Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
1 minutt siden, Monstrum skrev:

Det første jeg la merke til når jeg begynte å lese var språket. Jeg synes det var repetivt og med rar setningsoppbygging. Det glemte jeg jo mer og mer etterhvert som jeg leste. For jeg synes på en måte ikke det er "lov" å tenke på språket i sånne bøker?

Jeg tenker litt som deg; boka er grusom, men viktig. Ikke bare fortjener hun å bli hørt, men hun gir også en stemme til alle andre som har opplevd sånt. Det gjorde noe med meg når hun fortalte at enkelte journalister som fulgte rettsaken hadde behov for psykologhjelp i ettertid, fordi grusomhetene var så ekstreme...

Samtidig tenker jeg at, at alle burde lese disse bøkene. De er viktige, ikke bare å forstå at andre mennesker er i stand til sånt, men også for at det kan åpne øynene til deg og meg, og gjøre at vi tenker oss om en ekstra gang om vi ser ett barn med blåmerker på et unaturlig sted feks. Jeg leste også boken om Kristoffer i fjor, og i den saken var det mange som visste, men ingen som gjorde noe. Samme hvor fælt det er for oss å lese disse bøkene, er det nettopp det som er så viktig med de At vi kanskje ser tegnene litt tydeligere, og kanskje kan hjelpe ett barn, en samboer, en partner, ut av en situasjon de ikke burde befinne seg i...

Jeg tenkte på det samme. Med tanke på kvalitet og språk så var boken en glatt 1'er. Det er kanskje strengt, men det var ikke noe godt språk, repetitivt, dårlig setningsoppbygging, tegnsettingsfeil osv. osv. Men jeg kom også til det du sa at i denne boken hadde innholdet førersetet mens kvaliteten på språket og teknisk ferdighet derimot var som en rullestol i bagasjerommet. Jeg synes i grunn man burde kunne forvente mer da, for hvorfor skal ikke slike bøker også holdes til en standard. Velskrevne bøker vil appellere til flere lesere. Men joda, jeg kom til det samme som deg, at det ble unnskyldt, for hvordan kunne jeg kritisere en bok som handlet om noe sånt for uviktige detaljer som språk! (Selv om jeg i en hvilken som helst annen bok hadde fokusert på det.) Jeg leste derimot en bok "No tears for my father" som handlet om samme tema, og den var velskrevet, og det ga et bedre inntrykk må jeg jo innrømme. 

Når det kommer til at det er viktig, jeg er litt på gjerdet der. Hvis det er viktig, så vil jeg lese dem. Hvis det gjør meg bedre i stand til å være et medmenneske og gripe inn der jeg burde så vil jeg lese de bøkene, selv om de er ekle og fæle. Men jeg spør meg selv om ikke det til en viss grad kan handle om sensasjonalisme. Ikke nødvendigvis den ENE boken som forteller hennes historie, eller den ENE boken som forteller brorens historie. Men jeg har oppdaget en forfatter Cathy Glass som masseproduserer bøker om barn med grusomme skjebner, og jeg er usikker på om det er hensiktsmessig. Jeg ser jo de tingene du skriver, og det er mye sånn jeg også har tenkt. De fortjener absolutt å endelig bli hørt. Men hva tjener det å lese bok etter bok om dette temaet, hvis man allerede er blitt gjort oppmerksom. Hvis jeg VET at dette foregår, og holder øynene åpne. Hjelper det noen at man leser bok etter bok som detaljert beskriver nedverdigelsene? Vil det etter hvert desensitivere oss mot disse skjebnene, og derimot gjøre oss tafatte og motløse i møte med verdens skitne hemmeligheter? "Jeg har lest mye verre, så du har det ikke SÅ ille."? Handler disse bøkene mest om å fortelle i mest grusom detalj hva man har opplevd, for å overgå hverandre, slik at man vet at "jeg har rett på å føle meg ille"? For derfor mener jeg det burde handle om kvaliteten på innholdet, at man også peker på hva er det som får mennesker til å oppføre seg sånn, hva kan være viktige prosesser for ofrene for å komme seg videre i livet, og hvordan kan medmennesker gjøre en slik prosess lettere. Noe jeg dog faktisk synes Mammas svik var god på. 

Et annet argument jeg har lest er hvordan pedofile og overgripere kan bruke slike bøker som "underholdning"/"stimuli" (i mangel på et bedre ord). 

Ble mange ord her, men det var noe jeg har tenkt på men ikke fått hørt noen særlige meninger om, og jeg lurer liksom på hva som er riktig å tenke her. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Rainstorm skrev:

-snipp-

Jeg ser absolutt argumentet ditt i form av "viktighet". Jeg synes masseproduksjon blir galt. Du skal ikke tjene dungevis av penger på andres grusomme skjebner. Men at det blir skrevet mer enn en og annen, det synes jeg. Nå har det jo vært en "trend" i det siste nærmest, med at de sakene som har vært veldig profilerte i media, de skrives det bok om. Det blir på en side litt som å melke kua litt for mye, men på den annen side så kanskje bidrar det til at flere plukker den opp?
Og samtidig; selv om du og jeg har lest Mammas svik, så kanskje to andre ikke har lest den, men derimot en annen bok om samme tema? Som gjør at de blir oppmerksomme via den boken, mens vi har lært av Mammas svik? Så på den måten er det kanskje en fordel at det finnes en del ulike, uten at jeg mener man skal lese "bok etter bok"? Jeg vet ikke om det er noe rett eller galt her, bare ett tankespinn..

Jeg tror nok ikke (håper i alle fall ikke) at det at det skrives sånne bøker er med på å gjøre oss tafatte og tiltaksløse, jeg velger å tro at vi er bedre enn som så.

Min personlige mening (og ja, jeg vet at dette er en gigantisk brannfakkel) er uansett at slike bøker ikke burde kunne selges i vanlige bokhandler.. Jeg mener de nærmest automatisk burde blitt kjøpt opp av kulturfondsordningen, og distribuert til bibliotekene (som er pliktig å oppbevare K-fond-bøker i minimum 5 år). Da får forfatteren betalt for jobben, og samtidig faller på en måte pedofil-argumentet litt under dette, hvis du skjønner? En bibliotekar er nok litt ekstra oppmerksom om en person kun låner bøker som omhandler slike skjebner.. Ikke for det, de finner det de vil på nettet, men kanskje kan man redusere tilgjengeligheten bittelitt?

Jeg tror egentlig ikke det er noe som er riktig å tenke rundt slike temaer, men jeg tror at slike meningsutvekslinger er med på å utvide horisonten litt til de som deltar i dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎02‎.‎2017 den 22.03, Rainstorm skrev:

@Angeleye, Oj, ja! Den var visst lang ja. Jeg tenkte ikke på at den var delt opp i 3 deler. Men er det liksom sånn at hvis man først leser den så hører alle 3 sammen og at det bare blir dumt å lese del 1? Jeg vet ikke med andre, men slike lange bøker kan jo virke litt avskrekkende så da forstår jeg godt at du heller foreslo de litt kortere bøkene hans. :P Den var 925 sider hele i alle fall. 

Jeg tror kanskje det er 3 ulike bøker, og at det går an å f.eks lese del 1 & 2. Det blir jo beskrevet som en trilogi. Mine bøker er delt opp i at 1 & 2 tilhører samme boken, og så er del 3 i en annen bok. Så kunne kanskje lest de to første bøkene? Eller noe :) Men for min del er ikke 925 sider avskrekkende! Det er jo et av de mest kjente verkene til Murakami :)

Grunnen til at jeg foreslo Trekkoppfuglen som et alternativ, er at den skal være veldig god har jeg hørt. Den er faktisk blant de 100 bøkene som Bergen Bibliotek trekker frem nå i disse dager, som blant de beste bøkene de kan tilby. Og da må den sikkert være veldig god tenker jeg! Men vet ikke hva andre sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@Monstrum, jeg er enig med deg i at det er vanskelig å vite hva som er rett i slike spørsmål, men at det nettopp er sånn å ha en liten refleksjon med andre mennesker kan være positivt. 

Når det gjelder å bli tafatte og tiltaksløse, kanskje ikke akkurat du og jeg blir det, men vi leser dem vel i en moderat grad. Jeg kjenner jo personlig at av visse diskusjoner som er veldig aktive nå for tiden så blir jeg bare avmektig. Og på samme måte tror jeg at hvis jeg hadde lest for mye av en slik type litteratur så ville jeg blitt avstumpet, vant til det på en måte, og kanskje tenkt at "det skjer så MYE vondt at det ikke er noe jeg gjør". Derfor er jeg jo bevisst på å ikke lese for mye sånt, men heller for å gjøre meg selv bevisst og derimot engasjert for å bidra til å gjøre en forskjell. 

@Angeleye ja, jeg vet ikke helt jeg heller. For 1Q84 er som du sier det mest kjente verket hans, og kanskje den mest naturlige inngangsportalen for de som ikke har lest noe av ham før, mens hvis Trekkoppfuglen også er veldig god så har jo ikke popularitet og hvor kjent noe er så veldig mye å si. :P Men en av ham definitivt!

Kom med forslag til neste avstemming alle sammen, hvis dere har noen bøker dere vil lese på lur. Døde menn går i land holder vi på med til neste fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hvordan går det med Margit Sandemose, holdt jeg på å si, meeeen ... Andre Bjerke var det! Hvordan går det med boka? 

Jeg har (faktisk!) holdt på med Ondskapens hotell jeg! Den er dritskummel. Jeg trodde det skulle gå bra. Det durte og gikk, og jeg likte den godt første halvdel, tenkte at "men det her går jo så fint så!" men sånn ca. på midten begynte det å bli skummelt. Når en 5 åring blir forsøkt kvalt av et levende lik (spøkelse? idé?) og faren tenker tanker som at han fortjente det fordi han hadde sneket seg inn på forbudt område, da blir det litt creepy for min smak. Men Stephen King er god til å skrive da! :biggrin: 

Og tenk i morgen begynner vi på Parfymen! Det eneste verre enn små barn som kan lese tanker, se fortiden, og fremtiden og blir hjemsøkt av døde, grisete, kvalme lik, er kanskje nettopp Parfymen! :ohmy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det går tregt med lesingen her, jeg sliter virkelig med å komme i gang. Har åpnet Andre Bjerke så mange ganger, men det blir bare lest et par sider så stopper det helt opp. Tror jeg tar en pause, kan ikke presse meg til å lese bøker, det blir bare stress. Håper dere andre koser dere med bøkene, kommer til å lese her og følge med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
På 17.2.2017 den 11.32, Frida skrev:

Hei!

Det går tregt med lesingen her, jeg sliter virkelig med å komme i gang. Har åpnet Andre Bjerke så mange ganger, men det blir bare lest et par sider så stopper det helt opp. Tror jeg tar en pause, kan ikke presse meg til å lese bøker, det blir bare stress. Håper dere andre koser dere med bøkene, kommer til å lese her og følge med. 

Tror ikke du er alene om å ikke få lese så mye som du ønsker! Jeg har ikke fått lest Andre Bjerke sin bok heller. Og tror jeg må legge det på hylla inntil videre, og heller håpe på å få lest Parfymen siden det er boken vi har begynt på nå (fra og med i går). Vet ikke om du eller noen andre her har sett filmen? Ugh. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Sånn midt på natten... Har tatt vinterferie, og da endelig klart å lese ferdig "Døde menn går i land".

Interessant å lese noe annet av Bjerke enn dikt. Jeg opplevde som andre over her, at jeg sleit med å komme meg gjennom boka. Det gikk litt lettere etter hvert da jeg kom inn i språket og hvem de ulike personene i boka var. 

Synes ikke selve historien var så veldig spennende, men kan tenke meg at på 1940-tallet var dette meget god krim. Mange referanser til Ibsen og andre forfattere, og ikke alle kjente jeg til fra før. Interessant å se på språket i boka, i forhold til krim i dag. Jeg foretrekker dagens krim, men det er sikkert bare hva man blir vant til. Jeg synes kanskje at i dagens krim er de flinkere til å skjule plottet og den skyldige enn Bjerke/Borge klarte her. Jeg skjønte ganske fort hvem som var den/de skyldige, slik at jeg bare ventet på å få teoriene mine bekreftet mot slutten. 

 

Så, jeg gir "Døde menn går i land" 2 stjerner - den var helt OK. 

Vet ikke om jeg får lest "Parfymen", har som sagt et litt anstrengt forhold til skrekk og thriller, både bøker og film! :redd: Ikke så lett å få sove da, når man bor alene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forslag til noen bøker som vi kan lese i de neste rundene: 

# Det vokser et tre i Brooklyn - Betty Smith 

# Arv og miljø - Vigdis Hjorth

# Hjertet er en ensom jeger - Carson McCullers

# Amtmandens døtre - Camilla Collett

# Andvaketrilogien - Jon Fosse

# Hellemyrsfolket - Amalie Skram

# Fuglane - Tarjei Vesaas 

# Peer Gynt - Henrik Ibsen

# To kill a mockingbird - Harper Lee

# Jane Eyre - Charlotte Bronte

# Pride and Prejudice - Jane Austen

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel den eneste som elsket Døde menn går i land her da :fnise: Jeg er ikke fan av nåtidens krimbøker, men liker godt André Bjerke sine bøker! Språket og skrivemåten er jo ganske gammelmodig og annerledes, så kan godt forstå at ikke alle liker det :) Men jeg koste meg iallefall med boken, og ender opp på 4 stjerner. Den når ikke helt opp, men absolutt en fin bok!

Har ikke kommet i gang med Parfymen enda, da jeg bare måtte lese ut tredje Min Kamp-boken av Knausgård først. Men begynner på den i morgen. Gleder meg, men aner ikke hva jeg kan forvente. Ville aldri valgt å lese denne boken på egenhånd, så blir spennende å se hvordan den er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@Angeleye det er ikke sikker du er den eneste som elsket den! Liksom... det er mulig jeg også ville gjort det om jeg fikk sulla meg til å lese den! Den står opp leselista mi da, men den er så lang, så lang!

@Blossom86 har tatt med noen av tipsene dine til neste avstemming! 

Bøker til neste avstemming: 

  • Trekkoppfulgen - Haruki Murakami
  • Jane Eyre - Charlotte Brontë
  • Creme Fraiche - Suzanne Brøgger
  • Ut - Ida Hegazi Høyer
  • Det synger i gresset - Doris Lessinger
  • Stoner - John Williams
  • Ute av verden - Karl Ove Knausgård
  • Det vokser et tree i Brooklyn
  • Arv og miljø - Vigdis Hjorth
  • Hjertet er en ensom jeger - Carson McCullers
  • Den trettende fortellingen - Diane Setterfield

Hvis noen vil lage litt info om de enkelte bøkene slik som eksempel nedenfor, setter jeg pris på det! 

«Stoner» av John Williams (neste gang)
278 s. fiksjon, klassiker, amerikansk
William Stoner er født mot slutten av det 19. århundre i en lutfattig bondefamilie i Missouri. Han blir sendt til universitetet for å studere agronomi, men forelsker seg i stedet i litteratur og omfavner livet som akademiker. Etter som årene går, møter Stoner motgang på motgang: Hans ekteskap inn i en respektabel familie fremmedgjør ham fra foreldrene, hans karriere bremses, hans kone og datter vender seg vekk fra ham og en skjellsettende forelskelse blir satt under press fra trusselen om skandale. Hans liv er stille, og etter hans død er det få som husker ham. Likevel, med oppriktighet, medfølelse og en intens kraft avdekker denne romanen universelle verdier. Stoner forteller om de konflikter, tap og seire som mennesker gjennomlever selv om de ikke noteres i historiebøkene og tar tilbake betydningen av hvert enkelt menneskes liv. Denne dypt rørende, lysende romanen er en stille, men perfekt leseropplevelse.

Prøver å få til en avstemmingstråd i løpet av uken! 

Jeg kjenner jeg har skikkelig lyst til å lese Jane Eyre i vår! 

Noen som holder på med Parfymen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på Parfymen iallefall, men syns den er noe tung/kjedelig å lese. Vet ikke hvorfor, men sliter med å komme meg gjennom den! Har lagt den vekk litt no, men skal prøve å lese den ferdig :)

Jeg har også skikkelig lyst til å lese Jane Eyre i vår! Den står i bokhyllen og venter :fnise: Angående Vigdis Hjort sin bok, så bare vær klar over at det kan være vanskelig å få tak i den hvis man ikke vil kjøpe boken. Jeg står allerede på venteliste på biblioteket, og det er ca 8 måneder venteliste her jeg bor iallefall. 

Jeg kan finne litt info om bøkene, men får ikke tid før i morgen ettermiddag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv og miljø  - Vigdis Hjorth, 352 sider

Norsk, roman 

At ingen av dere på noe tidspunkt har spurt meg om min historie, har jeg opplevd og opplever jeg som en stor sorg.Det er Bergljot, den eldste datteren i familien, som formulerer seg slik i en mail til sine søstre, etter at det har pågått en heftig diskusjon om forskudd på arv. Kjernen i arveoppgjøret er fordelingen av to sommerhytter som ligger ved siden av hverandre på Hvaler i Østfold. Et barndomssted, som alle har et forhold til. To døtre har tatt seg av stedet og foreldrene i mange år. De skal arve hyttene. Men så er det altså to barn til, som delvis har brutt med familien. Hvorfor melder de seg nå på i arvetvisten? Under samtalen om arv løper en annen beretning, som setter voldsomme krefter i sving. Bergljot erfarer at det skal mot til for å uttrykke sin versjon av familiehistorien. Men bare gjennom å ta sine egne opplevelser på alvor og å prøve å sette ord på dem, er det mulig å komme videre.

 

Det vokser et tre i Brooklyn - Betty Smith, 528 sider

amerikansk roman, oppvekst

Gjennom fortellingen om den gatesmarte ungjenta Francie Nolan og hennes arbeiderklassefamilie, portretteres et håpets og drømmenes New York. Med observant humor, glitrende skildringer og et fargerikt persongalleri, trer Brooklyn fram som en pulserende bydel, og verden som noe ganske annet enn den vi lever i i dag. Likevel treffer boken en nerve i oss alle, fordi den berører noen helt grunnleggende temaer: kjærlighet, klassereise, utopier og knuste drømmer. Dette er en bok man ikke forlater uberørt.

 

 

 

Jane Eyre - Charlotte Bronte, 471 sider 

britisk roman, klassisk

Foreldreløse Jane vokser opp hos en fjern og følelseskald tante. Hun blir plassert på fattigskolen Lowood, der en nådeløs religiøs disiplin råder. Men Jane overlever uten å la seg knekke, og da hun senere får stilling som guvernante ved herregåden Thornfield Hall, ser det ut til at livets lysere sider kan åpne seg. Hun møter kjærligheten hos mr. Rochester, herregårdens eier. Men Thornfield Hall rommer hemmmeligheter som ikke kan skjules, og Jane rømmer i fortvilelse. Hun kan ikke elske uten åpenhet og likeverd, hennes opprørske ånd kan ikke slå seg til uten det.

 

Hjertet er en ensom jeger - Carson McCullers, 382 sider

Amerikansk roman, klassisk

Døvstumme Singer blir en slags skriftefar, eller klagemur, for en fargerik samling mennesker i en liten sørstatsby på 1930-tallet. Alle som én betror de seg til han: Ungpiken som elsker musikk, den sorte doktor Copeland, den godhjertede barkeeperen og den krakilske kommunisten. Singer er der for alle, mens han lengter intenst etter sin greske venn Antonapulos som ble lagt inn på asylet i en annen by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trekkoppfuglen - Haruki Murakami, 636 sider

Japansk roman

Fortelleren, den unge, frivillig arbeidsløse Okada får en dag en telefon fra en ukjent kvinne som tilsynelatende vet alt om ham. Okada rykkes løs fra hverdagens rutiner. Katten har vært borte i flere dager, og nå forsvinner også hans kone uten spor. I jakten på henne kommer han i berøring med sterke krefter i det japanske samfunnet, mennesker helt uten skrupler og moral. Han konfronteres også med krigens bestialitet, slik den utspilte seg i en ørken i Mandsjuria i 1939.

 

Creme fraiche - Suzanne Brøgger, 336 sider

Åbenhjertig, selvbiografisk beretning om forfatterens opvækst og baggrund og hendes utraditionelle livsfilosofi. Dejligt hæmningsløs, selvbiografisk roman fra en tid, hvor beskrivelser af seksuelle oplevelser af nogen blev opfattet som stærkt provokerende og af andre som frigjorte.

 

Ut - Ida Hegazi Høyer, 245 sider

Norsk roman

Ut er en intens roman om en kvinne som balanserer hårfint i den konforme hverdagen, men som kjenner noe stort og uunngåelig presse seg frem. På jobben, hjemme, i henne selv.

«Første gang jeg merker at noe ikke er som det skal, er en onsdag i februar. Det kommer som en kritthvit tåke inn i hagen, inn i veggene, som et godstog, som en sommerfugl. Som et annet hus i huset.»Slik åpner Ut, en intens roman om en kvinne som balanserer hårfint i den konforme hverdagen, men som kjenner noe stort og uunngåelig presse seg frem. På jobben, hjemme, i henne selv.

Ut viser hvor nødvendig det er å ta risiko, hvor farlig det kan være å se seg selv i speilet, hvordan kjærlighet antar overraskende former og hvordan en tilsynelatende enkel tilværelse rommer komplekse, dystre og komiske avgrunner.

 

Det synger i gresset - Doris Lessinger, 190 sider

Afrikansk roman, klassiker

Dette er historien om en hvit kvinne som fra et sorgløst, tomt byliv havner i et håpløst ekteskap med en farmer, en av de "fattige hvite" i det som nå er Zimbabwe. Hun går langsomt til grunne, og etterhvert hater hun livet på farmen og menneskene som omgir henne. Desillusjonert involverer hun seg med en av de fargede arbeiderne på farmen, og maktkampen som utspiller seg dem imellom, illustrerer de sterke motsetningene som har preget sørlige Afrika.

 

Ute av verden - Karl Ove Knausgård, 699 sider

Norsk roman

Den 26 år gamle Henrik Vankel befinner seg i Nord-Norge, og han trives i sin jobb som lærervikar. Men en dag oppdager han at han er forelsket i en elev, og hun er bare 13 år. Med utgangspunkt i forholdet mellom Henrik og Miriam fortelles en besettende, og ren, kjærlighetshistorie, men boken er også en dannelsesroman om en ung manns oppvekst på 1980-tallet, i en familie og en verden der skam og skyldfølelse er blant de sterkeste drivkreftene

 

Den trettende fortelling - Diane Setterfield, 426 sidder

Ingen vet hvem den gåtefulle forfatteren Vida Winter er. Hun har brukt hele sitt liv på å dikte historier om seg selv. Den grufulle sannheten tåler ikke dagens lys. Nå, gammel og syk, ønsker hun å lette på mysteriets slør. Den unge Margaret Lea takker ja til å skrive biografien hennes. Historien hun avdekker, handler om utemmet villskap og galskap, forbudt kjærlighet, brå død og usynlige bånd. Men hva er sannhet, og hva er diktning? Og hva er mysteriet om den trettende fortellingen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Tusen takk for hjelpen @Angeleye og @Blossom86

Her er den nye avstemmingen! 

 

Det skjedde noe kødd med forumet da jeg la det ut, så det ble lagt ut FIRE ganger, men jeg skal få dem til å slette de tre andre. :) 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Neste bok blir Stoner av John Williams. 

Vi begynner med den boken i morgen, da vi avslutter med Parfymen. Siden boken er relativt kort bruker vi 2 uker på den. Meeen siden jeg har vært treig med å si fra hvilken bok som er neste, så kan vi også bruke 3 uker om dere ser at det blir for kort tid. 

Ser også at det ikke er så mange som har stemt, men det er vel en refleksjon av at det ikke er så mange som er med. Avstemmingen står åpen fremdeles (haha, jeg har jo ingen magisk kraft som kan stenge den noensinne), så bare å stemme hvis du ikke har fått gjort det enda. Selv om det ikke er så mange stemmer, kommer jeg til å lage en liste over bøker fremover likevel, snart! :ac:

Jeg er ferdig med Parfymen, og mest av alt må jeg bare si: RAR bok! Er det noen andre som har fullført den? 

Jeg har et spørsmål til slutten da ( :bond: liksom)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gleder meg til Stoner! Har såvidt begynt å høre den på lydbok, og foreløpig virker den lovende :)

Parfymen ble jeg aldri ferdig med. Jeg hater å ikke lese ut bøker, så kommer sikkert til å lese den ferdig etterhvert, og kan da si mer om hva jeg synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

For å ikke spoile for dere som evt. vil lese Parfymen en annen gang tar jeg spørsmålet mitt i spoiler (handler om det som skjer HELT sist i boka):

Spoiler

Helt på slutten blir Grenouille spist (!) av kannibaler, og da sies det at de for første gang i sitt liv kjente seg lykkelige, hva i alle dager skal det bety? Hvorfor var de kun lykkelige da de spise ham? Var parfymen så sterk at den til og med virket inn på smaksløkene? Ble de da de spiste ham fylt med den guddommeligheten parfymen hadde ført til? 

Jeg ender med å gi boka 3 stjerner! Jeg likte den, og den var kvalmende! :P

I begynnelsen lurte jeg på å la den være, fordi å lese om mennesker som knapt kan ha en sjel som dreper mennesker på grunn av lukta deres er ikke helt min greie. Fordi jeg husket filmen som kun ekkel, og i første tredjedel fokuserte jeg mest på dette, at det var ekkelt. Men etter hvert ble jeg grepet av hvor rart det hele var. Om det virkelig er sånn at man opplever mennesker som vakrere og bedre utifra lukten deres. At lukt underbevisst påvirker oss til å tenke bedre om folk. Jeg aner jo ikke om det finnes noen som helst basis for disse utsagnene, men tankene var interessante. Det var interessant å lese om et menneske som godt kunne vært blind fordi det var via lukt han stort sett manøvrerte seg rundt i verden. Å tenke seg at lukt liksom skulle kunne fortelle en om folk har krøllete eller rette kjønnshår! Snodig. 

Jeg synes Süskind er god til å skrive. Å gjøre noe som jeg synes er så grunnleggende ekkelt, noe jeg virkelig IKKE vil lese om, å gjøre dette interessant for meg, er godt gjort. Jeg likte skrivestilen. 

Jeg var hektet gjennom hele historien, og selv om det til tider var med en viss avsky må det være et godt tegn at jeg aldri kjedet meg igjennom boken. Det var ikke så kvalmende som jeg skulle trodd. Mest av alt synes jeg det er rart å ha en slik fantasi, men han klarte å gjøre det interessant. Den siste delen av boken var den verste, og det var disse scenene jeg fra filmen hadde synes var eklest. Men dette var også interessant, hvordan lukt liksom skulle kunne føre mennesker inn i de mest normstridige handlinger. Som at lukt kunne manipulere oss til å bryte loven, og enda mer enn å bryte loven, bryte de virkelige internaliserte reglene vi har satt for oss selv. At man blir så bortinatta fortryllet at man mister alle hemninger. Tanken på en slik sanse-opplevelse er jo ganske fascinerende. Jeg har jo hørt om matorgasmer o.l., og har virkelig selv opplevd sanseopplevelser som har fått meg til å "ååh, deilig!", men aldri i livet om jeg har vært i nærheten av å noensinne oppleve noe som kunne få meg til å f.eks stå naken midt i byen. 

Jeg synes også det var interessant hvordan Grenouille på en måte ble til det mennesket samfunnet så på ham som. Han ble fra fødselen sett på som djevelens avkom, og flere hendelser i boken pekte på hvordan andre menneskers oppfattelse og syn på noen direkte påvirket hvordan de så ut, og fremstod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. mars 2017 den 20.20, Rainstorm skrev:

Ser også at det ikke er så mange som har stemt, men det er vel en refleksjon av at det ikke er så mange som er med. 

Mulig du får med fler om du lager en lesegruppe på f.eks. Goodreads. Der er det enklere å organisere gruppen. 

Anonymkode: 0d5f5...acd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mulig du får med fler om du lager en lesegruppe på f.eks. Goodreads. Der er det enklere å organisere gruppen. 

Anonymkode: 0d5f5...acd

Takk for forslag! :)
Jeg er på Goodreads, og er med i noen grupper der, men det er så fjernt til folk på en måte. Derfor jeg ville prøve en her inne på KG, siden - selv om vi alle er anonyme her også - jeg føler at det er nærmere, og mennesker som det er enklere å relatere meg til enn mennesker som er spredd rundt over hele verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...