Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Arabella skrev:

Tørke?

Godt forslag, som godkjennes! :blomst:

Men gjetter du hva jeg tenkte på, når redskapet som brukes til å (ordet) tøy, er ganske lite og laget av metall eller tre?

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilleggsopplysninger til siste oppgave (Ett enkelt lite ord. Verb i infinitiv.

Du kan både (ordet) sild, og du kan (ordet) klær o.l., men det gjøres på forskjellig måte og med forskjellig redskap):

Redskapet som brukes til å (ordet) tøy/klær o.l., er ganske lite og laget av metall eller tre.

Verbet i forbindelse med sild, er brukt i noen dialekter. Jeg beklager at jeg ikke visste det. Det samme ordet er også substantiv og er det redskapet som man (ordet) sild med.

Et annet substantiv med samme navn er er redskap for rensing av bl.a. lin.

(Jeg beklager at oppgaven ikke ble skrevet godt nok, da jeg  er trøtt. @Arabella kom med en godkjent løsning, men det er fint  om dere finner det ordet som jeg tenkte på :)  ).

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rense kan også være en løsning, men det du vil frem til, må jeg gruble mer over. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggsopplysninger til siste oppgave (Ett enkelt lite ord. Verb i infinitiv.

Du kan både (ordet) sild, og du kan (ordet) klær o.l., men det gjøres på forskjellig måte og med forskjellig redskap):

Redskapet som brukes til å (ordet) tøy/klær o.l., er ganske lite og laget av metall eller tre.

Verbet i forbindelse med sild, er brukt i noen dialekter. Jeg beklager at jeg ikke visste det. Det samme ordet er også substantiv og er det redskapet som man (ordet) sild med.

Et annet substantiv med samme navn er er redskap for rensing av bl.a. lin.

(Jeg beklager at oppgaven ikke ble skrevet godt nok, da jeg  er trøtt. @Arabella kom med en godkjent løsning, men det er fint  om dere finner det ordet som jeg tenkte på :)  ).

Anonymkode: a95ed...74e

Denne hadde jeg aldri løst uten å google. Ordet står i Bokmålsordboka med alle de betydningene 74e har nevnt, så det er ingenting i veien med oppgaven (det er bare et pluss at den er litt vanskelig). Jeg skjuler løsningen slik at andre som vil kan prøve seg.

Spoiler

Hekle.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Denne hadde jeg aldri løst uten å google. Ordet står i Bokmålsordboka med alle de betydningene 74e har nevnt, så det er ingenting i veien med oppgaven (det er bare et pluss at den er litt vanskelig). Jeg skjuler løsningen slik at andre som vil kan prøve seg.

  Vis skjult innhold

Hekle.

 

Riktig! :blomst:

Takk for hyggelig tilbakemelding! :hjerte: Det er fint at du setter pris på at den var litt vanskelig 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Feil midtlinje = en temmelig stor sak, iallfall etter vår målestokk.

Eierskapet til  Ekofisk-feltet. Er det rett svar?

(" - Enten hele eller deler av Ekofisk-feltet ville blitt tatt fra norsk side om ikke feilen hadde blitt oppdaget ")

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Altså feilberegning av midtlinjen på Kontinentalsokkelen i Nordsjøen)?

Anonymkode: a95ed...74e

Nei, oppgaven er enklere enn som så. Finn et annet ord for "feil" og sett det sammen med et annet ord for "midtlinje".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Feil midtlinje = en temmelig stor sak, iallfall etter vår målestokk.

Galakse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Denne hadde jeg aldri løst uten å google. Ordet står i Bokmålsordboka med alle de betydningene 74e har nevnt, så det er ingenting i veien med oppgaven (det er bare et pluss at den er litt vanskelig). Jeg skjuler løsningen slik at andre som vil kan prøve seg.

  Vis skjult innhold

Hekle.

 

Kanskje du kan hjelpe meg med å forklare hva man gjør når man vil skjule noe. Det er nesten flaut å spørre, for det er sikkert helt enkelt. :rodme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Arabella skrev:

Kanskje du kan hjelpe meg med å forklare hva man gjør når man vil skjule noe. Det er nesten flaut å spørre, for det er sikkert helt enkelt. :rodme:

Når du skriver innlegg, bruker du knappen i verktøylinjen som ser ut som et øye.

Spoiler

Og legger inn teksten her.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Arabella skrev:

Galakse?

Galakse er riktig! Min "etymologi" er selvfølgelig helt på trynet siden ordet kommer av det greske ordet for "melk" ("gala").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Når du skriver innlegg, bruker du knappen i verktøylinjen som ser ut som et øye.

  Vis skjult innhold

Og legger inn teksten her.

 

Takk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal frem til noe som er laget av vinterskinnet til et dyr som bl.a.  finnes i Norge.

Ordet består av to ord. Det første er (bl.a.) en bestemt type søyle. Det andre er i planteriket, og både oljen, frøene og fibrene fra denne planten blir brukt.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsopplysninger:

Det første ordet er relatert til en gresk gudeskikkelse, og er vel også oppkalt etter denne gudeskikkelsen.

Mange går og bærer på noe som har navnet til denne gudeskikkelsen som merkenavn.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn fasiten over her, hvis dere vil sjekke svaret, før jeg er her igjen.

Jeg ønsker dere en god helg! :sol:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...