Gå til innhold

Løfting, løping og litt av hvert!


rh1

Anbefalte innlegg

Da har jeg etter litt om og men bestemt meg for å opprette en liten treningsdagbok her på forumet! 

Jeg begynte å snike meg litt inn i frivektsområdet på treningssenteret rundt juletider 2015, og ble forelsket! Har alltid vært en relativt "liten" person, så til å være såpass interessert/engasjert, løfter jeg veldig lite :plystre:  Men alle må vel starte et sted? 

Liker aller best å trene på senter, men er ikke fremmend for en liten hjemme-økt i ny og ne. :) Ellers hater jeg egentlig kondisjonstrening, men har skjønt at om jeg vil være den sunneste versjonen av meg selv, så får jeg slenge med en liten kardio-økt i uka også! Dette er det nyeste tilskuddet til mitt treningsprogram, så den delen er jeg veldig spent på :) 


I dag ble det hjemmeøkt for overkropp fordi jeg ikke rakk senterets åpningstider, men den så sånn ut:

(Har en koffert med manualer, så er ikke så alt for ulikt senterøkten) 

Dips mellom to stoler 5x3 

Push-ups 8x3

Benkpress (på pianokrakk :P ) med manualer 8x3

Bicep-curls med manualer 5x4 

Tricep-extencion 5x5

Så mange chin ups som mulig x 3 


Kommer nok en ny oppdatering på mandag når jeg skal løpe; i morgen blir pause-dag med familiebesøk :) 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg ikke skal trene i dag, tenkte jeg at jeg kunne si litt om mine konkrete mål :) 

Jeg har en god blanding av langsiktige mål og små delmål, men her noen av dem litt om hverandre:

1. Klare en ordentlig pull-up hvor jeg hovedsakelig bruker ryggmusklene, bredt grep.

2. Ta 20 chins på rappen

3. Ta 1 dip med 5 kg ekstra vekt

4. Løfte 100 kg i markløft

5. Klare 8x3 i benkpress med 40 kg

6. Klare 5x5 i knebøy med 60 kg 


Så - som dere ser er jeg ikke akkurat så veldig sterk. Jeg er ofte den i frivektsområdet som løfter minst, men jeg har lært meg å heller bli motivert hvis en ved siden av meg gjør samme øvelse med mye mer vekt, i stedet for flau/negativ/demotivert. Så prøver jeg å huske på at for under ett år siden var jeg mye svakere enn jeg er nå, og at jeg er på rett vei! 

Legger ved to bilder  - det til venstre er fra januar 2015, og det til høyre er fra mars 2016. Det har med andre ord skjedd en del forandring allerede! Forskjellen på aktivitetsnivået til disse to versjonene av meg selv er veldig stor. Hovedgrunnene til at jeg deler disse er både å vise hvor langt man kan komme på ett år + ,  og fordi jeg vet med meg selv at jeg ofte glemmer at det faktisk har skjedd stor framgang :) 

Det er en liten "jantelov-sperre" som gjør at jeg nølte veldig med å legge disse ved, men NEI  - jeg skal få lov til å være STOLT av framgangen! :) 
 
Hvis jeg har en kjip uke hvor jeg føler meg svak osv, er det veldig motiverende å kunne se kontrastene så tydelig. :) 

Skjermbilde 2016-06-12 kl. 12.35.44.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det! Prøver å ikke bli forlegen; er litt trist at det er så vanskelig å være fornøyd med seg selv uten å føle at man ikke burde være det/vise det :plystre: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vært kjempeflink, og du har oppnådd supre resultater allerede. Synes så absolutt du skal kunne vise at du er stolt av det du har oppnådd. Alt man jobber for i livet kan man være stolt av, og en trent kropp er hardt arbeid. Så skryt og vær så stolt som bare det du! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, imponerende fremgang! :O Håper jeg også kan slå til med et like bra før/etter bilde om noen måneder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, KittenOfDoom skrev:

Wow, imponerende fremgang! :O Håper jeg også kan slå til med et like bra før/etter bilde om noen måneder :P

Åå, tusen takk, så snilt sagt! Det er bare å kjøre på, det- så får du nok gode resultater! ;D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
20 timer siden, rh1 skrev:

Tusen takk for det! Prøver å ikke bli forlegen; er litt trist at det er så vanskelig å være fornøyd med seg selv uten å føle at man ikke burde være det/vise det :plystre: 

 

Jo for all del, du skal være stolt av deg selv! Du har jobba hardt og har flotte resultater :) Ingen grunn til å føle seg forlegen.

Magen er den jeg er mest misfornøyd med, med meg selv! Jeg blir sikkert aldri fornøyd med den ;) Så jeg synes du er kjempeheldig som hadde så flott mage fra starten, og nå er den jo enda flottere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gjest- silje skrev:

Jo for all del, du skal være stolt av deg selv! Du har jobba hardt og har flotte resultater :) Ingen grunn til å føle seg forlegen.

Magen er den jeg er mest misfornøyd med, med meg selv! Jeg blir sikkert aldri fornøyd med den ;) Så jeg synes du er kjempeheldig som hadde så flott mage fra starten, og nå er den jo enda flottere!

Tusen takk, så snille dere er :blomst:  
OG - aldri si aldri til deg selv ;)  Du har jo allerede kommet kjempelangt på det området så vidt jeg kunne se! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man hatt dagens første økt: styrke. 

Slik så styrkeøkten ut:

 

Romaskin moderat tempo, 3 minutter

Markløft oppvarming 10 x stangen (20 kg), 5 x 40 kg, 3 x 50 kg
Markløft arbeidssett 5x5    60 kg

Supersett:
Sittende roing 6 x 4     25 kg
Nedtrekk med bredt grep 5 x 5    40 kg (35 kg på siste sett)

Bicep-curls 8 x 3  6 kg hver hånd


Da er man klare for å slappe litt av, og kjøre på med en joggetur på 3 km i kveld :) 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:trene: Deilig med to økter i løpet av en dag noen ganger! Bra du tar styrke før du tar kondisjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det! Er fint å få vært litt ute også når det er så fint vær, men ikke så lett å ta tung styrke ute- spesielt når det kommer til ryggen, synes jeg :) 

Ja, har hørt at kondisjon før styrke er ugunstig både med tanke på ytelse (åpenbart), og for muskelvekst, så det styrer jeg unna! (Ikke det at jeg holder så mye på med kondisjonstrening uansett, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
53 minutter siden, rh1 skrev:

Ja, det er det! Er fint å få vært litt ute også når det er så fint vær, men ikke så lett å ta tung styrke ute- spesielt når det kommer til ryggen, synes jeg :) 

Ja, har hørt at kondisjon før styrke er ugunstig både med tanke på ytelse (åpenbart), og for muskelvekst, så det styrer jeg unna! (Ikke det at jeg holder så mye på med kondisjonstrening uansett, da :P

Det har jeg prøvd, og nei det anbefales så absolutt ikke :P Så prøvde jeg med intervaller imellom øvelsene, men nei, ble bra utslitt av hele greia, så like greit å dele det opp i to økter :) 

Lykke til med joggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, gjest- silje skrev:

Det har jeg prøvd, og nei det anbefales så absolutt ikke :P Så prøvde jeg med intervaller imellom øvelsene, men nei, ble bra utslitt av hele greia, så like greit å dele det opp i to økter :) 

Lykke til med joggingen!

Hehe notert! Synes det er kjekkest å få litt pause og være "oppladet" til økt 2. Når jeg trener i mer enn en time om gangen blir jeg bare lei/sliten, og klarer ikke yte så innmari bra mer! 

Takk, skal trå over dørstokken om ei halvtime ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk helt greit - litt raskere enn forrige gang, men ikke mye om å gjøre ;) Er bare glad det ikke gikk treigere! 

I dag er det klart for bryst- og triceps-økt (skulle vært bein, men no can do etter jogginga - får bli i morgen :') )


Planen er som følger:
 

Slynger oppvarming med diverse øvelser

Benkpress oppvarming 8 x stangen (20 kg), 5 x 25 kg, 3 x 30 kg
Benkpress arbeidssett 5x5    35 kg  (mulig det blir færre reps/lettere vekt på siste sett)
 

Dips 6 x 4    kroppsvekt

Supersett:
Triceps nedpress 6 x 4    23 kg
Tricep extension 6 x 4     23 kg




Ellers har dette vært mitt matinntak så langt i dag:

Frokost: Smoothie med div skogsbær, gresk yoghurt, chiafrø, banan og havregryn  + to skiver (1 med leverpostei, persille og spinat, 1 med salami og paprika)

Lunsj:  Potetbåter stekt med paprika, hvitløk, chili, spinat og squash, godt pepra ;) 

Til middag står fiskeboller på menyen, og resten gjenstår å se! :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
29 minutter siden, rh1 skrev:

Gikk helt greit - litt raskere enn forrige gang, men ikke mye om å gjøre ;) Er bare glad det ikke gikk treigere! 

I dag er det klart for bryst- og triceps-økt (skulle vært bein, men no can do etter jogginga - får bli i morgen :') )


Planen er som følger:
 

Slynger oppvarming med diverse øvelser

Benkpress oppvarming 8 x stangen (20 kg), 5 x 25 kg, 3 x 30 kg
Benkpress arbeidssett 5x5    35 kg  (mulig det blir færre reps/lettere vekt på siste sett)
 

Dips 6 x 4    kroppsvekt

Supersett:
Triceps nedpress 6 x 4    23 kg
Tricep extension 6 x 4     23 kg




Ellers har dette vært mitt matinntak så langt i dag:

Frokost: Smoothie med div skogsbær, gresk yoghurt, chiafrø, banan og havregryn  + to skiver (1 med leverpostei, persille og spinat, 1 med salami og paprika)

Lunsj:  Potetbåter stekt med paprika, hvitløk, chili, spinat og squash, godt pepra ;) 

Til middag står fiskeboller på menyen, og resten gjenstår å se! :P 

 

Flinka!

Jeg også ønsker meg litt raskere tid på jogginga. Har planer om ny økt på fredag, må bare se an beina etter noen dager på jobb. Har enda ikke fått ræva i gir til ei styrkeøkt i dag,,,,, dørstokkmila er visst evig lang i dag :sur: .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...