Gå til innhold

"Bloggjobben er et blodslit"


jegerenenhjørning

Anbefalte innlegg

Gjest Lysestake
Sitat

– Det er jo bare usikkerhet. Jeg la en gang et bilde ut av meg selv hvor jeg satt med bena i kors. Da var det noen som skrev: «Ah, du har hengelår, så digg å se det på deg.» Det gjorde inntrykk på meg, for jeg hadde aldri tenkt på det tidligere, at jeg hadde hengelår når jeg satt. Så neste gang jeg hadde et bilde hvor jeg satt, så jeg det selv. Og det stikket som kom da, det er en tanke som sier: Fader, jeg orker ikke flere kommentarer på det. Så da endret jeg på bildet. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er lei meg for det. Det er ikke så mye mer jeg kan si. Jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. Jeg lærer, men det er bare så mye å lære.

http://www.dn.no/magasinet/2015/01/16/2102/Intervjuet/bak-fasaden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
2 timer siden, Lysestake skrev:

Samtidig klarer hun til en mye større grad enn en del andre bloggere å holde seg selv aktuell, få medieeksponering og å time bra saker på riktige tidspunkt. Det er nok ikke slik at ting kommer av seg selv, men derimot av ganske kalkulert forståelse av markedet man opererer i  (dette er vel også grunnen til at hun konsekvent stemples som "kynisk" i en del tråder her inne) Det er vel så viktig for annonsører som tegnsetting vil jeg tro, i en verden der synlighet betyr alt. 

Nå er temaet som diskuteres i denne tråden hvorvidt blogging er krevende eller ikke. Om annonsører er fornøyd med hennes synlighet eller aktualitet har lite med temaet å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker dere jo primært om en bestemt sjanger innen blogging, nemlig de som gjør hverdagen/ utseendet sitt til et levebrød. Jeg syns @Lysestake treffer spikeren på hodet med sin oppstilling :)

Det er noe med de smalere bloggene som kanskje får mer respekt for innsatsen, rett og slett fordi de setter kvalitet over kvantitet, og fordi de ikke tar utgangspunkt i noe "alle" teoretisk sett kunne gjort? Jeg legger f.eks mye tid i illustrasjonene til innleggene mine, og det skjønner jo folk, kanskje i større grad enn om jeg "bare" skulle slengt ut et bilde av meg selv eller middagen min.

For øvrig tror jeg at dette med arbeidspress oppleves i stor grad fordi man føler at alle vil ha en bit av en, og at man aldri kan strekke ordentlig til (gjerne fordi man mangler evne til tidsdisponering, igjen fordi man mangler annen relevant arbeidserfaring) - men at dette er noe som først og fremst kommer fra en selv, og frykten for å miste publikumsinteresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
26 minutter siden, CecilieX skrev:

Nå er temaet som diskuteres i denne tråden hvorvidt blogging er krevende eller ikke. Om annonsører er fornøyd med hennes synlighet eller aktualitet har lite med temaet å gjøre. 

Er i høyeste grad relevant om synligheten og aktualiteten er et resultat av mye arbeid med bloggen, research temamessig, PR-arbeid osv. Alt tar tid. Også det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lysestake skrev:

Vel, jeg synes hun har en kreativ unnskyldning. Regner med at det er denne kommentaren hun sikter til:

https://imgur.com/a/v59lX

Bør man ikke tåle såpass? (Hvis redigeringen begynte etter dette, har de forresten holdt på lenge...)

Endret av Francis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia
7 minutter siden, Francis skrev:

Vel, jeg synes hun fabrikerer en unnskyldning. Regner med at det er denne kommentaren hun sikter til:

https://imgur.com/a/v59lX

Bør man ikke tåle såpass? (Hvis redigeringen begynte etter dette, har de forresten holdt på lenge...)

Å høre at man har helt normale lår må jo være en grov fornærmelse i hennes verden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Lysestake skrev:

Og da er spørsmålet igjen, hva skapte den usikkerheten? Kun kommentaren eller eget kroppspress (som kan ha andre årsaker)? 

Hva er det som gjør at enkelte bloggere tilsynelatende ikke føler på dette presset?

Jeg tenker at de som ikke takler det, kanskje ikke passer til jobben. Det er ikke dermed sagt at blogging er et blodslit. Selv om jeg kan forstå at det faktisk er en jobb som kan kreve sitt.

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
16 minutter siden, Lysestake skrev:

Er i høyeste grad relevant om synligheten og aktualiteten er et resultat av mye arbeid med bloggen, research temamessig, PR-arbeid osv. Alt tar tid. Også det. 

I så fall greier hun i liten grad å omsette dette arbeidet til kvalitetsinnlegg på bloggen. Hvis du har rett, så bekrefter det jo bare at det ikke er leserne sine hun har fokus på, men merkevarebygging i vinnings øyemed i forhold til sponsorer. Leserne er bare et middel som helliger målet. Jeg tror det staves k y n i s m e.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
1 minutt siden, CecilieX skrev:

I så fall greier hun i liten grad å omsette dette arbeidet til kvalitetsinnlegg på bloggen. Hvis du har rett, så bekrefter det jo bare at det ikke er leserne sine hun har fokus på, men merkevarebygging i vinnings øyemed i forhold til sponsorer. Leserne er bare et middel som helliger målet. Jeg tror det staves k y n i s m e.

Men vi diskuterer vel arbeidsmengde og ikke moral her, gjør vi ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
4 minutter siden, Lysestake skrev:

Men vi diskuterer vel arbeidsmengde og ikke moral her, gjør vi ikke? ;)

Ha, ha, ha, poeng til deg😀

Men i det videre perspektivet av SE sin blogging så er jeg nok mer opptatt av å avdekke manglende moral, enn hvorvidt hun er et arbeidsjern av dimensjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
2 timer siden, Lysestake skrev:

Problemet er jo at hun har malt seg inn i et hjørne. Selvfølgelig vil ikke bloggere som har et hovedfokus om å se perfekte ut gjennom bloggen sin klare å opprettholde det i virkeligheten. Det er klin umulig. For CBE sin del har dagliglivet og normalitet vært etterspurt i en årrekke, hadde hun turt å vise seg uten sminke på bloggen og i virkeligheten tror jeg faktisk hun hadde fått kred for det. Klart det er tidskrevende å måtte pleie sitt ytre til de grader, men dette velger hun helt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
6 timer siden, Lapper skrev:

Er rart ikke flere blir toppbloggere😀 er jo så utrolig enkelt. 

I mitt neste liv skal jeg bli det😀

Det er ikke enkelt å bli toppblogger. Er en grunn til at en del luringer tjener gode penger på å "coache" andre til å bli det. Hadde det vært dritlett å tjene penger på blogg og det var så uproblematisk og innsatsfritt som man skulle ha det til ville jo ingen hatt vanlige jobber. Noen svært få får det til, ikke spesielt mange lønner det seg for, og de få som gjør det ofrer det meste av privatliv på veien. Man ender opp med at folk forventer å være en aktiv del av livet ditt og holdes minst like informert som din nærmeste venninne, også når mannen går fra deg, man blir alvorlig syk eller får andre problemer. Da hjelper sponsa extensions på Hendrix Hair ikke i det hele tatt. 

Og i ditt neste liv er det alt for sent. Tiden har dessuten gått ut for bloggerne. De er ikke interessante for den oppvoksende generasjon. Sophie Elise har holdt på siden hun var tidlig i tenårene, og de aller fleste leserne hennes har fulgt henne i mange år. Topplisten består i all hovedsak av folk som begynte å blogge for mange år siden (og Paradise Hotel-deltagere, som en forlengelse av deres flyktige berømmelse et år eller to etter serien har gått). Det kommer ikke en liten hær med up-and-coming-bloggere etter henne. Ungdommer leser knapt blogger lenger, en av de viktigste målgruppene er oss tidlig i trettiåra eller sent i tjueåra som har vært med mer eller mindre siden vi begynte å lese blogger en gang midt på totusentallet. Det mest attraktive objektet for spons er stash til baby og mor, ikke motegjenstander rettet mot fjortisene.

Om seksti år sitter vi her inne med VR-glassene våre og ranter om hvorfor Sophie-Elise ikke har reklamemerket den siste behandlingsreisen sin med Helse-Sør-Vest. 

Ah, blir nesten sentimental her jeg sitter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

For min del hadde det vært slitsomt å være "rosablogger": jeg syns det er vanskelig å finne ut hva jeg skal ha på meg på jobb, hvordan skulle det gått om jeg måtte "styla" hvert bidige antrekk? 

Men blodslit? Nei. 

Jeg tror bloggerne har en oppfatning av at leserne er mer avhengig av dem enn de faktisk er. De aller, aller fleste ville hatt stor forståelse om en blogger sa "nå skal jeg på feire - ser dere om en uke". Alternativt kan man operere med ferdig laga innlegg: vips en dag fri når man trenger det. 

Jeg tenker pipa får en annen låt den dagen det ikke er noe å tjene på bloggen lenger, og de må ut i "vanlig" arbeid. Da er det sikkert en del som vil savne friheten bloggingen gav dem. 

Samtidig er det kanskje noe som ligger i tiden: Vi skal alle være så utrolig viktige, så utrolig travle og samtidig rekke over alt. Det er mange, som også ikke er bloggere, som skaper et inntrykk av seg selv som veldig viktig, med en veldig viktig jobb, og et veldig travelt liv - som allikevel har det meste på stell. At vi snakker oss selv opp er kanskje ikke noe nytt, men denne travelheten, kombinert med treningen og det perfekte, tror jeg er noe som ligger til vår tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evans skrev:

... blodslit? Nei. 

Jeg tror bloggerne har en oppfatning av at leserne er mer avhengig av dem enn de faktisk er. De aller, aller fleste ville hatt stor forståelse om en blogger sa "nå skal jeg på feire - ser dere om en uke". Alternativt kan man operere med ferdig laga innlegg: vips en dag fri når man trenger det. 

Jeg tenker pipa får en annen låt den dagen det ikke er noe å tjene på bloggen lenger, og de må ut i "vanlig" arbeid. Da er det sikkert en del som vil savne friheten bloggingen gav dem. 

Samtidig er det kanskje noe som ligger i tiden: Vi skal alle være så utrolig viktige, så utrolig travle og samtidig rekke over alt. Det er mange, som også ikke er bloggere, som skaper et inntrykk av seg selv som veldig viktig, med en veldig viktig jobb, og et veldig travelt liv - som allikevel har det meste på stell. At vi snakker oss selv opp er kanskje ikke noe nytt, men denne travelheten, kombinert med treningen og det perfekte, tror jeg er noe som ligger til vår tid. 

 

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar sikkert mye tid :) tviler ikke på det. Men mange av tingene de gjør for å preppe seg, er ting som for mange andre er sjelden luksus og avslapping. Tenker da på fiksing av hår, øyevipper, øyebryn, makeup, pedikyr, manikyr... Det kan liksom ikke bli slitsomt. Men alt det rundt, med oppmerksomhet og jag - dét er sikkert ikke noen walk in the park. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Lysestake skrev:

Det er ikke enkelt å bli toppblogger. Er en grunn til at en del luringer tjener gode penger på å "coache" andre til å bli det. Hadde det vært dritlett å tjene penger på blogg og det var så uproblematisk og innsatsfritt som man skulle ha det til ville jo ingen hatt vanlige jobber. Noen svært få får det til, ikke spesielt mange lønner det seg for, og de få som gjør det ofrer det meste av privatliv på veien. Man ender opp med at folk forventer å være en aktiv del av livet ditt og holdes minst like informert som din nærmeste venninne, også når mannen går fra deg, man blir alvorlig syk eller får andre problemer. Da hjelper sponsa extensions på Hendrix Hair ikke i det hele tatt. 

Og i ditt neste liv er det alt for sent. Tiden har dessuten gått ut for bloggerne. De er ikke interessante for den oppvoksende generasjon. Sophie Elise har holdt på siden hun var tidlig i tenårene, og de aller fleste leserne hennes har fulgt henne i mange år. Topplisten består i all hovedsak av folk som begynte å blogge for mange år siden (og Paradise Hotel-deltagere, som en forlengelse av deres flyktige berømmelse et år eller to etter serien har gått). Det kommer ikke en liten hær med up-and-coming-bloggere etter henne. Ungdommer leser knapt blogger lenger, en av de viktigste målgruppene er oss tidlig i trettiåra eller sent i tjueåra som har vært med mer eller mindre siden vi begynte å lese blogger en gang midt på totusentallet. Det mest attraktive objektet for spons er stash til baby og mor, ikke motegjenstander rettet mot fjortisene.

Om seksti år sitter vi her inne med VR-glassene våre og ranter om hvorfor Sophie-Elise ikke har reklamemerket den siste behandlingsreisen sin med Helse-Sør-Vest. 

Ah, blir nesten sentimental her jeg sitter :fnise:

De kan bli sponsa av HELFO og hjelpemiddelsentralen :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor ofte bloggere klarer å spise maten sin mens den fremdeles er varm? Den kjølner raskt om de skal ta 500+ bilder av den først...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fotballfluen skrev:

Jeg lurer på hvor ofte bloggere klarer å spise maten sin mens den fremdeles er varm? Den kjølner raskt om de skal ta 500+ bilder av den først...

Jeg kan forsikre deg om at den alltid er kald eller lunken :) Blir ikke mye varm mat på bloggere nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok hovedsakelig de bloggerene som aldri har hatt en vanlig jobb eller som ikke klarte vgs som klager. Har aldri hørt Camilla Phil, Eirin Kristiansen, Hedda Skoug, eller Polliani klage over at blogging er så slitsomt. At Kristina Andersen synes blogging er et "blodslit" sier vel noe om hennes utholdenhet. Det at de har "kjempet seg frem med hardt arbeid" høres jo også helt vilt ut for oss normale arbeidsfolk. De har jo ikke "kjempet"- de har bodd på pikerommet å fått alt servert. De har hatt flaks. Blogging har blitt større og større uten at hver enkelt blogger har gjort så himla mye hver for seg, men de har utvilsomt fått drahjelp av hverandre. 

Jeg betviler ikke at blogging i toppsjiktet kan oppleves som en ordentlig jobb, og jeg tviler ikke på at det til tider er stressende slik som alle andre jobber. Det jeg tviler sterkt på er at det er så beintøft som noen fremstiller det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...