig så har jeg slått meg slik at tastatur har vært umulig frem til nå (sneglefart!). Men nå slipper jeg så sterke smertestillende så får forhåpentligvis får jeg konsentrasjon til å lese litt (morfin er IKKE mi greie :ohmy:), og siden jeg er sykmeldt får jeg nok god tid (hvis jeg får opp tempoet på påkledning that is ;))til å lese Shantaram som er hovedboken frem til 2.september. 

Håper dere andre også har lyst til å være med videre selv om det kanskje har gått litt trått i sommer! :) 

Kan jo etterhvert komme med bokforslag dere som har, siden Shantaram er den nest siste vi har på lista. 

Håper dere alle har hatt en fin sommer og fått ladet opp til en ny sesong. Jeg tror høsten kommer tidlig, det er meldt snø denne uka! Men jeg håper og satser på at det blir en fin lesehøst, med te som blir kald i koppen på stuebordet fordi bøkene vi leser er for altoppslukende. :hjerte:

Hvem tror dere Charlie skrev til i første boka? Jeg undret en del på det!

Klem fra Rainstorm (jada, jeg er sikkert litt klein: utsulta på sosialisering ;)) :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg falt tidlig av lasset, om jeg i det hele tatt var på lasset :fnise:  Vi har vært mye bortreist og dermed ble det med gode intensjoner for min del. Men jeg vil gjerne komme sterkere tilbake når høsten er her for fullt. Kjempeflott initiativ dette, så koselig med en lesesirkel her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Bok 1: The perks of being a wallflower

3 stjerner

Jeg likte den, for det den er, men kanskje ikke så mye for egen del, om det er forståelig. Jeg synes det er en god bok, en fin og forsiktig innføring i misbruk, overgrep og dette også innad i familien, som passer godt til målgruppen ungdom. Synes godt denne boken kunne vært pensum på ungdomsskolen eller vgs, fordi det er viktig tema, sammen med selvmord og psykisk sykdom. Det som gjør den bra, og forsiktig, og det som får meg til å si at den kunne passe godt som en liten innledning til disse tema er det at den tar for seg det som egentlig er noe av det mørkeste vi har her i livet, skriver om det på en måte som ikke skremmer, og boken blir ikke mørk. Boken er slik jeg opplever det, til tross for så mange ungdommer i kjipe situasjoner, en positiv og håpefull bok. Den er trist, men den får meg mest til å smile, og jeg tror det er på grunn av Charlies måte å erfare verden. Mer enn om mørke greier handler boken om vennskap og kjærlighet og håp. Og er det noe ungdom bør lære, eller hvertfall som jeg burde lært da jeg var 13-19 år, så er det at verden er så slem, det skjer så mye vondt, men det er likevel håp. At kjipe ting mest sannsynlig kommer til å fucke det opp for deg, eller fucke deg opp, det er sånn det er, men SÅ, så er det håp og så blir det bedre.

Synes også Brad er en veldig interessant karakter og et autentisk bilde av hvordan det var å være homofil på 90-tallet (og for mange også i dag). 

Det jeg ikke likte var (men samtidig likte litt) var brevformen. Kanskje hvis alt var skrevet fra Charlie men ikke som brev. Og så følte jeg at jeg var litt for gammel for den. Tror jeg kunne elsket den som tenåring. 

Men jeg lurer stadig på hvem han liksom skrev til! Og det Charlie sa om at han elsket tanten for at hun kjøpte ham to presanger, hva tolket dere dette til å bety? 

Edit: Likte filmen bedre enn boken! 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har tatt en liten pause, og leser litt andre bøker i mellomtiden. Men satser på å komme i gang med Shantaram i løpet av uken! Gleder meg masse til å lese den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt helt ut i sommerferien. Har vært helt skutt etter lange dager med barnehagefri, og kom meg ikke inn i rutinen igjen. Skal ta meg sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Jeg har funnet frem Shantaram, har ligget på stuebordet i en uke. Men den er jo så tjukk! :ohmy: 
Er det noen som har kommet i gang, liker dere det dere leser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg har funnet frem Shantaram, har ligget på stuebordet i en uke. Men den er jo så tjukk! :ohmy: 
Er det noen som har kommet i gang, liker dere det dere leser? 

Jeg har lest den før og ønsket den var tykkere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke denne tråden før nå, men vil gjerne melde meg på medlemslisten, hvis det er mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
21 timer siden, Hapi skrev:

Jeg har lest den før og ønsket den var tykkere....

Haha, oooh, spennende! Da skal jeg begynne på den så snart jeg er ferdig med "All the Ugly and Wonderful Things". :biggrin: 

21 timer siden, Arabella skrev:

Jeg så ikke denne tråden før nå, men vil gjerne melde meg på medlemslisten, hvis det er mulig. :)

Det er absolutt mulig! Velkommen skal du være. Boken vi holder på med nå er Shantaram, og den skal vi holde på med til 2.september. Oj, jeg blir kanskje litt sein med den. Hva med dere andre, er dere i rute? :) 

Ellers så har vi bare en bok planlagt etterpå så nå er det bare å komme med bokforslag alle mann, så lager jeg til en avstemming som sist! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Rainstorm skrev:

Haha, oooh, spennende! Da skal jeg begynne på den så snart jeg er ferdig med "All the Ugly and Wonderful Things". :biggrin: 

Det er absolutt mulig! Velkommen skal du være. Boken vi holder på med nå er Shantaram, og den skal vi holde på med til 2.september. Oj, jeg blir kanskje litt sein med den. Hva med dere andre, er dere i rute? :) 

Ellers så har vi bare en bok planlagt etterpå så nå er det bare å komme med bokforslag alle mann, så lager jeg til en avstemming som sist! 

Tusen takk! "Shantaram" har jeg ikke, om jeg låner den på biblioteket i morgen (hvis de har den inne), rekker jeg vel neppe å lese den innen 2. september, men det er et forsøk verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Arabella skrev:

Tusen takk! "Shantaram" har jeg ikke, om jeg låner den på biblioteket i morgen (hvis de har den inne), rekker jeg vel neppe å lese den innen 2. september, men det er et forsøk verdt.

Den er tjukk, men jeg syntes den var så interessant at den gikk kjempefort å lese :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på Shantaram i dag, og den virker veldig lovende så langt! Men vet ikke om jeg blir ferdig med den til 2.september. Skal forsøke så godt jeg kan iallefall :tongue: Vi kan evt utsette fristen med en uke kanskje?

Jeg kan slenge ut noen boktips til bøker vi kanskje kan lese utover høsten:

# Unnskyld - Ida Hegazi Høyer

# Mengele Zoo - Gert Nygårdshaug

# Døde menn går i land - Andre Bjerke

# Anna Karenina - Lev Tolstoj

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har visst ikke fått lest noen av bøkene på lista denne gangen (untatt Shantaram som jeg har lest før), jeg skylder på reduserte åpningstider på biblioteket. Skal prøve å få tak i Oryz og Crake imorgen :P
Men har et forslag til neste runde:

Patrick Süskind - Parfymen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i gang med Shantaram etter å ha lest et par pausebøker. Skal se om jeg får den ferdig innen fristen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

Da er egentlig tiden for Shantaram ferdig, men jeg tar en sjefsavgjørelse og sier at vi har en uke til på den. Så at det var flere som ikke var helt i mål, og noen som lurte på om vi kunne ha en uke til. Dermed får dere som er ferdig litt ekstra tid på Oryx og Crake! Kjenner at jeg gleder meg til den boka, for den er noe skikkelig annet enn det jeg er vant til! 

Bare begynn å skriv respons og antall stjerner på Shantaram dere som er ferdig!

Jeg hadde en tanke med de stjernene skjønner dere, jeg tenkte at jeg, hvis jeg fikk inn en del forskjellige stjernevurderinger på den enkelte boka, kunne finne ut hvordan vi i snitt likte den enkelte boka, sånn lesesirkelens vurdering "all over", ikke fordi det er viktig, men bare fordi jeg syns det hørtes litt gøy ut. :biggrin: 

Edit: OOOOg jeg lager til avstemming onsdag neste uke, så inntil da er det bare å komme med forslag! 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg likte "The perks of being a wallflower." Boka tar opp mange temaer om vennskap, det å være annerledes, å slite psykisk, være homofil, vold fra kjæreste, incest, rusmidler og abort. At boka var i brevs form, kan virke som han hadde behov for å betro seg til noen, og det å skrive anonymt til et ekte menneske fikk ham kanskje til å føle seg knyttet til noen. Det kan virke som han har det vanskelig i forhold til relasjoner, og at han sliter med å betro seg til andre. Kanskje brevene ble hans måte å føle samhørighet, at han visste at noen leste. 

Denne boka er på lista som elevene kan velge mellom, da de skal lese en bok. Det vil si mine elever på vgs, de de som vil ha 4 eller mer i engelsk. Den kan også brukes for å sammenligne bok og film, da aborten er med i boka, men er fjernet fra filmen, pluss andre ting. 

Har lest Shantaram tidligere, og den gir innblikk i en verden som er totalt forskjellig fra min, noe som var interessant. Syntes den var helt grei, men alt for lang. Kunne godt ha vært på 400 sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...