gjest- silje

Alt eller ingenting - styrke + løping

295 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Da tenkte jeg å lage en liten logg for treningen min.

Liker å skrive, og liker å logge treningen, formen, for å ha litt kontroll over hvordan denne treningen evt påvirker kroppen min.

Forhistorien er litt av alle mulige former for trening tidligere. Forskjellige dietter og har liksom vært en av de som prøvde alt for å gå ned i vekt.

Så kom det et lite vendepunkt en november måned for 3,5 år siden. Da prøvde jeg meg plutselig på en liten joggerunde, som jeg hadde fått for meg at jeg bare måtte se om jeg klarte. Overvektig og fæl på den tiden, så kan jeg fint si at jeg overlevde, men i en tilstand som gjorde at jeg lå forkvaklet og halvdød i gangen etterpå. Dette var da starten på joggingen, og siden den gang så har øktene økt til å bli lange og vonde. Vonde på grunn av knærne.

For i okt i fjor så var knærne konstant varme, og jeg slet med å kunne jogge og å gå på jobb - har en ganske aktiv jobb ja.

Dette førte meg inn på styrketrening. Noe som jeg hatet i starten. Så jeg begynte med kun en gang i uken, og lidde meg igjennom den.

Nå derimot så er fokuset på ren styrketrening og har funnet ut at det er ganske ok.

Jeg startet med å måle midjen, siden fokuset på styrketrening, ikke er så mye vekt, siden en trenger mat for å bygge muskler.

Så kan starte med målingene:

Første måling 28/3

Største flabben (nederste del av magen) 90cm

Midje - smaleste punkt 79cm

11/4

Største flabben 86cm

Midje 74

2/5

Største flabben 83

Midje 73

12/5

Største flabben 82

Midje 71,5

7/6

Største flabben 79

Midje 69

Vekt -1 kg siden start av styrketreningen. Men kan si det slik at i starten av styrketreningen, så la jeg saftig på meg, da jeg opplevde en ekstrem ny sultenhet som jeg ikke kan huske på at jeg har hatt på evige tider. Ergo var startvekten 68.

Treningsprogrammet er for nybegynnere - altså et helkropps program. Og jeg er litt begrenset, siden jeg trener hjemme, og av naturlige årsaker ikke har samme utsyr som et treningssenter har.

Treningen er unnagjort i dag. Ble ca 1t, litt laber følelse i dag, trett og raskt skjelven, men det henger nok litt sammen med at det har vært jobbehelg og siste trening ble foretatt på torsdag i forrige uke.

Dette ble en lang logg,,, men like greit å få med litt info som startpost.

Har planer om en økt i morgen før jobb, men tviler litt på det, siden denne jenta har fått søvnskrekk og ikke kommer seg til sengs.

Endret av gjest- silje
3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen.

Søvnskrekk- jenta har karret seg opp, så vidt! Hehe.. Dette er ikke en behagelig morgen, når det ble så sent i natt.

Tenkte å logge treningsøkten jeg hadde i går.

Jeg trener hjemme, så tallene på visse øvelser kunne vært høyere (har ikke sikring/ eller stativ til knebøy), og så er jeg tross alt nybegynner, og kan vel ikke forvente å starte med høye tall heller.

Treningsøkt 7/6 Økt A

Knebøy med stang    24kg x 30    28kg x 20   36kg x 15

Benkpress med stang   24kg x 12   28kg x 12   32kg x 11 - nr 12 klarte jeg ikke, ergo fail.

Foroverbøyd sidehev med manualer   8kg pr man 3 x 12

En arms roing 10kg x 12   12kg x 12  14kg x 12

Sidehev 6 kg 3 x 10

Pallof press 3x20

Rygghev 3 x 10

Tåhev med manualer 6 kg pr side  3 x 15

Glutebridge med stang 30 kg 3x 10  - her skal det egentlig ifølge programmet være hip trust, men jeg lurer på om jeg har for høy benk, eller noe, da jeg ikke får den øvelsen til.

I dag er jeg faktisk litt støl i rumpa, det har nok med glutebridgen i går, da det var første gang jeg tok øvelsen, og så kjenner jeg det så vidt i brystet :lol:

Vurderer å ta en økt i dag, men akkurat nå så sitter jeg klistret til pcen og gjør alt annet, enn det som var planen ;) Og nå er det enda større tiltak da tante rød kom endelig, 3 uker på overtid siden sist,, vel det er bedre en slik som forrige gang, da hadde den ikke vist seg siden september/oktober i fjor høst. 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*følger* lykke til videre 😀💪🏼

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, rh1 skrev:

*følger* lykke til videre 😀💪🏼

Heia :) Takk for det, trener du selv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagen i dag.. Havnet på sjokoladetoget (vognen?)

Så tror jeg har spist rundt 1300 kcal kun i rent sukker og fett :ph34r: Ergo havnet jeg på 2400 kcal, sånn grovt regnet, og det kjenner jeg at jeg ikke er helt fornøyd med, da jeg liker å putte litt bedre næring i kroppen min. Jaja, det får bli en bedre dag i morgen.

Treningen, ble gjennomført, da jeg satt og ristet i beina klokka elleve, så det var bare å hive seg rundt og få farten i gang.

Men, så fikk jeg en liten ubehagelig feeling, under franskpress med manual, og har hatt så vondt i ryggen på jobb i dag, at jeg er glad for at jeg overlevde på jobben, såpass som jeg gjorde - ibux 600mg har vært en god venn i dag :lol:

Jeg følger et helkropps program og har økt a og b. Så de er ikke helt like, så derfor logger jeg b programmet nå, men kommer sikkert ikke å logge hele programmet hver gang jeg logger, eller litt usikker her da,, det er jo litt greit å se hvordan vektene kanskje forandrer seg litt.

Uansett...så

Trenigsøkt 8/6 program B

Knebøy  30kg x 20   34kg x 16   38kg x 12  (kjente at det krevde litt å få stangen opp med den siste vekten - har jo ikke stativ, så vekten må jo opp fra gulvet og over hodet, for at det skal bli noe knebøy med stang).

Militærpress m/stang  24kg  3 x 12 

Foroverbøyd roing   24kg  2 x 12   28kg x 12  (Ny øvelse, jobber litt med teknikk)

Markløft   40kg x 10   44kg x 10   48kg x 10 (denne jobber jeg også med teknikken på)

Franskpress (sittende) 10kg 3 x 12

Biceps curl   24kg 3 x 6

Biceps m/manual  6kg pr manual 3 x 24 (12 rep pr hånd)

Nakke  10kg pr manual  2 x 15  (husker ikke hva den heter, holder manual i hver hånd og heiser skuldrene)

Planken 2 x 1min og 10 sek og den siste klarte jeg bare i 45 sek.

Nå er det natta for denne frøkna, har så vondt i hodet og ryggen. Satser på en bedre dag i morgen, både med helsa og i matveien :a034:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende! Så mange cm du har mistet siden du startet, gratulerer. :hoppe:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, gjest- silje skrev:

Heia :) Takk for det, trener du selv?

Ja, mest styrke :) så er jo spennende å følge med på andre som gjør det og 😀

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, KaDust skrev:
21 timer siden, KaDust skrev:

21 timer siden, rh1 skrev:

Ja, mest styrke :) så er jo spennende å følge med på andre som gjør det og 😀

KaDust:

Takk! Jeg vet :skya: Men,,, så føler jeg da at jeg ikke har gjort noe aktivt for det, og så er jeg litt avhengig av den vekta, og siden den er litt høyere enn jeg trives med, så er det egentlig litt vanskelig å bli helt fornøyd. Skjønner ikke hvorfor, men den vekta har jeg et hat/elsk forhold til :murvegg:. Jobber hardt med å ikke henge meg sånn opp i den, det er jo ikke så viktig.

Skulle ønske jeg målte rumpa når jeg begynte å trene også, da, ehe trusa er nesten litt liten over skalken, plutselig :grinele:. Har ikke brukt truse på nesten 2 mdr, da syklusen har vært på bærtur, så det var veldig rart når den strammet godt over baken ;) 

rh1

Jeg har ikke lest så mange dagbøker her, og vet ikke helt hvor mye styrke interesserer folk her på kg ;) Jeg tror jeg har lest så og si alle loggbøkene på fitnessbloggen :sjokkbla:, men følte ikke for å lage en logg der.. Dermed ble det nå her da. Har du logg?

Kan jeg spørre om hvilket program du trener? Jeg kunne tenke meg et 2 - splitt program, men leser og leser, og blir litt surrete, og når jeg har prøvd å lage et, så føler jeg det blir så skjevt fordelt - eller at jeg hiver på så mange øvelser at det blir alt for langt! Kanskje du har en god link :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, gjest- silje skrev:

rh1

Jeg har ikke lest så mange dagbøker her, og vet ikke helt hvor mye styrke interesserer folk her på kg ;) Jeg tror jeg har lest så og si alle loggbøkene på fitnessbloggen :sjokkbla:, men følte ikke for å lage en logg der.. Dermed ble det nå her da. Har du logg?

Kan jeg spørre om hvilket program du trener? Jeg kunne tenke meg et 2 - splitt program, men leser og leser, og blir litt surrete, og når jeg har prøvd å lage et, så føler jeg det blir så skjevt fordelt - eller at jeg hiver på så mange øvelser at det blir alt for langt! Kanskje du har en god link :) 

Jeg vet heller ikke hvor mange som interesserer seg for det her inne, har bare vært medlem noen mnd, hehe. Har ikke logg, nei, men tenker å kanskje opprette en i nær fremtid. Vi får se! :) 

Trener et program jeg har puslet sammen i løpet av det siste halve året; 3-splitt: Triceps&bryst,  Biceps&rygg, bein. Jeg startet med 2-splitt, og etter ca 2 mnd byttet jeg til 3-splitt :) 
Veksler på å ha 3 uker hvor de fleste øvelsene ligger på 8-10 reps x 3 sett, også gå ned til 3-5x5 i noen uker til jeg ikke klarer å legge på mer vekt. Da går jeg tilbake til høyere antall reps. 

Har fortsatt MYE å lære selv - it's a jungle out there med sinnsykt mange råd, ofte motstridende, men jeg har i alle fall funnet noe som jeg trives med ! :nigo:   

(For enkeltstående tips på diverse øvelser osv har jeg brukt en del Athlean-X på youtube :) Han har visst vært fysioterapeut for baseballspillere osv.. Ellers har jeg sett en lenke fra bodybuilding.com hvor de har komplette treningsprogram, der er det bare å velge og vrake! ;) http://www.bodybuilding.com/fun/our-10-most-popular-workout-programs.html ) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, rh1 skrev:

Jeg vet heller ikke hvor mange som interesserer seg for det her inne, har bare vært medlem noen mnd, hehe. Har ikke logg, nei, men tenker å kanskje opprette en i nær fremtid. Vi får se! :) 

Trener et program jeg har puslet sammen i løpet av det siste halve året; 3-splitt: Triceps&bryst,  Biceps&rygg, bein. Jeg startet med 2-splitt, og etter ca 2 mnd byttet jeg til 3-splitt :) 
Veksler på å ha 3 uker hvor de fleste øvelsene ligger på 8-10 reps x 3 sett, også gå ned til 3-5x5 i noen uker til jeg ikke klarer å legge på mer vekt. Da går jeg tilbake til høyere antall reps. 

Har fortsatt MYE å lære selv - it's a jungle out there med sinnsykt mange råd, ofte motstridende, men jeg har i alle fall funnet noe som jeg trives med ! :nigo:   

(For enkeltstående tips på diverse øvelser osv har jeg brukt en del Athlean-X på youtube :) Han har visst vært fysioterapeut for baseballspillere osv.. Ellers har jeg sett en lenke fra bodybuilding.com hvor de har komplette treningsprogram, der er det bare å velge og vrake! ;) http://www.bodybuilding.com/fun/our-10-most-popular-workout-programs.html ) 

Takk for svar :) 

Ja, jeg leser og leser, og venner kommenterer og jeg blir jo mer og mer forvirra:pasha: Hehe, dette var en av grunnene til at jeg hatet styrketrening i starten, en må tenke og planlegge, og på toppen så må en kunne teknikken på øvelsene også. Nå er det sikkert litt mer komplisert for meg siden jeg trener hjemme og jeg er livredd for skader, da jeg vet alt om skiveutglidelser og betennelser!

Jeg ser at jeg vil få det lettere å dele opp i 3, enn 2, så kanskje det er det jeg gjør om ei lita stund :) Må bare se om dette programmet vil gi meg litt mer resultater ;) Pluss jeg tenker at det kan være greit med et helkroppsprogram nå før ferien, da jeg skal jobbe veeldig mye før feriestart og vet ikke hvor mange økter jeg klarer å få til i uken da.

Takk for link, skal kikke litt på den senere :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hadde treningsfri i går, da jeg hadde dagvakt og var sykt stiv og støl - noe jeg fremdeles er..

Treningsøkten idag ble derfor en rolig joggeøkt. Kjente at det var tungt, men allikevel helt herlig! 

Nå er det 3 uker siden sist og må innrømme at tiden kunne sett bedre ut, makan hvor fort en "forfaller" når en ikke jogger fast flere ganger i uken.  Nå krysses fingre og tær for at knærne ikke begynner å brenne /verke igjen. For jeg kunne tenke meg å ha en joggeøkt i uka.

Nå er det grilling på menyen, skal grille burger og prøve meg på bigmac - dressing 😋  Vi fikk plutselig barnevakt, så det blir sikkert ett glass og to med noe godt i også 😊

Screenshot_2016-06-10-11-37-55.png

Vet ikke hvordan jeg kan forminske bildet, det ble jo giga stort!

Endret av gjest- silje
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det så så værst ut, jeg! Det som er deilig med jogging da, er at om du ikke har jogget på en stund så skal det lite til før du er tilbake der du avslutta. Det trenes opp utrolig fort igjen.

Jeg spilte jo fotball som midtbanespiller i tenåra mine, når jeg starter å jogge igjen nå så skal det bare et par økter til før jeg er på samme nivået som jeg var bak da. :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du er kjempeflink, jeg! Hadde aldri klart den lengden/farten selv :) håper du nøt kvelden i går! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, KaDust skrev:

Synes ikke det så så værst ut, jeg! Det som er deilig med jogging da, er at om du ikke har jogget på en stund så skal det lite til før du er tilbake der du avslutta. Det trenes opp utrolig fort igjen.

Jeg spilte jo fotball som midtbanespiller i tenåra mine, når jeg starter å jogge igjen nå så skal det bare et par økter til før jeg er på samme nivået som jeg var bak da. :P

Håper du har rett :)  Hadde vært kjekt å ligge på rundt 45 - 50 min igjen, men tviler litt - kommer vel an på hvor ofte jeg får muligheten? Ser for meg at jeg klarer max en gang i uka, mtp knærne mine  ;) 

Uansett tiden så var det fantastisk! Det bruser i blodet med jogging, så det kan ikke sammenlignes med styrketrening for min del.. Det var jo denne treningsformen som jeg har holdt ut med i over tre år, og har trosset senebetennelser, vondt i ryggen og alt mulig rart. Men den siste betennelsen (bak og på begge sider i begge knærne) var såpass ekstrem, , at den har ikke gitt seg uansett hvilke piller jeg har poppet i meg :sprettoy: 

Ser at du har dagbok jo,, må titte innom :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe du ikke får like mye plager nå, hvertfall sånn at du får gjort det litt oftere. Antar du har snakket med lege og fysioterapeut om dette for å lindre mest mulig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, rh1 skrev:

Synes du er kjempeflink, jeg! Hadde aldri klart den lengden/farten selv :) håper du nøt kvelden i går! :D

Oi takk :) Dette er vel den korteste runden jeg har, da jeg egentlig er en løper, som nå snuser på styrketrening på grunn av tvang, som jeg har nevnt litt for mye her (knærne mine), hehe. Fordelen med styrketreningen er jo at den tydeligvis tar av flabben (magefettet) som er den tingen som jeg er mest misfornøyd med!

Ja det var koselig i går, til tross for at jeg kollapsa før klokka var 2400, og så spiste jeg så alt for mye mat :ph34r: Altså, jeg tuller ikke.. Hamburgeren var på 250g + feit dressing og grillribbe (skjærte dog bort fettet) :tongue: Skal bli spennende å gå på vekta, neste uke, uff!

Har du skaffet deg logg nå ;) ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, KaDust skrev:

Får håpe du ikke får like mye plager nå, hvertfall sånn at du får gjort det litt oftere. Antar du har snakket med lege og fysioterapeut om dette for å lindre mest mulig?

Legen er jeg hos så ofte for tiden, at det nesten er pinlig, hehehe.. Så ja, eneste rådet der var å kutte ned på løpingen og bruke piller - med masse herlige bivirkninger. Fysio var visst unødvendig da det var jeg som overdrev med lengdene og hyppigheten på treningen (ganske avhengig ja). Kan vel egentlig si meg litt enig der, som nevnt tidligere så har jeg hatt en del problemer med uteblitt mens, og dette var visst også på grunn av treningsmengden og generelt stress.

Jeg får se, hvordan det går, det virker lovende nå da jeg ikke har særlig vondt etter i går. Så kanskje det lar seg gjøre med hvert fall en økt i uka :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, gjest- silje skrev:

Oi takk :) Dette er vel den korteste runden jeg har, da jeg egentlig er en løper, som nå snuser på styrketrening på grunn av tvang, som jeg har nevnt litt for mye her (knærne mine), hehe. Fordelen med styrketreningen er jo at den tydeligvis tar av flabben (magefettet) som er den tingen som jeg er mest misfornøyd med!

Ja det var koselig i går, til tross for at jeg kollapsa før klokka var 2400, og så spiste jeg så alt for mye mat :ph34r: Altså, jeg tuller ikke.. Hamburgeren var på 250g + feit dressing og grillribbe (skjærte dog bort fettet) :tongue: Skal bli spennende å gå på vekta, neste uke, uff!

Har du skaffet deg logg nå ;) ?

Såpass? 😅 Men men- én kveld med utskeielser har ikke drept noen; regner med det ikke er sånn i matveien hver kveld :D 

forstår at det kanskje føles som lite/rolig for deg med en slik joggeøkt- men husk at selv om du ikke er på ditt beste der nå, så er det mange du griseknuser! (Inkludert meg 😇) 

hehe jepp, startet en i kveld, så får vi se hvordan det går :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, rh1 skrev:

Såpass? 😅 Men men- én kveld med utskeielser har ikke drept noen; regner med det ikke er sånn i matveien hver kveld :D 

forstår at det kanskje føles som lite/rolig for deg med en slik joggeøkt- men husk at selv om du ikke er på ditt beste der nå, så er det mange du griseknuser! (Inkludert meg 😇) 

hehe jepp, startet en i kveld, så får vi se hvordan det går :P

Skal se om jeg ikke finner den :) Kjekt å følge noen andre som trener styrke også!

Neida, matveien er litt bedre, enn som så. Jeg er ikke fanatisk, men ser jo selv når jeg spiser for mye :a034:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du om du løper med riktig teknikk forresten? For feil teknikk kan jo gi masse plager i hele kroppen. Så kanskje det er verdt å undersøke også?

Men ja, å ikke overdrive er såklart veldig viktig!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive