Gå til innhold

"Bloggjobben er et blodslit"


jegerenenhjørning

Anbefalte innlegg

Kan vi en gang for alle diskutere denne setningen. Vi leser den stadig. Bloggere forklarer at det er et blodslit å være blogger. Selv de som har både manager og regnskapsfører, som har det tilrettelagt for at de bare skal trenge å fokusere på skrivejobben. 

De er nødt til å være "på jobb" mer enn åtte timer daglig, ja. De er nødt til å være kreative, og de er nødt til å hele tiden være nye, innovative og interessante. Men de tilbringer dagene sine på å gjøre spennende, vakre ting så de har noe å skrive om. De fikser negler, drar på ferier, kjører vannscooter og legger seg under kniven for å provosere.

Hvor slitsom er egentlig denne jobben? Eller er det bare fordi de aldri har trengt å sitte i kassa på rema på en lørdag, at de ikke har noe å sammenligne med?

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kanskje de skriver det nettopp for å provosere, kanskje det er en del av det du nevner med at de må gjøre spennende ting og provosere, for å få klikk på bloggen sin? 

Og ja, jeg tror også det har mye å gjøre med hvilken terskel man har for hva som er slitsomt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bloggen har som mål å fremstille et mest mulig perfekt liv og en perfekt fasade, slik det jo ofte er, så er det nok et mentalt blodslit.

Misunner de ikke en kalori, å være blogger må være den dølleste jobben ever. For et styr! Det er jo 24/7 med "Se meg, se meg, se meg"

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker utvilsomt slitsomt å skulle være perfekt hele tiden, men de har jo valgt det selv og står fritt til å slutte når som helst. Er ikke som om det skjer noe med verden når de slutter. Ingen vil merke det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er slitsomt og alltid måtte tenke på noe å blogge om, ha med seg kamera, ta flotte bilder, redigere osv osv. Man får jo aldri helt fri, som vi "vanlige" arbeidere har, gjerne på lørdag og søndag.

Sier ikke at det er verre enn en A4 jobb, men det er nok absolutt tidkrevende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en blogger, men kun med min håndarbeidshobby. Og det er faktisk litt arbeid, ta gode bilder, skrive gode innlegg, linke til steder og slikt. 

Så jeg kan forstå at det blir en heldagsjobb, spesielt når de skal leve av det, de må planlegge fremover, skrive gode/provoserende innlegg. Planlegge bilder osv.

 

Når det er sagt, jeg tjener ingenting på min blogg, og ikke utleverer jeg livet mitt... Og kan ikke forstå at det er verdt pengene man tjener av å blottlegge seg slik..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NorthDakota

Litt jobb vil jeg tro det er.

Man må ta gode bilder

Planlegge innlegg ift sponsorer osv

Holde seg nogelunde oppdatert på klesfronten/nyhetsbilde

Hele tiden ha det i bakhodet at man skal publisere x-antall innlegg i løpet av dagen/uken.

MEN

Så har jo disse bloggerne en rekke fordeler. Om man ser på topplisten så har vel de fleste mye hjelp. Manager, økonomiansvarlig, foreldre, kjærester, hushjelp osv. De får ting sponset og kan når som helst takke nei. Kari Nordmann har ikke den fordelen og må gjøre det som kreves på hennes jobb og kan ikke velge og vrake. De kan også bestemme over egen arbeidsdag og legge den opp selv, det kan ikke Kari Nordmann. 

Så min konklusjon er at: Ja, blogging KAN være tungt om man er dedikert og leverer gode innlegg, men det er søren meg tung å jobbe 8-4 i en hektisk jobb også. 

Har lest en del "stressa med mye jobb innlegg" men syntes jeg bare ser et par møter, neglefiks og brynvoksing. I mitt liv er ikke det stress, men så er nå det bare meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor sabla slitsomt det det er å følge helt basale retningslinjer som å skrive annonse i starten av et blogginnlegg eller #sponset på instagram så er jeg ikke forbauset over at de synes bloggeryrket er et blodslit. Får flau smak i munnen hver gang en blogger gulper opp "jammen bloggyrket er hardt ass"-kortet. For øvrig har jeg lite sympati når de syter og, mye fordi mange av de er kyniske pengemaskiner som gjør ALT for å tjene penger. Jeg "trøster" meg med at til tross for at de sitter på fetere lønn så frister det ikke særlig å bytte liv med det. Det er mange fortapte sjeler i bloggsfæren som ikke virker særlig lykkeligere til tross de har råd til et par chanelvesker i uken.  

Endret av gjestgitt
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at mange av bloggerne som sier at det er en utrolig hard jobb er de som aldri har hatt en vanlig jobb før. Mange begynte å blogge som 13-14-åringer, og bloggen ble dermed en deltidsjobb fra de begynte å tjene penger på den. På en annen side rettferdiggjør ikke dette for det de sier, og jeg nekter å tro at det er en hardere jobb enn alle andre. De er sin egen sjef, de kan ta "bloggpause" i et par dager uten at det nødvendigvis går utover økonomien i en stor grad og de styrer hverdagen slik de ønsker. Det jeg tenker er en utfordring med blogging er å fremstå som så sykt interessant og spennende hele tiden, det hadde i hvert fall ikke jeg klart. Uansett så er det nesten et hån mot andres jobber når de påstår at deres jobb er så mye mer krevende (for de som sier det, vel og merke), jeg hadde et skift på 12 timer her om dagen og syns relativt syndt på meg selv da jeg var ferdig, men jeg VET at folk har det verre/har mer å gjøre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

Enig @elmukake Mange toppbloggere mangler annen arbeidserfaring enn blogging. Hva folk sliter med i hverdagen, alt fra tøffe arbeidsforhold med liten fritid til økonomisk stress, har de ikke kjent på kroppen. 

De som har blogg som inntektsgivende arbeid (reklame, spons etc) sitter ikke med regnskapet selv. De største har også management som tar seg av mest mulig utenfor selve bloggingen. Det er altså selve bloggingen som oppleves tøff. 

De såkalt rosabloggerne/livsstilsbloggerne, som kun lever av å vise frem seg selv og hva de gjør om dagene, kan ikke "gå hjem fra jobben", noe som sikkert fører til at de lett får en følelse av å være på jobb 24 timer i døgnet. Hvis de ikke lever et veldig interessant liv og er veldig glad i og dyktige til å skrive, blir selve tekstforfatting også et pes. Reklame skal også bakes inn i teksten så ingen skjønner at det er reklame.

Hadde blogging virkelig vært et blodslit, rent bortsett fra det psykiske presset en "livsstilsblogg" kan innebære, ville de rett og slett ikke holdt ut år etter år. Men klart det er vanskelig å slutte med en innbringende jobb og forholdsvis greie og frie arbeidsdager, hvis alternativet er en jobb der folk krever noe av deg og du er tvunget til å være der fra minst 8-16 med bare 30. minutters pause + bruke tid på reise til og fra. Deretter har du noen timer før du skal legge deg, der det skal handles mat, trenes, gjøres rent, og i det hele tatt... Til en lønn som ikke i det hele tatt matcher blogginntekten, spons og gaver inkludert.

 

Endret av MinnaMilanda
Rettet en skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Kristian Eriksen, daglig leder i Treasures, uttalte i forbindelse med sin kones svangerskapspermisjon at hun skulle jobbe 50 % og at bloggingen derfor skulle gå som normalt, andre arbeidsoppgave skulle da tydeligvis andre gjøre. Å jobbe 50 % vil da si cirka 4 timer. Det betyr at det for denne bloggen er cirka 4 timer som brukes til å være med på fotografering samt skrive 2-3 innlegg pr dag. Har kilde om det behøves. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

 @Francis  Det slår meg at hvis 4 timer er nok, er det i alle fall mulig å outsource ganske mye jobb til andre. Det kan jo være gråsoner som ikke er tatt med i den beregningen. Jeg spekulerer ikke i det, jeg bare lufter muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mentalt utmattende å måtte tenke blogging 24 7, det tror jeg på. Man er alltid , får aldri hvile. Litt som å være hjemme med et spedbarn de første ukene. Men blogging kan man ta en pause fra, og oppfatter du det som "blodslit" er du ikke særlig flink til å regulere det. Kanskje på tide å se seg om etter en annen jobb? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Jeg har vanskeligere for å svelge påstanden om at det er et "blodslit" fra de bloggerne som har sitt hverdagsliv som innhold. Ofte er det slik at det man selv må gjøre på fritiden er det bloggeren bruker som innhold på bloggen. Det er sminking, påkledning, frisørbesøk, reising, matlaging etc som er innholdet på disse bloggene. For meg blir det vanskelig å forstå at dette er et blodslit, når dette er aktiviteter som vanlige folk gjør VED SIDEN AV 100% jobb. Da er det noe som skurrer i påstanden i HI. En god del av dem lever jo heller ikke kvalitet til leserne, og mange innlegg ser ut til å være hastverksarbeid fordi "de må få ut et innlegg". Til å leve av å produsere tekst er det påfallende mange av dem som bruker svært lite tid på kvalitetssikre det språklige. 

Jeg tror nok at den psykiske belastningen av å være blogger er nokså stor, både den negative oppmerksomheten som de blir til del, men også følelsen av å være på jobb 24/7. Dette kunne vært avhjulpet av mer struktur og planlegging, ja en mer profesjonell holdning til bloggjobben, men den evnen besitter de færreste av dem. Det er mer flaks, enn strukturert jobbing mot målet som har gitt dem millioninntekter. 

Forsåvidt er det jo verdt å nevne at inntekt burde stå i forhold til innsatsen som du legger ned, og her vil jeg i alle fall si at det er et misforhold mellom inntekten de drar inn og arbeidsinnsatsen de legger ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del av de unge bloggerne har ikke utdannelse. De har aldri jobbet med noe annet enn bloggen. Noen har til og med ikke klart å fullføre VGS fordi skole er kjedelig eller det var så slitsomt å kombinere med blogg. Hvis du ikke klarer deg gjennom grunnskolen engang, så er det ikke rart mye oppfattes som slitsomt. 

Voksne bloggere, som feks CBE, vet bedre. Likevel tror jeg de føler de må forsvare seg langt mer enn yngre bloggere. Det er nemlig langt mer ok at ei på 20 bruker et par "friår" til å finne ut hva hun skal gjøre videre, enn at ei på 30 gjør det samme. Jeg sier ikke at eldre ikke skal få blogge, de blogger strengt tatt bedre i mine øyne, men jeg tror de føler langt mer på dette. Da må man gi uttrykk at bloggen tar tid, er som en ekte jobb.

Å blogge kan vel sammenlignes med å jobbe frilans. Enten du er webdesigner, journalist eller musiker, så tror jeg det er hardt å jobbe frilans. Skaffe seg jobb selv, drive eget foretak osv. Det gir nok mye bekymringer. Men å blogge, byr nok ikke på langt nær de samme utfordringene. Når jobbene faller i fanget ditt, noen andre tar seg av det administrative og du kun kan sove lenge, farge håret og få sponset alt av utgifter, da er ikke jobben din et blodslit. Uansett hvor fine bilder du må ta, eller hvor lenge du må redigere teksten på innlegget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake

Når jeg leser sånt er dette vel en kombinasjon av mange faktorer

Reelle bloggproblemer som underbygger denne påstanden: 

  • Bloggere har mange fans som blir helt rabiate om de ikke får respons av den aktuelle bloggeren nærmest på sekundet etter en henvendelse. Det vil si at man ender opp med å sitte og overvåke Insta/kommentarfelter/selvgoogling og det som verre er. I tillegg får nok en del av dem fryktelig mye mail, som også kan ta mye tid om man ikke har et system på det og vilje til å screene. 
  • Jobbverktøyene dine er steder som renner over av muligheter for å jobbe inneffektivt, bli forstyrret og kaste bort tid (HAI FACEBOOK TWITTAR INSTAGRAMMARS)
  • Bilde- og tekstproduksjon tar veldig mye lenger tid enn folk tror, og folk skjønner ikke forskjellenen på å knipse et bilde av middagen sin med en iPhone 4 og det å style bilder, forberede shoots, lete etter locations, etterarbeid på bilder osv. De aller fleste skjønner at dette tar tid med glansede magasiner, men når de samme bildene er på en blogg er det plutselig ikke jobb lenger. Forstå det den som kan.
  • Flere bloggere ender opp med å bli så offentlige personer at de ikke lenger orker å være ute blant folk i "sivilt" fordi de vet at de blir målt og veid på alt hele tiden. Finnes flere tråder her inne some er gode eksempler på det der bloggere som går rundt ustylet//usminket latterliggjøres, eller man skriver om hvordan de ser ut. Fotballfruen uttalte blant annet at hun alltid tok roomservice dagen derpå om de bodde på hotell, fordi hun ikke ville være komfortabel med å gå ufresh ned til frokosten. Klart er det en belastning.

Oppdiktede bloggproblemer

  • Det er ikke så travelt. Du er bare dårlig til å delegere tiden din, og planlegge.
  • Du har ikke så mye å gjøre, du klarer bare ikke se forskjell på viktige og mindre viktige gjøremål.
  • Du havner i trøbbel med deadlines fordi du kaster bort masse tid på candy crush. Ikke kom og si etterpå at det var fordi du hadde en for lang to-do-list
  • OG NÅR VI SNAKKER OM TO-DO-LISTER slutt å bruke halve arbeidsdagen din på å lage dem

Grovt oppsummert. 

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lysestake
9 minutter siden, Milio skrev:

Men å blogge, byr nok ikke på langt nær de samme utfordringene. Når jobbene faller i fanget ditt, noen andre tar seg av det administrative og du kun kan sove lenge, farge håret og få sponset alt av utgifter, da er ikke jobben din et blodslit. Uansett hvor fine bilder du må ta, eller hvor lenge du må redigere teksten på innlegget. 

Bloggere bruker ganske mye av tiden sin på å selge inn seg selv til ulike jobber. Ja, det er ganske mange useriøse aktører som kaster dritdårlige avtaler (20% rabatt på møkkaprodukt X om du gir bort et eksemplar på bloggen, osv) og det tar ganske mye tid og energi og vurdere hva man skal si ja og nei til. For de virkelig attraktive avtalene må du vise til gode resultater, gode lesertall osv. Man måles og veies hele tiden. De bloggerne som ukritisk kaster seg over all mulig dritt fremstiller seg fort som svært useriøse, og blir mindre attraktive for andre parter for samarbeid senere.

Og hvorfor i alle dager skulle ikke tekst- og bildeproduksjon være en fulltids jobb?

Hvor mange bloggere er det egentlig som faller inn under den kategorien du beskriver?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet som journalist, ved siden av en fulltidsjobb, og kjenner til leveringspresset, inspirasjonspresset osv. Ja, det er tøft å kjenne på, men ikke noe tøffere enn prestasjonspresset normale mennesker har i en vanlig, hektisk jobb. Det tar ikke 7,5 timer å produsere ET blogginnlegg daglig!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
2 minutter siden, jegerenenhjørning skrev:

jeg har jobbet som journalist, ved siden av en fulltidsjobb, og kjenner til leveringspresset, inspirasjonspresset osv. Ja, det er tøft å kjenne på, men ikke noe tøffere enn prestasjonspresset normale mennesker har i en vanlig, hektisk jobb. Det tar ikke 7,5 timer å produsere ET blogginnlegg daglig!

Det er vel ikke noen som mener at andre jobber ikke kan være slitsomme. Jeg tror en av grunnene til at folk lar seg provosere sånn av bloggere er fordi de får inntrykk av at de tjener penger på å gjøre "ingenting". Jeg sier ikke at det ikke finnes andre jobber som er tøffere, jeg tenkte bare å nyansere bildet litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

@Lysestake Jeg tror på deg når du lister opp hva en (topp)blogger må gjøre, og skjønner at det må jobbes og er litt av et psykisk press. Spørsmålet er om det kan betegnes som blodslit. Det er jo mer et definisjonsspørsmål, egentlig. Det hadde vært interessant om noen av de store bloggerne skrev litt mer om en typisk arbeidsdag og evt press de føler.

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...