Gå til innhold

Sølvrosen prøver å komme i aktivitet


Sølvrosen

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med depresjon og angst og slikt, så da har det vært vanskelig å trene regelmessig over tid. Etter den siste smellen i vinter har jeg slitt med å komme ut av sofaen, for ikke å snakke om døra, så formen er synkende.

Heldigvis har jeg endelig kommet i behandling, men jeg kan ikke bli bedre om jeg ikke klarer å komme meg ut av sofaen. Derfor skal jeg prøve å gjøre nettopp det. Jeg har en stund hatt som mål å komme meg ut døra hver dag, og nå tror jeg at jeg er klar for et skritt til.

I denne dagboka skal jeg prøve å notere framgang og tilbakegang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Prøver" allerede der har du feilet. Hvis du konstant sier til deg selv at du ikke får til så får du ikke til.

Ikke prøv. Bare gjør.

Disiplin fungerer, motivasjon fungerer aldri, spesielt ikke hvis du er deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den neste uka har jeg som mål å komme ut døra hver dag og jeg skal rulle ut treningsmatta og være aktiv mint 5 min hver dag. De 5 min skal bestå av: Planke så lenge jeg klarer, forsøk på push up på tærne, så mange push up jeg klarer på knærne og knebøy etter utfordringen @KaDust (:ninja:) la ut i dagboken sin i begynnelsen av juni. Resten av tiden skal jeg tøye.

Jeg skal også bli flinkere til å drikke vann.

Dagens aktiv:
38 sekunder planke
10 pushups på knærne der jeg kom halvveis ned til matta.
10 knebøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, amativeReflection skrev:

"Prøver" allerede der har du feilet. Hvis du konstant sier til deg selv at du ikke får til så får du ikke til.

Ikke prøv. Bare gjør.

Disiplin fungerer, motivasjon fungerer aldri, spesielt ikke hvis du er deprimert.

Du glemmer å ta hensyn til at folk er forskjellige. Jeg fungerer ikke slik at jeg kan si at jeg bare skal gjøre noe. Det fører ofte til at jeg en dag ikke gjør det, og da gjør jeg det ikke lenger, og vips har jeg sluttet helt. Hvis jeg derimot skal prøve å gjøre noe, og en dag ikke gjør det, så har jeg likevel prøvd, og dermed har jeg ikke sluttet å prøve, så da prøver jeg igjen dagen etter.

Disiplin fungerer ikke på meg, jeg prøver bare å finne måter å snike meg unna, og det er jeg blitt ganske flink på.

Det er også viktig å huske at det er ikke det å gjøre i seg selv som er poenget, men det å ikke ikke-gjøre. Selv om jeg ikke kommer ut døra en dag kan det være at jeg når jeg prøver å komme ut døra steller meg litt, får i meg vann, trasker litt rundt på gulvet og til slutt lager meg et skikkelig måltid. Selv om jeg ikke kom meg ut døra har jeg likevel fått gjort en del, og det er det som er det viktige.

Det er også viktig at jeg ikke presser meg for hardt, for da må jeg betale for det dagen etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sølvrosen skrev:

Du glemmer å ta hensyn til at folk er forskjellige. Jeg fungerer ikke slik at jeg kan si at jeg bare skal gjøre noe. Det fører ofte til at jeg en dag ikke gjør det, og da gjør jeg det ikke lenger, og vips har jeg sluttet helt. Hvis jeg derimot skal prøve å gjøre noe, og en dag ikke gjør det, så har jeg likevel prøvd, og dermed har jeg ikke sluttet å prøve, så da prøver jeg igjen dagen etter.

Disiplin fungerer ikke på meg, jeg prøver bare å finne måter å snike meg unna, og det er jeg blitt ganske flink på.

Det er også viktig å huske at det er ikke det å gjøre i seg selv som er poenget, men det å ikke ikke-gjøre. Selv om jeg ikke kommer ut døra en dag kan det være at jeg når jeg prøver å komme ut døra steller meg litt, får i meg vann, trasker litt rundt på gulvet og til slutt lager meg et skikkelig måltid. Selv om jeg ikke kom meg ut døra har jeg likevel fått gjort en del, og det er det som er det viktige.

Det er også viktig at jeg ikke presser meg for hardt, for da må jeg betale for det dagen etter. 

Dette kaller man for selvoppfyllende profetier. Det er ganske vanlig bland personer med depresjoner. Hvis du er overbevist om at du ikke får til er det veldig sannsynlig at du ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, KaDust skrev:

Heier på deg. :hoppe:

Takk:nigo:

Du er et av mine forbilder til dette, jeg har snoket i dagboken din lenge før jeg klarte å gjøre noe selv:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Dette kaller man for selvoppfyllende profetier. Det er ganske vanlig bland personer med depresjoner. Hvis du er overbevist om at du ikke får til er det veldig sannsynlig at du ikke kan.

Jeg tror ikke at jeg ikke kan, jeg vet at jeg ikke alltid kan like mye.

Og dette er min dagbok, så nå kan du slutte å fortelle meg at jeg ikke kommer til å klare det, for det skal jeg så det så:sur:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sølvrosen skrev:

Den neste uka har jeg som mål å komme ut døra hver dag og jeg skal rulle ut treningsmatta og være aktiv mint 5 min hver dag. De 5 min skal bestå av: Planke så lenge jeg klarer, forsøk på push up på tærne, så mange push up jeg klarer på knærne og knebøy etter utfordringen @KaDust (:ninja:) la ut i dagboken sin i begynnelsen av juni. Resten av tiden skal jeg tøye.

Jeg skal også bli flinkere til å drikke vann.

Dagens aktiv:
38 sekunder planke
10 pushups på knærne der jeg kom halvveis ned til matta.
10 knebøy

Så artig at du blir med på knebøy-utfordringen! :nigo: Ellers, kjempegode mål! :jepp: 

57 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Takk:nigo:

Du er et av mine forbilder til dette, jeg har snoket i dagboken din lenge før jeg klarte å gjøre noe selv:ninja:

Åh, så hyggelig å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Heier på deg jeg også! :hoppe:

Jeg er helt enig i det du sier om å prøve. Noen ganger er det alt man klarer, men så har man jo i alle fall prøvd - og da er kanskje det også nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var turen ut en veldig kort tur, den korteste runden jeg kan få til uten å vandre over gressplener. Jeg jogget faktisk litt, og kjente at det har jeg egentlig ikke kondis til. Det var bra jeg tok den turen, for da så jeg lappen på døra om at vannet skulle være stengt i dagfra 9 til 12, og med et intervju 12.30 hadde jeg egentlig planlagt en dusj. Det ble kveldsdusj istedet, selv om jeg ikke liker å sove med vått hår.

Jeg kunne like gjerne ha ventet med dusjen, for jeg var så nervøs at jeg våknet hver halvtime fra halv seks. 

I dag syklet jeg til og fra intervjuet og gikk senere en tur på butikken via omveier. Intervjuet gikk bra, de hadde vist bestemt seg på forhånd for at de ville ansette meg, intervjuet var vist bare for å bli kjent og for å fortelle meg hva som var forventet av de som jobbet der.

Dagens aktiv:
51,35 sekunder planke
10 pushups på knærne der jeg kom litt nærmere matta enn i går.
15 knebøy

Det å ha et tall på stoppeklokka som jeg må slå hjalp veldig for å holde planken litt lenger. Håper det varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Gratulerer, så spennende med ny jobb! :) Kjenner meg igjen i det med planken - skal liksom bare klare 2 sek lenger enn dagen før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har ikke vært en god dag. Jeg startet med å lese til langt på natt (damn you Nesbø), til jeg ikke klarte lese mer i tretiden. Da sovnet jeg. Kl åtte startet oppussingen i naboleiligheten med borring i murveggen rett ved soverommet, og det var litt av og på i noen timer. Jeg var ganske utslitt og kroppen nektet å våkne, så jeg ble liggende å slumre en time eller to, før jeg fortsatte på boka. Da den var lest ut i tolvtiden hadde jeg en ganske dundrende hodepinne. Heldigvis stoppet borringen.

Dagen har jeg stort sett sløvet bort i mørket.

Jeg hadde egentlig tenkt å gå en tur etter at det var blitt mørkt ute, men på denne tiden av året skjer ikke det før nå, og det er litt for sent når jeg vet jeg blir vekket om åtte timer.

Dagens aktiv:
51,55 sekunder planke (legg merke til at det er hele 2 tidels sekunder bedre enn i går!)
1 "pushup" dvs utgangsposisjon på tærne, 10 cm ned mot gulvet og opp. Forbedring fra tidligere der jeg ikke har klart å bevege meg ned mot matta på tærne i det hele tatt.

9 pushups på knærne, like dypt som i går
20 ish knebøy, jeg glemte å telle de første. Jeg begynner å kjenne dem nå.

 

Nå går jeg og stuper i senga.:natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag syklet jeg til psykologen og tilbake. Det er ca 8-9 km dit, så jeg har fått ganske bra trim i dag. Jeg er veldig glad jeg slapp knebøy, for lårene mine kjenner både knebøyingen og syklingen godt. Planke og pushup gikk heller ikke like bra som før, og det er nok også en kombinasjon av de siste dagene og syklingen. 

Jeg må prøve å legge meg tidligere neste uke, når jeg vet det foregår omfattende oppussing i leiligheten som starter kl 8 kan jeg ikke legge meg etter midnatt.

Dagens aktiv:
42.27 sekunder planke
7 pushups på knærne, like dypt som før 
Hviledag for knebøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens aktiv:
1:01.11 planke, over 1 min hurra:bolledeig:
1 pushup på tærne halvveis ned, like langt som jeg klarte på knærne til å begynne med.
9 pushups på knærne, ned til ca 10 cm over matta. Snart er jeg der
25 knebøy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 17.6.2016 at 22.20, Kaffekrus skrev:

Godt jobba! :hoppe:

Takk:biggrin:

Dagens aktiv:
1:00.23 planke
2 pushup på tærne halvveis ned, fordobling
9 pushups på knærne, de første helt ned, de siste over halvveis
30 knebøy

Det er deilig å se så mye framgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 1 min markøren! :nigo: Kjempebra jobba! Superbra fremgang på pushups også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, KaDust skrev:

Gratulerer med 1 min markøren! :nigo: Kjempebra jobba! Superbra fremgang på pushups også!!

Tusen takk:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Flinka :) ikke la folk få tråkke deg ned, det å prøve er absolutt bedre, enn ingenting - da har du faktisk prøvd! Lykke til, du er supersterk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...