Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

Dette ordet er sammensatt av to ord. Førsteleddet betegner et gudshus knyttet til en bestemt religion, mens andreleddet betegner et dyr som ofte assosieres med svartedauden. Det sammensatte ordet opptrer oftest i et uttrykk som betegner en tilstand av fattigdom. 

Hvilket ord er dette?

Regler for tråden:

Vi løser bare én oppgave om gangen. En ny oppgave skal først komme når den forrige oppgaven er løst. Den er løst når fasit foreligger, eller når et løsningsforslag er åpenbart riktig. 

Endret av Smultring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kirkerotte

Anonymkode: a95ed...74e

Det var ordet jeg tenkte på. Jeg tror ikke denne oppgaven kan ha andre løsninger enn det du foreslår. 

Jeg tar en ny en i farta:

Dette ordet er også en sammensetning av to ord. Førsteleddet er et adjektiv som betyr det motsatte av gammel. Andreleddet er en ordform som vanligvis betegner en frukt (veldig søt). Dette andreleddet kan også settes sammen med etterleddet -blad. Da får vi assosiasjoner til en av de første bøkene i Bibelen. Ordet jeg tenker på, er et adjektiv som betegner en egenskap vi ofte forbinder med barn og forskere. Ordet har et synonym som er mye bedre kjent, og som kan være vanskelig å skrive riktig. 

Hvilket ord er dette?

 

 

Endret av Smultring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kaffekrus skrev:

Nyfiken? :)

Ja, det er riktig! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En siste oppgave fra meg for denne kvelden:

Dette ordet er et substantiv. Det er noe som kan reises, noe som kan gå mot strømmen, noe som kan få en flis i baken, og noe som kan bli overrasket når julekvelden kommer. 

Hvilket ord er dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjerringa :)

Anonymkode: a95ed...74e

Du har til og med klart å få ordet i bestemt form med -a-. Det skal jo være "kjerringa" i alle uttrykkene/ordtakene jeg hentyder til. Godt svart! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Du har til og med klart å få ordet i bestemt form med -a-. Det skal jo være "kjerringa" i alle uttrykkene/ordtakene jeg hentyder til. Godt svart! :)

Tusen takk! Det er fint at du lager fine ordgåter til oss :hjerte:

Og jeg håper at tråden får stå her på underforum Språk, da dette er nettopp om språk :)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Det er fint at du lager fine ordgåter til oss :hjerte:

Og jeg håper at tråden får stå her på underforum Språk, da dette er nettopp om språk :)

Anonymkode: a95ed...74e

Jeg vil også ha tråden her i språkdelen av forumet. Det kan fort bli mer avansert og fordre en viss beherskelse av grammatisk terminologi dersom noen ønsker å bruke det i utformingen av oppgaver. Jeg regner med at ordene "prefiks" og "suffiks" dukker opp etter en stund. Da er det greit at tråden ligger her. 

Jeg får finne på en oppgave til ettersom jeg likevel skal komme med et innlegg:

Dette ordet er et substantiv og betegner noe en kan produsere ved å knuse en vase. Da kan en produsere mange av disse. Ordet dukker ofte opp i forbindelse med gamle filosofer og deres skrifter. Da kan en ofte finne ordet «bare» foran dette substantivet i ubestemt form flertall. Ordet har latinsk opphav og starter med tre bokstaver som til sammen utgjør en preposisjon i norsk. Legger man til en bestemt konsonant til denne preposisjonen, får en navnet på et kjent norsk polarskip.  

Hvilket ord er dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Fragment?

(Polarskipet heter Fram?)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Fragment?

(Polarskipet heter Fram?)

Anonymkode: a95ed...74e

Ja, det var "fragment" jeg tenkte på (eller "fragmenter"). 

Ja, jeg tenkte en kunne resonnere fra "Fram" til fra dersom en hadde behov for dette. Men jeg regner med at vaseknusingen kombinert med "latinsk opphav" var nok til å slutte at det ikke var ordet "bruddstykke" eller "stykke" jeg var ute etter. Men det er ikke så lett å vite hva andre synes er enkelt eller vanskelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Ja, det var "fragment" jeg tenkte på (eller "fragmenter"). 

Ja, jeg tenkte en kunne resonnere fra "Fram" til fra dersom en hadde behov for dette. Men jeg regner med at vaseknusingen kombinert med "latinsk opphav" var nok til å slutte at det ikke var ordet "bruddstykke" eller "stykke" jeg var ute etter. Men det er ikke så lett å vite hva andre synes er enkelt eller vanskelig. 

Ok :) Takk!

Men hvilket ord mente du med dette? Er det et synonym til "bare" som skal brukes her?

" Ordet dukker ofte opp i forbindelse med gamle filosofer og deres skrifter. Da kan en ofte finne ordet «bare» foran dette substantivet i ubestemt form flertall. "

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk!

Men hvilket ord mente du med dette? Er det et synonym til "bare" som skal brukes her?

" Ordet dukker ofte opp i forbindelse med gamle filosofer og deres skrifter. Da kan en ofte finne ordet «bare» foran dette substantivet i ubestemt form flertall. "

Anonymkode: a95ed...74e

Jeg tenkte på at fra de gamle filosofene, Heraklit, Empedokles osv., har vi ofte "bare fragmenter", dvs. bare biter av det de har skrevet, og ikke hele bøker eller hele dikt. 

Det er kanskje ikke alle "ledetråder" som er like gode. Jeg er ikke helt sikker på hva du setter fingeren på, men det kan være det at det jeg skriver (det du har uthevet), kan forstås som at det er ordet "bare" som i ubestemt form flertall skal settes foran substantivet. Jeg tenkte ikke på noe synonym til ordet "bare", men på selve ordet "bare". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Jeg tenkte på at fra de gamle filosofene, Heraklit, Empedokles osv., har vi ofte "bare fragmenter", dvs. bare biter av det de har skrevet, og ikke hele bøker eller hele dikt. 

Det er kanskje ikke alle "ledetråder" som er like gode. Jeg er ikke helt sikker på hva du setter fingeren på, men det kan være det at det jeg skriver (det du har uthevet), kan forstås som at det er ordet "bare" som i ubestemt form flertall skal settes foran substantivet. Jeg tenkte ikke på noe synonym til ordet "bare", men på selve ordet "bare". 

Takk for svar! :) Du skrev og forklarte tydelig nok. Det var bare jeg som  (grunnet at jeg sliter bl.a. med konsentrasjonen) ikke forsto at bare og fragmenter var to adskilte ord. 

Jeg funderte derfor på hvilket ord det skulle være.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd! Denne er neppe veldig vanskelig:

Første ledd er synonymt med "tilstrekkelig", andre ledd betyr "ytret". Til sammen danner de et ord som betyr "dumrian" eller "undermåler".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tenkte på at fra de gamle filosofene, Heraklit, Empedokles osv., har vi ofte "bare fragmenter", dvs. bare biter av det de har skrevet, og ikke hele bøker eller hele dikt. 

Det er kanskje ikke alle "ledetråder" som er like gode. Jeg er ikke helt sikker på hva du setter fingeren på, men det kan være det at det jeg skriver (det du har uthevet), kan forstås som at det er ordet "bare" som i ubestemt form flertall skal settes foran substantivet. Jeg tenkte ikke på noe synonym til ordet "bare", men på selve ordet "bare". 

Jeg synes at du lager svært gode ledetråder :blomst:

Tusen takk for at du deler dette med oss! :hjerte:

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pawn Hearts skrev:

Morsom tråd! Denne er neppe veldig vanskelig:

Første ledd er synonymt med "tilstrekkelig", andre ledd betyr "ytret". Til sammen danner de et ord som betyr "dumrian" eller "undermåler".

Noksagt

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...