Gå til innhold

Oslo vest, bærum og asker. Livsstilen der?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette kommer sikkert til å høres rart ut, men er bare nysgjerrig. Jeg bor i en by nord i Norge, og lurer bare på hvordan det er å bo på Oslo vest, i asker og bærum? Jeg leste en plass at Maria Høili ikke ønsket å bo lengre på Nesøya(tror jeg det var) pga folk var så overfladiske og spurte bare om hva en har brukt penger på og hvor mye en tjener. Er det slik? Må man være styrtrik, ha flere mill på bok og ha en veskesamling på flere hundre tusen for å «være noe» der? Vet jo at ikke alle på Oslo vest, eller i asker og bærum er søkkrike, men det er jo dyrt å bo der så. Er det bare overfladiske folk der? Eller er mange jordnære og bryr seg ikke om hva du jobber med? Kan en rik mann gifte seg med en fysioterapeut/lærer/sykepleier osv(mtp at de ikke har like høy utdanning)? Ja, dette høres så rart ut når jeg spør, men jeg er bare nysgjerrig. Tenker bare på det at noen blir sikkert litt småredde for å flytte dit mtp at noen sikkert er redde for livsstilen der og overfladiske mennesker osv. Ble mange spørsmål nå, men takker på forhånd.

Anonymkode: 6c240...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen. Kanskje du skal legge sommerferien til Oslo vest, Bærum eller Asker i år? Siden du er så opptatt av dette, mener jeg. Kanskje du blir kjent med noen som du kan få bli med hjem, til og med? :)

Anonymkode: 8310d...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen. Kanskje du skal legge sommerferien til Oslo vest, Bærum eller Asker i år? Siden du er så opptatt av dette, mener jeg. Kanskje du blir kjent med noen som du kan få bli med hjem, til og med? :)

Anonymkode: 8310d...f50

Går det ikke bare an å svare TS på dette da?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor utrolig mange folk her. Det er stor variasjon. Noen er sikkert slik som du beskriver, men det finnes så mange forskjellig type folk. Det er ofte noen områder innen asker/bærum eller Oslo som er mer kjent for å være sossete enn andre. Heggedal og Lommedalen er f.eks. ofte sett ned på haha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Krakk skrev:

Det bor utrolig mange folk her. Det er stor variasjon. Noen er sikkert slik som du beskriver, men det finnes så mange forskjellig type folk. Det er ofte noen områder innen asker/bærum eller Oslo som er mer kjent for å være sossete enn andre. Heggedal og Lommedalen er f.eks. ofte sett ned på haha. 

Jeg vet om ei som er såååå sossete, og hun bor i Heggedal, men det er da ikke så poppis å bo der haha sant det. Men why? 

Anonymkode: 6c240...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om ei som er såååå sossete, og hun bor i Heggedal, men det er da ikke så poppis å bo der haha sant det. Men why? 

Anonymkode: 6c240...1af

Hvorfor det ikke er "poppis" å bo der? Det er vel fordi akkurat de områdene er de mest øde stedene, mest bondeland. Heggedal skal vel bli litt bedre etterhvert, skal bygges et ordentlig sentrum, 50 nye butikker osv. Akkurat nå har de en kiwi butikk, og det er vel egentlig alt haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Den 12.6.2016 at 22.09, AnonymBruker skrev:

Hei!

 

Dette kommer sikkert til å høres rart ut, men er bare nysgjerrig. Jeg bor i en by nord i Norge, og lurer bare på hvordan det er å bo på Oslo vest, i asker og bærum? Jeg leste en plass at Maria Høili ikke ønsket å bo lengre på Nesøya(tror jeg det var) pga folk var så overfladiske og spurte bare om hva en har brukt penger på og hvor mye en tjener. Er det slik? Må man være styrtrik, ha flere mill på bok og ha en veskesamling på flere hundre tusen for å «være noe» der? Vet jo at ikke alle på Oslo vest, eller i asker og bærum er søkkrike, men det er jo dyrt å bo der så. Er det bare overfladiske folk der? Eller er mange jordnære og bryr seg ikke om hva du jobber med? Kan en rik mann gifte seg med en fysioterapeut/lærer/sykepleier osv(mtp at de ikke har like høy utdanning)? Ja, dette høres så rart ut når jeg spør, men jeg er bare nysgjerrig. Tenker bare på det at noen blir sikkert litt småredde for å flytte dit mtp at noen sikkert er redde for livsstilen der og overfladiske mennesker osv. Ble mange spørsmål nå, men takker på forhånd.

Anonymkode: 6c240...1af

Jeg har mor som er vokst i Bærum før det ble veldig utbygget. Det hun sa, var at da de bodde der, var det egentlig ganske mye folk fra middelklassen/ arbeiderklassen som bodde der, og at det var lite utbygget der. Men at ettersom utbyggingen skjedde, skjedde også forandringen i hvem som bosatte seg der. Vil ikke si jeg veldig godt kjent med fenomenet, men klasse har visst forflyttet seg en del historisk i akkurat Oslo- området. Det var angivelig en viss andel av mer hvelstående folk på Sagene, en gang. Tror nok likevel man finner overfladiske folk stort hvor som helst. I Oslo- området kan man jo heldigvis oppsøke forskjellige miljøer, også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at denne østkant vs vestkant- greia fort blir ganske kjedelig, men veldig typisk en del Oslo-folk. Jeg tar det som regel ikke veldig seriøst, annet enn at det er idioti hvilke holdninger en del folk vokser opp med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.6.2016 at 22.09, AnonymBruker skrev:

Kan en rik mann gifte seg med en fysioterapeut/lærer/sykepleier osv(mtp at de ikke har like høy utdanning)? Anonymkode: 6c240...1af

Lurer nå fælt på hva slags utdannelse alle rike menn har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 12.6.2016 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Hei!

 

Dette kommer sikkert til å høres rart ut, men er bare nysgjerrig. Jeg bor i en by nord i Norge, og lurer bare på hvordan det er å bo på Oslo vest, i asker og bærum? Jeg leste en plass at Maria Høili ikke ønsket å bo lengre på Nesøya(tror jeg det var) pga folk var så overfladiske og spurte bare om hva en har brukt penger på og hvor mye en tjener. Er det slik? Må man være styrtrik, ha flere mill på bok og ha en veskesamling på flere hundre tusen for å «være noe» der? Vet jo at ikke alle på Oslo vest, eller i asker og bærum er søkkrike, men det er jo dyrt å bo der så. Er det bare overfladiske folk der? Eller er mange jordnære og bryr seg ikke om hva du jobber med? Kan en rik mann gifte seg med en f.

Anonymkode: 6c240...1af

Det er ikke i Oslo det. Asker Bærum er i Asker og Bærum. 🙂 Det er et helt vanlig sted. Som å sammenligne med Skien og Porsgrunn. 

Anonymkode: 64308...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke i Oslo det. Asker Bærum er i Asker og Bærum. 🙂 Det er et helt vanlig sted. Som å sammenligne med Skien og Porsgrunn. 

Anonymkode: 64308...f9a

Asker OG Bærum er i Akershus som er utenfor Oslo og ikke del av Oslo kommune. Skien og Porsgrunn er Telemark. Ja. 

Anonymkode: 8af3c...ad4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker er på bygda. Det er fullt av gårder og er en liten bygd. Oslovest

Anonymkode: 64308...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-Oslo er der de bleke bor. Øst-Oslo er der arabere, afrikanere osv. bor. Oslo er delt som bare det. 

Anonymkode: bf102...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vest-Oslo er der de bleke bor. Øst-Oslo er der arabere, afrikanere osv. bor. Oslo er delt som bare det. 

Anonymkode: bf102...69f

Oslo Vest har ganske mange innvandrere faktisk. Tenk alle ambassadene som ligger der for eksempel. Det kryr av asiater i alle varianter og. 

Anonymkode: 8af3c...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vest-Oslo er der de bleke bor. Øst-Oslo er der arabere, afrikanere osv. bor. Oslo er delt som bare det. 

Anonymkode: bf102...69f

Dette er jo bare tull. Det finnes mange steder i Oslo øst som er like velstående som i Oslo vest, eks på Nordstrand, Ekeberg/Bekkelaget, Kjelsås/Grefsen. Det har også tatt seg opp mye i Østensjø bydel. Oslo er forsåvidt delt, men ikke så delt som mange skal ha det til. Selv i Grorudalen og Oslo sør som skal være så beryktede finnes det mye oppegående folk med høy utdannelse og gode jobber som bor i villa. 

 

Anonymkode: 056f2...62d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i det som skulle være såkalt "best west" i Bærum. Det var der jeg fant billigst hybel, en nydelig leilighet på 65 m2 til 6500,-, i motsetning til de små rottehullene i Oslo til samme pris.

Min erfaring er at der bodde det alle mulige typer mennesker, med alle mulige inntekter, holdninger og nasjonaliteter, som alle andre plasser i Norge. Ja, jeg opplevde en del med slike utsagn og handlinger som man forventer fra disse "sossene" vi ser for oss, men det har jeg opplevd alle andre plasser jeg har bodd også. Idioti har ingen spesifikk adresse.
Jeg var også vikar ved en rekke av fylkets u-skoler og vgs-er, og så ikke disse designerveskene og jakkene i like stor grad som media skal ha det til. På den ene skolen gikk det faktisk en trend, der de fant 80- og 90-tallsmerker på bruktbutikker, så igjen et par av Bosselini-genserene jeg selv brukte å gå med! Og ved to av skolene hadde de eget klessalg av brukte klær en-to ganger i semesteret, der pengene gikk til et veldedig formål. 

Eneste plassen jeg syns det var uhyggelig å befinne meg i Asker og Bærum, var i skiløypene. Makan til dårlig skikultur!! Jeg har vokst opp ikke langt fra et skianlegg på vestlandet, og er vant til høflighet og at man hilser. Men i Bærum var det bare å kaste seg ut av sporet, da menn i 40-årskrisen kom spurtende som en fattigmanns-Northug, og ga blanke i om de reiv deg ned i forbifarten. Fikk meg mang en stygg glose i de løypene der, ja. Nå har jeg flyttet til andre siden av Oslo, og kjører opp til Hurdal for å gå på ski. Mye hyggeligere.
 

Anonymkode: 1a6b1...0be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, du spør: «Kan en rik mann gifte seg med en fysioterapeut/lærer/sykepleier osv(mtp at de ikke har like høy utdanning)?»

Men en rik mann trenger ikke ha utdanning og en fysioterapeut har jo utdannelse på master-nivå, og dermed ofte høyere utdanning enn «rikinger». 

Det er regionale forskjeller innen Oslo vest, Bærum og Asker. Det finnes nok en god del materialisme og statusjag i endel områder/nabolag, mens andre nabolag (feks deler av Oslo vest) er mindre materialistisk, men kan være mer åndssnobbete (kulturelite), der det ikke handler om bil og bolig, men hva du kan, vet og hvem du kjenner, andre strøk er dominert av helt «vanlige folk» med bena på jorden. De aller fleste er lønnsmottakere og ikke kapitalister (bedriftseiere), men det er nok en streben etter å være «vellykket» blant flertallet, ha orden på karriere, hus ig hytte. Men også her skiller folk seg, og med det følger som regel noe dårligere økonomi, og man har områder med rimeligere boliger, rekkehus og borettslag og mer gjennomsnittlig levestandard og senkede skuldre. 

Personlig trives jeg veldig godt i noen av områdene, men man bør ikke være for lettpåvirkelig eller usikker tror jeg. Samtidig har jeg ikke sansen for endel av det omvendte snobberiet på østkanten, der man ikke skal ha ambisjoner, der kunnskap ikke er sett opp til - de har sine koder de også som man må knekke for å gli inn.

 

Anonymkode: f8ab3...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er store lokale forskjeller i Asker, Bærum og Oslo Vest. 

Letteste måten å få innblikk i hvor det er mest snobbete, er å se på boligprisene. Og om det er rene villastrøk eller ikke. 

Snarøya og Nesøya utmerker seg uansett som mest snobbete, sammen med deler av Oslo Vest. 

Anonymkode: bc6df...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo Vest har ganske mange innvandrere faktisk. Tenk alle ambassadene som ligger der for eksempel. Det kryr av asiater i alle varianter og. 

Anonymkode: 8af3c...ad4

Det kryr av asiatere på Oslo vest? Kanskje de ble jaget ut av Oslo øst. 

Anonymkode: bf102...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, det er store lokale forskjeller i Asker, Bærum og Oslo Vest. 

Letteste måten å få innblikk i hvor det er mest snobbete, er å se på boligprisene. Og om det er rene villastrøk eller ikke. 

Snarøya og Nesøya utmerker seg uansett som mest snobbete, sammen med deler av Oslo Vest. 

Anonymkode: bc6df...32c

Tull...hverken boligpriser, villastrøk eller postnummer gjør folk snobbete. 
Jeg og venninnen min (som har innvandrerbakgrunn) hadde begge lengre vikaropphold på Snarøya skole under rektor Petter Moen, og det var et av de rauseste og mangfoldige nærmiljø og lærerstab vi begge har vært vikar i.
Du finner snobber overalt, og det å koke ned snobberi til villastrøk og boligpriser er for lettvint.

Anonymkode: 1a6b1...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...