Gå til innhold

"Bloggjobben er et blodslit"


jegerenenhjørning

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Unika skrev:

Er nok hovedsakelig de bloggerene som aldri har hatt en vanlig jobb eller som ikke klarte vgs som klager. Har aldri hørt Camilla Phil, Eirin Kristiansen, Hedda Skoug, eller Polliani klage over at blogging er så slitsomt. At Kristina Andersen synes blogging er et "blodslit" sier vel noe om hennes utholdenhet. Det at de har "kjempet seg frem med hardt arbeid" høres jo også helt vilt ut for oss normale arbeidsfolk. De har jo ikke "kjempet"- de har bodd på pikerommet å fått alt servert. De har hatt flaks. Blogging har blitt større og større uten at hver enkelt blogger har gjort så himla mye hver for seg, men de har utvilsomt fått drahjelp av hverandre. 

Jeg betviler ikke at blogging i toppsjiktet kan oppleves som en ordentlig jobb, og jeg tviler ikke på at det til tider er stressende slik som alle andre jobber. Det jeg tviler sterkt på er at det er så beintøft som noen fremstiller det. 

Eirik Kristiansen skrev faktisk en bok! Så om noen vil lære om hvordan de kan ta gode antrekksbilder og finansiere miljøsvinbiler til jenter som faktisk bor i sentrum; løp å kjøp!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, jegerenenhjørning skrev:

Eirik Kristiansen skrev faktisk en bok! Så om noen vil lære om hvordan de kan ta gode antrekksbilder og finansiere miljøsvinbiler til jenter som faktisk bor i sentrum; løp å kjøp!

Og snart kommer SE med en bok. Blir sikkert et litterært mesterverk. *cringe*

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem skriver omtale av boken, tro? Jo, vår egen "ble avvist av Cappelen-Damm så omtaler nå Storytel mot betaling-agent": cbe.no. så sant boken kommer som lydbok, altså. Det er nemlig et blodslit og altfor hektisk å lese bøker annet enn når man sminket seg eller løper på mølla eller kjører bil til Oslo for møter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
3 timer siden, Keikolina skrev:

Får terningkast 6 i vg...

Dette minner meg om den forhenværende VG-journalisten som mente at "I VG kaller vi ikke en spade for en spade, men for en gravemaskin" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus
2 timer siden, Cornucopia skrev:

Og hvem skriver omtale av boken, tro? Jo, vår egen "ble avvist av Cappelen-Damm så omtaler nå Storytel mot betaling-agent": cbe.no. så sant boken kommer som lydbok, altså. Det er nemlig et blodslit og altfor hektisk å lese bøker annet enn når man sminket seg eller løper på mølla eller kjører bil til Oslo for møter.

Hahahahaha :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang jeg scroller nedover og ser denne tråden, ser øynene mine "blowjobben er et blodslit" 🙈🙈🙈🙈

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang argumentet om at de ikke kan gå hjem kl. 4 og ikke tenke på jobb.. sånn er det faktisk for mange andre jobber også. Det er ikke alle jobber som er en enkel greie du kun gjør fra 8-16 hver dag og aldri tenker på ellers. En ting er at mange jobber krever mye overtid i perioder, at man er tilgjengelig utover vanlig arbeidstid noen ganger, at man holder seg oppdatert på faget og bransjen man jobber innom, at man drar på jobbreiser - kanskje alene til kjedelige steder (ikke vanlig i min bransje at 100% av tid man reiser med jobb er betalt). En annen ting er at man faktisk gjerne tenker mye på jobb utenom arbeidstid, fordi man har viktige frister, arbeidsoppgaver som er vanskelige som man tenker på hvordan skal løses, ansvar for viktige kunder/prosjekter/arrangementer/andre personer (om man er sjef) som er vanskelig å bare legge fra seg og ikke tenke på osv osv. Jeg kan godt tro at blogging som toppblogger til tider, og over tid, er mer slitsomt enn en del av deltidsjobbene jeg har hatt opp igjennom, men at det er blodslit nekter jeg å tro, da drister jeg meg til å si at de ikke vet hva de snakker om.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SoftKitty skrev:

Jeg kan godt tro at blogging som toppblogger til tider, og over tid, er mer slitsomt enn en del av deltidsjobbene jeg har hatt opp igjennom, men at det er blodslit nekter jeg å tro, da drister jeg meg til å si at de ikke vet hva de snakker om.

Nettopp. Tror pipa får en annen lyd, når de får litt mer erfaring fra arbeidslivet :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake

Alle blir jo mer produktive om de bare får kniven på strupen. 

Sånn er det når man går fra å være student, til å jobbe, eller når man går fra å være en sjel og en skjorte uten forpliktelser til å få barn osv. Og ved hver korsvei tenker man bare hva i alle dager man sølte bort tiden sin på før.

Og sånn er det nok med bloggerne også. Det kan jo rent objektivt sett være kjempeslitsomt, men likefullt håndterlig. Man mangler bare voksenkompetansen og prioriteringsevnen til å løse det. 

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte
15 timer siden, Marthe75 skrev:

Hver gang jeg scroller nedover og ser denne tråden, ser øynene mine "blowjobben er et blodslit" 🙈🙈🙈🙈

:skratte:..er nok det for enkelte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. juni 2016 at 9.45, Unika skrev:

Er nok hovedsakelig de bloggerene som aldri har hatt en vanlig jobb eller som ikke klarte vgs som klager. Har aldri hørt Camilla Phil, Eirin Kristiansen, Hedda Skoug, eller Polliani klage over at blogging er så slitsomt. At Kristina Andersen synes blogging er et "blodslit" sier vel noe om hennes utholdenhet. Det at de har "kjempet seg frem med hardt arbeid" høres jo også helt vilt ut for oss normale arbeidsfolk. De har jo ikke "kjempet"- de har bodd på pikerommet å fått alt servert. De har hatt flaks. Blogging har blitt større og større uten at hver enkelt blogger har gjort så himla mye hver for seg, men de har utvilsomt fått drahjelp av hverandre. 

Jeg betviler ikke at blogging i toppsjiktet kan oppleves som en ordentlig jobb, og jeg tviler ikke på at det til tider er stressende slik som alle andre jobber. Det jeg tviler sterkt på er at det er så beintøft som noen fremstiller det. 

Eirin Kristiansen har da hatt syteinnlegg på bloggen om hvor travelt det er å være blogger og at det er en ekte jobb på lik linje med andre jobber. Hun hadde jo ikke engang tid til å fullføre utdannelsen hun begynte på, fordi blogglivet var så hardt. 

Når det gjelder de andre damene du nevner, så tror jeg det har litt betydning at disse trekker opp snittalderen i bloggverden. De er ikke 22 år, og de har mest sannsynlig hatt en annen jobb en blogging lenge før de begynte. Etter en rask titt inn på de nevntes blogger ser jeg også at ingen av dem poster innlegg daglig. Det blir sikkert litt mindre stress når man ikke legger det presset på seg selv at man må legge ut innlegg hver eneste dag. Jeg tror rett og slett Polliani, Fashioncherry og Pihl klarer å ha en mer avslappet holdning til hele blogg-greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cement

Jeg kjenner ikke til temabloggere, men for reklamebloggernes del må vel det aller mest blodslitsomme være å fornye seg og i det hele tatt finne på ting å skrive om? På meg virker det som de stort sett lever som folk flest, kanskje enda mindre innholdsrikt og stimulerende,  i og med at de ikke er i et arbeidsmiljø eller en skolesituasjon med mange andre. Sistnevnte skaper gjerne økt tankevirksomhet og gir hverdagsopplevelser som er mer unike enn ørten frisørbesøk, shopping, spising, nye joggesko og et liv i samme tralten dag etter dag. 

Klart bloggarbeid er mer enn innlegg som skal skrives, men innleggene er fundamentet for hele bloggen. Bilder er forresten viktige, men ser ikke ut til å kreve all verdens kreativitet. Redigeringspresets og filtre ser stort sett ut til å fungerer greit. Kreative bilder og tekster har vi gang på gang sett at hentes fra andre fotografer og innholdsleverandører. (Kilde google og pinterest...:lillesky:

Jeg har skjønt at reklamebloggarbeid, på samme måte som veldig mange andre jobber, krever at man ser fresh og flott ut, har møtevirksomhet i tillegg til andre oppgaver, samt i likhet med mange frie yrker og næringsdrivende har uregelmessig arbeidstid. Dog færre krav til faglig oppdatering og intellektuelle prestasjoner enn veldig mange yrker. Krevende fysisk arbeid er det heller ikke. Ei heller turnus og nattskiftarbeid, som virkelig sliter og på toppen av det hele gir lite lønn for strevet. Listen her er sikkert ufullstendig. 

At mange ikke er helt overbevist om at reklameblogging, uansett de oppgaver som er oppsummert i tråden her tidligere, kan kalles blodslit pr definisjon, er egentig lett å forstå. Mange av de yngste/unge bloggerne kjenner ikke til hvilke krav man(ge) møter i arbeidslivet, de ville kanskje ikke vurdert jobben sin som blodslitsom dersom de hadde hatt et bedre sammenligningsgrunnlag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blogget i en del år, og det er slitsomt. Jeg har ikke vært toppblogger, og jeg har ikke tjent en krone på det, selv om jeg fra tid til annen har fått tilbud om reklameinnlegg, men jeg har kjent på at det var slitsomt. Man må prøve å komme på noe interessant å skrive hver dag (toppbloggerne må ha flere), ha gode bilder, finne på gode overskrifter som trekker lesere, og skrive noe i innlegget som gjør at de gjerne deler innlegget på sosiale media. I tillegg er det lett å bli opphengt i lesertallene, der man blir stressa om tallet går ned, og avhengig av å se statistikken øke. Toppbloggerne må også skrive gode reklameinnlegg og være en flink selger så flere ønsker å bruke deres kanal til å annonsere produkter, siden det er dette de tjener penger på. Og så må de lese igjennom/svare på masse mail som de får inn.

Men at det er blodslit, og mye verre enn vanlige jobber er nok feil. Det yrket det kan sammenlignes mest med er nok journalist, men jeg hører ikke mange journalister klage på at det er blodslit. De klarer nok å presse inn all bloggjobben mellom 8-16 og ta fri resten av tiden, bortsett fra å ta bilder. Dessuten er det et valg. De kan velge å legge ned bloggen og skaffe seg en vanlig jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
Den 26. juni 2016 at 23.15, SoftKitty skrev:

Ang argumentet om at de ikke kan gå hjem kl. 4 og ikke tenke på jobb.. sånn er det faktisk for mange andre jobber også. Det er ikke alle jobber som er en enkel greie du kun gjør fra 8-16 hver dag og aldri tenker på ellers. En ting er at mange jobber krever mye overtid i perioder, at man er tilgjengelig utover vanlig arbeidstid noen ganger, at man holder seg oppdatert på faget og bransjen man jobber innom, at man drar på jobbreiser - kanskje alene til kjedelige steder (ikke vanlig i min bransje at 100% av tid man reiser med jobb er betalt). En annen ting er at man faktisk gjerne tenker mye på jobb utenom arbeidstid, fordi man har viktige frister, arbeidsoppgaver som er vanskelige som man tenker på hvordan skal løses, ansvar for viktige kunder/prosjekter/arrangementer/andre personer (om man er sjef) som er vanskelig å bare legge fra seg og ikke tenke på osv osv. Jeg kan godt tro at blogging som toppblogger til tider, og over tid, er mer slitsomt enn en del av deltidsjobbene jeg har hatt opp igjennom, men at det er blodslit nekter jeg å tro, da drister jeg meg til å si at de ikke vet hva de snakker om.

Veldig enig med deg. Flere og flere arbeidsplasser "reklamerer" med at de er så fleksible og legger tilrette for de ansatte med hjemmekontor ol. Det betyr i praksis for mange: Jobb etter arbeidstid. Du har alt utstyret du trenger og alt ligger til rette for at du etter middagen også skal kunne svare på e-post, jobbe litt etter ungen har lagt seg osv. Jeg tror de "fleksible" arbeidstidene fort kan skape mer stress og mindre reell fritid, enn faktisk frihet i hverdagen. Et annet viktig poeng er som du sier "ta med seg jobben hjem". Det er det nok mange som gjør, og sliter med. Arbeidsgiver kan ikke alltid lastes på det punktet, og noen yrker gjør større inntrykk og er lettere å ta med seg hjem enn andre. Samtidig skal man ikke kimse av det: Det kan være både slitsomt, utmattende, men kanskje også av og til litt bra: jeg har kommet på en del gode løsninger ved å ta med meg jobben hjem - som jeg har utført dagen etter for eksempel :) Ergo ikke alltid negativt.

Poenget er uansett at flere arbeidplasser har flere timer enn 8-16, selv om det blir satt ut som den normale arbeidstiden. Det er ikke bare bloggere som har en jobb som strekker seg utover den normale arbeidstiden, og bruker tankevirksomhet på jobben sin også etter dataen er lukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som går igjen er at alt er et møte og "jobb".

Snakket med svigerfar? Hatt møte med svigerfar.

Ordnet håret og vise det frem på bloggen? Jobb å gå til og være hos frisøren.

Sponsede behandlinger på spa? Jobbet hardt med å være på spa i dag.

Sponset at Waynes coffee? Jobb å drikke kaffe.

Er ikke rart de blir slitne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være yrkesblogger er å være selvstendig næringsdrivende. Å gjøre seg selv til produktet er neppe sunt, men det har jeg ment siden Grete Rohde startet på 80-tallet eller noe.

En del folk, særlig unge, blir faktisk sjuke av all eksponeringen de har utsatt seg for, dét er tankevekkende! Har skrevet litt om identitet og profil, les og diskuter gjerne!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus

De har ikke tøffere jobb enn hvilken som helst freelancer. Problemet er, som andre har nevnt, at de ikke har sammenligningsgrunnlag og innbiller seg at det bare er bloggere som har døgnet-rundt-jobb.

Men, det er sikkert deilig å tro at man er enestående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et blogginnlegg fra en toppblogger handler om hvor viktig det er å ikke ta imot drikke fra fremmede mennesker (noe de aller fleste vet fra før av ikke er særlig smart) blir et oppslag i en av Norges største aviser, det er da vi forstår hvor slitsomt det er å være blogger. Alle problemene de møter!!

Endret av elisaday
Feilskriving...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...