Gå til innhold

Oslo vest, bærum og asker. Livsstilen der?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maria Høili er veldig lite typisk "Oslo vest", selv om familien er velstående. I stilen likner hun jo litt mer på jenter fra bygda, i tillegg til at hun er 'blogger'. Det har kanskje medvirket til at hun ikke følte seg helt hjemme på Nesøya? Stort sett er jo de fleste som bor der akademikere, eller i det minste med solid utdannelse og karriere.

Jeg er født og oppvokst på Oslo vest og det er absolutt ingen som spør hva du tjener (mangel på folkeskikk). Her tror jeg faktisk hun spinner opp noen greier for å portrettere det som om alle andre er problemet. Og selv om jeg ikke leser bloggen hennes, så er hun vel i overkant opptatt av merkevarer selv? Jeg tror det heller er slik at hun er litt 'misfit'.

 

Anonymkode: f7b5e...25c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull...hverken boligpriser, villastrøk eller postnummer gjør folk snobbete. 
Jeg og venninnen min (som har innvandrerbakgrunn) hadde begge lengre vikaropphold på Snarøya skole under rektor Petter Moen, og det var et av de rauseste og mangfoldige nærmiljø og lærerstab vi begge har vært vikar i.
Du finner snobber overalt, og det å koke ned snobberi til villastrøk og boligpriser er for lettvint.

Anonymkode: 1a6b1...0be

Jeg sa aldri at det gjorde hver og en person snobbete å bo på Snarøya/Nesøya, men at dette anses som mer snobbete (enn andre områder). 

At du har hatt en arbeidsplass som du ikke synes var snobbete, er veldig fint for deg! 

Anonymkode: bc6df...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa aldri at det gjorde hver og en person snobbete å bo på Snarøya/Nesøya, men at dette anses som mer snobbete (enn andre områder). 

At du har hatt en arbeidsplass som du ikke synes var snobbete, er veldig fint for deg! 

Anonymkode: bc6df...32c

Du sier at man skal gå etter boligprisene for å finne snobber, noe som er det dummeste jeg har hørt, og er det samme som å si at folk med penger er snobber. Snobberi følger definitivt ikke lommeboken. Dessuten er det å ukritisk dele at enkelte plasser er slik eller slik uten førstehåndserfaring, spredning av fordommer.

Anonymkode: 1a6b1...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at man skal gå etter boligprisene for å finne snobber, noe som er det dummeste jeg har hørt, og er det samme som å si at folk med penger er snobber. Snobberi følger definitivt ikke lommeboken. Dessuten er det å ukritisk dele at enkelte plasser er slik eller slik uten førstehåndserfaring, spredning av fordommer.

Anonymkode: 1a6b1...0be

Nå har jeg faktisk førstehåndserfaring etter å ha bodd over 40 år i nevnte to kommuner. Og etter min erfaring, stemmer boligpriser som et utgangspunkt for snobbegraden man kan forvente på de ulike stedene i Asker og Bærum. 

Anonymkode: bc6df...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asker er på bygda. Det er fullt av gårder og er en liten bygd. Oslovest

Anonymkode: 64308...f9a

Folk fra Asker har ræva verdier og mange er mobbere. De tenker bare på status og penger. Da jeg vokste opp i Asker på 90-tallet ble jeg mobbet fordi jeg ikke hadde Armani-bukse liksom.. Var også en helt grusom kultur med mye vold og mobbing. Bl.a hadde jeg en lærer som tok livet sitt pga drittsekk-elever på ungd.skolen. Syns det er så trist :( Jeg ble selv banket opp daglig og jeg har alvorlig PTSD pga dette. Møter jeg menn fra Asker så får jeg angstanfall og tror de skal drepe meg, for er så vant til å møte sånne slemme menn fra Asker. 

Jeg drar dit av og til da, fordi jeg har familie der. Men ville aldri utsatt evt barn å bo der, å bli utsatt for mishandling og mobbing. Ville aldri bodd på et så overfladisk sted. Bærum er vel like ille. 

 

Anonymkode: 41a87...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Oslo vest, på Ullern. Selvfølgelig bor det utlendinger der og. Og jeg leide for 5000 i mnd. Men hovedsaklig så var det norske som bodde der og jo, se på husene der så skjønner dere at de har penger. Ikke så mange ungdommer der da. Jeg gikk ikke i dyre merkeklær og fikk aldri nedstettende kommentarer av den grunn. Jeg kjenner folk fra Bærum og de er faktisk veldig jordnære og ikke fulle av botox og de greiene der. Så har jeg et par bekjente fra Frogner. Ikke slemme, men vennskapet gled nok litt ut pga de ville gå på de dyreste stedene og jeg klaffet ikke helt med gjengen deres. Litt det man kan kalle bortskjemte, vil jeg si. De var ikke ufine mot meg, virker bare som de er for vant med å få penger av foreldrene. Selv har jeg måttet jobbe for dem. Noen ville heller ikke bevege seg lenger øst enn jernbanetorget, fordi der borte er det skummelt .. syns ikke det jeg men.

En av mine beste venner er fra Oslo vest. Ingenting galt med dem :) jeg datet med en fra der og, og faren hans var veldig opptatt av utdannelse og karriere. Han var visst ikke så imponert når han fikk høre at sønnen datet ei som jobbet i kafe. Men det gidder jeg ikke ta meg nær av. Vi er likevel ikke sammen nå. 

Anonymkode: 6eb7a...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

De stedene er jo helt typiske fasadestrøk,og det kan være mye overfladiskhet ja,og mye snonberi. De som sier noe annet tror jeg ikke på. Har både hatt familie,og har enda venner der. Det er for oss som liker å "studere" den menneskelige psyke ganske underholdende til tider.

Så er det forskjell på de som har slekten sin fra år tilbake der,og de "nyrike". Sistnevnte kan bli sett på som vulgære og ikke "viktige" og innflytelsesrike nok. Det er faktisk skille mellom mennesker der også.

Men det fins jo litt mer jordnære folk der. Men fasademennesker er nå engang fasademennesker. Penger og status betyr myye. Det utelukker jo ikke at bak dette fins ålreite medmennesker. 

Holdt på å flytte til Bærum selv,men valgte det nesten motsatte ved nærmere ettertanke :-) jeg liker at mennesker er mer avslappede og inkluderende. Samt ikke minst mer ekte. Blir litt som at det du ser er hva du får :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres rart ut. "Livsstilen" er ikke så annerledes, det er boligprisene som er det. Jeg bor på Vinderen, og kjenner flere sykepleiere, dog enda flere leger (kvinnelige). Hva mener du ned at rike menn har så skyhøy utdannelse? Før bodde vi på Frogner, og det var det mer "åndssnobberi", man ville bli sett ned på med en veskesamling til mange hundre tusen, men det var normalt å delta i samfunnsdebatten i media, ha noen doktorgrader, ha utgitt en bok eller være skuespiller. Mange kjendiser. Ikke nødvendigvis rike. 

Asker og Bærum er på landet, sikkert som andre bygdesamfunn (det er jo ikke akkurat ett sted). 

Anonymkode: 757e8...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2016 den 22.30, Mari Y skrev:

Jeg har mor som er vokst i Bærum før det ble veldig utbygget. Det hun sa, var at da de bodde der, var det egentlig ganske mye folk fra middelklassen/ arbeiderklassen som bodde der, og at det var lite utbygget der. Men at ettersom utbyggingen skjedde, skjedde også forandringen i hvem som bosatte seg der. Vil ikke si jeg veldig godt kjent med fenomenet, men klasse har visst forflyttet seg en del historisk i akkurat Oslo- området. Det var angivelig en viss andel av mer hvelstående folk på Sagene, en gang. Tror nok likevel man finner overfladiske folk stort hvor som helst. I Oslo- området kan man jo heldigvis oppsøke forskjellige miljøer, også. 

Fint strøk my ass. 

Anonymkode: 64308...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn. Du kan ikke gå i HM jakke uten å bli sett ned på og sladra om, du kan ikke ha IKEA sofa uten at folk prater nedlatende om det, alt er veldig status fokusert, og folk blir venner kun for status og bruke hverandre som kontakter. F.eks ingen blir venn med en elektriker med mindre de planlegger å bruke han til arbeid med nedsatt pris , alle vil bli venn med advokaten eller platemanagern for å bli kjent med kontaktene dems (kjendiser osv) for å få høyere status selv. 

Liker du å slappe av hjemme og ikke være så sosial er du en taper for det handler kun om "se og bli sett" og være mest mulig ute og kjenne flest mulig folk og ha mest mulig penger. Penger er jo fint å ha enten man bor i øst eller vest men forskjellen fra øst og vest er at på vestkanten så har alle så stort behov for å vise det og dømme andre mennesker ut fra det også.

Selvom man har fått råd til å kjøpe seg 2 bmwer og en merche, så må man ikke nevne det til hver person man møter og avbryte samtaler med "jeg kjenner den og den personen" for å vise hvor mye bedre man er andre. Det er fryktelig trist å legge selvverdien og verdien til andre i såpass overfladiske ting... 

Anonymkode: 71f39...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk fra Asker har ræva verdier og mange er mobbere. De tenker bare på status og penger. Da jeg vokste opp i Asker på 90-tallet ble jeg mobbet fordi jeg ikke hadde Armani-bukse liksom.. Var også en helt grusom kultur med mye vold og mobbing. Bl.a hadde jeg en lærer som tok livet sitt pga drittsekk-elever på ungd.skolen. Syns det er så trist :( Jeg ble selv banket opp daglig og jeg har alvorlig PTSD pga dette. Møter jeg menn fra Asker så får jeg angstanfall og tror de skal drepe meg, for er så vant til å møte sånne slemme menn fra Asker. 

Jeg drar dit av og til da, fordi jeg har familie der. Men ville aldri utsatt evt barn å bo der, å bli utsatt for mishandling og mobbing. Ville aldri bodd på et så overfladisk sted. Bærum er vel like ille. 

 

Anonymkode: 41a87...38f

Hei! Så trist å høre om oppveksten din i Asker.

Dog - når du så bastant sier at "slik er Asker" generaliserer du på en måte som ikke er helt representativ. Jeg vokste også opp i Asker på 90-tallet, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din overhodet. Riktignok var det kanskje et par stykker med Armani-bukse, og noen med Levis-bukse. Sistnevnte var de kule der jeg bodde, men de var i fåtall, og ingen i miljøet jeg vokste opp i ble mobbet pga feil klær. Det var ikke mye vold eller mobbing, og jeg har ikke hørt om lærere som tok livet sitt.

Jeg betviler ikke at DIN oppvekst var slik eller at det har gitt deg PTSD, men å si at det er slik i Asker generelt er ganske drøyt.

Og til TS: Asker er hyggelig i mange tilfeller. Du finner både koselige strøk og "bondeland" - akkurat som du gjør i Bærum og i Oslo.

Anonymkode: f0fe3...63e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem av meg bor på Haslum. Verken han eller samboeren har prestisjeutdanninger og har begge gjennomsnittsinntekter. De bor i en helt alminnelig enebolig. De stortrives. Nå har jeg null peiling på "hvor på snobbe-skalaen" det området ligger da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sånn. Du kan ikke gå i HM jakke uten å bli sett ned på og sladra om, du kan ikke ha IKEA sofa uten at folk prater nedlatende om det, alt er veldig status fokusert, og folk blir venner kun for status og bruke hverandre som kontakter. F.eks ingen blir venn med en elektriker med mindre de planlegger å bruke han til arbeid med nedsatt pris , alle vil bli venn med advokaten eller platemanagern for å bli kjent med kontaktene dems (kjendiser osv) for å få høyere status selv. 

Liker du å slappe av hjemme og ikke være så sosial er du en taper for det handler kun om "se og bli sett" og være mest mulig ute og kjenne flest mulig folk og ha mest mulig penger. Penger er jo fint å ha enten man bor i øst eller vest men forskjellen fra øst og vest er at på vestkanten så har alle så stort behov for å vise det og dømme andre mennesker ut fra det også.

Selvom man har fått råd til å kjøpe seg 2 bmwer og en merche, så må man ikke nevne det til hver person man møter og avbryte samtaler med "jeg kjenner den og den personen" for å vise hvor mye bedre man er andre. Det er fryktelig trist å legge selvverdien og verdien til andre i såpass overfladiske ting... 

Anonymkode: 71f39...9e0

Eh? :blink: Bor på Frogner. Tror heller den greia med å "vise seg frem" tilhører nyrike eller innflyttede eller inngiftede folk. Aldri merket noe til sånt fra den "gamle sorten". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk fra Asker har ræva verdier og mange er mobbere. De tenker bare på status og penger. Da jeg vokste opp i Asker på 90-tallet ble jeg mobbet fordi jeg ikke hadde Armani-bukse liksom.. Var også en helt grusom kultur med mye vold og mobbing. Bl.a hadde jeg en lærer som tok livet sitt pga drittsekk-elever på ungd.skolen. Syns det er så trist :( Jeg ble selv banket opp daglig og jeg har alvorlig PTSD pga dette. Møter jeg menn fra Asker så får jeg angstanfall og tror de skal drepe meg, for er så vant til å møte sånne slemme menn fra Asker. 

Jeg drar dit av og til da, fordi jeg har familie der. Men ville aldri utsatt evt barn å bo der, å bli utsatt for mishandling og mobbing. Ville aldri bodd på et så overfladisk sted. Bærum er vel like ille. 

 

Anonymkode: 41a87...38f

Dette var overraskende, og leit, å høre. Jeg vokste selv opp i Asker i samme periode, og jeg husker litt merkefokus på ungdomsskolen, men jeg og mine venner var lite opptatt av det. Kan jeg spørre hvor i Asker du vokste opp? Jeg vokste opp i nærheten av sentrum og gikk på Solvang, som nok sikkert var en av de mer snobbete ungdomsskolene, men jeg merket ikke så mye til press der.

Jeg bor fortsatt i Asker og syns det er bra sted å oppdra barn. Syns det er ganske stor variasjon blant folk som bor her, men oppleve lite snobberi. Det er ikke som Nesøya de fleste steder. Men mange med høy utdanning og "viktige" jobber, da, så noen som ikke har det kan muligens føle seg utenfor enn steder med mer variasjon? 

Jeg syns både Asker og Bærum virker ganske variert, og mindre homogent enn det meste av Oslo vest. Tenker i hverdagen ikke noe spesielt over stedet vi bor, annet enn at jeg merker at barna snakker penere enn vi gjorde som barn.

Anonymkode: 126c3...509

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Peanut skrev:

Eh? :blink: Bor på Frogner. Tror heller den greia med å "vise seg frem" tilhører nyrike eller innflyttede eller inngiftede folk. Aldri merket noe til sånt fra den "gamle sorten". 

Men så er Frogner mildeste vestkant også mange av stedene. Mange helt vanlige (litt rike men fortsatt vanlige) studenter osv som bor der :) 
Men kommer man opp i Holmenkollen da er det litt andre boller. 

Anonymkode: 71f39...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6/12/2016 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Kan en rik mann gifte seg med en fysioterapeut/lærer/sykepleier osv(mtp at de ikke har like høy utdanning)?

Anonymkode: 6c240...1af

I følge E24, så har hverken Olav Thon, john Fredriksen, Kjell Inge Røkke, Odd Reitan, Petter Stordalen eller Stein Erik Hagen høyere utdannelse. Så mitt spørsmål blir da om en fysioterapeut/lærer/sykepleier kan gifte seg med noen av disse lavtutdannede døgeniktene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 19.50, toothfairy skrev:

Et familiemedlem av meg bor på Haslum. Verken han eller samboeren har prestisjeutdanninger og har begge gjennomsnittsinntekter. De bor i en helt alminnelig enebolig. De stortrives. Nå har jeg null peiling på "hvor på snobbe-skalaen" det området ligger da...

 

Haslum er ikke snobbete i det hele tatt. Boligprisene er ikke avskrekkende høye heller.

Det er alltid litt morsomt å lese alt dette pjattet om "Oslo Vest" og "Bærum". Nå er det jo en gang slik at man er vokst opp der man er vokst opp, og det er den referanserammen man har. Jeg slenger ikke dritt om folk som er vokst opp på bygda eller i dårlige kår kun fordi de har det, og jeg forventer faktisk det samme i retur - en aksept for at man ikke velger sin egen familie eller oppvekstmiljø, på godt og vondt.

Som en som er vokst opp på Oslo vest (Ullern) - så er min opplevelse av min egen oppvekst som veldig god, trygg, solid og jordnær. Ja, det var noen jenter som var opptatt av merkeklær på skolen, men ikke mer enn den overfladiske standarden som jenter også har i andre deler av landet på den alderen. Jeg har en venninne fra Lillestrøm, og det er jo akkurat det samme, om ikke verre. Foreldrene mine har god utdannelse og god råd, men har aldri brukt mye penger på hverken klær, bil eller spise ute. Det store forskjellen ligger mest i økonomisk trygghet, samt fleksibilitet. Det er klart at man også har råd til et større utvalg ferier, mer variasjon og barna har bedre valgfrihet mht. fritidsaktiviteter.

I min oppvekst var det mest slik at det "moderate" Oslo vest var helt vanlig - dvs. Ullern, Røa, Voksen, Smestad, og store deler av Vestre Aker. Vinderen hadde et sterkere snobbestempel enn resten. Holmenkollen til en viss grad, men etter at boligprisene begynte å synke der, ebbet det litt av. Senere begynte jeg på videregående i sentrum, og da forsvant alle tradisjonelle tankene om Oslo vest - det var ungdommen fra Bygdøy som virkelig var priviligert, på en helt annen måte enn jeg var vant med. Selv nå i voksen alder kan jeg se at det virkelig var en annen kategori, men det var jo faktisk (i realiteten) ikke bare ungdom fra ressurssterke hjem, men Norges rikeste.

Nå i voksen alder bor jeg på Frogner, og her har ganske mange av min ungdomsgjeng samlet seg. I tillegg har du noen samboerpar, noen eldre mennesker som har bodd her lenge og noen innflyttere. Jeg kan signere de som sier at innflytterne nok er de mest snobbete - de har trukket mot bydelen rett og slett for å "bo her", og det er et viktig moment for dem. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er en ressurssterk bydel, og en høy prosentandel av ungdommen fra Handelsgym befinner seg her. Men Frogner er jo også et litt større område, og det er forskjell på adressene.

Jeg forstår jo at folk legger ulike ting i ordet "snobbete" (sjefen min er en hyppig bruker av ordet, uten at det en gang er negativt). Jeg tror også at mange går inn i området med fordommer, og da blir det litt slik at hvis du ikke kommer overens med ham med den fine bilen, så må det jo være fordi han er arrogant. I realiteten er det jo bare mennesker, og hvorvidt dere kommer overens er avhengig av all verdens faktorer.

Anonymkode: f7b5e...25c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Dette var overraskende, og leit, å høre. Jeg vokste selv opp i Asker i samme periode, og jeg husker litt merkefokus på ungdomsskolen, men jeg og mine venner var lite opptatt av det. Kan jeg spørre hvor i Asker du vokste opp? Jeg vokste opp i nærheten av sentrum og gikk på Solvang, som nok sikkert var en av de mer snobbete ungdomsskolene, men jeg merket ikke så mye til press der.

Jeg bor fortsatt i Asker og syns det er bra sted å oppdra barn. Syns det er ganske stor variasjon blant folk som bor her, men oppleve lite snobberi. Det er ikke som Nesøya de fleste steder. Men mange med høy utdanning og "viktige" jobber, da, så noen som ikke har det kan muligens føle seg utenfor enn steder med mer variasjon? 

Jeg syns både Asker og Bærum virker ganske variert, og mindre homogent enn det meste av Oslo vest. Tenker i hverdagen ikke noe spesielt over stedet vi bor, annet enn at jeg merker at barna snakker penere enn vi gjorde som barn.

Anonymkode: 126c3...509

Asker har jo forandret seg litt, jeg har venner som bor der med barn nå og trives (Borgen/Vollen/Solvang). Jeg er vokst opp ved Sem/Solvang. Gikk på Sovang ungd.skole og det var et voldshelvete uten like. Så hvis jeg skulle hatt barn så ville jeg aldri flyttet til Asker for å si det sånn. Mange av de jeg gikk på skolen med er fortsatt like ille, og barna deres også. Det er ille. 

Det er jo flere bydeler i Asker som er mindre snobbete, som Borgen, Hagaløkka, Bleiker, Heggedal. I Bærum syns jeg Sandvika er hyggelig. 

Anonymkode: 41a87...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asker har jo forandret seg litt, jeg har venner som bor der med barn nå og trives (Borgen/Vollen/Solvang). Jeg er vokst opp ved Sem/Solvang. Gikk på Sovang ungd.skole og det var et voldshelvete uten like. Så hvis jeg skulle hatt barn så ville jeg aldri flyttet til Asker for å si det sånn. Mange av de jeg gikk på skolen med er fortsatt like ille, og barna deres også. Det er ille. 

Det er jo flere bydeler i Asker som er mindre snobbete, som Borgen, Hagaløkka, Bleiker, Heggedal. I Bærum syns jeg Sandvika er hyggelig. 

Anonymkode: 41a87...38f

Hva tenker du om Snarøya, Jar, Stabekk eller Blommenholm? Vi ser etter bolig i Bærum og følger med denne tråden.

Anonymkode: df8fe...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...