Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Tidbruk per bok

Som vi vet er det forskjell på en bok på 900 s. og en bok på 200 s. derfor er det nok lurt å variere hvor lang tid vi har på hver enkelt bok litt utifra hvor lang og tung den er, i stedet for å ha en bestemt periode som er lik hver gang.

For meg vil f.esk The perks of being a wallflower være nok med 1 uke, mens for andre er det annerledes. Jeg tenker at vi kan heller sette litt mer tid til enn bok enn mindre, slik at da får flere være med, men samtidig er det unødvendig å sette alt for lang tid på ting. (Det synes i alle fall jeg er litt kjedelig, for da kan jeg bli litt rastløs. Selv om jeg leser andre bøker samtidig, vil en jo at det skal ... gå fremover? :P

For at det ikke skal bli sånn at vi må ta en diskusjon for hver gang på hvor lang tid vi skal bruke på den aktuelle boken, tenkte jeg at vi kan lage en mal som vi kan bruke fremover. Jeg kunne jo kommet med et forslag, men siden dette er såpass individuelt så skriver jeg nedenfor hvordan jeg ville likt det, så anbefaler jeg dere andre til å gjøre det samme, så kan jeg lage en mal utifra det, som er tilpasset slik at vi får den tidbruken som passer best til flest. Hvis dere ikke vil skrive det i tråden kan dere sende det til meg på PM. 

1 uke = 0 - 215 s. 
2 uker = 216 - 500 s. 
3 uker = 501 - 900 s. 
4 uker = 901+ s. 

Edit: Tenker at vi bestemmer noen bøker fremover, slik at denne tidsbruken er rett og slett tid på å LESE boka. Hvis vi bestemmer noen bøker fremover så har man god tid og mulighet til å få tak i boka til vi skal lese den. :) 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å huske at for enkelte er det ikke bare bare å få tak i ei bok på dagen. Her jeg bor er det et middels godt bibliotektilbud og ikke en eneste bokhandel, så jeg må enten bestille boka på nettet, be biblioteket om å ta den inn eller reise langt for å få tak i den. Så det tar gjerne ei uke fra boka er bestemt til jeg har den i hendene uansett hvilken metode jeg går for. Da blir én uke altfor knapp tid uansett hvor få sider det er i boka :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
3 minutter siden, Stueloff skrev:

Det er viktig å huske at for enkelte er det ikke bare bare å få tak i ei bok på dagen. Her jeg bor er det et middels godt bibliotektilbud og ikke en eneste bokhandel, så jeg må enten bestille boka på nettet, be biblioteket om å ta den inn eller reise langt for å få tak i den. Så det tar gjerne ei uke fra boka er bestemt til jeg har den i hendene uansett hvilken metode jeg går for. Da blir én uke altfor knapp tid uansett hvor få sider det er i boka :/

Derfor tenkte jeg vi kunne bestemme bøkene en del på forhånd, og dermed sette ned tid til hvor lang tid man har på bøkene. Hvis vi bestemmer 3-4 bøker frem i tid så kan man jo klare å få det til? 

Jeg skjønner godt det problemet, for jeg bor ikke på en veldig stor plass jeg heller. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Derfor tenkte jeg vi kunne bestemme bøkene en del på forhånd, og dermed sette ned tid til hvor lang tid man har på bøkene. Hvis vi bestemmer 3-4 bøker frem i tid så kan man jo klare å få det til? 

Jeg skjønner godt det problemet, for jeg bor ikke på en veldig stor plass jeg heller. :) 

Da stiller det seg annerledes :)

Jeg frykter dog at folk (meg selv inkludert) vil falle av lasset hvis tidsfristen blir for streng, så for meg ville det være best om vi fikk bruke minst to uker på ei bok. F.eks.:

2 uker: 0-350 sider

3 uker: 351-600 sider

4 uker: 601+ sider

Men jeg er såklart villig til å føye meg etter gruppas ønsker om dette skulle bli for "slapt" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, Stueloff skrev:

Da stiller det seg annerledes :)

Jeg frykter dog at folk (meg selv inkludert) vil falle av lasset hvis tidsfristen blir for streng, så for meg ville det være best om vi fikk bruke minst to uker på ei bok. F.eks.:

2 uker: 0-350 sider

3 uker: 351-600 sider

4 uker: 601+ sider

Men jeg er såklart villig til å føye meg etter gruppas ønsker om dette skulle bli for "slapt" :)

Ja, jeg tenkte kanskje også det! Så derfor jeg tenkte å høre, og så tilpasse det slik at det passer best til alle, sånn at flest vil være med. :) 

Det er enklere å være slappere, enn å være strengere på en måte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rainstorm skrev:

Ja, jeg tenkte kanskje også det! Så derfor jeg tenkte å høre, og så tilpasse det slik at det passer best til alle, sånn at flest vil være med. :) 

Det er enklere å være slappere, enn å være strengere på en måte! 

Ja. Jeg vil ihvertfall føle at jeg kan kose meg med boka i stedet for å skynde meg med å bli ferdig. Men jeg syns det er en kjempegod idé å bestemme flere bøker på forhånd! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The damned
8 timer siden, Stueloff skrev:

Da stiller det seg annerledes :)

Jeg frykter dog at folk (meg selv inkludert) vil falle av lasset hvis tidsfristen blir for streng, så for meg ville det være best om vi fikk bruke minst to uker på ei bok. F.eks.:

2 uker: 0-350 sider

3 uker: 351-600 sider

4 uker: 601+ sider

Men jeg er såklart villig til å føye meg etter gruppas ønsker om dette skulle bli for "slapt" :)

Jeg er enig med deg :)

Fint å ha litt god tid på seg. Ikke alle dager en har tid til å lese like mye heller så minst to uker på de korteste bøkene høres bra ut.

Ellers er det jo en god idé å bestemme flere bøker på forhånd. Jeg må også muligens bruke litt tid på å få tak i bøker selv om jeg kan bruke Kindle også da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn enig i Rainstorms tidsrammer, men jeg har ferie og masse fritid og skjønner at det ikke gjelder alle. Føyer meg for flertallet, uansett utfall. :) Kan jo bare lese en annen bok i mellomtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bloodless skrev:

Jeg er i grunn enig i Rainstorms tidsrammer, men jeg har ferie og masse fritid og skjønner at det ikke gjelder alle. Føyer meg for flertallet, uansett utfall. :) Kan jo bare lese en annen bok i mellomtiden. 

Ja, er jo greit å ha nok tid til at alle kommer gjennom boka,  og så kan man heller lese en annen bok i mellomtiden dersom man leser raskere enn avtalt tid :)  Synes dette er et kjempebra tiltak,  og gleder meg til å starte! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Da har jeg oppdatert HI, med hvilken bok vi skal lese først, og de fire neste bøkene. :)

Hvis noen har innspill eller er uenige, bare å si fra. Jeg er ingen diktator! :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen

Då er dei tre fyrste bøkene bestilt frå biblioteket!
Undra meg litt over den fyrste før eg skjønte at det var "The perks of being a wallflower" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å gå inn på deres lokale bibliotek og bestille bøkene 😊 Det har jeg akkurat gjort, og har da bestilt hver bok et par dager før jeg trenger den.  Bra jobba @Rainstorm 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen

Eit greit alternativ hvis dykk likar å lese på nettbrett, mobil o.l. er appen eBokBib til lån av e-bøker. Det einaste negative med denne er at eg trur ikkje det er nokon engelske bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The damned

Jeg har vel allerede nevnt det,men om man er villig til å betale litt og har et nettbrett så er jo Kindle et greit alternativ om man vil ha litteratur på engelsk :)

Tror jeg skal gjøre det med den første boken i hvert fall. Foretrekker å lese bøker på orginalspråket om jeg kan det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobba, @Rainstorm:) har vært på biblioteket nå og lånt The Perks of Being a Wallflower, så jeg tror jeg skal begynne på den allerede i kveld (selvom jeg eeegentlig leser American Gods og snart må levere den tilbake.. woops!). 

De to neste vi skal lese står allerede i bokhylla, så jeg er good to go! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Stueloff skrev:

Det er viktig å huske at for enkelte er det ikke bare bare å få tak i ei bok på dagen. Her jeg bor er det et middels godt bibliotektilbud og ikke en eneste bokhandel, så jeg må enten bestille boka på nettet, be biblioteket om å ta den inn eller reise langt for å få tak i den. Så det tar gjerne ei uke fra boka er bestemt til jeg har den i hendene uansett hvilken metode jeg går for. Da blir én uke altfor knapp tid uansett hvor få sider det er i boka :/

Du kan bestille boka på biblioteket på nett, og så hente den på biblioteket. De bestller den inn fra omkringliggende bibliotek innenfor fylket med denne tjenesten. Hvis jeg for eksempel går på søk på Tønsberg bibliotek: http://tnb.no/index.php?Itemid=2012-11-07-20-05-36&lokaltsok=http%3A%2F%2Fwebsok.tnb.no%2Fcgi-bin%2Fwebsok&option=com_websok&pubsok_kval_0=&pubsok_txt_0=
Om du krysser av for "søk i flere bibliotek samtidig" på "avgrens", så kommer du på Samsøk. Eller du kan klikke på "Andre søkemetoder" og "samsøk". Da får du opp hvor de har boka i fylket, bestiller, og så får du beskjed når du kan hente den.
Det sparer iallefall den ekstra turen til biblioteket for å bestille den.
Du kan selvsagt ringe også, så setter de den av.
Om de ikke har den i fylket kan de bestille den inn fra et hvilket som helst bibliotek i Norge, også universitetsbiblioteker, det har jeg gjort mange ganger da jeg var veldig blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 20.6.2016 at 0.44, Rainstorm skrev:

Hei! Og velkommen til KGs første lesesirkel (så vidt jeg veit!)!

Medlemmer: 

Rainstorm, Rosaboble15, liljene, amativeReflection, Monky, Hapi, Frida, Cornelia, Stueloff, Karou, Sitronvann, momo, stjernefrukt, Pottah, Cel, Angeleye, Tonje!, Bimle, Invicta, The damned, tirben, Zzyzx, Bloodless

Første bok:

  • "Fordelene ved å være veggpryd" av Stephen Chbosky, 213 s. 

Start 24.juni (eller når dere vil selvsagt). 2 uker - 8.juli. 

Kommende bøker vi skal lese:

  • "Kollektivt selvmord" av Arto Paasilinna, 240 s., 8.juli - 2 uker - 22.juli
  • "Og dermed var det ingen" av Agatha Christie, 264 s., 22.juli - 2 uker - 5.august
  • "Shantaram" av Gregory David Roberts, 936 s., 5. august - 4 uker - 2.september
  • "Oryx og Crake" av Margaret Atwood, 399 s., 2.september - 3 uker - 23.september

Oppfordringer: 

  • Post en rating når du er ferdig med boken vi leser.
    0 stjerner = Hatet den
    1 stjerne = Likte den ikke
    2 stjerner = Den var helt OK
    3 stjerner = Likte den
    4 stjerner = Likte den skikkelig godt
    5 stjerner = Den var fantastisk!

Vi tar en diskusjon på boken når tidsperioden er ferdig, og hvis man vil diskutere ting underveis kan man gjøre det inni spoilere. Skriv sidetallet du er på over spoileren så vet de andre hvor langt man må ha lest for å kunne åpne spoileren uten å få vite for mye. 

Mal for tidsbruk per bok basert på sidetall

Her er en foreløpig mal for tidsbruk per bok basert på sidetall, som vi kan bruke til fremtidige bøker slik at vi ikke trenger en diskusjon per bok på hvor lang tid vi trenger. Den kan endres etter hvert, men skriver ned hvordan den ser ut per i dag (23.juni-16). 

2 uker: 0-350 sider
3 uker: 351-600 sider
4 uker: 601+ sider

Dette innlegget endres etter hvert. Kom med tips og forslag til hva som må med her. 
La myldringen begynne! 

Dette blir gøy! 

:hjerte: Rainstorm

Dermed var det ingen heter 10 små negerbarn på norsk

Anonymkode: cae19...2ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dermed var det ingen heter 10 små negerbarn på norsk

Anonymkode: cae19...2ee

Nei, den byttet navn for veldig mange år siden. Den heter nå "og dermed var det ingen"

Anonymkode: b3b6f...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det ble denne først, for den lå og venta på meg :).

Skal skaffe de andre også etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...