Gå til innhold

Hvordan telle kalorier når jeg ikke lager middagene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden hjemme og er overvektig. Er igjen drittlei vekta og selv om jeg trener og holder meg aktiv står vekta på stedet hvil. Grunnen til dette er at jeg er glad i mat og familien har store deler av det sosiale rundt middagsbordet.

Jeg har tidligere hatt god erfaring med kaloritelling, men det må være enten eller. Altså, jeg må telle hvert gram og hver kalori.

Min mor lager middager hver dag og lager ofte noe til kveldsmat også. Ikke alltid nødvendigvis veldig usunt, men er variert. Det forventes at jeg deltar hvis jeg er hjemme. Jeg føler det blir dumt hvis jeg skal lage min egen mat og spise den sammen med de. Min mor sier jeg kan også lage middag, men jeg tviler på at de vil ha kylling og grønnsaksblanding (noe jeg synes er magert, mettende og relativt godt)...

Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Anonymkode: a83ea...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det er moren din så kan du jo bare spørre hva hun har hatt i middagen, ville vært noe annet hadde du vært i et selskap eller noe sånt. Gjør et ca overslag utifra dette. Du kunne kanskje også ha bedt henne tatt av kjøtt/fisk til deg før hun blander i fløte eller fete sauser. Hvis familien din bare bruker vanlig pasta og ris så ville jeg ha kjøpt inn fullkornvarianten selv. 

Likedan kan du forsyne deg sånn som det er anbefalt ift grønnsaker, kjøtt/fisk og ris/poteter/pasta; tallerkenmodellen. 

Siden moren din har sagt at du og kan lage middag (hun synes sikkert det er godt å slippe å lage middag noen dager, det gjør iallefall jeg!) så ville jeg gjort det. Er mange retter som er sunne og som ikke nødvendigvis består av kylling og grønnsaksblanding. 

Kveldsmat kan du jo lage noe selv. Hva med grønnsaker og dip? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enige med skruf, mange gode råd :-)

be om å få kjøtt eller fisk som ikke er blandet inn i masse saus eller olje. Selv kan du jo ta ansvar for å lage en salat å servere ved sidn av, da det vil mette en del uten å gi særlig kalorier. Videre kan du forsyne deg med mest kjøtt/fisk, og redusere andelen pasta/ris og saus. Gjør det til en vane å ha noe grønt til alle måltider, iallfall middagen. Squash og løk i ovenen, kokt brokkoli, en salat, ett eller annet bare. Kanskje vil familien også begynne å ta bedre valg da?:)

 

involver deg i matlagingen, kom med middagsforslag. Du finner bla mye inspirasjon på diverse matblogger, som f.eks lindastuhaug sin 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...