Gå til innhold

elsker å lage kaker til familie og venner - men konflikter dukker opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en ny hobby, kakebaking. Vokste opp med en mor som lagde flotte kaker, og de siste årene har jeg lært meg dette selv. Familien nyter godt av det. Det viser seg derimot at min svigerinne ikke er like begeistret. Jeg elsker å bake, men når hun er her så prøver hun å overtale meg til å ikke servere det jeg har laget ( kjære deg, putt det i fryseren..ol ) og hos henne sier hun at hun ikke serverer kake fordi ungene ikke liker det. Det er jo feil, da barnet mitt feks synes det er veldig morro å bake og lage kaker ( feks som ser ut som en fotball eller lignende ) - greit nok at ungene ikke spiser så mye kaker men det er jo gøy alikevel. 

Hvorfor må noen være så vanskelige? Hvorfor ikke bare se at noen liker å bake og at det er ok? 

 

Anonymkode: 515e0...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meget stygg sak. Du bør innkalle hele familien til et møte snarest. Dette kan gå veldig galt hvis det ikke blir tatt tak i. Slike mennesker kan ødelegge mye.

Anonymkode: fe680...164

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minner meg om tråden hvor ts ikke fikk lov til å ta med mat til kjæresten i sverige. 

Anonymkode: 09751...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe muffins.

Anonymkode: d9060...f27

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi at man blir feit om man baker så mye kake? Kan være greit å bake en gang i blant ja, men ikke hele tiden. Det er en "feit" hobby. Kanskje finne deg en annen hobby? 

Anonymkode: fda93...e6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er kjip, kanskje litt misunnelig også. Èn ting er at man ikke spiser mye kake (det må være greit), det er noe helt annet å legge seg opp i andre menneskers hobby på den måten. Kanskje du bare skal spørre henne rett ut hvorfor hun sier det hun sier?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok så enkelt som at svigerinnen din ikke er spesielt glad i kake og føler seg presset til å spise når du alltid setter det frem. Kanskje hun ikke ønsker at ungene hennes skal få i seg så mye sukker? Det er vel ikke værre enn å ikke servere kake når hun kommer? Selv er jeg ingen kakemums og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor alle skal dytte i meg kake hele tiden. Respekter at jeg ikke er noe glad i det!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg ser jo problemstillingen, jeg har selv blitt veldig inspirert de siste årene av diverse kakebake tv-programmene på tv, og synes det er veldig kjekt. Men kakene skal jo spises og det er jo problemet, for så mange kalorier bør vi ikke ha særlig ofte. så jeg måtte bare slutte, for ja, hvem skulle spise alle disse kakene?

Nå koser jeg meg heller med å lage kaker når det er bursdager, jul etc, og har heller kjøpt meg symaskin, og koser meg med den hobbien :) 

Jeg ville tenkt det samme om annet familiemedlem også hadde masse kaker å gi bort, nei, jeg ville ikke hatt dem, hverken til meg eller barna. I prinsippet blir det man har i hus spist, og vi ønsker ikke å bli usunne i kostholdet.. 

Anonymkode: 0b349...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke ta med kake til henne om hun sier at hun ikke ønsker det.

Selv på høyden av strikkehobbyen min respekterte jeg for eksempel at familiemedlemmer ikke likte strikka ting, syns ting klødde osv. 

Respekter andres grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sirah skrev:

Det er nok så enkelt som at svigerinnen din ikke er spesielt glad i kake og føler seg presset til å spise når du alltid setter det frem. Kanskje hun ikke ønsker at ungene hennes skal få i seg så mye sukker? Det er vel ikke værre enn å ikke servere kake når hun kommer? Selv er jeg ingen kakemums og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor alle skal dytte i meg kake hele tiden. Respekter at jeg ikke er noe glad i det!

Det er da ikke nødvendig å være ufin og oppfordre TS til å la være å bake eller sette det i fryseren. Hun kan fint si nei takk uten å diktere kakebakingen til TS. 

Selv om det er viktig å respektere de som ikke vil spise kake, må jo respekten være gjensidig. Svigerinnen må jo respektere at TS (og barna) synes det er gøy å lage og pynte kaker. 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tekopper skrev:

Du trenger da ikke ta med kake til henne om hun sier at hun ikke ønsker det.

Selv på høyden av strikkehobbyen min respekterte jeg for eksempel at familiemedlemmer ikke likte strikka ting, syns ting klødde osv. 

Respekter andres grenser.

TS gjør da ikke det. Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget? Svigerinnen dikterer hva TS skal og ikke skal servere hos TS selv. 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg hadde nok også tilslutt sett meg nødt til å si ifra om du var min svigerinne og serverte kake i absolutt alle sammenhenger. Det er kjempegøy å bake, men ingen har godt av å spise kake hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dorey skrev:

Jeg hadde nok også tilslutt sett meg nødt til å si ifra om du var min svigerinne og serverte kake i absolutt alle sammenhenger. Det er kjempegøy å bake, men ingen har godt av å spise kake hele tiden.

Det er jo ingen som tvinger deg til å spise selv om noen baker. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du hadde følt et behov for å si ifra. 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har en ny hobby, kakebaking. Vokste opp med en mor som lagde flotte kaker, og de siste årene har jeg lært meg dette selv. Familien nyter godt av det. Det viser seg derimot at min svigerinne ikke er like begeistret. Jeg elsker å bake, men når hun er her så prøver hun å overtale meg til å ikke servere det jeg har laget ( kjære deg, putt det i fryseren..ol ) og hos henne sier hun at hun ikke serverer kake fordi ungene ikke liker det. Det er jo feil, da barnet mitt feks synes det er veldig morro å bake og lage kaker ( feks som ser ut som en fotball eller lignende ) - greit nok at ungene ikke spiser så mye kaker men det er jo gøy alikevel. 

Hvorfor må noen være så vanskelige? Hvorfor ikke bare se at noen liker å bake og at det er ok? 

 

Anonymkode: 515e0...fc1

Du er velkommen inn i min familie 😁 hvem ville vel ikke glede seg over en kakebaker?! Hun er nok sjalu, ignorer henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

det er jo opp til DEG om du vil sette frem kaker osv når du har besøk. jeg hadde glatt ignorert alle mulige hint på at det ikke skal stå fremme, for hva jeg gjør og spiser i mitt hus er det ingen som har noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke nødvendig å være ufin og oppfordre TS til å la være å bake eller sette det i fryseren. Hun kan fint si nei takk uten å diktere kakebakingen til TS. 

Selv om det er viktig å respektere de som ikke vil spise kake, må jo respekten være gjensidig. Svigerinnen må jo respektere at TS (og barna) synes det er gøy å lage og pynte kaker. 

Anonymkode: 4043e...c7b

Nei jeg er enig i at det ikke er nødvendig å være ufin, men nå har vi også bare hørt TS sin versjon av saken. Sånn som jeg tolket HI så oppfordret jo svigerinna TS til å ikke servere når hun er på besøk, ikke til alle andre. Er jeg på besøk hos noen som tilbyr seg å bake kake så sier jeg jo som sant er at jeg ikke er en kakemums og at de ikke skal gjøre det for min skyld. Jeg føler jo ikke at jeg er ufin når jeg sier ifra om at de ikke skal bake for meg når jeg uansett ikke kommer til å spise stort av det. 

Når folk serverer kake så tar jeg som regel et lite stykke som jeg presser i meg for å være høflig. Etter dette er det som regel et mas uten sidestykke om at jeg må forsyne meg flere ganger. Dette syntes JEG er ufint! Noe å ha i bakhodet neste gang noen ikke forsyner seg grovt av kakebordet.....

Når det er sagt så må folk få bake til krampa tar dem for min del. Jeg syntes det er superimponerende hva folk får til å lage og jeg forstår godt at TS syntes dette er en artig hobby :)

 

EDIT: Jeg ser i ettertid at jeg missforsto innlegget ditt noe AB :) Lar det opprinnelige stå alikevel :fnise: Sånn går det når man ikke har fått i seg en hel kanne med kaffe enda :P

Endret av Sirah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dorey
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen som tvinger deg til å spise selv om noen baker. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du hadde følt et behov for å si ifra. 

Anonymkode: 4043e...c7b

Jeg kan absolutt styre meg, selv om det er vel så uhøflig å ikke spise det som er servert... Jeg ser bare ikke hvorfor man må pushe en helseskadelig hobby på andre? Kaker i bursdag synes jeg er på sin plass, men ikke å servere kake hver eneste gang man har besøk (er det folk man treffer skjelden og det er en "anledning" er det selvsagt noe annet, men det er ikke det jeg har inntrykk av her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Nei jeg er enig i at det ikke er nødvendig å være ufin, men nå har vi også bare hørt TS sin versjon av saken. Sånn som jeg tolket HI så oppfordret jo svigerinna TS til å ikke servere når hun er på besøk, ikke til alle andre. Er jeg på besøk hos noen som tilbyr seg å bake kake så sier jeg jo som sant er at jeg ikke er en kakemums og at de ikke skal gjøre det for min skyld. Jeg føler jo ikke at jeg er ufin når jeg sier ifra om at de ikke skal bake for meg når jeg uansett ikke kommer til å spise stort av det. 

Når folk serverer kake så tar jeg som regel et lite stykke som jeg presser i meg for å være høflig. Etter dette er det som regel et mas uten sidestykke om at jeg må forsyne meg flere ganger. Dette syntes JEG er ufint! Noe å ha i bakhodet neste gang noen ikke forsyner seg grovt av kakebordet.....

Når det er sagt så må folk få bake til krampa tar dem for min del. Jeg syntes det er superimponerende hva folk får til å lage og jeg forstår godt at TS syntes dette er en artig hobby :)

"(...) hos henne sier hun at hun ikke serverer kake fordi ungene ikke liker det". Dette dreier deg jo ikke om at TS serverer kake hos henne. Jeg har ikke lest noen steder at TS reagerer på at hun ikke får bake hos svigerinnen. 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sirah skrev:

Det er nok så enkelt som at svigerinnen din ikke er spesielt glad i kake og føler seg presset til å spise når du alltid setter det frem. Kanskje hun ikke ønsker at ungene hennes skal få i seg så mye sukker? Det er vel ikke værre enn å ikke servere kake når hun kommer? Selv er jeg ingen kakemums og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor alle skal dytte i meg kake hele tiden. Respekter at jeg ikke er noe glad i det!

 Hun bestemmer selv om hun vil spise kake, men hun føler nok hun må for å være høflig. Selv holder jeg på å gå ned i vekt, tiltross for kakebaking. Jeg synes det er gøy å bake, ikke å spise den, så kakemums er jeg ikke selv heller.  ts

Anonymkode: 515e0...fc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS gjør da ikke det. Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget? Svigerinnen dikterer hva TS skal og ikke skal servere hos TS selv. 

Anonymkode: 4043e...c7b

skumma vist litt, fordi det virka som om hun oppfordret TS til å ikke ha med kake hjem til henne. noe jeg syns høres greit ut.

Hva Ts serverer hjemme hos seg selv er opp til TS, selv om det potensielt sett kan bety at svigerinna og familien ikke kommer på besøk like ofte, for å ikke få like mye kakepress (avledning fra drikkepress :biggrin:).

Men deler av innlegget mitt mener jeg fortsatt er korrekt, man bør se ann publikumet sitt. Om svigerinna sier at de ikke vil ha kaker servert hele tiden, så prøver hun å sette grenser for seg selv og sine barn. Jeg skjønner ikke hvorfor TS på død og liv skal prakke dette på folk som ikke setter pris på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...