Gå til innhold

Hvorfor er nyateister så sinte?


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Spørsmålet besvarer kanskje seg selv i overskriften, om man vet hva en nyateist er, men hva mener du... Hvorfor er de så aggressive? De verste av dem angriper til og med folk fysisk. Så to videoer på youtube av ateister som angrep kristne mennesker som stod stille og rolig ig ytret sin mening med plakater. De sa ingenting. Så kom det en ateist og skrek og ropte, en annen ateist i en annen video løp bort og angrep dem og hylte og skrek som en stukken gris. Jeg bare tenker.... hva i all verden? Hvorfor denne aggressive oppførselen? 

Endret av Badebuksa
omformulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper det er fordi de er besatt av djevelen. Slik går det jo når man vender Gud ryggen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Badebuksa skrev:

Spørsmålet besvarer kanskje seg selv i overskriften, om man vet hva en nyateist er, men hva mener du... Hvorfor er de så aggressive? De verste av dem angriper til og med folk fysisk. Så to videoer på youtube av ateister som angrep kristne mennesker som stod stille og rolig ig ytret sin mening med plakater. De sa ingenting. Så kom det en ateist og skrek og ropte, en annen ateist i en annen video løp bort og angrep dem og hylte og skrek som en stukken gris. Jeg bare tenker.... hva i all verden? Hvorfor denne aggressive oppførselen? 

Du må nesten dele disse videoene med oss hvis du vil at vi skal uttale oss om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle reagerer ikke likt. Selv er jeg ateist, men jeg skriker ikke til de som tror på gud.

Anonymkode: 91e48...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller tror jeg det handler om en oppfatning av seg selv som litt rebelsk og en som "står opp mot makta", men at disse dessverre har blitt født noen tiår for sent. Dermed forstår de ikke at de selv er "mainstream" og "makta", og hvor ukontroversielt "opprøret" deres er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har vært oppdratt av kristne foreldre er de kanskje fly forbanna over å ha blitt lurt. :vetikke: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, skje skrev:

Om de har vært oppdratt av kristne foreldre er de kanskje fly forbanna over å ha blitt lurt. :vetikke: 

Slik er det å leve på en løgn, da blir man lett litt ustabil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, herzeleid skrev:

I mange tilfeller tror jeg det handler om en oppfatning av seg selv som litt rebelsk og en som "står opp mot makta", men at disse dessverre har blitt født noen tiår for sent. Dermed forstår de ikke at de selv er "mainstream" og "makta", og hvor ukontroversielt "opprøret" deres er.

Ateisme er ikke direkte mainstream i for eksempel USA. Det er mange der som ikke er spesielt religiøse, men religion står fortsatt så sterkt at det langt i fra er mainstream å være ateist. Hvor mange amerikanske presidenter, senatorer, kongressmenn osv. har turt å gå ut med at de er ateister? Tror ikke du finner så mange eksempler.

Noen nyateister drar det selvfølgelig alt for langt, men det er liten tvil om det er en kamp enda. De ønsker noe annet enn en på papiret sekulær stat, men også utviske religionens rolle i samfunnet overhodet. Det gjelder ikke bare i USA, men også her hjemme i Norge. Vi spytter masse skattepenger inn i religion, og normen i samfunnet er å ta hensyn til religion.Vi synes det er greit med omskjæring av små hjelpeløse barn i religionens navn, vi tillater at foreldre tvinger små barn til å gå tildekt på skolen, vi godtar at folk får spesialbehandling på grunn av religion (som for eksempel muslimske jenter med hijab slipper ofte svømming på skolen), vi lar folk maskerte mennesker gå fritt rundt i gatene, selv om vi slår ned på andre som gjør det utenom religionen.

Det er masse å ta av. En del nyateister vil nok neppe gi seg før alt er borte (som om det skulle skje..), mens andre nøyer seg med å ha seg frabedt å måtte ta hensyn spesielle livssyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Example skrev:

Ateisme er ikke direkte mainstream i for eksempel USA. Det er mange der som ikke er spesielt religiøse, men religion står fortsatt så sterkt at det langt i fra er mainstream å være ateist. Hvor mange amerikanske presidenter, senatorer, kongressmenn osv. har turt å gå ut med at de er ateister? Tror ikke du finner så mange eksempler.

Jeg er enig med deg i at det er ennerledes i USA, jeg tenkte først og fremst på Norge. 

Sitat

Noen nyateister drar det selvfølgelig alt for langt, men det er liten tvil om det er en kamp enda. De ønsker noe annet enn en på papiret sekulær stat, men også utviske religionens rolle i samfunnet overhodet. Det gjelder ikke bare i USA, men også her hjemme i Norge. Vi spytter masse skattepenger inn i religion, og normen i samfunnet er å ta hensyn til religion.Vi synes det er greit med omskjæring av små hjelpeløse barn i religionens navn, vi tillater at foreldre tvinger små barn til å gå tildekt på skolen, vi godtar at folk får spesialbehandling på grunn av religion (som for eksempel muslimske jenter med hijab slipper ofte svømming på skolen), vi lar folk maskerte mennesker gå fritt rundt i gatene, selv om vi slår ned på andre som gjør det utenom religionen.

Det er masse å ta av. En del nyateister vil nok neppe gi seg før alt er borte (som om det skulle skje..), mens andre nøyer seg med å ha seg frabedt å måtte ta hensyn spesielle livssyn.

Disse eksemplene vil jeg påstå i større grad er en berøringsangst mot alt som kan tolkes rasistisk, heller enn en generell respekt for religion. Hadde det vært under Kristendommen dette foregikk tror jeg det hadde blitt gjort noe med for lenge siden. På det området tror jeg politisk overbevisning er en vell så god forklaringsvariabel som religiøsitet, når det gjelder å akseptere overgrep/spesialbehandling i religionens navn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg er enig med deg i at det er ennerledes i USA, jeg tenkte først og fremst på Norge. 

Disse eksemplene vil jeg påstå i større grad er en berøringsangst mot alt som kan tolkes rasistisk, heller enn en generell respekt for religion. Hadde det vært under Kristendommen dette foregikk tror jeg det hadde blitt gjort noe med for lenge siden. På det området tror jeg politisk overbevisning er en vell så god forklaringsvariabel som religiøsitet, når det gjelder å akseptere overgrep/spesialbehandling i religionens navn.

 

Det som igjen da er litt komisk er den vanligvis mest religionskritiske delen av den politiske skalaen blir dens forsvarer, og motsatt på høyresiden. Vi har endt opp med en feig venstreside som ikke tør å være kritiske mot islam, og har en høyreside bestående av mange mennesker som i tillegg til å være kritiske til islam fremdeles ønsker at kristendommen har en plass i samfunnet.

Dermed er det egentlig ikke så mye plass igjen til de som ønsker religion generelt ut av samfunnet. I venstresidens kamp for å være veldig inkluderende mot muslimer, har man latt religionsdebatten vike.

Arbeiderpartiet sitter nå med en ledelse i Støre, som er veldig lite interessert i å snakke imot islam, og Tajik som er muslim selv i tillegg til Husseini som leder for AUF. Det er lite som tyder på arbeiderpartier og venstresiden vil gjøre noe annet enn å bøye seg for religion i tiden som kommer heller. Og det er veldig synd, og jeg tror egentlig ikke det kommer til fenge den typiske AP-velgeren i årene som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyateist? Nynazist mener du?

Anonymkode: ace28...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at når folk føler at de har fått en "åpenbaring", føler de et intenst behov for å spre budskapet. Det er ikke spesielt for ateister, men alle som mener at det de selv mener er sannheten. Det gjelder ateister, religiøse som prøver å konvertere folk, konspirasjonsteorister, og generelt folk som mener at de sitter inne med "svaret". De vet den ultimate sannhet, blir veldig opptatt av sin "greie" og dermed, enten bevisst eller ubevisst, havner de i diskusjoner om tematikken de brenner for.

De kan ofte også føle at det er sin plikt å opplyse verden om "sannheten", for at folk skal åpne øynene og skjønne at det de tror er rett.

Ateister føler et behov for å spre sitt budskap fordi de mener at religion er utdatert, i tillegg til å gjøre mye skade her i verden med tanke på kriger, selvmordsbombing og så videre. 

Religiøse føler et behov for å spre sitt budskap fordi de mener at sin gud er den ultimate. Ofte med hensikten om å konvertere så mange som mulig for å "redde" dem, og virker redde og truet av ateist-bølgen.

Konspirasjonsteorister føler et behov for å spre sitt budskap fordi de mener at vi har blitt lurt. Fordi de mener at folket må våkne opp, og stå opp mot myndigheter.


Dette kan i de fleste tilfeller komme ut som både aggressivt, belærende og arrogant, og nettopp derfor gjør de seg selv langt ifra en tjeneste, om å få flere om bord er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Denne tråden er i aller høyeste grad aktuell.

Anonymkode: af19c...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...