Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

@GratefulOctopus og @Den Lille Heksa velkommen skal dere være! Som @Frida har skrevet så er jo flere, jo bedre. Og det er helt frivillig hvilke bøker man leser og om man diskuterer, selv om hvis man ikke leser noen møter jeg selvsagt opp på trappa deres (som jeg selvsagt vet hvor er) sammen med Mannen med Ljå og ber om en kopp kakao, men det er jo bare koselig vel! :) 

Jeg har ikke fått lest Hjertet er en ensom jeger, enda. Boken Stoner satt seg virkelig i meg og jeg har ikke lest noe annet skjønnlitterært etter den, den var så "profound" for i mangel på et bedre norsk ord. Og nå når jeg leser at Hjertet er en ensom jeger handler om ensomhet, blir jeg sånn :grine: og vet ikke om jeg orker. Men Jane Eyre da, en bok som jeg har tenkt på at jeg skulle lest i årevis, nå er det på tide! Så håper jeg får hjernen ut av den litterære synkemyra der man ikke orker å åpne bøker fordi det bare er for mye inntrykk. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt hva du mener, @Rainstorm. Stoner er en bok som gjerne kan bli sittende i deg en stund. Etter å ha lest sånne bøker er det av og til godt å bare lese noe litt enkelt og "ufarlig", hvis du skjønner. :) 

Men jeg håper du får lest Hjertet er en ensom jeger, for den er intet mindre enn fantastisk. Men kanskje ikke helt riktig bok å begynne på rett etter Stoner... ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store forhåpninger om endelig å få lest Jane Eyre. 

Nå sitter "Unnskyld" hardt i meg enda, men for min del stiller "Hjertet er en ensom jeger" i en helt annen divisjon. Tragisk og trist og alt det der, men også annerledes og veldig godt skrevet. Jeg opplever at jeg tolerer mye tristhet og "tragiskhet" om det er knakende godt skrevet! Og det var denne boken absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tak i Jane Eyre, dog på engelsk. Jeg håper jeg klarer å få lest den på originalspråket, for jeg tror på en bedre leseopplevelse da. Bare jeg klarer det så :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest supernova_87

Jeg leser Jane Eyre for tiden! Hører den på engelsk på lydbok, og jeg koser meg stort! 

Jeg går stadig og ler for meg selv når jeg er ute og går tur (galningen som jeg er!), for denne boken er virkelig FORNØYELIG (ikke ofte jeg bruker det ordet!). 

En ting jeg la merke til som jeg synes var så vittig, søtt, fornøyelig, var dette med at Jane ganske tidlig i boken når hun liksom er forelska i han mannen, men han skal bli sammen med en annen skjenner sånn på seg selv. Det er jo akkurat sånn det er i dag også! "Nei, Rainstorm, du skal ikke våge å tro at Mr. Perfekt kan like deg også, du skal fra denne dagen slutte å sikle når du ser han, og ikke drømme en eneste drøm til om at han noen gang kommer til å se på deg slik du ser på ham!". Akkurat det samme! Så dette viser hvordan kjærligheten og intrigene mellom mann og kvinne stadig forblir mye det samme, selv om kulturen og kutymene er så veldig forskjellige! Gøy! 

Jeg synes også det er en del av det samme som var i Stoner, dette her med å være tro mot seg selv og sine egne overbevisninger. Jeg har tenkt mye på dette etter Stoner, dette med at det finnes verdier i livet som ikke handler om å få og tjene og vinne, men det handler om å være den man vet inni seg at man er, selv om man ikke alltid synes den er så kul, og det handler om å være prinsippfast og sette moral og verdier foran den umiddelbare "gratification". I dag, i et samfunn som er ekstremt individualistisk, der de fleste på ett eller annet vis er svært opptatt av sin egen navlelo, og sin egen vinning, så synes jeg dette er forfriskende. Jeg kjenner jo det selv, at når jeg gjør noe som jeg føler står i tråd med hvem jeg er, selv om jeg taper noen verdslige goder på det, så føles det bra. (Ikke fordi jeg tror jeg får noen "ikke-verdslige goder" av det altså! :P

Denne boken minner meg på hvor fantastisk bøker kan være, og jeg storkoser meg når jeg leser den! Skjønner ikke hvorfor jeg må få perioder der jeg er mindre gira og det er så tiltak å lese innimellom, å drømme seg bort til et England fra midten av 1800-tallet er jo helt fortryllende fint! Episke kjærlighetshistorier som forteller om en kjærlighet som virker å være større enn noen man kan oppleve i våre dager, for nå handler alt om at det finnes flere fisk i havet og å vente på den man elsker er ikke helt det store lenger. Man blir bare dratt inn i de vakre historiene! Og så så jeg Amelie igjen (slutten i alle fall, den gikk på TV på lørdag) og der også var det vakker kjærlighet, og jeg begynner å tenke, kanskje man kun finner sånt i bøker og film, og ikke i 2017. :P 

Håper dere har det topp! :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva synes dere om Det vokser et tre i Brooklyn? Jeg likte den kjempegodt. En stillferdig og fin bok. 

Anonymkode: 0d5f5...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste Det vokser et tre i Brooklyn for en stund siden. Det er en nydelig bok! Den satt i meg ganske lenge etterpå. Stille og nydelig bok, med flott språk!

Og ser jeg har glømt å skrive noe om Jane Eyre. For å si det sånn; jeg elsker den! Tenk at jeg ikke har lest den før nå :ohmy: Er veldig enig i det du skriver @Rainstorm, spesielt likte jeg hennes indre monologer og tankerekker. Veldig fornøyelig! Og likte at hun stod opp for seg selv som kvinne på 1800-tallet :) Dette er definitivt en av de beste bøkene jeg har lest! 5 stjerner fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på "Det synger i gresset" i dag, og gleder meg til å lese den! Blir kjekt å lese noe helt nytt og annerledes enn det jeg er vant med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest supernova_87
På 30.5.2017 den 20.55, Angeleye skrev:

Jeg leste Det vokser et tre i Brooklyn for en stund siden. Det er en nydelig bok! Den satt i meg ganske lenge etterpå. Stille og nydelig bok, med flott språk!

Og ser jeg har glømt å skrive noe om Jane Eyre. For å si det sånn; jeg elsker den! Tenk at jeg ikke har lest den før nå :ohmy: Er veldig enig i det du skriver @Rainstorm, spesielt likte jeg hennes indre monologer og tankerekker. Veldig fornøyelig! Og likte at hun stod opp for seg selv som kvinne på 1800-tallet :) Dette er definitivt en av de beste bøkene jeg har lest! 5 stjerner fra meg :)

Hei! 

Her var jeg sein med å svare deg! Jeg har ikke fått lest Det vokser et tre i Brooklyn, fordi de hadde den ikke på biblioteket, men etter dine skussmål må jeg nesten få det til på et senere tidspunkt. Så mange bøker å lese og så liten tid! ... Evt. bare elendig prioritering og sløsing med liv. Livet blir bare borte, fordi jeg er for opptatt med å være umotivert og lat. Æsj. 

Jeg elsker Jane Eyre også, og mye pga det du sier, karakteren hennes. Jeg ga den 4 stjerner likevel da, jeg er nok litt vel strengt med 5-stjernerne mine. Men altså, både Jane Eyre og Stoner hadde mye av det her med å være tro mot seg selv. Og jeg føler begge de bøkene har lært meg noe viktig, og denne våren har vært veldig preget av "hvem faen er Rainstorm?", og de bøkene har gitt meg mange gode tanker og perspektiv. Jeg leste også The Color Purple (om noen andre har lest den) og den ga meg en del av de samme perspektivene. Jeg veit jo at hva andre tenker ikke har noe å si, men jeg har så vanskelig for å være tilstede i livet mitt og leve det, dagene bare går og går og så vet jeg ikke hvordan jeg plutselig endte opp og ble 90 år over natta, hele tiden bekymret for ett eller annet som jeg egentlig driter i. Og disse bøkene ga meg virkelig inntrykket av at det var karakterer som til tross for alle sine feil i det minste LEVDE sine EGNE liv, og var SEG SELV, og det er inspirerende, men også frustrerende, for jeg står bare i ro. 

Synes boken endte fint da. Kjærlighet kan være tålmodig, og jeg skulle ønske mer av kjærligheten anno 2017 var tålmodig og nettopp kjærlighet i stedet for søken etter livspartnere bare fordi man må ha noen og "self-gratification". Hvor ofte leser man ikke her inne liksom om folk som sier "hadde aldri giddet å vente på noen så lenge", fordi vi er ikke opptatt av den vi faktisk elsker og kjærligheten MELLOM oss, men vi er heller opptatt av hva denne personen kan bety i MITT liv, hva kan denne personen være for MEG.

Rant over! 

Hvordan går det med Det synger i gresset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har noen lest Knausgård-boken, eller er denne lesesirkelen helt død?

Anonymkode: 0d5f5...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen lest Knausgård-boken, eller er denne lesesirkelen helt død?

Anonymkode: 0d5f5...acd

Hei! Jeg tror den er død! 

Snodig at du skulle skrive her i dag, for jeg har tenkt på lesesirkelen i dag, OG hvorvidt den er død. Og så har jeg i tillegg tenkt på Ute av verden og at "men jeg trenger jo å diskutere den" og at jeg kanskje skulle sjekke innom tråden for å ta en siste diskusjon. Så ja, haha, vittig at du skrev her nå! 

Jeg leser Ute av verden nå, snart ferdig (den var laaang). Den boka ... fy søren! Jeg har i grunn så mange spørsmål. Er flere hendelser som jeg er sånn "tolka jeg det der rett? Eller bare projiserer jeg?". 

Noen andre som har lest den? Og du AB var det kanskje noe spesifikt med den du lurte på? Plis ikke spoil siste 100 sidene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hei! Jeg tror den er død! 

Snodig at du skulle skrive her i dag, for jeg har tenkt på lesesirkelen i dag, OG hvorvidt den er død. Og så har jeg i tillegg tenkt på Ute av verden og at "men jeg trenger jo å diskutere den" og at jeg kanskje skulle sjekke innom tråden for å ta en siste diskusjon. Så ja, haha, vittig at du skrev her nå! 

Jeg leser Ute av verden nå, snart ferdig (den var laaang). Den boka ... fy søren! Jeg har i grunn så mange spørsmål. Er flere hendelser som jeg er sånn "tolka jeg det der rett? Eller bare projiserer jeg?". 

Noen andre som har lest den? Og du AB var det kanskje noe spesifikt med den du lurte på? Plis ikke spoil siste 100 sidene. :)

Nei, dessverre har jeg bare lest noen få sider for jeg sliter skikkelig med å komme i gang. Tror egentlig ikke det er bokens feil, er nok bare jeg som har tankene andre steder. Men jeg gidder ikke presse meg gjennom boken hvis ingen av dere andre gjør det. Hehe  Så egentlig er jeg vel mer interessert i hvilke bøker dere skal lese i høst. Hehe

Anonymkode: 0d5f5...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre har jeg bare lest noen få sider for jeg sliter skikkelig med å komme i gang. Tror egentlig ikke det er bokens feil, er nok bare jeg som har tankene andre steder. Men jeg gidder ikke presse meg gjennom boken hvis ingen av dere andre gjør det. Hehe  Så egentlig er jeg vel mer interessert i hvilke bøker dere skal lese i høst. Hehe

Anonymkode: 0d5f5...acd

Åja, når jeg skrev "Den boka ... fy søren!" så betyr det at jeg elsker den! Skjønner at det kan misforstås med at jeg synes den var lang og dritkjedelig! :P

Kan godt være at det er boken også. Jeg har inntrykk av at Knausgård er en spesiell type skribent, han skriver utrolig langdrygt. Har du lest noe annet av ham eller er du helt ny for ham? Han bare skriver og skriver om ting som er sånn "okei, men dette kunne du droppet?". Men så er det en del observasjoner underveis som gjør det verdt det. Men så mange spørsmål jeg har! Vil ha noen å diskutere den med! :P

Betyr det siste du sier der at du vil vi skal blåse liv i tråden igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest "Ute av verden"! Er også interessert i lesesirkel, hehe.

Likte boka veldig godt, men syntes den var ganske tung å lese. Er vel nesten to år siden nå, men husker den fremdeles veldig godt. Tenker på den stadig vekk. Elsker de filosofiske utbroderingene til Knausgård, som liksom fører deg et annet sted for så å plutselig havne tilbake i hovedhistorien. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Husmusa70
On 8/11/2017 at 11:43 PM, Rainstorm said:

Hei! Jeg tror den er død! 

Snodig at du skulle skrive her i dag, for jeg har tenkt på lesesirkelen i dag, OG hvorvidt den er død. Og så har jeg i tillegg tenkt på Ute av verden og at "men jeg trenger jo å diskutere den" og at jeg kanskje skulle sjekke innom tråden for å ta en siste diskusjon. Så ja, haha, vittig at du skrev her nå! 

Jeg leser Ute av verden nå, snart ferdig (den var laaang). Den boka ... fy søren! Jeg har i grunn så mange spørsmål. Er flere hendelser som jeg er sånn "tolka jeg det der rett? Eller bare projiserer jeg?". 

Noen andre som har lest den? Og du AB var det kanskje noe spesifikt med den du lurte på? Plis ikke spoil siste 100 sidene. :)

Ble du ferdig med den, og hva var det du lurte på om du projiserte på? Jeg har lest den for mange år siden og likte den, men vet ikke om jeg husker alle detaljer nå. 

Har prøvd å være med i denne lesesirkelen med etpar andre nicks men jeg bare faller ut hver gang fordi jeg leser så ustrukturert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Skjønner at jeg skal lese Jane Eyre en gang. Jeg er i omtrent samme tidsepoken for jeg har nettopp sett TV-serien Poldark for andre gang, og skal begynne på bøkene. Jeg orker liksom ikke være her, jeg har lyst til å hoppe inn i serien og være Demelza...sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er fortsatt her altså :ac: Har bare vært så opptatt med andre ting, så har ikke fått lest "Ute av verden" enda, men etter å ha lest denne tråden, har jeg endelig startet  :D Liker den så langt, den er veldig Knausgård-aktig syns eg. Har bare lest 40 sider, men liker måten han skriver på. Gleder meg til resten av boken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 14.9.2017 den 0.12, Angeleye skrev:

Jeg er fortsatt her altså :ac: Har bare vært så opptatt med andre ting, så har ikke fått lest "Ute av verden" enda, men etter å ha lest denne tråden, har jeg endelig startet  :D Liker den så langt, den er veldig Knausgård-aktig syns eg. Har bare lest 40 sider, men liker måten han skriver på. Gleder meg til resten av boken :)

Den er veldig Knausgård! Har du lest noen av Min Kamp bøkene? Det er jo SÅ mye som går igjen bare fra den Min Kamp 1. Fikk meg til å tenke mye på om Ute av verden også er selvbiografisk, eller på dette her med om den beste fiksjonen er den vi spinner ut fra våre egne private erfaringer. 

Det er også en del i slutten av boken som er utrolig interessant, som jeg har inntrykk av at mange synes derimot var en sær avsporing, mens jeg ser faktisk på den som noe av det mest spennende av hele boken, selv om det overhodet ikke handler om Miriam. (Det er jo en regelrett kommentar til virkelighetsromanene som han selv skriver mange år senere, det må jo ha vært en plan han hadde allerede da? Eller?) Håper du liker den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...