Gå til innhold

"Bloggjobben er et blodslit"


jegerenenhjørning

Anbefalte innlegg

Det er ofte slitsomt å blogge. Jeg blogger selv, men kun som hobby da jeg ikke ønsker å ha det som yrke. Slik jeg driver bloggen min så tar det timesvis å lage et innlegg, men alle blogger er forskjellige og noen legger vel mer sjel i det enn det andre gjør. Jeg blir mer sliten av bloggen enn min vanlige fysiske jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mammatilmichelle har jo hundrevis av innlegg i utkast. Er jo ikke så vanskelig å legge de ut da. Hadde det ikke vært for den enorme eksponeringen av seg selv og de rundt seg ville jeg synes at blogging virker sykt chill. Knipse et par outfit bilder og skrive et eller annet hjernedødt, men likevel tjene mer enn advokater? hell yes

Endret av complex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg tror at det kanskje er vanskelig å snakke om dette genrelt. Da jeg skrev mitt forrige innlegg hadde jeg Sophie Elise spesielt i tankene. Til å være på topplisten synes jeg hun leverer dårlig kvalitet, det er mye hastverksarbeid. Hun virker ikke å legge særlig mye jobb i verken bilder, eller innhold. Det å ta seg tid til en språkvask burde man også kunne forvente, f.eks når det gjelder barneskolepensum som regler som stor og liten forbokstav. 

Til sammenlikning kan jeg nok se at CBE bruker mye mer tid på innleggsproduksjon. Kvaliteten på bildene er f.eks bedre (antar redigering tar mye tid), og hun er bedre på å tekstproduksjon.

Til syvede og sist ER det blogginnleggene som er utstillingsvinduet for å vurdere jobben som du gjør, og der spiller bilder, tekst og innhold en viktig rolle. Dersom kvaliteten på dette er dårlig, så er en logisk slutning å ta at bloggeren ikke har lagt ned særlig mye tid i jobben ref. HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lysestake skrev:

....

  • Flere bloggere ender opp med å bli så offentlige personer at de ikke lenger orker å være ute blant folk i "sivilt" fordi de vet at de blir målt og veid på alt hele tiden. Finnes flere tråder her inne some er gode eksempler på det der bloggere som går rundt ustylet//usminket latterliggjøres, eller man skriver om hvordan de ser ut. Fotballfruen uttalte blant annet at hun alltid tok roomservice dagen derpå om de bodde på hotell, fordi hun ikke ville være komfortabel med å gå ufresh ned til frokosten. Klart er det en belastning.

...

Jeg har kun fått med meg at folk her inne har gitt positive tilbakemeldinger, når bloggere har vist seg ustylet og usminket, men det kan være jeg har oversett/glemt av eksemplene du refererer til. Uansett er vel "bildet" litt mer nyansert enn det du fremstiller her. 

Når det gjelder uttalelse fra CBE om roomservice: Hvor har du lest dette? Synd hvis hun føler det slik.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Asti skrev:

Jeg har kun fått med meg at folk her inne har gitt positive tilbakemeldinger, når bloggere har vist seg ustylet og usminket, men det kan være jeg har oversett/glemt av eksemplene du refererer til. Uansett er vel "bildet" litt mer nyansert enn det du fremstiller her. 

Når det gjelder uttalelse fra CBE om roomservice, og ikke vil vise seg ute dagen etter: Hvor har du lest dette? Synd hvis hun tror at man ikke kan vise seg ute "dagen derpå". 

I de gamle fotballfrue-trådene mener jeg det var flere innlegg av typen "Har sett frua på Meny, så skikkelig sliten ut. Poser under øynene osv.". Så jeg tror faktisk det er reellt for flere av de at det kan være ubehagelig å være i "sivil" i offentigheten. Ikke fordi de er a-kjendiser, men fordi de er kjent nok til at folk vil snakke om det f.eks her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, agg skrev:

I de gamle fotballfrue-trådene mener jeg det var flere innlegg av typen "Har sett frua på Meny, så skikkelig sliten ut. Poser under øynene osv.". Så jeg tror faktisk det er reellt for flere av de at det kan være ubehagelig å være i "sivil" i offentigheten. Ikke fordi de er a-kjendiser, men fordi de er kjent nok til at folk vil snakke om det f.eks her. 

Takk for tilbakemelding, det har jeg ikke lest. :) Uansett, poenget mitt var at kommentaren fremstod unyansert, da her har vært flere kommentarer den siste tiden, der man har "hyllet" de som legger ut "usminkede versjoner" av seg selv.  Og heldigvis er der bloggere som er så trygge på seg at de gjør det.  :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lysestake
1 time siden, CecilieX skrev:

Jeg tror at det kanskje er vanskelig å snakke om dette genrelt. Da jeg skrev mitt forrige innlegg hadde jeg Sophie Elise spesielt i tankene. Til å være på topplisten synes jeg hun leverer dårlig kvalitet, det er mye hastverksarbeid. Hun virker ikke å legge særlig mye jobb i verken bilder, eller innhold. Det å ta seg tid til en språkvask burde man også kunne forvente, f.eks når det gjelder barneskolepensum som regler som stor og liten forbokstav. 

Samtidig klarer hun til en mye større grad enn en del andre bloggere å holde seg selv aktuell, få medieeksponering og å time bra saker på riktige tidspunkt. Det er nok ikke slik at ting kommer av seg selv, men derimot av ganske kalkulert forståelse av markedet man opererer i  (dette er vel også grunnen til at hun konsekvent stemples som "kynisk" i en del tråder her inne) Det er vel så viktig for annonsører som tegnsetting vil jeg tro, i en verden der synlighet betyr alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake

 

Jeg har ikke så lyst å linke til tråden og å gi den enda mer oppmerksomhet (og jeg har sensurert navnene) men her er et par sitater fra en tråd på kvinneguiden om folk man har sett "i virkeligheten". Kjempekult om man googler seg selv. 

Sitat

Møtte XX, YY, og ZZ på Hove for 2 år siden. XX og YY så veldig like ut og var veldig hyggelige, mens ZZ så ut som et vrak, vi snakker værre enn Lindsay Lohan.

Sitat

Har sett NN (i sommer), og hun var mye lavere og rundere enn på bilder.. Veldig slitte extentions :/

Sitat

Hun forteller at NN redigerer huden sin noe voldsomt i tillegg, og at hun har reagert mye på det med tanke på at NN reklamerer for kosmetikk og får masse spørsmål og kommentarer som "å, hvordan får du huden til til å gløde sånn?".

 

Svaret er tydeligvis Photoshop.

Etter en blogger ble omtalt som "pen på trikken" kom denne kommentaren

Sitat

Jeg har hørt av folk som har sett henne i virkeligheten, at sminken hennes er langt ifra like pen som på bloggen og at huden hennes er dårlig osv. Stemmer det?

Ikke noe som når blogglesere ser deg på Døgnvill for å løpe hjem og rapportere at du så feit ut på Internett!

Sitat

NN brukte å redigere seg latterlig mye. Hun er type L-XL i virkeligheten, men på bildene var hun M. Så hun på Døgnvill for noen år siden fikk jeg sjokk når jeg så henne i virkeligheten.

Eller at de fryder seg over uren hud

Sitat

Jeg har sett NN, og det gledet meg å se at hun hadde uren hud slik som vi vanlige dødlige også får av og til. 

Ironisk nok kom også denne kommentaren om en av bloggerne som hadde blitt kommentert masse i tråden

Sitat

Så NN på flyplassen, så jo ut som hun skulle på 17mai selskap. Veldig pent pyntet og perfekt hår å sminke.. Blir litt unaturlig! Også kanskje litt slitsomt å måtte holde oppe den fasaden hele tiden. 

JEG LURER PÅ HVOR DET PRESSET KOMMER FRA JA :fart2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære all verden, Lysestake, hvis de fremstilte seg litt mindre fotoshoppet selv, ville dette vært et ikke-tema. Klart folk lurer når bloggere skriver at den flotte huden kommer av den og den kremen de reklamerer for, eller at de aldri har hatt kviser eller rynker eller noe som helst som vanlige folk har. Presset legger de på seg selv. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert mye arbeid,  men de kan jo bestemme sin egen arbeidsdag,  jobbe når de vil, ta pauser når de vil, dra på ferie når de vil, trenger ingen utdannelse, tjener bra (I hvert fall toppbloggere) får sponset reiser, klær, frisørbesøk osv. Så får ikke så veldig vondt av de. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lysestake skrev:

 

Jeg har ikke så lyst å linke til tråden og å gi den enda mer oppmerksomhet (og jeg har sensurert navnene) men her er et par sitater fra en tråd på kvinneguiden om folk man har sett "i virkeligheten". Kjempekult om man googler seg selv. 

Etter en blogger ble omtalt som "pen på trikken" kom denne kommentaren

Ikke noe som når blogglesere ser deg på Døgnvill for å løpe hjem og rapportere at du så feit ut på Internett!

Eller at de fryder seg over uren hud

Ironisk nok kom også denne kommentaren om en av bloggerne som hadde blitt kommentert masse i tråden

JEG LURER PÅ HVOR DET PRESSET KOMMER FRA JA :fart2:

Takk for at du tok deg tid. :)  Jeg har ikke sett disse kommentarene.  Vedr. siste kommentaren, den handler om kritikk av full styling og sminke. Altså motsatte av det du viste til. 

Presset kommer fra flere enn KG. Eksempelvis fra ektefellen til en av bloggerne, som har vært ute og kritisert utseendet til andre kjendiser inne på selve bloggen, dokumentasjon:. http://www.seher.no/kjendis/15-20-kilo-tung-41596 . Han burde vært den første til å vite at slik gjør man ikke, hvis de selv kjenner presset på kroppen. Og så legger jo bloggerne selv grunnlaget for press rundt utseende og kropp mye på egen hånd.  Hvem redigerer seg, for å se finere ut? Hvem påstår at huden blir "perfekt" av produkter de reklamerer for? Kan det være en del av årsaken til at enkelte reagerer når de først ser dem ute? 

Bildet er mer nyansert enn det du prøvde å få frem i kommentaren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, complex skrev:

Mammatilmichelle har jo hundrevis av innlegg i utkast. Er jo ikke så vanskelig å legge de ut da. Hadde det ikke vært for den enorme eksponeringen av seg selv og de rundt seg ville jeg synes at blogging virker sykt chill. Knipse et par outfit bilder og skrive et eller annet hjernedødt, men likevel tjene mer enn advokater? hell yes

Er rart ikke flere blir toppbloggere😀 er jo så utrolig enkelt. 

I mitt neste liv skal jeg bli det😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blogger, typ"mitt liv"blogg. Men orker ikke blogge alt jeg driver med siden det er ganse uinteressant. Men: Et prosjekt jeg ville prøve meg på en gang, var nettopp å blogge som en toppblogger ala Fotballfrue. Og det var faktisk litt stress. Fordi alt tok SÅ lang tid! Alt skulle tas bilde av og publiseres. Jeg skulle et ærend. På butikken. Måtte velge snasent outfit, sminke meg, tas bilde av. Alle små filleting tok en time liksom. 

 

Blogging krever kanskje ikke veldig høy IQ, men det tar slik tid! Og så har du dette med å alltid være "på jobb" da.. men for all del.. bloggere velger dette livet selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lysestake skrev:
  • .... Fotballfruen uttalte blant annet at hun alltid tok roomservice dagen derpå om de bodde på hotell, fordi hun ikke ville være komfortabel med å gå ufresh ned til frokosten. Klart er det en belastning....

 

Ser du glemte å svare på spørsmålet mitt. Prøver derfor igjen:

Hvor har du lest dette? 

:)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake

Hallo, blogging er større enn Fotballfrue og Sophie Elise. 

Men ad utseende: Selvfølgelig havner en del i en feedback-loop med en del av sine lesere som blir mer og mer kritisk til utseendet, og der bloggern responderer med mer og mer retusjering (og siden FF nevnes som case flere steder, skrev hun jo også at en del av redigeringen kom etter "tjukkas"-kommentarer). Er det greit å Photoshope av den grunn? Seff ikke, men hjelpe og trøste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis CBE og de som skriver den bloggen, har uttalt at redigeringen kom etter "tjukkas-kommentarer" ville jeg tatt det med en stor bøtte salt. Jeg tror rett og slett ikke på det. Det ble kommentert på bloggen at fruen hadde fått fine former i første svangerskap, da gikk daglig leder inn med et annet brukernavn og skrev at hun var helt lik seg selv. Samtidig vet vi nå at de redigerte gravidkroppen smalere. Hvor kommer presset fra? 

Ps. Har kilder til dette om det behøves. 

Endret av Francis
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Lysestake

Der har vel vært mest fokus på det motsatte, så hva handlet egentlig redigeringen av kropp om? Hva var grunnen til  bloggeren ikke klarte å takle de få "tjukkas-kommentarene" (hvor stod de forresten?) ? Kunne redigeringen isteden ha noe med eget og/eller ektefellens syn på kropp, jfr. http://www.seher.no/kjendis/15-20-kilo-tung-41596 og http://www.kjendis.no/2009/11/08/kjendis/beyonce/fotball/slanking/8918510/ ? 

Klart det kan være tøft å blogge, hvis man sliter med noe som kan bli utløst eller forverret av bloggingen. Å trekke inn det som et moment i at det er slitsomt å blogge, blir for min del feil.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lest tjukkaskommentarer om CBE - jeg har derimot lest plenty av det motsatte - altså at hun er veldig, veldig tynn. Derfor syntes jeg det var så rart at hun valgte å redigere seg enda tynnere. :vetikke:

 

For øvrig tror jeg på at det kan ta tid å blogge. At det er verdens mest slitsomme jobb, er jeg ikke helt sikker på, dog.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det er jobb å leve av blogging. Men om det er så ufattelig slitsomt, har jeg bansker for å forstå. 

Selvfølgelig, en stor del av bloggerne (de mest kjente på rosafronten) har aldri hatt en vanlig jobb før. De har aldri måtte stå opp 0630 for å ta bussen til jobb hvor noen krever noe av dem i 7,5 timer og høydepunktet er 30 min lunchpause. For å så ta bussen hjem igjen. All personlig pleie, husvask, reiser og besøk må foregå på kvelden, i helga eller i løpet av de FEM FERIEUKENE man har i løpet av ET ÅR. Og dette til en lønn som  tilsvarer en fjeredel (??) av hva de tjener i dag.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært utrolig slitsomt. Hele tiden være "på utstilling",  by på seg selv, være interessant nok for andre å lese om, ikke bare kunne skrive; men måtte tenke på hvordan man ordlegger seg for å nå frem til flest, ikke kunne gå opp eller ned 5 kg uten at andre føler seg berettiget til å spekulere i hvorfor, at andre synes det er helt innafor å diskutere alle dine negative trekk. Puff. 

Kassa på Rimi er jo en drømmejobb i forhold! Mens for andre er det kanskje helt motsatt- mange liker jo rampelyset, noen er utseendefikserte og liker å vise seg frem (uten at det er noe galt i det), og for dem vil jo blogging være en super jobb! 

Så hvor mye slit det er kommer nok helt ann på personen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...